Gåen girkasse??

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
klystèr
-
-

Re: Gåen girkasse??

Post by klystèr »

du må ha av svinghjulet for å få inn nytt lager.
du får ikke truet det gjennom der nei :)

for det er vanlig å brotsche opp svinghjul til presspassning for nålelageret hvis man setter en slik motor inn i en boble eller lignenende

nålelager tviler jeg på om har noe med girproblemene dine ,da måtte det evt ha skjært seg helt. skal utrolig mye krefter til på den lille diametern til for å holde inngående aksel i gang med clutchen frigjort.
men att sjalte'huben som Rikskringkasten nevner her eller selve inngrepet på det giret du har hatt problemer med er defekt ja. og slitte foringer i giroverføringene
Jørn Tangen
Vingen

Post by Vingen »

Ok? Men nå som jeg har fått most ut endel av det gamle lageret, så virker det ikke som om det er så mye å hente på å ta av svinghjulet? Da burde vel kanten inni være merkbart større (om det ikke bygges opp av "lager-restene")

Ja, jeg ville også forvente at det satt igjen noe mer der inne, men når jeg tittet på ringen jeg hadde vippet ut (som forøvrig satt i flukt med svinghjulet, altså samme dim som svinghjulsenteret åpning), så kanten hel og fin ut, og ikke som om den var slitt av. Om den sitter igjen en indre ring burde jeg vel se det...
Det jeg tok ut kunne kanskje være noe sånt?
Image

I motsetning til det jeg skal sette inn, som er noe sånt:
Image

Holder det forresten å banke det inn så langt at det er i flukt med svinghjulet eller skal det lengre inn?
Kjører T3 Club Joker High Top
klystèr
-
-

Post by klystèr »

det er likt det nederste.
hullet i veiva er 20.95mm (0.05mm presspassning)
og lageret er 21mm utvendig.
lageret skal flukte med kanten på veiva.

fornuftig å bytte simring/ o-ring også.

hvis du har nyere type motor :
bare pass på att thruste ringen til bærelageret lageret ved veiva ikke detter ut av sporet sitt.
siter en "hake" på det som skal inn i ett spor på blokka.
Jørn Tangen
Vingen

Post by Vingen »

Ja, ok, da må jeg slite av svinghjulet da likevel?
Det sitter så inne...
Alterativer et å frese/pusse litt av svinghjulet så mose inn det nye lageret?
Den "ringen" jeg vippet ut fra det forrige lageret fluktet med svinghjulet slik bildet over viser.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Jeg har flere ganger ved skift av nålelager funnet rester fra tidligere lagre 'most' inni i hullet der! Få ut alt! Ikke fres svinghjulet, få det av!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Vingen

Post by Vingen »

Ok, en liten oppdatering på mitt girkasse-problemet.
Først det viktigste: Det er løst, campern går som ei kule!! 8)

Fant fort ut (etter tips fra rikskrinken) at den gamle girkassa var ferdig. Om man ikke klarer å flytte sideskiften/ (tappen som går inn i kassa), er det åpentbart noe alvorlig inni i kassa. Dette er ikke innlysende, for jeg hadde i utgangspunktet ingen peil på hvor mye krefter som skulle til for å flytte den. Men denne skal altså lett la seg flytte. På gamlekassa står den bom fast.

Kjøpte et smykke av en girkasse av narle, og fikk ut den gamle oljegugga, og erstattet med deilig ny semisyn. 3 liter. Ser det er litt ulike mening om hvor mye som skal på, men når jeg hadde hatt på 3 liter var det ca 10-15mm nedenfor påfyllingspluggen (forresten: ikke kjøp den multi-nøkkelen de har for slike plugger på Biltema. Jeg kan ikke skjønne at den funker på noe som helst).

Så var det nålelageret / pilotlageret. Svinghjulet må av. Jeg fikk omsider av boltene, og det satt rikelig med lager-deler igjen der inne selv om jeg hadde fått ut en del tidligere. Det hadde ikke gått å ”mose” det igjennom som jeg hadde tenkt. Sånn er det. Bytta samtidig simring bak svinghjulet. Det var litt stress å få av, men gikk det og. Nye svinghjul-bolter hadde jeg dessverre ikke, men satte de inn med locktite og brukte de på nytt. Der står det i Haynes at man skal kjøre 60nm og så 90 grader, men det kan da umulig stemme?! Det lar seg vel ikke gjøre? Jeg brukte uansett 75nm som det sto i den andre boka jeg har.

Så, kliss ny clutch og utløserlager. Deretter var det å buksere på kassa.

Når jeg først var i gang byttet jeg en mansjett, motorolje, oljefilter, 2x bensinfilter, rotor, fordelerlokk, luftfilter, tennplugger.

Vet ikke om jeg hadde flaks, men da alt var montert smatt den i alle gir så lett som bare det uten noe form for justering. Og så lett som det er å gire i forhold til gamle-kassa. Før måtte jeg bruke latmannsarm for å gire, nå bruker jeg lillefingeren :D

Takk for all hjelp!
klystèr
-
-

Post by klystèr »

bra det ordner seg til slutt
anng svinghjulsbolter på WBX så er det korrekt måte med 90 grader etter ett gitt moment. det er tiltrekking etter "strekk metoden" for å skape mer riktig strekk i bolten.
bra du ikke gjorde det andre gangen da de kan ryke siden strekket i bolten (fra 1. gang allerede utført.)og blir kallt strekkbolter
det er grunnen til att de skal byttes.
men nye bolter kan jo draes til med "vanlig" moment , altså ett gitt NM.og da brukes flere ganger.
Jørn Tangen
Post Reply