Glødelampen min blinker og bremselysene virker ikke. Jeg har lest fra tidligere diskusjoner at om glødelampen lyser kan det være noe feil med elektronikken i bremsesytemet.
Jeg demonterte høyre baklykt og der så det ikke ut masse støy og møkk. Men jeg fant en BLÅ løs ledning. Kan det være årsaken for mitt problem??? Evt hvor skal denne BLÅE ledningen kobles???
Kan noen fortelle meg hvor den blåe ledningen skal tilkobles. Den kommer fra under bakfangeren og opp til lampa men den er løs. Ser ut som den har ryket. Har prøvd finne om noe koblingskjema på nette men nesten umulig .
Er det noen som kan ta et bilde av h.baklykt tilkoblingen fra sin t4 1999 mod?
Eller evt se på sin tilkobling og fortelle meg hvor den blåeledningen egentlig skal kobles.
De røde "kladdene er såkalte strømtjuer som brukes til å koble seg innpå en ledning uten å kappe den eksisterende, dette er på sikt noe dritt å bruke.
Den jeg også reagere på er den koblingen med sukkerbit, ikke bra.
Begge disse koblingsmetodene er ikke tette og er veldig utsatt for feil.
De ledningene som kommer opp i baklykta kommer vel fra kontakten til hengerfestet.
Den blå vet jeg ikke hva er til, men koble til en henger å se hva som ikke virker.
(Håper virkelig at du har hengerfeste, da).
Problemet du har ligger nok ikke der, men trolig i bremselysbryteren, men det er greit å lokke opp lokket på de røde og titte og skjekke at det ikke er brudd.
den blå ledning er disponibel på hengerkontakten så derfor har den ikkje blitt koplet til sjå deg. er antakelig brukt et ferdig ledningsett. skal du kople den etter boka så skal den ha fast +.
en strømtjuv kapper ikkje ledningen så eg tviler på at feilen med blinkende glødelys ligger bak der. spray litt på bryteren ved pedalen. som eg skreiv tidlegare: den SVARTE
Svein Ove
Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Strømtjuver KAN kappe noen ledere i ledningen, OG de slipper til mye fukt og annen dritt som evt måtte sprute på de - dette medfører korrosjon og ledningen kan over tid få brudd i akkurat dette punkt.
Dette er ikke noe som er ubegrunnet opphauset - det er veldig ofte tilfelle. Anbefaler absolutt å fikse opp i slikt, og bruke tette koblinger. Gjerne lodde - bare husk å ikke lodde og bruke skru/klemkobling i tillegg - det ender i dårlig kontakt det også da loddetinnet over tid vil flyte litt ut pga trykket, og koblingen blir rom.
Hjalp ikke å spraye svarte bremsebryteren. Fremdeles blinkende glødelampe. Finnes det en annen måte å teste denne bryteren? Evt kortslutte di to ledningene som kobles til denne svarte bryteren???