Clutch trøbbel!
Clutch trøbbel!
Hei. Etter å ha kjørt fem mil til jobben gikk plutselig clutch pedalen rett i gølvet i det jeg skulle ta bilen ut av gir på parkeringsplassen på jobben. Myste litt på det og fant ut at bilen har et hydraulisk? clutch system. . Så ingen spor av lekkasje under bilen. -94 modell. Noen som har tips til hvor jeg skal begynneå feilsøke?
cato a.
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Re: Clutch trøbbel!
Klart, det enkleste er jo å se om det er bremsevæske i beholderen til clutch systemet.
Har selv aldri hatt problemer med dette på Caravellen min, men annen bil.
Da byttet jeg bare slavesylinder og fylte opp + luftet systemet.
Mener jeg leste en annen tråd på dette forum om hvordan lufte.
Lykke til.
Runar
Har selv aldri hatt problemer med dette på Caravellen min, men annen bil.
Da byttet jeg bare slavesylinder og fylte opp + luftet systemet.
Mener jeg leste en annen tråd på dette forum om hvordan lufte.
Lykke til.
Runar
Har nå utelukka lekasje i systemet. Nivået i bremsevæsketanken ligger godt over røret som går ned til slavesylinderen. Snakka med møller i askim som mente at problemet kunne ligge i clutch huset, feks overføringen til utløselageret eller utløselageret. Klarer å kjøre bilen ved å starte i 2. gir og så mellomgasse og gire på den måten, så selve clutchen går jo i inngrep. Han mente at den også kunne være slavesylinderen, men at det var mindre trolig. Når jeg pumper pedalen med hånda kjenner jeg en svak motstand i pedalen. Har ikke vært under bilen ennå, men er det i det hele tatt mulig å sjekke overføringsarm/utløselager fra utsiden? Setter min lit til dette utmerkede forums medlemmer!! 
cato a.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Hovedsylinder ved pedal, slave inne i clutchhuset (på VW).
Returfjæra inne i masterpumpa(hovedsylinder) kan være knekt på flere steder, var det på en MB jeg hadde, lav pedal, den lakk også, ikke alltid så lett å se, dette rant ned torpedoveggen under/ bak isolasjon og ned på dørken.
Returfjæra inne i masterpumpa(hovedsylinder) kan være knekt på flere steder, var det på en MB jeg hadde, lav pedal, den lakk også, ikke alltid så lett å se, dette rant ned torpedoveggen under/ bak isolasjon og ned på dørken.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
SvennoH
- -

- Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
- Phone: 41280935
Eg hadde samme problemet med ein mitsubishi eg hadde. Der var det også hydraulisk clutch. Var også sikker på at det var et eller annet i hydraulikken som var problemet. Tok av girkasse for å sjekke clutchplata og det såg greit ut. Satte på igjen og begynte på hydraulikken igjen. Fant fortsatt ikkje ut problemet. Tok av girkasse igjen og tok også av trykkplata denne gang. Da ramla det ut på fjører fra plata.
Konklusjon: Eg trur clutchen din er gåen.
Konklusjon: Eg trur clutchen din er gåen.
Svein Ove
Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Er heldig eigar av:
-
mekonomen
- -

- Car: 07 T5 130+ TDI 4motion
- Phone: 74148800
Demonter slavesylinder på girkassa.
Kontroller om hydraulikken virker, samtidig kan du se om clutchen presser "gaffelen" tilbake..
Hvis "gaffelen " ikke returnerer/Presser slavesylinderen tilbake, er det nok en feil med tykkplata eller at fjerer fra discen har løstna og ligger i klem i trykkplata.
Kontroller om hydraulikken virker, samtidig kan du se om clutchen presser "gaffelen" tilbake..
Hvis "gaffelen " ikke returnerer/Presser slavesylinderen tilbake, er det nok en feil med tykkplata eller at fjerer fra discen har løstna og ligger i klem i trykkplata.
B Almli
Takk for gode tips. Supert forum dette!! Skal se på bilen i morra, i kveld er det sofaen som gjelder
Kommer tilbake med resultat av feilsøking!
cato a.
Sjekk om fjera som skal dra pedalen helt ut er slitt av.
Hvis pedalen ikke kommer helt ut, vil bremseveska ikke fylle sylinderen.
prøv evt om du kan løfte pedalen med foten, det skal ikke være slark...
Hvis pedalen ikke kommer helt ut, vil bremseveska ikke fylle sylinderen.
prøv evt om du kan løfte pedalen med foten, det skal ikke være slark...
94 Caravelle 2,4 Lang 8 Seter
Fikk tatt en liten titt på bilen i dag. Oppdaget noe som jeg overså i går, nemlig at clutchen ikke gikk å trå helt inn, men stoppa halvveis eller så, og der satt den dønn, og gikk ikke å presse videre ned.!! Den returnerte som normalt. Hadde nesten samme følelsen i clutchpedalen som man får i bremsepedalen ved luft i systemet. Skrudde nå av slavesylinderen på kassa, og fikk fruen til å forsiktig trå inn clutchpedalen. Stempelet i slavesylinderen gled fint ut og kunne greit presses tilbake med en vannpumpetang.
Dette tyder vel desverre på at kassa må av og at problemet er innvendig?
Flere råd og synpunkter mottas med takk.!!!
Dette tyder vel desverre på at kassa må av og at problemet er innvendig?
Flere råd og synpunkter mottas med takk.!!!
cato a.
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
Hadde et lignende problem på en Caravelle, da var det faktisk clutchlamellen som hadde delvis knekt, rett og slett tretthetsbrudd..
Men jeg sier alikevel at det var godkjent, da bil hadde gått 360 tkm med samme klutsj !!
Men jeg sier alikevel at det var godkjent, da bil hadde gått 360 tkm med samme klutsj !!
-
SvennoH
- -

- Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
- Phone: 41280935
Bare bestill ny clutch du, er nesten 100% sikker på det.
Svein Ove
Er heldig eigar av:
Er heldig eigar av: