Solgt - Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

Post by Rudeboy »

Småkjølig på nettene i Hovedstaden, allerede.

Har akkurat funnet fram helårsdekka i kjellerboden og jeg blir vel å bære dem opp i bile i.l.a dagen idag siden jeg skal tilbake til jobb. Så får jeg finne tid og sted for dekkomlegging, nå har jeg både dekk"hotell" i garasjen 40 skritt unna Heimen og ifm hybelen på jobb så da blir ikke boden stappfull av dekk og stativ for dekk i det minste !

Så får vi se om jeg samtidig gidder skru i den nå noe sagnomsuste cruisecontrollen før treffet, da :roll:
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Whitesides bestillt, det må til på en sånn bil. Så får jeg heller gjøre noe med at det er vinterdekka alu-felgene står på før neste sommer og tilvenne meg hvite dekksider på tiden fra til den gang da.

Image

Monterer detta på alufelg-dekka, dvs vinterhjulene siden det er dem som for tiden er av, så da veit dere det.
Bare sånn for å sjekke litt her... har du fått på disse whitesides som planlagt? For du legger straks på vinterhjula fortelles det... berre undras nett no før Tinn :)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tja, den store plan er å ha med vinterhjula til jobben hvor whitesides'a ligger når jeg kjører dit på søndagen.

Ettersom sommerskoa enda er på, slipper jeg da ut lufta av vinterhjula og monterer white sides'a og fyller så luft iht spec og legger deretter om. Detta er jo ikke vinterdekk men helårsdekk. Vinterdekk har fremdeles pigg :wink:

Så da er planen at du kan få beundre verket neste helg, Magne 8)
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Så da er planen at du kan få beundre verket neste helg, Magne 8)
Det er bra Yngve! Fra nå av vil jeg påse at du utfører noen av planene dine innen rimelig tid ;)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Mjo, jeg ser at etpar av "planene" har drøyet ut i tid, men jeg er da på bedringens vei :D
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Rudeboy wrote:Detta er jo ikke vinterdekk men helårsdekk. Vinterdekk har fremdeles pigg :wink:
Helårsdekk finnes ikke! Hvis de dekkene du har funker på norsk vinter så funker de ikke på sommeren. Piggdekk er bare for folk som kjører hele vinteren på våt speilholke, og kjærringer som ikke føler seg vel om vinteren uten den trygge knattrelyden. :twisted:
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
hunter
-
-

Post by hunter »

Rikskringkastingen wrote: Piggdekk er bare for folk som kjører hele vinteren på våt speilholke, og kjærringer som ikke føler seg vel om vinteren uten den trygge knattrelyden. :twisted:
ikke i følge svenskene: http://vgd.no/forbruker/bil/tema/159841 ... kk-er-best
jeg kjører piggdekk uansett hvilken kategori du putter meg inn i... akkurat det driter jeg i... men jeg stoler på svenskene ;)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er sikkert is nok hos deg Magne.. Det er jo mange faktorer som spiller inn når det gjelder pigg eller ikke. En ting er at minst 10% av bilistene må kjøre på piggdekk, helst opp mot 20%. Ellers blir veien polert og speilglatt. Fint at du gidder, så slipper jeg. (Men det siste bilkjøpet inkluderte nesten nye piggdekk på fine alufelger, jeg er ikke så fanatisk at jeg ikke kommer til å bruke dem.)
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Så, så barn. Hel-årsdekk er dekk som "kan" brukes på vinterføre som ikke har grep om underlaget. Blir det vått om sommeren er de like lifsfarlige.

Vinterdekk har pigg, og sommerdekk har varme og sol uttafor bilen.

Andre syn enn det får enten tas i egne tråder på VG-debatt sammen med fjortisene som kjører dunk-dunkbiler og faen ikke her.

Jeg skiller mellom typene dekk basert på erfaring med mine noen og førti tusen kjørte km året igjennom fra fjelloverganger i Sør-Norge og vidda i Finnmark til sjøkanten i Midt-Norge da jeg jobba som sjåfør og måtte ut til Bodø og hente varer, samt pendling på dags- eller ukebasis på Østlandet. Helårsdekk er ikke trygt men de slipper avgift for bruk. Nok sagt.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vinterskoa på, med whitesides på !
ImageImage

Me like !
hunter
-
-

Post by hunter »

Grattis - ble ganske så flott. Gleder meg til å se bilen irl.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Det ble egentlig veldig kult!
Thelax
-
-
Car: T4 Multivan Camping 2003
Phone: 94341238

Post by Thelax »

Det der blei tøft!! Må inrømme at jeg var litt skeptisk, men det der funka!
Christian

2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100

Multivanmafiaen
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

det der blei jo egentlig ikke galent. tror det er den første T4 jeg har sett det på
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

therkildsen wrote:det der blei jo egentlig ikke galent. tror det er den første T4 jeg har sett det på
I all beskjedenhet :

Selvsagt 8)

Så nå gjelder det å få spredt x an tall fotos på Facebook så hele verden får det med seg :lol:

Jeg syns det ble slett ikke "hæstgærent" og om jeg nå skulle få raptus og drille 4 høl i RSL-spoileren til frontfangeren og montere parkeringsseosor på bilen (har ryggekamera, bluetööth selvsagt) samt dytte inn MDF'en samt slenge på senkinga jeg har til bilen (steike, skreiv jeg virkelig senking...!) så kan det virkelig bli en langtur-cruiser, detta :wink:
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Artig :)

Har et klistremerke som ligger og venter på deg også.
Image

bugbuddies.no
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, jeg hadde base i hytte nr. 2 og glemte rent at du kom med tjafs til meg...

...men Sjefen og Nestkommanderende i Heimen krevde sitt, så jeg fikk ikke deltatt mer enn jeg gjorde på treffet :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sånn i tilfelle jeg får det stille og rolig en dag på jobben, så legger jeg ut linken til sajten som beskriver modifiseringa av cruise control her - man kan få "minefunksjon" på cruisecontrollen som nevnt før ehr inne (et eller annet steds hen).

http://translate.google.com/translate?h ... google.com

Jeg ser for meg på sikt å teste dette men aller først må jo CC'n skrus i bilen :wink:
Og deretter funke ifm codinga av systemet bilens hjerne har.

Så det blir ikke idag.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ny drivstoffylling, går jo for såvidt nedover uten at jeg helt riktig enda makter kjøre rolig nok ift egne tanker om hva som må til for å teste normalt fuelforbruk.

0,76 er dagens tall, sist var det 0,78 så med litt jevnere kjøring og ikke minst - om jeg bare får lempa ut tjafset til bilen som ligger baki, så går den nok enda lavere.

Mål, bare på finere kjøring, er å nå 6-tallet. 0,69 holder lenge :wink:

RSL-spoileren ligger og samler støv, må armere bruddet under høyre luftspalte og gjøre samme forsterkning på venstre spalte før jeg går over med Himmelblau Metallic isteden for denna mosegrønne kjeldelige grønska som kom fra Stord :D Jeg er ikke sikker på om jeg monterer fangeren riktig enda, det er noen kilometer med snøføre som skal forseres framover og det kunne vært greit å testa bilen som den er på det føret, og avvente montasjen til over februar/mars i allefall.
Og så må jeg få tak i fire stk parkeringssensorer som skal i spoileren så jeg kan hook 'em up i elektronikkens verden. Altså ikke et prosjekt som er ferdig med bare rett farge og montering av spoiler.

Jeg merker meg én vesentlig forskjell ift Tyskerbrakka, ved køkjøring. Tosken bak ser ut til å være svært nært i sladrespeilet mens i sidespeilene virker det som han har den avstanden han selv tror han har fram til meg :?
Ikke mye 1003-regel ute på veiene for tiden, men kanskje jeg ikke skulle bry meg, jeg har jo hengerfestet stikkende ut bak som en overbevisende rambukk i tilfelle Darwin dytter tosken i bakenden på bilen min.

Vurderer når jeg skal få bilen antirustbehandla, og det bør vel skje snart. Da spekulerer jeg på å få montert slike plast-"kopper" som dekker hjulbuens innside og som tar imot det salt som kommer fra hjula, de kosta jo ikke allverdens og gir vel en del flere år på veien før man ser rust. Men om de har slikt tilbud ved Mjøsa må jeg vel finne ut av, så langt ser det ut for at de har oppdaget noe nytt noe - "Tectyl" kaller dem det.

-Da er vel nyeste film på kinoen "First Blood" også da ?
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Rudeboy wrote:Yep, jeg hadde base i hytte nr. 2 og glemte rent at du kom med tjafs til meg...

...men Sjefen og Nestkommanderende i Heimen krevde sitt, så jeg fikk ikke deltatt mer enn jeg gjorde på treffet :wink:
Nå var ikke jeg på treffet i det hele tatt i år... :roll:
Image

bugbuddies.no
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

...er det rart jeg savner tjafs :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Småkjølig på nattmårran her på østerdalskysten også, mandag og tirsdagsmårran var det 3 blå ute da jeg fikk opp øya.

Så rutene er dekket av rim, rund baut (er det ikke sånn 'em siere' ?). Oppdaga etter noen hundre meters kjøring, en tid etter at jeg hadde forlatt stedet jeg sto med motor på tomgang og Eber for fullt, at bakruta ikke ville være med på opptining.

Kom på en detalj fra inspeksjonen i april, at det hang og slang en kabel/kontakt baki venstre vinduskarm, så jeg sjekka etter nå.
ImageImage

Jeg bare spekulerer villt her, men jeg får nok skru av karmen på innsia og lette litt på gardina og se om det er "bare, bare" å få festa den kontakten som henger i kablinga der, for i min ringe verden betyr det at jeg ikke fikk defrosta bakruta i det store og hele to ting - 1) jeg får ikke defrosta ruta, sannsynligvis fordi det ikke er sluttet krets bakover til glødetrådene på ruta samt at ved bruk av knappen på dashen for varmetrådene der og i speilene, vil det jo stå strøm på i den lause kontakten der, og 2) jeg har en defekt funksjon på bilen min :?

Ikke det at jeg bruker bakruta til mye annet enn å glede meg over alle dem som monterer xenon i alt fra sminkespeilbelysning og hanskerommet til skiltbelysninga som kommer opp i arslet på bilen uten å blende ned, fordi de ikke har kretser som registrerer de bilene som kommer imot og dermed kjører med maks lys i speilet mitt :lol:

Vurderer finne tak i et helautomatisk nedblendbart speil, men da ville jeg jo miste muligheten til å montere speilet jeg har skjerm for ryggekameraet i og inntil en MFD en vakker dag er montert, så vil jeg jo ikke det :wink:
Dermed ligger det an til montering av løs kontakt og montering av skillebryter så jeg kan koble ut strømmen "bak sidespeilene" slik at jeg kun defroster speil og ikke bakruta. Kan til og med trekke for gardinene for å holde xenongerilliaen unna strupen min, og greier :lol:

Ellers er det snart helg, gitt.
hunter
-
-

Post by hunter »

i min verden ville det trolig tatt mindre tid å feste den kabelen enn å lage ditt siste innlegg ;) men du rekker det nok før snøen kommer uansett :) God helg!
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yepsi, pepsi.

Har anskaffet 2xLakkbokser til bilen.
Ikke fordi det er så sattans med rust på den, det er etpar punkt men de avventer jeg garantispørsmålets avklaring med å få utbedra.

De ble opprinnelig anskaffet for å ta meg av spoileren til bilen, glassfiber & RSL - ser Martin har to versjoner i sitt sortiment, detta er den uten gitter i midten. Hadde opprinnelig tenkt ha den med maks lufting for å kunne ha "sommeråpent" fra den luftinga i senter og opp i motorrommet med tanke på kjøring endover kontinentet/ene men så har jeg skaffa ryggekamera og den skjermen jeg har kan jeg koble opp fire sensorer for montasje foran - og da er alt jeg trenger i spoileren fire bitte bitte bitte små høl :D
-Før lakkering, that is.

Spoileren er småskada, men det lar seg fint gjøre å rette opp med en dærsj glassfiber og lim, samt litt tynt stål som forsterkning inni glassfiberen så skal det vel holde - inntil jeg treffer første isklump, da.

(Venter med montering til våren)

I tillegg til denna lakkeringsjobben skal jeg teste et hjul på bilen (ref. Tyskerbrakkas fine sommefelger jeg ikke har fått brukt enda) og passer felgene er det jo nema problema - hvis ikke får jeg se litt på hva jeg skal gjøre med de fem komplette hjula jeg har liggende.

Bilder kommer, mind y'all :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Imårra skal jeg levere inn Kakemonsteret til bilskade for å få bedømt en lakkskade som fulgte med bilen.

I gjennomføringa fra motorrom til "friluft" der vinduspusserne er skrudd på et stag, har det på venstresia av bilen kommet rustbobler og sånt oppstår ikke av seg selv.

Greit nok, Kongsberg som bilen ble kjørt på da jeg kjøpte den og Oslo som den opprinnelig kom fra, og kom til, er salt-helv*te på vinterstid. Men det skal da være gjort noe med lakk og stål i disse høla for å motvirke saltangrep, fra fabrikken !?

Åkkesom finner jeg jo ut av det når "dommen" kommer. Jeg har i tillegg en avskalling av lakk på skyvedøras fremre endre hjørne, antatt steinsprang og en skade etter den plastreima som holder tanklokket - forrige eier(e) har hengt det låsbare tanklokket på den luka man åpner for å komme til når man skal fylle drivstoff :roll:

Og om de stedene ikke koster allverdens så har jeg jaggu etpar steder på panseret jeg gjerne skulle ha fått fiksa opp, også.

Tar av sykkelstativet slik at jeg kjører bilen "bare back" framover og jeg får vel da en 100% rett drivstoffmåling ved neste tankfylling, og framover. Skal bli moro å se om det er noe endring fra 0.76 som det ligger på nå som sykkelstativet er på bakluka og jeg ikke ligger i 100 på motorveiene 8)

Har også fått haiet til meg en deal med coding av cruise control (omsider) så en vakker dag får jeg bytte hendler på venstresia av rattet også.
Det store spørsmålet der er om jeg skal modifisere CC'n til å ha minnefunksjon med én gang, eller om jeg skal avvente det og kjøre med original funksjon på CC først en tid.

Ett faktum er uomtvistelig, og det er at jeg må ha nye sommerdekk til våren. Så kommer frågandet om jeg da skal ha opprinnelige 15" eller om jeg skal øke på til 17" og prøve noe nytt 8)
Til våren har jeg jo både 50mm senk og RSL-spoiler å montere på bilen.

Spoileren skal jeg bore opp fire høl til parkeringssensorer, og koble opp ifm ryggekameraet jeg har - må bytte sladrespeilet da for skjermen som fulgte med ryggekameraet er integrert i speilet 8) Kan til og med se DVD på den enorme 4.3" skjermen i speilet :lol:
Sambandsmiddel har man også skaffet, for å avlaste GSM der GSM ikke har stor dekning - og fordi vi skal til Island om et og et halvt'ish år på ferie. Har "glassantenne" som jeg så for meg bruke mens vi ratter rundt de gode veiene der oppe, og en jordplanantenne som jeg ser for meg bruke ved stans/rast som gir bedre rekkevidde.

MFD ligger også klart til den dagen jeg får tak i litt pææng og kan montere cd-veksleren under passasjersetet, og koble til ryggekameraet til den & sladrespeilet.

Men disse tingene blir ikke gjort før "ENO" - ikke idag :wink:
Post Reply