dieselforbruk 2,5 tdi, manuell vs automat
-
roadmaster
- Car: T4 2001
dieselforbruk 2,5 tdi, manuell vs automat
Noen som vet hva 2,5 tdi automat forbruker i forhold til manuell kasse? Jeg antar at det går med mer suppe i en automat?
Er forresten automatkassene solide?
Er forresten automatkassene solide?
Re: dieselforbruk 2,5 tdi, manuell vs automat
roadmaster wrote:Er forresten automatkassene solide?
Om du søker så er jeg helt sikker på du finner poster som omhandler dette...
Men det korte svaret er: NEI!!
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Det går mer suppe i automat, ca 1dl pr mil.
Skal du kjøpe, hold deg til manuell hvis du kan.
Automat kassa holder ca 100-140 000 km hvis du ikke gjør noe.
Tar du godt vare på den, og ikke drar henger, holder den lenger.(se i forum fra tidliger diskusjoner)
Derimot har du et problem med kassa er billigste alternativ dette:(i følge mine undersøkelser)
Ta ut kassa
send den til dette firmaet. http://www.automatgear.no/documents/93.html
Da får en overhalt og forsterket kasse, samt bedre garantier en ei orginal.
Dette vil koste deg noen dager i bilhallen din, samt 30-40 tusen.
Du har da ei kassse som holder mye lenger en ei orginal, samt at du da kan dra henger.(hvis du har montert ekstra oljekjøler)
Dette vet jeg av erfaring fra min egen bil.
Skal du kjøpe, hold deg til manuell hvis du kan.
Automat kassa holder ca 100-140 000 km hvis du ikke gjør noe.
Tar du godt vare på den, og ikke drar henger, holder den lenger.(se i forum fra tidliger diskusjoner)
Derimot har du et problem med kassa er billigste alternativ dette:(i følge mine undersøkelser)
Ta ut kassa
send den til dette firmaet. http://www.automatgear.no/documents/93.html
Da får en overhalt og forsterket kasse, samt bedre garantier en ei orginal.
Dette vil koste deg noen dager i bilhallen din, samt 30-40 tusen.
Du har da ei kassse som holder mye lenger en ei orginal, samt at du da kan dra henger.(hvis du har montert ekstra oljekjøler)
Dette vet jeg av erfaring fra min egen bil.
O2 er noe alle må ha!
Bussen må familien ha!
Jeg vil ha en mustang!
Bussen må familien ha!
Jeg vil ha en mustang!
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg synes at 1 års garanti for en dyr ovehaling er for dårlig. jeg hadde krevd minst 5 år da en overhaling til 40,000 må holde mer enn et år.
Møller gir 5 år.....hvordan ka noen si at Automatgear gir bedre garanti?
Møller gir 5 år.....hvordan ka noen si at Automatgear gir bedre garanti?
Beklager men det står nu tydelig 2 års garanti ved oppgradering.
I tillegg etter telefonsamtale kunne han gi garanti for at en kan trekke henger/vogn.
Lokale merkeverksted skulle ha 70 000,- for kasse med jobb.
Regnestk er da enkelt. Halv pris, samt forsterket utgave.
Det er jo selvfølgerlig opp til hver enkelt og avgjøre hva en vil. Dette er min oppfattning. Men etter mine undersøkelser er det svært få som vil ta i disse kassene, og alle begrunner det med at di er underdimensjonerte til denne bilen, og at di trenger ekstra kjøler.
I tillegg etter telefonsamtale kunne han gi garanti for at en kan trekke henger/vogn.
Lokale merkeverksted skulle ha 70 000,- for kasse med jobb.
Regnestk er da enkelt. Halv pris, samt forsterket utgave.
Det er jo selvfølgerlig opp til hver enkelt og avgjøre hva en vil. Dette er min oppfattning. Men etter mine undersøkelser er det svært få som vil ta i disse kassene, og alle begrunner det med at di er underdimensjonerte til denne bilen, og at di trenger ekstra kjøler.
O2 er noe alle må ha!
Bussen må familien ha!
Jeg vil ha en mustang!
Bussen må familien ha!
Jeg vil ha en mustang!
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg bruker mindre drivstoff med min automat enn andre bruker med sine manuellkasser. Jeg har flere ganger kjørt ned på 0.60. Og på ren bykjøring ligger jeg på i underkant av 0.76.
FMA viser at snittforbruket de siste 1000 km er 0,72. Og da kjører jeg 30 km til og fra arbeid hver dag. Kaldstart, EBER og noe tomgangskjøring er innberegnet. (Vet ikke om eberen er med i regnestykket, men lar den komme med.)
Har kjørt fra Borås til København med snitthastighet på over 110 km/t med forbruk på 0.8
Men uansett, jeg kunne ha tenkt meg manuellkasse, bare for at den er mye mer holdbar. men det er en drøm å kjøre automat på disse bilene.

FMA viser at snittforbruket de siste 1000 km er 0,72. Og da kjører jeg 30 km til og fra arbeid hver dag. Kaldstart, EBER og noe tomgangskjøring er innberegnet. (Vet ikke om eberen er med i regnestykket, men lar den komme med.)
Har kjørt fra Borås til København med snitthastighet på over 110 km/t med forbruk på 0.8
Men uansett, jeg kunne ha tenkt meg manuellkasse, bare for at den er mye mer holdbar. men det er en drøm å kjøre automat på disse bilene.
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
lassemann
- -

- Car: 2004 T4 Multivan
- Phone: 91114856
Gammel tråd dette, men fortsatt aktuell tenker jeg.. Bilen min er en T4 Multivan 2,5 TDI 102
På vårparten kjøpte jeg nye sommerdekk av merke Hangkook med dimensjon 215/60-16 last: 99 (hastighetsdekk V merket) Gjorde samtidig en 4-hjulskontroll på bilen da og den hadde avvik. Før de nye dekkene kjørte jeg på Michelin Energy, samme dimensjon. Typisk gjennomsnittlig forbruk lå på 0,75 l/mil. I hele sommer har bilen gått på gjennomsnittlig 0,6-0,65, altså en formidabel forbedring. I tillegg er dekke mer lydløse og bilen langt mer komfortabel å kjøre.. Noen andre med slike erfaringer?
mvh
lassemann
På vårparten kjøpte jeg nye sommerdekk av merke Hangkook med dimensjon 215/60-16 last: 99 (hastighetsdekk V merket) Gjorde samtidig en 4-hjulskontroll på bilen da og den hadde avvik. Før de nye dekkene kjørte jeg på Michelin Energy, samme dimensjon. Typisk gjennomsnittlig forbruk lå på 0,75 l/mil. I hele sommer har bilen gått på gjennomsnittlig 0,6-0,65, altså en formidabel forbedring. I tillegg er dekke mer lydløse og bilen langt mer komfortabel å kjøre.. Noen andre med slike erfaringer?
mvh
lassemann
-
california
- -

hadde Michelin Energy på V70'en og forbruket gikk opp og dekka var gone etter 2 somre. verre møkkadekk skal en lete lenge etter.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg kommer ikke under 0,8 med pen blandet kjøring. Under harde akselerasjon, ser jeg litt svart røyk. Er det normal?
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Yep, pådrag blåser ut skjiten bakover.
Har du forbedret effekten i motoren, vil sotinga være enda mer markant - og det selv om man kjører dyserens og motorrens sammen med dieselen. -Har jeg blitt fortalt

Har du forbedret effekten i motoren, vil sotinga være enda mer markant - og det selv om man kjører dyserens og motorrens sammen med dieselen. -Har jeg blitt fortalt
-
lassemann
- -

Da er vi iaf enige om at ME aldri kommer tilbake til bilene vårecalifornia wrote:hadde Michelin Energy på V70'en og forbruket gikk opp og dekka var gone etter 2 somre. verre møkkadekk skal en lete lenge etter.
mvh
lassemann
-
lassemann
- -

Det var høyt forbruk synes jeg. Verksmesteren på verkstedet jeg bruker har lang erfaring med T4. Han fortalte meg at han justerer dieselpumpen litt annerledes enn det som er standard. Ikke spør meg hva han gjør, men første gangen jeg benyttet han til regrem/pumperemskifte var bilen ikke til å kjenne igjen etterpå. Mye mer sprut i motoren og lavere drivstofforbruk. Motoren gikk også mer uanstrengt.Indian wrote:Jeg kommer ikke under 0,8 med pen blandet kjøring. Under harde akselerasjon, ser jeg litt svart røyk. Er det normal?
mvh
lassemann