Kokebok/framgangsmåte ved motorbytte

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
daBuzz

Kokebok/framgangsmåte ved motorbytte

Post by daBuzz »

Har en Caravelle 2,1 som skal ha ny motor så jeg lurte på om forummedlemmene ville fortelle sine erfaringer om beste fremgangsmåte ved bytting av motor? Hva som lønner seg å demontere først osv. Spesielle faremomenter? Trengst det noe "spesialverktøy" etc.?

Svar mottas med takk :wink:
Kjører:
-90 Honda Accord
-03 ZX-6R
x88 Syncro C 2,1I(vraket)
amubus
-
-

Post by amubus »

1) kjøp Haynes boken eller tilsvarende
2) merke ALLe slanger,ledninger og gass wire før demontering, demonter.
3) skru løs blekket som ekspansjon og påfyllings tankene står på
4) sette jekk ellerplank under motor.
5) skru motor løs fra geakasse. 4 bolter/muttre
6) skru løs bakre motorfeste
7) Henge opp gearkassen
8) Heve bil eller senke motor (alt etter som) slakk ut gearkassen slik at en følger med et stykke.
9) når motor er fri fra karosseri dra dem bakover.

Montering av motor gjøres i omvendt rekkefølge. Sørg for å lufte kjølevannes skikkelig. Ha sikkert glemt noe, men andre kommer med tilleggsinfo garantert. LYKKE TIL.
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
daBuzz

Post by daBuzz »

Takk takk! Så jeg må ha Haynes manual altså. Hvor er det enklest å få fatt i den?
Kjører:
-90 Honda Accord
-03 ZX-6R
amubus
-
-

Post by amubus »

Er ihverfall et kjempepluss.... Får den på store bokhandlere, evt de bestiller. EVT bestille på nett. Boken har ISBN nr 1 85960 452 8
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Mekonomen og Biltema har også Haynes.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
daBuzz

Post by daBuzz »

Takk for ISBN nr. Image
Kjører:
-90 Honda Accord
-03 ZX-6R
daBuzz

Post by daBuzz »

Bok bestillt hos bokkilden. Men på min gamle motor var det veldig tikkelyd før den havarerte. Prøvde ikke å justere noe men flushet motoren. Har funnet en ny motor og den skal angivelig ha en lignende tikkelyd. Har det noe for seg å prøve å justere ventilene for å se om det forsvinner? ref. denne tråden http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=3237 Det står vel om det i Haynesmanualen men det tar noen dager før jeg får den.
Kjører:
-90 Honda Accord
-03 ZX-6R
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Jeg leste om en kar som fikk vekk lyden ved å tilføre bly i bensinen.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=430436
Etter å ha kjøpt en særdeles billig Caravelle T3 med den nydelige, ursterke boxermotoren på 112 hester, som gir denne formloffen av en bil ytelser på personbilnivå, har jeg brukt utallige timer i garasjen med diverse mekking og bytting av deler.

Bilen var i utgangspunktet tilnærmelsesvis feilfri, men hadde den kjedsommelige egenskap at hver gang noe ble fikset var det noe nytt som røk, gjerne som en reaksjon på den forrige reparasjonen. Jeg har imidlertid funnet ganske enkle og rimelige løsninger på det som i utgangspunktet er kostbare feil å få fikset.

Problem 1: Ventiltikking
Symptom: Konstant tikkelyd mens motoren er i gang.
Virkninger: Redusert effekt, går ikke på maks turtall (112i har turtallssperre på 6000 RPM)
årsak: Slitte ventilløftere
Kostbar, men holdbar og pålitelig løsning: justere løfterarmer, eventuelt bytte de.
luretriks: Som de fleste vet kjøres alle VW-motorer fra midten av 70-tallet og nyere på blyfri bensin. Men, det betyr ikke at det ikke har effekt å fylle bly på tanken (OBS: motorer med katalysator må for all del ikke få blyholding bensin). Kjøp en flaske blyerstatning, og en flaske kondensfjerner, som du fyller på tanken etter doseringen som er oppgitt på flaskene når du fyller bensin. Etter bare to tankfyllinger var tikkingen borte, og har aldri vist seg igjen.

Problem 2: Dårlig bensinpumpe/filter
Symptom: når tenningen slås på høres en summelyd, som kommer fra bensinpumpa. Dersom summingen ikke forsvinner etter maks 2-3 sekunder (uten at motoren startes) er det feil på bensinpumpe eller filter.
Virkninger: Redusert effekt, motoren nekter å gå over 2000-2500 RPM, toppfart på flatmark begrenset til 60-70 km/t
Årsak: Utslitt bensinpumpe, tett bensinfilter
Kostbar, men pålitelig løsning: bytte pumpe og filter (ca 1250 kr på Mekonomen for kun deler)
luretriks: Fjern innsugingsslangen til filterboksen. Skjær ut en plate i 4 mm kryssfiner som dekker hullet inn til filterboksen (gjerne litt utenfor), og lag ett hull på ca 6 mm midt på dette, og sett det over hullet til filterboksen og fest det med rikelig med Gaffa-tape (om du taper over hullet i plata, husk å lage hull i tapen også). Når du nå starter motoren og ruser den, vil den fungere som normalt, og ha bare litt mindre enn full motoreffekt. Det kan være en fordel å justere CO-skruen (umbraco-skrue i ett dypt hull oppå luftmassemåleren, som sitter i ett hjørne oppå filterboksen) til eksosen er tilnærmet fargeløs.

Hadde jeg visst om disse triksene da problemene oppsto hadde det virkelig spart meg for mange frustrasjoner. Det hører vel også med til historien at jeg valgte å bytte bensinpumpe og filter for sikkerhets skyld etter hvert.

ventle
1987 Westy Hightop
daBuzz

Post by daBuzz »

sklepp wrote:Jeg leste om en kar som fikk vekk lyden ved å tilføre bly i bensinen.
Dette må prøves :) Kjører ellers med blytilsettning på bobla.
Kjører:
-90 Honda Accord
-03 ZX-6R
Post Reply