Jeg har problemer med kjørevarmeren i Vella,og i den forbindelse har jeg feilsøkt litt. Fikk tak i en ubrukt d3w som jeg monterte inn,uten resultat. Det viser seg etter mer feilsøking at det er kabelbrudd++ etter en gjenopprettingsjobb i fronten,så her må jeg jobbe litt mer. Uansett, jeg har to spørsmål:
1. Er en d3w en d3w uansett,eller er det forskjell i oppbygning/software/kabling slik at de ikke går om hverandre? Vet ikke om den erstatningen jeg fikk tak i kommer fra en Caravelle... Testet med midlertidig ledningsføring uten resultat. Jumper på utetempføler osv,men stein dødt.
2. Må varmeren sitte i bilen for å kjøre diagnose på den? Bosch-verkstedet her på Årnes sa så da jeg kom med den originale jeg hadde tatt ut. Det er selvsagt ikke sikkert at det er noe i veien med den (iogmed kabelbrudd i bilen osv), men jeg har ikke lyst til å sette den inn for å teste for så å måtte ta den ut for å overhale. Ei heller overhale før jeg setter den inn uten å vite om den er verdt jobben. Og skal den inn i bilen,burde den få en overhaling. Den er jo tross alt 10 år iår...
Forslag/innspill?
Diagnose Eber, må den sitte i bilen?
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Diagnose Eber, må den sitte i bilen?
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Re: Diagnose Eber, må den sitte i bilen?
1. En D3Wz er ikke bare en D3, i caravelle er der levert to typer, gammel og ny den gamle har nummer 25 1864 (0005) og den nye har 25 2121 (0005) disse går om hverandre. Men D3Wz er også levert i opel, saab, ford +++ for og sjekke ut om disse er identiske så må en inn på skjema og se. Da jeg selv bygget om til en D5WS fra MB fant jeg ut at kabelen til diesel pumpe jordingen gikk til gods i MB men inn i varmeren på VW, kabelen var i mb stikket samme farge men ikke koblet til!
2. Lese ut feil minne kan en gjøre bare med og koble til stiiket i bilen, men skal en test kjøre varmeren så må den stå i bilen, vet der finnes test benker med drivstoff og vannsirkulasjon men det er nok de ferrreste verksteder som har. Generelt så er deler til disse så dyre at å bytte noe ut over glødeplugg er gambling med dårlige odds. En ny varmer via Bosch/mekonomen eller Meca kommer på ca 4600,- ink mva.
2. Lese ut feil minne kan en gjøre bare med og koble til stiiket i bilen, men skal en test kjøre varmeren så må den stå i bilen, vet der finnes test benker med drivstoff og vannsirkulasjon men det er nok de ferrreste verksteder som har. Generelt så er deler til disse så dyre at å bytte noe ut over glødeplugg er gambling med dårlige odds. En ny varmer via Bosch/mekonomen eller Meca kommer på ca 4600,- ink mva.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Hvis det var kabelbrudd i fronten så er det størst sjangs for at det er brudd på ledningene til temp føleren som sitter festet under støtfangeren på høyre side, eller at temp føleren mangler.
Finner du ledningen men ikke føleren så kan du kortslutte ledningen for å se om eber starter da, gjør den det så kan strekke kablene inn i bilen og montere bryter i stedet for temp føleren.
Så kan du la vær å slå den på ved korte turer så soter den ikke ned så fort, og du kan kjøre den om sommerne noen ganger som eber anbefaller.
Finner du ledningen men ikke føleren så kan du kortslutte ledningen for å se om eber starter da, gjør den det så kan strekke kablene inn i bilen og montere bryter i stedet for temp føleren.
Så kan du la vær å slå den på ved korte turer så soter den ikke ned så fort, og du kan kjøre den om sommerne noen ganger som eber anbefaller.
T4 1999 2.5 TDI
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
@Dennisen:
Jeg jumpet tempføleren i 6-pol stikket i batterirommet, så tempføler + tilhørende ledninger er utelukket. Føleren var det første som forsvant for tre år siden da jeg overtok bilen og det ikke fungerte. Har lagt opp til bryter i bil 1|0|2 (uteføler|av|alltid på). Mistenker nå at vi går for å ekskludere uteføler fullstendig, og heller kjøre etter behov/kjørelengde (0|1). Men ellers takk for tipset.
@Torle:
1.Spennende. Jeg får gå over pinninga ledning for ledning i begge varmerene, for å se om det er forskjell der. Worst case (og sånn du beskriver mulighetene for forskjell) får jeg bytte tilbake, men det er så fordømt kaldt å drive med sånt nå for tiden.
2. Jeg tror jeg skal slippe unna å måtte kjøpe ny, ettersom jeg har en å ta deler fra/erstatte med. Håper iallfall på det. Isåfall gjør jeg heller en re-fit med en 4kw parkeringsvarmer jeg har liggende + et forbruksbatteri inne. Hadde håpa slippe en så stor operasjon nå, men må man så må man.
Det er verdt å bemerke at jeg sålangt kun har konstatert brudd i +12V konstant feeden, dvs 2,5kvadrat rød. Det er liv i alle sikringer det skal være liv i ift skjema, men det er fortsatt ikke liv framme.
Og som sagt, da jeg la opp separat løs ledning direkte fra batt+ (med fuse såklart), og swappet terminal i 8-pin stikket var det fortsatt ingen respons. Kan det tenkes at noe er koblet fra bak sikrings/relebrettet i kupeen? Har for meg at skjema sier at det sitter et stikk bak der noe sted, kan dette ha hoppet av?
Det er kontakt i alle ledninger mellom 8-pin og 6-pin, og god jord osv. Det er som sagt kun +12V jeg ikke får fram. D+ (dynamo/ "strøm når motor går") er i orden. Har ikke ohmet ned til dieselpumpa, men det skal være fort gjort.
Uansett, takker for tips. Skal se om det blir litt action i helga. Burde ta sats og iallfall fikse slik at ledninger er ok, og så får jeg ta det videre derfra.
Jeg jumpet tempføleren i 6-pol stikket i batterirommet, så tempføler + tilhørende ledninger er utelukket. Føleren var det første som forsvant for tre år siden da jeg overtok bilen og det ikke fungerte. Har lagt opp til bryter i bil 1|0|2 (uteføler|av|alltid på). Mistenker nå at vi går for å ekskludere uteføler fullstendig, og heller kjøre etter behov/kjørelengde (0|1). Men ellers takk for tipset.
@Torle:
1.Spennende. Jeg får gå over pinninga ledning for ledning i begge varmerene, for å se om det er forskjell der. Worst case (og sånn du beskriver mulighetene for forskjell) får jeg bytte tilbake, men det er så fordømt kaldt å drive med sånt nå for tiden.
2. Jeg tror jeg skal slippe unna å måtte kjøpe ny, ettersom jeg har en å ta deler fra/erstatte med. Håper iallfall på det. Isåfall gjør jeg heller en re-fit med en 4kw parkeringsvarmer jeg har liggende + et forbruksbatteri inne. Hadde håpa slippe en så stor operasjon nå, men må man så må man.
Det er verdt å bemerke at jeg sålangt kun har konstatert brudd i +12V konstant feeden, dvs 2,5kvadrat rød. Det er liv i alle sikringer det skal være liv i ift skjema, men det er fortsatt ikke liv framme.
Og som sagt, da jeg la opp separat løs ledning direkte fra batt+ (med fuse såklart), og swappet terminal i 8-pin stikket var det fortsatt ingen respons. Kan det tenkes at noe er koblet fra bak sikrings/relebrettet i kupeen? Har for meg at skjema sier at det sitter et stikk bak der noe sted, kan dette ha hoppet av?
Det er kontakt i alle ledninger mellom 8-pin og 6-pin, og god jord osv. Det er som sagt kun +12V jeg ikke får fram. D+ (dynamo/ "strøm når motor går") er i orden. Har ikke ohmet ned til dieselpumpa, men det skal være fort gjort.
Uansett, takker for tips. Skal se om det blir litt action i helga. Burde ta sats og iallfall fikse slik at ledninger er ok, og så får jeg ta det videre derfra.
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
Hvis du må kjøpe en ny så gå for D5W, den er ikke mye dyrere.
Jeg gjorde det og jobben var enkel, veldig fornøyd
Jeg gjorde det og jobben var enkel, veldig fornøyd
T4 1999 2.5 TDI
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Vedrørende ledninger så kan stikket se likt ut mender er forskjell i koblingen inne i hjernen på eberen, finner du nummeret på dine så har jeg sikkert skjema til den respektive!
Tor-Ole Olsnes