Skifte av olje, oljefilter, luftfilter og nivåmåler for olje

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
oiheng
Car: 2002 Caravelle
Phone: 99645963

Skifte av olje, oljefilter, luftfilter og nivåmåler for olje

Post by oiheng »

Hei!
Jeg skal skifte olje på min Caravelle. Vanligvis har jeg satt dette bort til verksted, men har gjort dette selv på andre biler uten problem. Derfor tenker jeg at det er mulig å gjøre det på Caravellen også. Så slipper jeg de dyre servicene...
I forbindelse med skifte av olje og oljefilter ble jeg fortalt av forrige eier at jeg må skifte nivåmåler for olje i forbindelse med oljeskift. Jeg vet ikke helt hva denne delen er, hvordan den ser ut eller hvor den skal hen. Jeg forstår imidlertid at det er praktisk å bytte denne samtidig som jeg skal skifte olje på bilen:-)

Jeg håper noen har tips om hvordan man bytter denne delen. I tillegg så er det fint om jeg kan få beskjed hvis det er noe jeg ikke bør gjøre selv. Hvis det er veldig komplisert så er jeg fullstendig uinteressert i å gjøre det selv kan du si :shock: Da har jeg bedre ting å bruke tiden på.

Forøvrig så er jeg interessert i å lære meg å gjøre mest mulig med bilen selv. Da tenker jeg at en håndbok for Caravelle må være tingen. En bok som viser framgangsmåte for å bytte diverse deler. Er det noen som kan ha tips om en slik håndbok også?

Tusen takk for alle svar :D

Mvh Odd Inge
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Skifte av olje, oljefilter, luftfilter og nivåmåler for olje

Post by Rudeboy »

Håndbok á lá Haynes kan du glemme, de har ikke. Om Bentley har, vet jeg ikke men Automobilia er vel de som selger bøker fra Bentley Books.

Resten skal vel være beskrevet her før, vil jeg tro :wink:
oiheng

Post by oiheng »

Automobilia har i hvertfall en bok fra Brooklands book :) Den er på engelsk :( Jeg skal vel klare meg med det hvis det ikke finnes en god bok på moderspråket...

Noen tips vedrørende nivåmåleren? 8)

-Odd Inge
SvennoH
-
-
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935

Post by SvennoH »

Dette er vel noo av det lettaste du kan gjera på ein bil, viss du har gjort dette før er det jo barnemat. Oljenivåmåler er jo peilepinnen og eg rekner med den lekker der den går ned i blokka, Vett ikkje heilt koss det ser ut der den går nedi, men regner med det er ein skrue som holder dette røret fast.

Ang oljeskift så er det ein 17mm skrue på bunnpluggen, denne har ein tendens til å sitte godt fast så bruk godt verktøy som passer! Når du tar ut pluggen og olja kommer så kommer det MYE og FORT, dette er det største avtappingshullet eg har vært borti. Min oljeoppsamler fra biltema klarte ikkje å svelge unna fort nok så det blei masse søl!

Filteret er det jo sannynligvis ein skrue på så det er enkel skuring, bør ha løftet bilen godt opp for å komme til der.

Luftfilteret er enkelt å bytte uten verktøy, ligger til venstre i motorrommet under friskluftinntaket. dette ordner du lett! Lykke til
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
arildk
-
-

Post by arildk »

Og dieselfilter sitter nede i ett hull på baksiden av venstre hovedlykt
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg tror ikke det er snakk om peilepinnen. Hvis det er en 2002-modell så har den nok en oljesensor i bunnpanna. Denne måler både oljenivå og oljekvalitet i forbindelse med den fleksible serviceindikatoren i instrumentinnsatsen. Serviceindikatoren beregner serviceintervallet for longlifeservice. Instrumentet varsler også med gul oljelampe når denne sensoren registrerer for lavt nivå. Sensoren sitter montert gjennom bunnpanna nedenfra og er festet med tre skruer. Den bør være enkel å bytte. Kun en elekrisk samlekontakt og de tre skruene. Hvis du må bytte denne så blir det veldig mye mindre grisete når motoren er tom for olje..

Du må bruke diagnoseverktøy for å resette serviceindikatoren hvis du skal kjøre longlifeintervaller. Da må du også kjøre på spesiell longlifeolje. Hvis du ikke er plaget av gul oljelampe, det ikke lekker olje fra føleren, du klarer å peile olja regelmessig med vanlig gammeldags peilepinne og du skal kjøre maks 15000km / 1 år på olje og filter, så trenger du vel strengt tatt ikke å skifte den føleren. Den har egentlig kun med varsling i instrumentet å gjøre.

Husk at en service er mer enn å skifte disse delene. Du bør også sjekke bilen grundig. Særlig det som har med sikkerhet å gjøre. Spesiellt bremser og hjuloppheng. Vær obs på at det kan være vanskelig å kjenne slakk i bærekulene på T4.

Jeg kjenner at jeg har blitt for gammel til å ligge på bakken under en bil og skru hvis jeg ikke må. Nå har ikke jeg T4, og jeg har tilgang på løftebukk. Men hvis det hadde vært tvert om så ville jeg ikke vurdert å skifte olje selv. Det er plundrete å få ned bunnplata under motoren når bilen står på bakken, og du må under bilen og opp mellom motoren og torpedoveggen for å komme til oljefilteret. Greit på løftebukk eller grav, men knotete på garasjegulvet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
oiheng

Post by oiheng »

Hei!
Dere får ha mange takk for gode tips :D
Det er altså et kjempebra forum dette, med alle som svarer så bra og utfyllende til daglige utfordringer med bilen som ikke har med ens egen bil å gjøre 8)

Jeg satser på å kjøpe rampe og utstyr for å gjøre det meste selv på biltema. Sparer ikke så mye denne gang, men neste gang derimot...

Når det gjelder denne nivåmåleren er jeg veldig spent. Dette må jeg si at jeg ikke har helt kontroll på. Jeg fikk beskjed om at det letteste var å bytte denne samtidig som man kjørte ordinært oljeskift, hilsen forrige eier. Da regner jeg med at siste innlegg om at denne er skrudd fast i bunnpanna nok stemmer:-)

Jeg får nesten åpne opp for å se. (ihvertfall fjerne deksel under slik at jeg kan se om nivåmåleren er å finne)

Takk til for alle innlegg!

Ha en god kveld! :D

Mvh Odd Inge
-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

1. Kjøp en ny bunnplugg og skive. Min satt utrolig hart etter jeg hadde service hos autorisert VW verksted. Neppe brukt moment nøkkel! Surt å måtte sette inn en avrundet plugg tilbake!

2. Kjøpe en olje utsuger. Sug ut mesteparten FØR du løsner bunnpluggen, så slipper du 5 liter med varm olje overalt!

3. Du vil søle olje når du løsner oljefilteret!

4. Bruk moment nøkkel når du monterer oljefilteret. (igjen satt min alt for hardt etter verksted service) 30mm pipe brukes på org filter.

5. Gå over til vanlig olje og 15000 km

6. Håper dette helper
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
Post Reply