Sette inn bakseter

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Sette inn bakseter

Post by solrikioo »

Heisann.

JEg har en T4 ,96 modell, kombi med trange bakseter og skillevegg.

Jeg har hørt at nå bilen er over 10 år gammel kan man ta ut skilleveggen og flytte setene lengre bak, eller sette inn nye.

Stemer dette? Noen som har gjort lignende, og kan komme med litt nyttig info? Gjerne linker til lover og regler osv.
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Har ikke noe "lover og regler" å henvise til, men egen erfaring. Har bilen passert 10 år, så koster det deg 550.- på biltilsynet for at de skal se bilen med de nye setene. De skal liksom sjekke at alt er i orden (?) også flå deg for de lappene. Vel, uansett så er det ikke noe hokuspokus.....
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
OddN
-
-

Post by OddN »

Ehh, for å være nøyaktig så må bilen ha vært i Norge i 10 år...... se på førstegangsreg. i vognkortet. Ellers er det riktig at det kun koster kontrollen. Da får du bilen omregistrert til personbil. Mener du må følge personbilreglene for i dag, med sitteplasser i kjøreretningen, du kan altså få problemer hvis du setter inn klappseter på langs. Men alt dette svarer de på på nærmeste trafikkstasjon. Du kan feks ikke importere en brukt varebil, og dagen etter komme å omregistrere den til personbil gratis, selv om bilen er over 10 år. :D
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Det med klappsetene visste jeg ikke! Jommen ganske firkantet det er i dette landet!? :lol:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
T4Tom

Post by T4Tom »

Det ned klappseter stemmer. Har registrert min fra 10 seter til 8 seter, tok da ut to klappstoler som stod bakerst i bilen. Så nå er det kun to tresetere bak. Spurte da samtidig biltilsynet om hvordan det var med klappstoler. Og det blir ikke godkjent med ettermontering av slike seter lenger.
Volkswagen Caravelle 2.4 GL Syncro 1995 8-seter
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

tusen takk for svar. Da blir det bygging neste år.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Det er noe som heter Typegodkjenning, som Biltilsynet sitter på (antar de gjør det på sentralt hold og at ikke hver trafikkstasjon gjør det).

Det er et dokument som sier hva bilen kunne ha av ting og tang, dingser og utstyr. Så også seter av forskjellig karakter.

Finn ut om din type T4 kunne ha hatt langsgående seterad, for har den kunnet ha det og du ønsker montere tilsvarende seter á lá de som kunne stått i idag - well, da er det bare å vifte med typegodkjenninga om de mumler om seter og forbud.

Jeg registrerte min T4 med 8 seter i vinter, antar det har vært 10 seter i den da den kom hit (1991) til landet og at den benken som sto langsgående på samma sia som skyvedøra hadde plass til 2 pax.
Uansett er det siste setet mitt en langsgående benk med sæletøy og god beinplass - fullstendig irrelevant dette forbudet som vel kom ifjor om "Nei til langsgående seter i bil".

(Ad notam - jeg antar 10 seter fordi det setet som står igjen i "bagasjerommet" (plass til 3) ville gjort inn- og utstigning en trang prossess, så en benk med plass til 2 pax ville forenklet inn- og utstigningen)

Ønsker man langsgående seter, så finn ut om din type T4 har noen sinne hatt muligheten til å kunne bli levert med slike - og skaff typegodkjenninga, så har egentlig ikke Han Staten så mye han skulle ha sagt :
Når dette er sagt, kjenner jeg til flere tilfeller fra LR-forumet hvor bilsak"kyndig" har sagt nei, men bileier viftet med papirene og fått ting igjennom på tross av antakelser fra trafikkstasjonen.
(De benytter seg gjerne av en annen trafikkstasjon neste gang, også, de Land Rover-folka).

Nå er dette forumet noe statisk i og med at folk som får igjennom ting ikke beskriver prossessen for andre, ei heller er det særlig mange som detaljert kunngjør sine ombygginger - syns det er et hærlig unntak med den grå T4a som man får bilder av skyvedør uten dørhåndtak og påsveist plate, artig detalj!

Ok, nok mas fra meg - det lar seg gjøre å sette inn langsgående seter om man har forberedt seg, og jeg er en av dem som slapp dokumentere noe som helst - så gjenstår det å se hva PPKtesten sier om 18 mnd fra nå, da...

mvh,
Yngve S
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

Tusen takk for informativt svar.

Jeg har jo en kombi nå med 4 seter bak, en rad. Det eneste jeg skal er å ta ut den raden, skaffe en ny rad med 4 eller 3 seter, med ordentelig rygg. Og sette det inn ca 30cm lengre bak.

Det bør vel ikke by på store problemer.
Post Reply