Ny på T4, håper på noen kjappe svar.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
KMH78
Car: V70

Ny på T4, håper på noen kjappe svar.

Post by KMH78 »

Hei,

Vurderer kjøp av en T4 pga familie som vokser.

Tenker en -99 eller nyere (nye instrument...), 2,5TDI.
Har alle disse dieselvarmer, som kan bygges om til parkeringsvarmer?
Er registerreim svært dyrt å få skiftet? Intervall?
Er disse galvanisert, store rustproblem?
Fått med meg at de sliter bærekuler, erfaringer om ulik kvalitet originale/mekonom osv?

Har god erfaring med reperasjon av "vanlig" bil, byttet både bremser, gir, motor, lager, ledd osv.... Mest Opel og Volvo..
Hvordan er disse bilen å skru på selv?

Blir nok en bil som nærmer seg 200kkm tenker jeg, utfra pris. Er det noe man bør sjekke ekstra? Og har en T4 mange gode år igjen fortsatt??

Takknemlig for alle råd og innspill som gir meg bedre innsikt til å sikre meg en OK bil!

På forhånd takk,
Karl
SantaClaw

Re: Ny på T4, håper på noen kjappe svar.

Post by SantaClaw »

dobbelpost :P
Last edited by SantaClaw on 08 Nov 2010, 15:36, edited 1 time in total.
- 2003 GMC Sierra 2500HD 6.6 Duramax
- 1984 Subaru Justy 1.0 - 4x4 - 3 cyl, 54 bhp, 80 nm, 770 kg :P
- 1973 Opel GT "Racing" 2.0i-8v
- 2009 Polaris IQ 600RR

Alt av VAG er solgt :)
SantaClaw

Post by SantaClaw »

Jeg kan jo bare svare utifra det jeg vet, og mine erfaringer, men 200 000 km er ikke mye på en Caravelle, ting å sjekke ekstra godt:

- Eventuelt 4x4 system, at det virker både når det kjøres forover og bakover.
- Slakk i forstilling, kan bli dyrt, men kan også være billig, spesielt tannstanga er det viktig å være obs på.
- Ulyder fra Drivverk, spesielt girkasse.

Vil på det sterkeste anbefale en bruktbil test fra NAF.

Jeg vil si de er enkle biler å skru på når du vet hvordan du kommer til.

Personlig vil jeg anbefale å skifte girolje, og olje på diffen (hvis 4x4) bare som en føre-var...
- 2003 GMC Sierra 2500HD 6.6 Duramax
- 1984 Subaru Justy 1.0 - 4x4 - 3 cyl, 54 bhp, 80 nm, 770 kg :P
- 1973 Opel GT "Racing" 2.0i-8v
- 2009 Polaris IQ 600RR

Alt av VAG er solgt :)
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

KMH78 wrote:
Fått med meg at de sliter bærekuler, erfaringer om ulik kvalitet originale/mekonom osv?

Har god erfaring med reperasjon av "vanlig" bil, byttet både bremser, gir, motor, lager, ledd osv.... Mest Opel og Volvo..

Blir nok en bil som nærmer seg 200kkm tenker jeg, utfra pris. Er det noe man bør sjekke ekstra? Og har en T4 mange gode år igjen fortsatt??
Regreim har intervall 90000, ikke tro på noen som sier annet. Husk at vannpumpe også skal byttes samtidig. Kostnad varierer, men det er ikke umulig å få gjort dette på et godt verksted for under 5000.-
Lite rustproblemer. Mer problemer med lakk som slipper underlaget. Bagatellmessig. Vanlige rustplasser er kanaler, skjermkanter og baklukens nedre kant.
Jeg bruker Mekonomens verksteder til alt på min bil. Og delene holder i massevis. Har lite eller ingen problemer med å bruke deler fra kvalitetsleverandører i stedet for VW.
Bilene er nok i utgangspunktet relativt greie å arbeide med. Av og til kan man komme bort i at man trenger noe spesielle verktøy, eller prosedyrer, men da er det bare å stille et spørsmål eller gjøre et søk her på forumet så får man svar.
Det ligger en liste som Der Postmeister har laget under tips og triks over hva du må se på. Men ikke vær bekymret for å kjøpe en bil som har gått over 200000km, bare vær sikker på at du holder deg unna hardt kjørte automatgirkasser. De har en tendens til å havarere rundt 150 000.

Lykke til med bilvalget!
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

KMH78 wrote:Hei,

Vurderer kjøp av en T4 pga familie som vokser.

Tenker en -99 eller nyere (nye instrument...), 2,5TDI.
Har alle disse dieselvarmer, som kan bygges om til parkeringsvarmer?

Takknemlig for alle råd og innspill som gir meg bedre innsikt til å sikre meg en OK bil!

På forhånd takk,
Karl
Mange har Ebersprächer diesel varmer men langt fra alle. Nå er det nok ikke alle som virker av de som har heller.
Mener at selve varmeren kan man få byttet for ca 4.500.- De kan man sette timer på å bygge om til parkeringsvarmer.

Regreim byttes på 90.000km eller 5 år. Det står vel 120.000 i noen service hefter men man bør bytte på 90.000.
På VAG koster det vel over 12000.- for regreimskift men på ikke merke verksteder så gjør de jobben for rundt 8000.-
Når regreim byttes byttes også dieselpumpe reima, alle løpehjul, strammehjul og vannpumpe.

Øvre og nedre bærekule samt endeledd koster ikke all verden å bytte hvis man gjør det selv.
Det kan variere noe i kvalitet på disse delene. Det er min erfaring.

Jeg er ingen bilmekaniker av yrke men jeg har byttet det meste av slite deler på mine T4 selv. Tenker da på bremser rund baut, forstillings-deler, drivknuter/mansjetter, støtdempere, eksos, etc..
Regreim setter jeg bort :)

Hvis du ikke på død og liv må ha automat så ville jeg ha styrt unne de.

Om karosseriet på disse er galvanisert det får noen andre svare på :)
Last edited by Vissvass on 08 Nov 2010, 22:30, edited 1 time in total.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
KMH78
Car: V70

Post by KMH78 »

Takker for svar. Blir nok caravelle Ila neste tiden. Register virker å være billigere enn jeg trodde. Har skiftet en del register før, men fått det for meg at det er trangt om plassen å gjøre jobben. Å skifte noen deler selv er ikke noe problem, sålenge det ikke krever mye spesial verktøy. Var mest redd for rust, og om kjørelengden begynnte å tære på motor og gir over 200 000. Skulle absolutt hatt automat, men heller clutch enn å bytte kasse.....
Menvirker jo lovende dette.
Mvh,
Karl
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Dersom du ikke skal dra henger, ikke kjøre fjelloverganger eller overlaste bilen, og lover å bytte olje og sil i kassen hver 45000 km, så kan du nok prøve deg med en automat. Men vær forberedt på kostnader i 30000.- klassen om det blir havari.
Å kjøre automat på TDi er en drøm, jeg skulle gjerne ha fortsatt med det, men ønsker meg en syncro og stor henger.

Sist jeg byttet registerreim, dieselpumpereim, alt av hjul og vannpumpe, olje på automaten, sil og olje og filterskift på motoren kom den totale kostnaden på rett i underkant av 7500.- Og da mener jeg at det ble etterfyllt servoolje, kjølevæske mm.

Det blir i allefall ikke feil å kjøre T4, for det er bare helt konge!
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Mye positivt nevnt her, så jeg får klinke til å si at jeg blir skuffa hvis ikke T4'n til fruen holder minst 500000km i privat bruk. 1000000km har jeg hørt flere drosjer passere. Alt dette forutsier vedlikehold som å følge skiftintervall på regreim OG vannpumpe hver (max) 90000km eller 5 år.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
huldra66

Post by huldra66 »

Motor og manuell gir må skytes viss de skal havarerer tror jeg.
Såfremt Tannreim/vannpumpe/løpehjul skiftes og olje/filterskift følges.
( kun brukt helsynt olje på min alle år + filterskift alltid )

Min har 300t på telleren uten att det merkes på motor/gir, har hatt bilen i 7år nå den er kjørt med Campingvogn og er Chippet
Største problemet mitt er rust på hjulbuer og gulv under bak.

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Vissvass wrote: Mange har Ebersprächer diesel varmer men langt fra alle. Nå er det nok ikke alle som virker av de som har heller.
Jeg tror aldri jeg har sett en T4 TDI uten tilleggsvarmer. Det var standardutstyr på alle med varmeapparat bak, men enkelte Transportere uten bakre varmeapparat ble nok levert uten Eber i Tyskland. I Norge tror jeg det var standard på alle.
KMH78 wrote:Register virker å være billigere enn jeg trodde. Har skiftet en del register før, men fått det for meg at det er trangt om plassen å gjøre jobben. Å skifte noen deler selv er ikke noe problem, sålenge det ikke krever mye spesial verktøy.
Det er kanskje litt trangt på T4, men helt overkommelig. Men denne jobben krever mer enn vanlig håndverktøy. Strekkbolten på veivakselen skal trekkes til med 160Nm + 180 grader. Den siste halve omdreiningen på bolten er drøy. Her holder det ikke med vanlig verktøy med 1/2" firkant. Når du skal dra til bolten med dette momentet er det veldig kjekt (les nødvendig) med spesialverktøy som hindrer veivakselen i å rotere. Dieselpumpa skal grunnjusteres med måleur og spesialadapter, og finjusteres ved å lese ut måleverdier elektronisk fra motorstyreenheten.
KMH78 wrote: Er disse galvanisert, store rustproblem?
T4 hadde ikke fullforsinket karosseri. Men enkelte karosserideler ble forsinket, ihvertfall på den ene sida av plata. Mer og mer av karosseriet ble belagt med sink ettersom åra gikk, og etter faceliften i '96 er ganske mye av karosseriet forsinket.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Rikskringkastingen wrote:
Vissvass wrote: Mange har Ebersprächer diesel varmer men langt fra alle. Nå er det nok ikke alle som virker av de som har heller.
Jeg tror aldri jeg har sett en T4 TDI uten tilleggsvarmer. Det var standardutstyr på alle med varmeapparat bak, men enkelte Transportere uten bakre varmeapparat ble nok levert uten Eber i Tyskland. I Norge tror jeg det var standard på alle.
KMH78 wrote:Register virker å være billigere enn jeg trodde. Har skiftet en del register før, men fått det for meg at det er trangt om plassen å gjøre jobben. Å skifte noen deler selv er ikke noe problem, sålenge det ikke krever mye spesial verktøy.
Det er kanskje litt trangt på T4, men helt overkommelig. Men denne jobben krever mer enn vanlig håndverktøy. Strekkbolten på veivakselen skal trekkes til med 160Nm + 180 grader. Den siste halve omdreiningen på bolten er drøy. Her holder det ikke med vanlig verktøy med 1/2" firkant. Når du skal dra til bolten med dette momentet er det veldig kjekt (les nødvendig) med spesialverktøy som hindrer veivakselen i å rotere. Dieselpumpa skal grunnjusteres med måleur og spesialadapter, og finjusteres ved å lese ut måleverdier elektronisk fra motorstyreenheten.
KMH78 wrote: Er disse galvanisert, store rustproblem?
T4 hadde ikke fullforsinket karosseri. Men enkelte karosserideler ble forsinket, ihvertfall på den ene sida av plata. Mer og mer av karosseriet ble belagt med sink ettersom åra gikk, og etter faceliften i '96 er ganske mye av karosseriet forsinket.
Du har sikkert rett Henrik. Men når jeg var på jakt etter bil så tittet jeg på mange og ringte på desto flere. Alle disse var med 2.5 TDI motor men i følge selgerne så var det ikke alle som hadde Ebersprächer varmer. De som sa de ikke hadde Eber hadde som regel Defa pakke. Nå er det mulig at disse selgerne ikke var klar over at de hadde :wink:
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Vissvass wrote: Du har sikkert rett Henrik. Men når jeg var på jakt etter bil så tittet jeg på mange og ringte på desto flere. Alle disse var med 2.5 TDI motor men i følge selgerne så var det ikke alle som hadde Ebersprächer varmer. De som sa de ikke hadde Eber hadde som regel Defa pakke. Nå er det mulig at disse selgerne ikke var klar over at de hadde :wink:
Sannsynligvis. Det er jo ingen knapper å trykke på eller noe annet inni bilen som avslører at den har denne varmeren montert. Her snakker jeg om tilleggsvarmer som bare virker under kjøring. Parkeringsvarmer var jo uansett ekstrautstyr. Enten som fabrikkmontert parkeringsvarmer, eller som en ettermontert løsning hvor kjørevarmeren er utbygd til parkeringsvarmer.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply