Har visst blitt svindla gitt...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
bhn
Car: T4 2.5 TDI Syncro

Har visst blitt svindla gitt...

Post by bhn »

Etter å ha undersøkt diverse angående nyanskaffelsen viser det seg følgende:
- tidligare eigar har ikkje omregistrert bilen på seg da han kjøpte den, slik at eg har problem med å få registrert den. Dette holder eg på å ordne med eier før der igjen. Å snakke med han var interessant..

1. Han hadde solgt bilen med 380 000km på telleren, mens eg kjøpte den med 264 000km
2. Han hadde solgt den som rep objekt / oppussingsobjekt for 50 000. Eg kjøpte det som skulle være ein strøken bil, der eier etter eget utsagn ikkje hadde gjort nokon reparasjoner..

Har sent beskjed til forrige eier om at eg ønsker å heve kjøpet, samt at han skal betale meg for dei utgiftene eg har hatt med henting av bil. Eventuelt betale meg tilbake et betydelig beløp..

Og eg som hadde funne drømmebilen for ein med 3 små ungar og bratt bakke.. Crap..

Blir grundig gjennomgang av bilen i kveld, med foto osv så får vi sjå..
- Caravelle Syncro 2.5 TDI 102hk
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Har visst blitt svindla gitt...

Post by Rudeboy »

-Jevlarr !

Det var trist lesing, men jeg krysser fingra for at selger tar til vettet og refunder all costs og ikke minst - viser seg som en mann, og tar imot rukkelet :wink:

Er dette 102hk'ern ?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Men er ikke bilen den samme uansett forhistoie. Er du fornøyd med hva den kostet og bilen er som du fikk beskje dom så er vel det greit. eller ikke?
bhn

Post by bhn »

Problemet er at bilen er gått 120 000 meir en opplyst.. Og då lurer eg på kva Anna muffens som er på den..
Er uansett veldig fornøyd med bilen, så dersomselger refunderer et betydelig beløp som tar høyde for den reelle km stand, samt at bilen er 1 år eldre en oppgitt skal eg ikkje være umulig.. Men samtidig når folk står og lyg deg rett i ansiktet, blir ein "litt arg"..

Uansett er nå biltypen den rette for meg no!
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Forstår deg godt men er disse bilen noe billigere når de er 1 år eldre og 120`km mere på telleren.

Hva forje eier har betalt for bilen er jo ikke inntresant. Få bilen testet av f.eks NAF
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Hvor mye betalte du for bilen?
Pål Strand
bhn

Post by bhn »

Martin Sandvik wrote:Forstår deg godt men er disse bilen noe billigere når de er 1 år eldre og 120`km mere på telleren.

Hva forje eier har betalt for bilen er jo ikke inntresant. Få bilen testet av f.eks NAF
Heilt enig i at prisen fra forrige eier er uvesentlig, men at selger har justert ned km stand får iallefall varsellampen til å lyse her.. Og når selger opplyser at bilen er strøken, samt at han ikkje har utført arbeid på bilen, og dette viser seg som løgn er det ikkje godt å vite kva ellers som er "jukset" med.
bhn

Post by bhn »

t21500 wrote:Hvor mye betalte du for bilen?
Betalte 135000, noe som eg synes var ok pris, ut i fra dei opplysningene som eg hadde.
lassemann
-
-
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856

Post by lassemann »

Ingen tvil om at dette er juks og svindel dersom du kan dokumentere hvor mange km bilen har gått. Jeg ville fått en advokat til å se på saken. Regner med du har snakket med tidligere eier.. Tror ikke selger vil komme langt i denne saken. Ble det skrevet kontrakt hvor kmstand ble nevnt?

mvh
lassemann
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Prisen alene er grunn nok til å sette foten ned.

Ti-femten tusen kunne kanskje ha gått an, men ikke her. My two cents.
bhn

Post by bhn »

lassemann wrote:Ingen tvil om at dette er juks og svindel dersom du kan dokumentere hvor mange km bilen har gått. Jeg ville fått en advokat til å se på saken. Regner med du har snakket med tidligere eier.. Tror ikke selger vil komme langt i denne saken. Ble det skrevet kontrakt hvor kmstand ble nevnt?

mvh
lassemann
Ja har kontrakt med km stand. Forrige eier før han eg kjøpte den av, hadde også kontrakt med km stand, som han skulle sende meg. Så skulle tru eg hadde ein sikker sak. Har også vært i kontakt med Forbrukerrådet, som meinte eg burde ta kontakt med politiet, men vil nå vente litt med dette og satse på ein enklere løsning..
bhn

Post by bhn »

Nokon som har ein formeining om riktig pris på caravelle 98 modell, syncro 102 hk, 9 seter, 400000km, ny lakk til taket(uten kvittering), ser ok ut utenpå, men ganske slitt og skitten innvendig? Eu ok forrige mnd. ??
Eg tenker 70000, men veit ikkje ka folk synes?
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Dette høres veldig supsekt ut. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å kjøpe bil fra en som har skrudd tilbake telleren 120 000km. Hvem er det som gjør slik? Når bilen ble solgt som rep.objekt hva er det som er galt med den?
lassemann
-
-
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856

Post by lassemann »

Jeg solgte min 99-mod 9-seter Comfortline med dokumenterte 220' km, 100% rustfri(fulgt tectylprogram), samt fullt regrem skift og service for 105'. Riktig nok ikke syncro da.. Det salget skjedde i våres..

Syntes 70.000,- hørtes mye ut jeg for en bil som har gått dobbelt så langt. Mye som kan skje med en sånn motor..

mvh
lassemann
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Vil jo tro at når det er trikset med km, så er vel kanskje resten av jobben som er gjort med bilen så som så. Ville krevd å heve kjøpet, + dekt alle utgifter i forbindelse med dette. Alternativet er som nevnt over, anmeldelse for svindel!
Pål Strand
bhn

Post by bhn »

t21500 wrote:Vil jo tro at når det er trikset med km, så er vel kanskje resten av jobben som er gjort med bilen så som så. Ville krevd å heve kjøpet, + dekt alle utgifter i forbindelse med dette. Alternativet er som nevnt over, anmeldelse for svindel!
Det er vel dette valget eg har kommet til og, tok den på jobb i kveld for å sjå nøye over den både på inn og utsiden, (jobbar i NDT bransjen, så har div inspeksjonskamera) og fant nokon rusthull osv, men ingen kjempestore saker. Men det dukker heile tida opp noko nytt, da eg kjørte heim igjen kom plutselig airbag lyset på, og ett eller Anna rele i dashbordet klikka på og av konstant. Så plutselig var alt ok igjen..

Hadde ein dårlig magefølelse for bilen da eg var og såg på den, hadde kjørt fra Bergen til Molde, 8t og 6 ferjer, så hadde ikkje lyst å reise tomhendt tilbake..

Skal prøve å stikke innom NAF i morgen for å høre Ka dei har å sei.
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

bhn

Post by bhn »

Den var jo ganske så avslørende då... :D
bhn

Post by bhn »

Da har bilen tatt kvelden.. Ein eller anna overledning, som tapper batteriet for strøm, hurtig.. Har også vært hos NAF, som satte verdien til 68 000..

Deretter var eg hos Politet, som fant personen inne i registeret, men et utall anmeldesler, dommer osv for det meste, uten at dei kunne opplyse meg om akkurat detaljer. Så pengene er nok long gone..

Samme personen har også denne bilen for salg:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25450836

og advarer på det sterkeste om å ha noe som helst med denne personen å gjøre. Denne bilen er heller ikkje omregistrert og forsikret.
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Dette hørtes ut som kjipe greier ja..

Nå finnes det en del mennesker her i landet som kjøper brukte biler, ekstremt billig.. Å vifte med kontanter foran nesa på folk, fører ofte til et salg. Er alltid noen som MÅ ha penger, og da går ofte bilene billig..
Deretter legger de noen få tusenlapper i det aller mest nødvendige og selger den for best mulig pris igjen til noen andre..
Til slutt er det alltid noen som MÅ ha en slik bil..
Å reise langt for å kjøpe bil er nesten garantert å bli til en handel.. Man er ofte sliten, og ikke like avbalansert..

Lykke til med anmeldelser og slikt.. Håper du får til en ordning..
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Det er dessverre alltid flere som er ute etter "billige" biler enn selgere der ute.
så lenge det finnes kjøpere finnes det lassevis med useriøse selgere.

Jeg skjønner ikke at folk tørr å kjøpe bil privat, av helt ukjente selgere, billig. (over 150.000,-).
Risikoen er stor og den blir større for hver dag som går. Ingen kan i etterkant faktisk hjelpe deg noe særlig, mye plunder og heft og kanskje søvnløse netter.

Har forøvrig selv solgt en campingvogn 2007 og en Benz 2007 på finn. Gikk greit, men når har du funnet den seriøse selgeren.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Med litt kjapp hoderegning fant jeg ut at jeg hadde vært lykkelig eier av 17 biler (12 VAG) :D . Av disse er kun fire kjøpt speller nye hos merkeforhandler. Resterende er kjøpt via forgjengeren til Finn Aftenposten, på Finn og hos bruktbilselgere. Jeg for min del ser ikke noe mer fare i å kjøpe en brukt bil privat på Finn kontra å kjøpe bil hos f.eks Hansen/Muhamed bruktbil/import i Gladengveien :| Heller det motsatte. Er det noen som kan trikse med EU kontroller, km etc så er det vel gjerne disse. Har sett biler med 149.000 på tellern mens jeg har funnet neste olje skift lapp på 250.000. :D

Hvis man gjør litt forarbeid før man kjøper som å følge med på priser på den bil/modell man er på jakt etter så vil man få en pekepinn på hva som er dyrt eller billig etterhvert.

Er man ikke bil kyndig selv er det veldig greit å ta med seg noen. Som oftest så ser man hvordan bilen er behandlet ganske fort. Man ser om bilen nettopp har vært på shine-up eller om eieren er en pettemeter som liker å ha bilen ren og i orden. En bedriten bil blir ikke 100% på en time hos gutta på hjørne. De som ikke er så nøye med renhold er som regel ikke så nøye med olje skift etc heller. Men får jo litt inntrykk av selger også etter en eller flere tlf samtaler og i real life ved visning av bil. Er man i minste tvil så styr unna eller ta bilen på en NAF test.

Dette var litt fra mine erfaringer :) Om dette emne her er det sikkert mange meninger og erfaringer ute å går.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Dennisen

Post by Dennisen »

Si i fra til Finn når du finner slike saker, de har egen knapp på annonsesiden merket "Regelbrudd".
Jeg gjorde det på denne saken og det tok kun kort tid før finn stoppet annonsen.

bhn burde kanskje gjøre det på den annonsen han viser til i siste innlegg.
T4 1999 2.5 TDI
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Dennisen wrote:
Si i fra til Finn når du finner slike saker, de har egen knapp på annonsesiden merket "Regelbrudd".
Jeg gjorde det på denne saken og det tok kun kort tid før finn stoppet annonsen.

Jeg gjorde akkurat det samme på disse annonsene :-)
Tom
Bodø City
Image
bhn

Post by bhn »

Dennisen wrote:

Har gjort det. Sendte Mail til Finn for og få kopi av den opprinnelige annonsen på min bil, og tipset om den andre også.
Locked