T3 Syncro drivledd

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vanDerDiff
Car: T3 Oettinger 1991

T3 Syncro drivledd

Post by vanDerDiff »

Vurderer å kjøpe en T3 Syncro. Selger sier det er en ulyd i drivverket som han mener kommer fra et drivledd foran.

Noen som vet om det er en stor operasjon å skifte det, ca hvor mye det kan koste for et slikt drivledd og om det er lett å få tak i?
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
´91 T3 Oettinger Multivan 3,2 Syncro
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

Post by finn00 »

Er en grei jobb å skifte hvis det er drivknuter som er røket. Er ikke sikker på prisene nye, men det burde være greit å få brukte akslinger til Sitter med en syncro med heller lite gearkasse igjen. Pass på gearkassa :!: Har etter litt dyrkjøpt erfaring funnet ut at de trenger litt stell og oppmerksomhet for å holde. Får ønske velkommen i syncro-klanen :D Er en glimrende bil :mrgreen:
Fransk liten tøs, leter etter buss...
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Kjøpte en syncro som ytre drivknute høyre foran røk på etter 70 mil. Fant brukt til 1000,-.
Skiftet på VAG-verksted, da du må løsne både øvre og nedre bærearm, og en av de, husker ikke hvilken, sannsynligvis må varmes opp for å få løs. De brukte under to timer på dette.
Som finn vil jeg også ønske velkommen i syncrogjengen. Veldig artige biler, og helt konge på vinteren :D

P.S: Hvis driknuten foran er røket er det i alle fall en god indikasjon på at viskokoblinga (4WDen) funker 8)
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
vanDerDiff

Post by vanDerDiff »

Takker takker! :D

Avtalen er nå i boks. Tror det er et OK kjøp. Den er ikke strøken utseendemessig, men det går jo an å rette på (mange gode eksempler i dette forumet på det!). Det beste er at den har en Audi TDI motor fra ´96! :wink: Masse dreiemoment og nok krefter.

Girkasse og mye av drivverk ellers er byttet (gått fra 15 - 100.000 km) Alt gjort av en tidligere VW mekaniker som kjenner bilen godt. Viskokobling og sperrer funker som de skal (foran og bak). Blir perfekt som ekspedisjonsbil og for snowboard og sykkelturer! Bare å pælme inn alt!

Håper å få henta den i løpet av juni. Så starter jobben med oppgraderinger... Må ha fine hjul, litt styling + nytt interiør. Hvis noen vet om GL/Multivan/Carat interiør så er jeg interessert. Og gode stoler foran. Kanskje kjøpe fra Tyskland? Blir kanskje lydisolering osv etterhvert også. DVD?
Pimp my T3! Hehehe :twisted:
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

jeg byttet drivaksling foran, og slapp unna med å løsne øvre bærekule.. hvis man må ta løs nedre er det jo likegodt å løsne hele bærearmenden som sitter i 4 skruer..

Gratulerer med finfin bil! ikke fall for fristelsen med lavprofil og plastskjørt drit på denne bilen, den er Sinnsyk til å ta seg frem, og det er det kjipt å ødelegge! lag heller litt offroad stuk! :twisted:
vanDerDiff

Post by vanDerDiff »

Takk!

Ja jeg har tenkt litt på det der med styling og senking.

SYNCRO sin Oettinger ser jo utrolig bra ut da...
http://foto.vg.no/show_album.php?aid=715194&palbum=1

Samtidig er jeg enig med deg at skikkelig offroad kunne vært kult. 15" eller 16" fete felger med schvæære dekk!

Nei, jeg vet ikke... Senka og med skikkelige dekk får de nok bedre kjøreegenskaper. Og hvor ofte vil jeg trenge et off-road monster? Men er det tøft? Ja.

Kanskje vi skal sette igang en avstemming her? :D
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

sant nok, ikke alle som kjører i skauen til daglig nei.. men det skal sies at i vinter hadde jeg god bruk for bakkeklaringen gitt, humpet opp i en hard snøfonn og lå der med 1 og et halvt hjul i bakken.. med sperrene innkoblet kjørte jeg rolig av fonna og kjørte videre.. et annet eksempel: jeg kommer ut av strømsåstunellen i drammen og velger å kjøre opp på motorveien over byen.. jeg oppdager da at det står stampe oppå veien, og tar derfor en lett U sving over midtdrabanten i oppkjøringa(20cm høy?) og kjører gjennom byen.. sparer meg da for en halvtimes bannskap..

senker du bilen har du ikke samme muligheter! :lol:

Lets Face it, en T3 er jo uansett ikke noe racerbil, så bruk den til det den er god på! :wink:
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Lets Face it, en T3 er jo uansett ikke noe racerbil, så bruk den til det den er god på!
Enig med syncroeier!

Er jo det som er funky, syncroen er høy. Its the badge man 8)

Og j***lig gøy å brøyte seg gjennom nysne så den står opp til frontruta :P
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Her og!! Fett med høy bil, må ha muligheten for å kunne dra til skogs eller å pløye snø. Eneste er muligens en coachleppe. :)
Har kjørt 2500km i helgen. Herlig cruisebil på både svenske motorveier og vestlandsveier langs fjordene og i fjellene.. Vil ut og kjøre mer..
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
vanDerDiff

Post by vanDerDiff »

Takk for gode innspill!

Tipper jeg havner på en slags mellomløsning der jeg ikke senker, men setter på 16" eller 17" felger med 225/55 SUV dekk med kraftig mønster. Hjulstøy er jeg ikke bekymret for, det bråker så mye uansett :D
Litt styling blir det nok, med nedre SA-grill og greier. Har lyst på stylingsettet til SYNCRO-Eskild, bilen blir vel ikke så mye lavere av det. Sjelden jeg kjører i skogen uansett! Og litt snø får det tåle... :wink:

Legger ut bilder av "gliset" når jeg kommer igang
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Så en T3 TDI Syncro på autodb.no er det denne? Gratulerer med ny bil forresten.
vanDerDiff

Post by vanDerDiff »

That's it! :D

Henter'n hjem neste helg. Med litt omsorg tror jeg den blir fin. Den er meget bra teknisk, bortsett fra dette drivleddet/drivknuten da... Men det virker jo som en kurant sak å ordne.
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Post Reply