Jeg har en Caravelle 1999 t4 tdi. Sentrallåsen min virker til og fra. En dag virker den og ikke noe liv en annen dag. Jeg har byttet batteri på nøkkelen og kontrollert sikkringen. Finner ingen feil.
Hva mer kan jeg feilsøke? Hvor sitter kontrollboksen til sentrallåsen? Hvordan ser den ut?
Som regel brudd i førerdør åpning,skyv gummi mansjetten til sia,og sjekk ledningene.Førerdør ledningene ryker først fordi den blir åpnet flest ganger,lednigene blir stive og ryker.
Lykke til!
Jepp riktig, det er som regel førerdøra som får feil først.
Som han sier: trekk gummien til side og da kjenner du ofte om ledningen har en unormal innsnevring. Du kan også ta tak og dra i ledningene, en og en. Da kjenner du ofte om de gir etter, dette er et tegn på at de holder på å ryke. Det kan da også skje at de ryker av på det stedet der feilen har oppstått.
Hadde samme greia på min for et par år siden. Tok av dørtrekket og skjøta inn nye ledninger til sentrallåsen. Skrudde sammen igjen og da var det ikke lyd i høytaleren, så samme jobben en gang til. Det gikk ca et halvt år før det begynte å ryke ledninger igjen. Da ble det nytt ledningssett, kosta litt over 1600,-. Veldig lett å bytte, bare plugg & play...
Da bør du nok skjøte inn noen nye ledninger (uten å bruke sukkerbit..) Det trenger ikke å være synlig brudd.
På dørtrekket er det tre skruer under dekslet på håndtaket, en skrue i bakkant og en i fremkant. Hvis du har vindussveiv er det vel også en der. Hvis du har høyttaler i døra er det tre skruer bak disse som må løs.
Etter det er det bare klips, løft dørtrekket rett opp.
98 Transporter 2.5 TDi
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
Du trenger som det blir sagt ikke å se synlig brudd, men som jeg nevnte vil du kanskje kunne dra i ledningene for å fremprovosere et synlig brudd.
Du bør nok skjøte ledningene med noe annet enn sukkerbiter ja, helst skifte ledningen forbi stedet i gummien. Men det er også mye bedre å skjøte med skjøtehylser du presser på enn å bruke sukkerbiter.
Da har jeg gått over alle kablene på høyre og venstre dør. Jeg har målt og ser ut som jeg har ingen brudd. Jeg synkroniserte nøkkelen og fikk den til å virke etter synkroniseringen, men så var det plutselig borte igjen etter 6. gang jeg prøvde.
Bagasjeluka kan nok få samme tendensen ja.
Skyvedøra kan også få dårlig kontakt, men her er ledningene erstattet med kontakter som går i inngrep når døra er lukket(?)
Mye fukt i døra kan forsåvidt skape problem i kontakter o.l. da...