Ok, en liten oppdatering på mitt girkasse-problemet.
Først det viktigste: Det er løst, campern går som ei kule!!
Fant fort ut (etter tips fra rikskrinken) at den gamle girkassa var ferdig. Om man ikke klarer å flytte sideskiften/ (tappen som går inn i kassa), er det åpentbart noe alvorlig inni i kassa. Dette er ikke innlysende, for jeg hadde i utgangspunktet ingen peil på hvor mye krefter som skulle til for å flytte den. Men denne skal altså lett la seg flytte. På gamlekassa står den bom fast.
Kjøpte et smykke av en girkasse av narle, og fikk ut den gamle oljegugga, og erstattet med deilig ny semisyn. 3 liter. Ser det er litt ulike mening om hvor mye som skal på, men når jeg hadde hatt på 3 liter var det ca 10-15mm nedenfor påfyllingspluggen (forresten: ikke kjøp den multi-nøkkelen de har for slike plugger på Biltema. Jeg kan ikke skjønne at den funker på noe som helst).
Så var det nålelageret / pilotlageret. Svinghjulet må av. Jeg fikk omsider av boltene, og det satt rikelig med lager-deler igjen der inne selv om jeg hadde fått ut en del tidligere. Det hadde ikke gått å ”mose” det igjennom som jeg hadde tenkt. Sånn er det. Bytta samtidig simring bak svinghjulet. Det var litt stress å få av, men gikk det og. Nye svinghjul-bolter hadde jeg dessverre ikke, men satte de inn med locktite og brukte de på nytt. Der står det i Haynes at man skal kjøre 60nm og så 90 grader, men det kan da umulig stemme?! Det lar seg vel ikke gjøre? Jeg brukte uansett 75nm som det sto i den andre boka jeg har.
Så, kliss ny clutch og utløserlager. Deretter var det å buksere på kassa.
Når jeg først var i gang byttet jeg en mansjett, motorolje, oljefilter, 2x bensinfilter, rotor, fordelerlokk, luftfilter, tennplugger.
Vet ikke om jeg hadde flaks, men da alt var montert smatt den i alle gir så lett som bare det uten noe form for justering. Og så lett som det er å gire i forhold til gamle-kassa. Før måtte jeg bruke latmannsarm for å gire, nå bruker jeg lillefingeren
Takk for all hjelp!