Rustbehandling av Transporter T4 2000

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
MartinNygaard
Car: T4 2000, 1.9 diesel abl
Phone: 90162260

Rustbehandling av Transporter T4 2000

Post by MartinNygaard »

Dette er min første melding i Forumet. Har jeg lagt det feil, så beklager jeg så mye. Har kjøpt en 2000 modell TV Transporter lang type. Dette er min første VW. Den har ikke vært rustbehandlet før, og jeg kan se at kanalene er angrepet, hjulbuene, diverse overflaterust under - men ikke noe farlig. Jeg viste bilen til et Tectylsenter som mente den burde sandblåses og behandles med Tectyl. 3 timer sandblåsing for 3000 kroner og Tectyl for ca 5000. 8000 med mva var budet han ga meg. Da inkluderte han sjekk etter 3 år.

Er det noen her i forumet som har erfaring med slikt? Er dette et OK tilbud? Er det andre rustbehandlingssystemer jeg burde vurdere? Min ambisjon er å beholde bilen i 10 år.
Jeg blir veldig glad for råd og anbefalinger.
runet
Car: T4 Allstar
Phone: 99715195

Re: Rustbehandling av Transporter T4 2000

Post by runet »

Tectyl er blitt bedre med tida, og de bruker nå mer penetrerende stoff en før før de legger tjukklaget, men på en så gammal bil ville jeg brukt oljebehandling. Mye billigere, men må gjentas oftere. Det virker iallefall.
Tectylen vil dekke til alt og det som ligger bak vil eksplodere i rust og bilen er borte før du vet ordet av det.
Om du likevel velger sandblåsing og tectyl, vil jeg ha inspisert etter sandblåsing før de skjuler alt de ikke gidder å blåse og grunne. Dessverre er dette mye kjeltringfirma, og jeg ville ikke stolt på noen uten at du får referanser av folk du stoler på.
At de kaller seg autorisert, betyr ikke noe som helst. Finnes sikkert unntak, men vær skeptisk.
Tectyl er ok på biler som ikke allerede har fått rust.
Erik
-
-
Car: T4 Caravelle 1996 2.4 D 9 seter

Post by Erik »

Jeg rustbehandlet min VW Caravelle hos Saga Antirust (Oslo, Alna). Må si at jeg fikk et meget bra intrykk av de som jobbet der. Allerede ved förste telefonkontakten med dem forklarte de nöye hvordan de tenkte gjöre jobbet på bilen. De bruker först penetrerende olje (tynnflytende) og deretter legger de på slitelager (tykkflytende som stivner). De bruker Mercasol (tydligvis samme som Mercedes og BMW bruker). Etter å ha vasket bilen så ringte de meg og fortalte at det var rusthull i kanalen. De tok bilder av bilen så som den så ut etter vask og viste meg hvor det var rusthull i kanalen. For en rimelig peng kunne de få dette fikset (ta bort kanalen og sveise dit en ny) för de gikk videre med rustbehandlingen. Dette tok en dag ekstra.
Når jeg kom for å hente bilen fikk jeg prate med han som utförte selve antirustbehandlingen. Han forklarte også nöye hva han hade gjort og hvilke deler som var ekstra utsatte og som inom en näre fremtid krevde reparasjon. (Jeg fikk i alle fall intrykket at han visste hva han holdt på med og at han har holdt på med dette i flere tiår). Jeg fikk også en tilstandsrapport med avseende på rustsituasjonen på bilen.
dewalter
-
-
Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B

Post by dewalter »

Tectylbehandling har ødelagt mange biler.

Min bil har kun vært understellsbehandlet en gang. På fabrikken i 1992. Jeg er i dag glad for at jeg ikke satte bort bilen til et tilfeldig Tectyl-verksted den gang jeg kjøpte den i 1996. Da hadde nok bilen vært mere angrepet av rust på understellet enn det som er tilfellet i dag.

Jeg vudrerte,-og vurderer forsatt å utføre en oljebehandling. Her et et verksted som visstnok har fått god omtale. http://www.antirust.no/

Er det noen som har erfaring med dette firmaet?
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
MartinNygaard
Car: T4 2000, 1.9 diesel abl
Phone: 90162260

Post by MartinNygaard »

Tusen takk alle sammen, nå har jeg bestilt time hos Funderud - og det er nok den aller beste, og billigste, løsningen.
Liik
-
-

Post by Liik »

Min T3 har vært techtylbehandlet siden den var ny, og loggen fra verksted som skrapa vekk og behandlet understellet på nytt var at bilen var dønn rustfri under.

5500,- for bare mercasolbehandlingen, må taes opp igjen om 4-5 år. :)
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Det lønner seg å montere fettlisten hos Funderud....
Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

Post by Flyveren »

De som jobber med Tectyl steamer ofte bilene under.
De påstår selv at det ikke er vann igjen noe sted da de etter dette tørker bilen.
Dette tror jeg ikke noe på.
De påstår dessuten at oljen vil trekke til seg fuktigheten.... noen som har hørt om olje som trekker til seg fuktighet..... :mrgreen:

Min 93 T4 eksplodere med rustangrep få år etter Tectyl på GODKJENT verksted.
Aldri mer.

Det er mye rart i denne bransjen, men det finne absolutt noe innimellom som er meget flinke.
Det er oftest de som har mer enn en mnd ventetid....he-he..

Bruker nå oljebehandling på min 03 T4.
Om dette er bra nok ser jeg vel om noen år. :lol:

Runar
Morten S.
-
-
Car: Pr dato ingen VW
Phone: 40413634

Post by Morten S. »

Flyveren wrote:......
Bruker nå oljebehandling på min 03 T4.
Om dette er bra nok ser jeg vel om noen år. :lol:

Runar
Jeg har hatt flere forskjellige biler på Vestfold Antirust gjennom flere år. De blåser hele bilen med varmluft først. På bilen til min mor ble det sveiset endel rust på, da begge kanalene var gjennomrustet bak. Det må være 5 -6 år siden. Har blitt oljebehandlet annet vært år etter det, og det er ingen tegn på ny rust. Der ble det også montert fettliste på alle hjulbuene.
Post Reply