Automat og turteller.
-
pyt-san
- Car: T4.1994.Caravelle
- Phone: 92033896
Automat og turteller.
Har en kamerat som har T4 automat. Kassa hans går i nødprogram eller girer helt vilt. Dette opptrer når turtelleren plutselig slutter å virke. Noen som har gode råd? (Selvfølgelig er det det) PS. Det er ikke allverdens lenge siden kassa ble overhalt, så vi bør kunne utelukke direkte feil på kassa.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Automat og turteller.
alder på doningen da?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Beskriv hva du mener med girer helt vilt! Jeg hadde noen små problemer med giringen etter å ha byttet kasse sist. Det viste seg at hjernen i kassen lærer seg kjøremønsteret til sjåføren, og etterhvert som jeg rullet 1000km så var den der jeg ville ha den.
Men om den bytter gir opp og ned helt uten viderøe så tror jeg heller det er converteren som ikke har blitt byttet samtidig med kassen. Eventuelt at det er en elektrisk feil som gir et signal som ikke hører hjemme i det hele tatt i kassen.
Start med å finne ut hvorfor turtelleren klikker, er min mening.
Men om den bytter gir opp og ned helt uten viderøe så tror jeg heller det er converteren som ikke har blitt byttet samtidig med kassen. Eventuelt at det er en elektrisk feil som gir et signal som ikke hører hjemme i det hele tatt i kassen.
Start med å finne ut hvorfor turtelleren klikker, er min mening.
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Bilen er fra 1995, med 430000km. Det er en 2.5 bensin-modell.
Det som skjer er at når jeg bremser, så faller turtelleren til 0 nesten umiddelbart. Noen ganger (ofte) når dette skjer, kjenner jeg et girskift, og da vil bilen bare kjøre i tredje. Stopper jeg og slår av tenninga og starter igjen, skifter kassa som den skal igjen.
Feilen kan også arte seg slik at det under akselerasjon plutselig skiftes gir til andre og tredje. Til dette symptomet har jeg ikke funnet et mønster.
Hadde overhaling av kassa for et par år siden, og har vært tilbake der, men feilen ligger tydeligvis ikke i automatkassa.
Fikk et tips om å bytte bremselysbryter, men det hjalp lite.
Det som skjer er at når jeg bremser, så faller turtelleren til 0 nesten umiddelbart. Noen ganger (ofte) når dette skjer, kjenner jeg et girskift, og da vil bilen bare kjøre i tredje. Stopper jeg og slår av tenninga og starter igjen, skifter kassa som den skal igjen.
Feilen kan også arte seg slik at det under akselerasjon plutselig skiftes gir til andre og tredje. Til dette symptomet har jeg ikke funnet et mønster.
Hadde overhaling av kassa for et par år siden, og har vært tilbake der, men feilen ligger tydeligvis ikke i automatkassa.
Fikk et tips om å bytte bremselysbryter, men det hjalp lite.
..:: DagRos ::..
Faller turtallet, eller bare turteller?
Vil tro at automathjernen får signal om turtall, og om signal til turteller kødder er det vel også trolig at hjernen får feil info og girer deretter.
Vil tro at automathjernen får signal om turtall, og om signal til turteller kødder er det vel også trolig at hjernen får feil info og girer deretter.
Noen liker Man U - jeg liker T3
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Det er noen sensorer på girkassen....finnes det en hastighets sensor?
Det er turtallet som faller, motoren går fint. Teorien min er også at det er infoen kassa får om det feilaktige turtallet som gjør at kassa slår over på nødprogram. Så det store spørsmålet er hvorfor faller turtallet når jeg bremser?
Kan selvfølgelig kjøre uten å bremse, ved å endre kjørestil og bremse med giret går det fint, helt til det kommer et stopp-skilt...
Kan selvfølgelig kjøre uten å bremse, ved å endre kjørestil og bremse med giret går det fint, helt til det kommer et stopp-skilt...
..:: DagRos ::..
"Det er turtallet som faller, motoren går fint" - den var vel litt uklar...
Men jeg regner med du mener det er turtelleren som faller, mens turtallet på motoren er ok.
Turtelleren på bensin får vel samme signal som styresignal til coilen, om ikke de har gjort som på diesel og tatt signalet fra dynamoen.
Tror jeg vill gått over kontakter ved coilen, og ved hjernen og hjernen til kassa. Kan jo være noe så enkelt som irr /overslag mellom et par ledninger.
Kan tenke meg at kassa også får signal om at du bremser, så hvis turtall/bremsesignal går inn til hjernen på samme plugg kan det godt være en kortsluttning mellom disse to signalene.
Hva med å prøve å koble av bremselysbryter?
(ikke det at det er en god løsning i lengden, men det er jo et greit sted å starte)
Men jeg regner med du mener det er turtelleren som faller, mens turtallet på motoren er ok.
Turtelleren på bensin får vel samme signal som styresignal til coilen, om ikke de har gjort som på diesel og tatt signalet fra dynamoen.
Tror jeg vill gått over kontakter ved coilen, og ved hjernen og hjernen til kassa. Kan jo være noe så enkelt som irr /overslag mellom et par ledninger.
Kan tenke meg at kassa også får signal om at du bremser, så hvis turtall/bremsesignal går inn til hjernen på samme plugg kan det godt være en kortsluttning mellom disse to signalene.
Hva med å prøve å koble av bremselysbryter?
(ikke det at det er en god løsning i lengden, men det er jo et greit sted å starte)
Noen liker Man U - jeg liker T3
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Det finnes 2 eller 3 turtalls givere på avhengig av automatkassen....