JX Diselpumpa er vrang, gir ikke diesel til dysene
-
Vambo
- Car: T3 1989 td syncro
- Phone: 99608649
JX Diselpumpa er vrang, gir ikke diesel til dysene
Hei,
Jeg står fast og håper at noen av dere kunskapsrike T3 fans kan hjelpe meg:-)
Problemet har oppstått etter et motorbytte fra 1,6 til 1,9. Motoren vill ikke starte på tross av nitidig kontroll av alle ,for meg, kjente feil kilder.
Jeg har ikke luft i slangene til og fra pumpa. Den lufta seg sjøl etter bytte av filter og retur slanger. Likevel kommer det nesten bare luft om jeg kjører'n på startern og løsner på en av røra til dysene. Hvordan kan denne rakkærtassen av en diesel pumpe få til det ? Det er pumpa fra jx jeg bruker.
Jeg står fast og håper at noen av dere kunskapsrike T3 fans kan hjelpe meg:-)
Problemet har oppstått etter et motorbytte fra 1,6 til 1,9. Motoren vill ikke starte på tross av nitidig kontroll av alle ,for meg, kjente feil kilder.
Jeg har ikke luft i slangene til og fra pumpa. Den lufta seg sjøl etter bytte av filter og retur slanger. Likevel kommer det nesten bare luft om jeg kjører'n på startern og løsner på en av røra til dysene. Hvordan kan denne rakkærtassen av en diesel pumpe få til det ? Det er pumpa fra jx jeg bruker.
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Re: JX Diselpumpa er vrang, gir ikke diesel til dysene
Og ledningen til stopperen er selvsagt på?Sitter bakpå pumpa.Jeg hadde det samme problemet med en bil.Der satte jeg tilslutt på ei elektrisk pumpe i tilegg og da gikk den.Lot den gå lenge og tok vekk pumpa igjen og da var alt ok.Virker som det noen ganger bare ikke vil bli kvitt lufta.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Vambo
ledningen er på, ja. Greit å minne om
, det er jo sånt en kan overse i kampens hete. Jeg har også sjekka at den klikker nå jeg setter på tenningen, så stopper'n bør da være ok.
Jeg har også vært inne på tanken med en el. pumpe, men det skal jo ikke være nødvendig ...
Men det er greit å høre at den medesinen har fungert for andre. Så takk for det
Tenker jeg stikker innom btema på veien hjem og investerer i en sånn. Begynner å bli lei...
Jeg har også vært inne på tanken med en el. pumpe, men det skal jo ikke være nødvendig ...
Tenker jeg stikker innom btema på veien hjem og investerer i en sånn. Begynner å bli lei...
-
narle
- -

Det tyder vel på at det kommer inn luft en plass.Har du prøvd å taue den igang?Jeg brukte bare den elektriske pumpa til motoren gikk greit.Tok vekk pumpa etterpå og siden gikk bilen som den skulle.Vambo wrote:ledningen er på, ja. Greit å minne om, det er jo sånt en kan overse i kampens hete. Jeg har også sjekka at den klikker nå jeg setter på tenningen, så stopper'n bør da være ok.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Vambo
Det hjalp ikke stort med el. pumpe. Først dro den igjennom en del luft men det er jo naturlig da jeg hadde koblet fra slangene for å få inn pumpa. Men det virka som det gikk seg til etter som pumpa fikk gått litt. Men skal ikke sånne pumper stoppe når trykket kommer til et visst punkt ?
Etter å ha tømt batteriet med start forsøk, der den bare tente av og til da jeg hadde gassen i bånn, så jeg at det hadde kommet masse luft i slangene.
Nå vet jeg ikke annen råd en å bytte slangene mellom tanken og filteret. Men de virker ikke lett å komme til. Må jeg da ta ned tanken fra undersiden?
Når jeg leser svaret ditt en gang til, skjønner jeg at du kanksje lot den stå å gå lenger en de par minuttene jeg lot den gå. Du tok den kanskje vekk FØR du prøvde å starte .
Vel jeg får gjøre et nytt forsøk i morra .
Etter å ha tømt batteriet med start forsøk, der den bare tente av og til da jeg hadde gassen i bånn, så jeg at det hadde kommet masse luft i slangene.
Nå vet jeg ikke annen råd en å bytte slangene mellom tanken og filteret. Men de virker ikke lett å komme til. Må jeg da ta ned tanken fra undersiden?
Når jeg leser svaret ditt en gang til, skjønner jeg at du kanksje lot den stå å gå lenger en de par minuttene jeg lot den gå. Du tok den kanskje vekk FØR du prøvde å starte .
Vel jeg får gjøre et nytt forsøk i morra .
-
narle
- -

Jeg hadde pumpa på i mange dager.Den kan bare sitte der selv om du kobler av ledningene,dieselen kommer igjennom for det.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Vambo
Re: JX Dieselpumpa er vrang, gir ikke diesel til dysene
Det er kjempe fint å ha noen å "lufte" sånne problemer med. Takk til deg Narle, og takk til de som driver dette forumet også.
Jeg skulle gjerne ha finni ut hvordan pumpa klarer å ikke pumpe ut det den suger inn. Det må jo være en eller annen funksjon inne i pumpa som ikke er som den burde.
Kan det ha noe å si at den har stått ubrukt et års tid ?
Jeg skulle gjerne ha finni ut hvordan pumpa klarer å ikke pumpe ut det den suger inn. Det må jo være en eller annen funksjon inne i pumpa som ikke er som den burde.
Kan det ha noe å si at den har stått ubrukt et års tid ?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
har ikke tenkt tanken på at stoppventilen er defekt da?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Vambo
Joa, men den klikker tydelig når jeg kobler til strømmen. Er det noe annen måte å sjekke den på ?har ikke tenkt tanken på at stoppventilen er defekt da?
Men du har jo et poeng, stopp ventilen sitter (så vidt jeg kan skjønne) på et sted som kan forårsake nettop de nevnte symtomer.
Foresten, kan det være en ide å skru den ut å mate litt diesel ned i hullet?
-
Vambo
Noen som har en starter liggende ? Bendiksen er utslitt... 
-
Vambo
Det viste seg å være en foring i startern som hadde skjært seg. Etter en liten overhaling funka den igjen.Vambo wrote:Noen som har en starter liggende ? Bendiksen er utslitt...
Men dieselpumpa var like dum. Status er at jeg har kjøpt inn et repsett fra ebay. Men etter demontering og inspeksjon viser det seg at drivakselen er slitt, av simerringen. Mulig at den må skiftes. Må jeg kjøpe ny, eller kan det være at noen har noe deler liggende ?

-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
få heller tak i anna pumpe...Vambo wrote:Det viste seg å være en foring i startern som hadde skjært seg. Etter en liten overhaling funka den igjen.Vambo wrote:Noen som har en starter liggende ? Bendiksen er utslitt...
Men dieselpumpa var like dum. Status er at jeg har kjøpt inn et repsett fra ebay. Men etter demontering og inspeksjon viser det seg at drivakselen er slitt, av simerringen. Mulig at den må skiftes. Må jeg kjøpe ny, eller kan det være at noen har noe deler liggende ?
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Vambo
Det er jo som å gi oppRapidspeed wrote:få heller tak i anna pumpe...Vambo wrote:Det viste seg å være en foring i startern som hadde skjært seg. Etter en liten overhaling funka den igjen.Vambo wrote:Noen som har en starter liggende ? Bendiksen er utslitt...
... men det er sikkert det mest fornuftige. Men hadde jeg vært fornuftig hadde jeg ikke kjøpt en T3 som ikke går.
lakk den diesel ut ved sim-ringen? har du god grunn til å tro at det du ser tegn etter sim-ringen er spesielt for denne pumpa?
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Om du leter på under bildeler på Finn tror jeg du finner en som har 4 pumper, 500 pr stk...
-
skaravelle
- -

-
Vambo
Den lakk ikke noe sted jeg kunne se, men den klarte ikke å skape noe særlig trykk til dysene. Jeg har begynt å mistenke at trykkregulatoren kan være synderen.Harald wrote:lakk den diesel ut ved sim-ringen? har du god grunn til å tro at det du ser tegn etter sim-ringen er spesielt for denne pumpa?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Du er ikke skvetten du! Mulig du bør vurdere en tur bort til Sundland for å få Leif Gunnar & co til å kjøre den pumpa i benk etterpå..
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Vambo
Det var en god ide, får kanskje høre hvor mye de tar for det... Men bortsett fra at den ikke funka fra før, har jeg tatt notert alle innstilinger. Vi får se 
-
Vambo
Om noen skulle være interessert i hvordan dette går, så falt jeg for fristelsen til å sette inn en annen pumpe.(takk til Skaravelle for deleservice) Da starta den greit, gitt.Vambo wrote:Det var en god ide, får kanskje høre hvor mye de tar for det... Men bortsett fra at den ikke funka fra før, har jeg tatt notert alle innstilinger. Vi får se
Så det er i alle fall 100% sikkert at det var pumpa som var gåen. Om jeg klarer å sette den sammen så den virker igjen får vente til våren eller noe sånt:-)