Papp foran radiator i vintermåneder?
-
AlexanderT494
- -

- Car: T4 2000 TDI
- Phone: 97 76 95 56
Papp foran radiator i vintermåneder?
Det er første gang jeg har hatt en så "kald bil" som T4 TDI. Jeg har jo heldigvis både Defa Warm-Up og en fungerende kjørevarmer, men likevel synes jeg motor og kupe er kald nok. Er det noen som har forsøkt ei papplate foran radiator? Har det noen effekt, eller er det skadelig på noen måte?
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Re: Papp foran radiator i vintermåneder?
Vel, du må jo være termostaten da og manuelt justere tempen, la det være en åpen spalte øverst slik at du ikke tetter alt, helt.
Den forrige bilen jeg hadde, lik den du har, ble alltid god og varm, hadde 90 grader på vannet sommer med eller uten campingvogn som vinter i -20 gr. på sluttet virket kjørevarmeren dårlig, men alltid varm nok.
Her virker det som om du mangler termostat eller at den står åpen.
Den forrige bilen jeg hadde, lik den du har, ble alltid god og varm, hadde 90 grader på vannet sommer med eller uten campingvogn som vinter i -20 gr. på sluttet virket kjørevarmeren dårlig, men alltid varm nok.
Her virker det som om du mangler termostat eller at den står åpen.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
AlexanderT494
- -

Joda - den blir varm også i tjue minus, og særlig nå da jeg har fått byttet sikring på Eber'en. Det er bare det at jeg synes det tar lang tid... Skal prøve med en liten papp og se hva som skjer.
Noe tid vil det nok ta siden det er ca 10liter vann som skal varmes.
Disse motorene er så effektive at de varmer lite, derfor er det montert kjørevarmer på tdi. den du har er nok en 3000W. Evt. Kan du bytte ut til 5000W, noe som hjelper mye i følge forumet:)
Jeg ville vært mer forsiktig med papp. I værste fall koker du den.
Jeg ville byttet termostat først for å prøve det.
Disse motorene er så effektive at de varmer lite, derfor er det montert kjørevarmer på tdi. den du har er nok en 3000W. Evt. Kan du bytte ut til 5000W, noe som hjelper mye i følge forumet:)
Jeg ville vært mer forsiktig med papp. I værste fall koker du den.
Jeg ville byttet termostat først for å prøve det.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
papp er ikkenoe problem. Det har fruen brukt begge siste år. Effekten er dessværre ikke stor nok, men det hjelper.
gud som jeg savner de gamle gode 2.4D her! Sukk.
gud som jeg savner de gamle gode 2.4D her! Sukk.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jeg har det, og jeg bytta termostat for 14 dager siden (kjøpt hos Meca 88 grader tror jeg).Der Postmeister wrote: gud som jeg savner de gamle gode 2.4D her! Sukk.
Men den er like kald.......Tar 20 miutter med hardkjør før temepraturnåla gidder å løfte seg bittelitt. Tenkte kanskje at måleren viser feil. men det virker heller ikke særlig varmt det som kommer ut dysene. Skjønner ikke hvorfor....
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Slik jeg har forstått det skal det ikke være noen grunn til å ha denne pappen foran.
Mellom viftemotorene bak radiator (i motorrom) skal det være en vokstermostat som skal åpne/lukke spjeldene BAK viftene.
Virker ikke den kan det hende at disse spjeldene står åpne.
Og JA, da blir det kaldt.
Når disse spjeldene er igjen vil jeg tro at dette vil være akkurat samme virkning samme som papp foran radiator.
Og at det da er lite som har mulighet til å strømme luft gjennom radiator.
Men at automatikken har mulighet til å tre inn ved hard kjøring opp bratte bakker og eller andre situasjoner..??
Runar
Mellom viftemotorene bak radiator (i motorrom) skal det være en vokstermostat som skal åpne/lukke spjeldene BAK viftene.
Virker ikke den kan det hende at disse spjeldene står åpne.
Og JA, da blir det kaldt.
Når disse spjeldene er igjen vil jeg tro at dette vil være akkurat samme virkning samme som papp foran radiator.
Og at det da er lite som har mulighet til å strømme luft gjennom radiator.
Men at automatikken har mulighet til å tre inn ved hard kjøring opp bratte bakker og eller andre situasjoner..??
Runar
-
Vissvass
- -

- Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
- Phone: Call 911-48-777
Jeg brukte papp plate foran radiatoren på min gamle 2.4D AAB og det gjorde underverker. Jeg dekte til ca 3/4 av radiatoren. Det er jo bare å følge med på tempmåleren å tilpasse plata etter den.
Gamle biler hadde jo ofte et plast trekk som de kneppet fast foran grillen. Har også sett gamle biler med en rullgardin lignende anordning foran radiator.
Gamle biler hadde jo ofte et plast trekk som de kneppet fast foran grillen. Har også sett gamle biler med en rullgardin lignende anordning foran radiator.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
I gamle dager fikk vi kjøpt ferdigsydd sak for å dekke radiator med. Volvo hadde en rullegardin foran radiatoren....
Bilen min gir bra varme uten tilleggs varme eller papp plate.
Bilen min gir bra varme uten tilleggs varme eller papp plate.
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Ser ikke prolemet med å dekke til radiatoren med papp.
Jeg dekker alltid radiatoren på mine biler når det blir så kaldt som nå. Aldri hatt noen problemer med det.
(Som nevnt over her så fantes det biler med ferdigmontert rullegardin forran radiatoren, og skredde sydd trekk til å kneppe fast i grillen)
Husker fatter'n hadde det på sin gamle Saab. Og Volvo Amason hadde trekk til å kneppe på grillen.
Fordelen med tildekt radiator er at den iskalde lufta ikke kjøler ned radiatoren så mye at kjøleveska blir kald og som igjen medfører kald kupè.
Motoren blir heller ikke for varm slik at den koker, og hvis den skulle blir for varm (noe jeg ikke tror i denne kulda vi har nå) så ordner kjøleviftene dette.
Viftene fikser jo dette utmerket på sommeren (Er vel fåtall som skifter termostat etter årstiden her?)
Vil anbefale å dekke til radiatoren nå i denne kulda
Jeg dekker alltid radiatoren på mine biler når det blir så kaldt som nå. Aldri hatt noen problemer med det.
(Som nevnt over her så fantes det biler med ferdigmontert rullegardin forran radiatoren, og skredde sydd trekk til å kneppe fast i grillen)
Husker fatter'n hadde det på sin gamle Saab. Og Volvo Amason hadde trekk til å kneppe på grillen.
Fordelen med tildekt radiator er at den iskalde lufta ikke kjøler ned radiatoren så mye at kjøleveska blir kald og som igjen medfører kald kupè.
Motoren blir heller ikke for varm slik at den koker, og hvis den skulle blir for varm (noe jeg ikke tror i denne kulda vi har nå) så ordner kjøleviftene dette.
Viftene fikser jo dette utmerket på sommeren (Er vel fåtall som skifter termostat etter årstiden her?)
Vil anbefale å dekke til radiatoren nå i denne kulda
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
En sammenligner med "gamledager" og gamle biler.
Disse hadde tvangsstyrt vifte som hele tiden trakk kald luft gjennom registeret.
T4 har elektriske vifter som kun går når de trengs.
I tillegg har man dette galleret som stenger bak vifta og sørger for minimal gjennomstrømning.
Men klart et isolerende lag FORAN radiator går i plus.
MEN glemmer man dette på våren eller i varme perioder KAN man knekke et topplokk.
Det er derfor jeg ikke kan anbefale at en bruker denne papp-plata.
For kjøleviftene fikser IKKE dette hvis radiatoren er tett i forkant.
Runar
Disse hadde tvangsstyrt vifte som hele tiden trakk kald luft gjennom registeret.
T4 har elektriske vifter som kun går når de trengs.
I tillegg har man dette galleret som stenger bak vifta og sørger for minimal gjennomstrømning.
Men klart et isolerende lag FORAN radiator går i plus.
MEN glemmer man dette på våren eller i varme perioder KAN man knekke et topplokk.
Det er derfor jeg ikke kan anbefale at en bruker denne papp-plata.
For kjøleviftene fikser IKKE dette hvis radiatoren er tett i forkant.
Runar
-
AlexanderT494
- -

Ok - ut i fra svarene drar jeg følgende konklusjon
- Å kjøre med papp foran radiator i den kalde årstiden skader ikke
- Å kjøre med papp i varm årstid er ikke lurt - kan føre til havari
- Det vil ha en effekt, men hvor stor effekt er forumistene uenige om
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Bruker det på sprinteren som går som taxi. Legger en stor pappskive bak 1000-metringene, og da hindrer det den ekstra vindeffekten til å kjøle ned radiatoren for fort. Stor forskjell med og uten!
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
Der Postmeister
- -

har og brukt det på Crafteren pga den h....tes agr-ventilen som fryser. Gjerne i åpen stilling slik at motoren tilslutt drukner i eksos og går i nødmodus....
Kjørte med papp på den gamle T3 jeg hadde i ca 2001-2 helt ut mai før jeg kom på å ta den vekk. Den ble da egentlig aldri varm, men det hjalp. Tilogmed i mai. Noen kaller meg tælapinn....
Kjørte med papp på den gamle T3 jeg hadde i ca 2001-2 helt ut mai før jeg kom på å ta den vekk. Den ble da egentlig aldri varm, men det hjalp. Tilogmed i mai. Noen kaller meg tælapinn....
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Om ikke mekanismen bak radiatoren holder helt tett, så kan en papplate foran radiator hjelpe på å stoppe kald vind i motorrommet, noe som kan påvirke hvor raskt motoren blir varm også.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Sistnevnte er vel det jeg opplevde da jeg karret meg hjemover i vinter i "krypemodus", da bilen sneglet seg fram i 50 - 60 km/t...
Nevnt det før, bilen sto i ro i ei uke med -34' og da jeg starta opp og skulle ta helg var det 28 blå. Null problem å få start, men etter ei mils vei gikk det ikke så bra.
Så jeg stoppa jo for å se om jeg kunne se synlige årsaker til at motor gikk hakkete, at hver gang jeg ga gass så svarte motoren med å gå tregere
Så ikke en skjit men kulda er jeg bevisst så jeg var baki bilen og henta noen plastposer jeg fikk festa foran radiatoren - og dette hjalp etter en tid.
Jeg sto i ro med "inneluft" på en femten minutters tid og bilen kjentes god ut igjen, og jeg la ivei - men etter få hundre meter var situasjonen den samme.
I ettertid viste det seg jo at dieselfilteret fikk skylda og jeg funderer mye på å bytte det som står i Kakemonsteret fordi jeg rett og slett ikke veit hvor gammelt det som står der er
Så. For min del hjalp det merkbart å ha stengt igjen foran motoren, men det var kaldere enn det vel er snakk om i tråden her ? Jeg skrudde av "innelufta" da jeg hadde kjørt forbi Minnesund fra Elverum, og det gikk greit mtp temp på varmeapparatene, de funka som bare det, de
Er man i tvil er det jo bare å prøve - jeg brukte plastposer i mangel av papp, og jeg var bevisst dette med innestengt radiator når motortemp var kommet opp i driftstemperatur. Nå kom jeg jo aldri dit på denna kjøreturen hvor jeg oppledve krøll, da, men det er en helt annen historie
Nevnt det før, bilen sto i ro i ei uke med -34' og da jeg starta opp og skulle ta helg var det 28 blå. Null problem å få start, men etter ei mils vei gikk det ikke så bra.
Så jeg stoppa jo for å se om jeg kunne se synlige årsaker til at motor gikk hakkete, at hver gang jeg ga gass så svarte motoren med å gå tregere
Så ikke en skjit men kulda er jeg bevisst så jeg var baki bilen og henta noen plastposer jeg fikk festa foran radiatoren - og dette hjalp etter en tid.
Jeg sto i ro med "inneluft" på en femten minutters tid og bilen kjentes god ut igjen, og jeg la ivei - men etter få hundre meter var situasjonen den samme.
I ettertid viste det seg jo at dieselfilteret fikk skylda og jeg funderer mye på å bytte det som står i Kakemonsteret fordi jeg rett og slett ikke veit hvor gammelt det som står der er
Så. For min del hjalp det merkbart å ha stengt igjen foran motoren, men det var kaldere enn det vel er snakk om i tråden her ? Jeg skrudde av "innelufta" da jeg hadde kjørt forbi Minnesund fra Elverum, og det gikk greit mtp temp på varmeapparatene, de funka som bare det, de
Er man i tvil er det jo bare å prøve - jeg brukte plastposer i mangel av papp, og jeg var bevisst dette med innestengt radiator når motortemp var kommet opp i driftstemperatur. Nå kom jeg jo aldri dit på denna kjøreturen hvor jeg oppledve krøll, da, men det er en helt annen historie
Jeg har ikke brukt noe papplate foran radiatoren. Derimot har jeg dekket til grillen utvendig foran med sølvpapir. Det er ikke pent, men det hindrer tross alt full tildekning av radiatoren som da får nok luft likevel - og når det er nødvendig. Men den direkte luftstrømmen via grillen hindres jo da, og bilen bli mye raskere varm.
Det er ikke noe problem at T4 2,5 tdi min ikke blir varm nok. Problemet er at det tar for lang tid som noen her er inne på (jeg har også dieselvarmer med manuell styring og ekstrabatteri slik andre her skriver). Uansett utetemp, tar det mellom 15 og 20 minutter før tempnåla er på 90 grader i 20 kalde. Men sølvpapir foran tar det 10 minutter.
Jeg har ikke festa noe foran grillen foreløpig i vinter, men vurderer å gjøre det.
På min gamle franskmann-veteran fulgte det med et utvendig originalttrekk til å sette på grillen. Det må brukes når det er kalt. Men den framskmannen har jo ei vifte som alltid går rundt og som ikke har termostatstyrt funksjon. så da er jo et slikt trekk nødvendig.
Det er ikke noe problem at T4 2,5 tdi min ikke blir varm nok. Problemet er at det tar for lang tid som noen her er inne på (jeg har også dieselvarmer med manuell styring og ekstrabatteri slik andre her skriver). Uansett utetemp, tar det mellom 15 og 20 minutter før tempnåla er på 90 grader i 20 kalde. Men sølvpapir foran tar det 10 minutter.
Jeg har ikke festa noe foran grillen foreløpig i vinter, men vurderer å gjøre det.
På min gamle franskmann-veteran fulgte det med et utvendig originalttrekk til å sette på grillen. Det må brukes når det er kalt. Men den framskmannen har jo ei vifte som alltid går rundt og som ikke har termostatstyrt funksjon. så da er jo et slikt trekk nødvendig.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Har du kansje en slik kombiventilen montert ?runet wrote:Jeg har det, og jeg bytta termostat for 14 dager siden (kjøpt hos Meca 88 grader tror jeg).Der Postmeister wrote: gud som jeg savner de gamle gode 2.4D her! Sukk.
Men den er like kald.......Tar 20 miutter med hardkjør før temepraturnåla gidder å løfte seg bittelitt. Tenkte kanskje at måleren viser feil. men det virker heller ikke særlig varmt det som kommer ut dysene. Skjønner ikke hvorfor....
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Er du sikker på det, Erik?erjo wrote: På min gamle franskmann-veteran fulgte det med et utvendig originalttrekk til å sette på grillen. Det må brukes når det er kalt. Men den framskmannen har jo ei vifte som alltid går rundt og som ikke har termostatstyrt funksjon. så da er jo et slikt trekk nødvendig.
Det er ikke bare visko-koblingen på kjølevifta som har satt seg fast.
Dette er ikke uvanlig.
Jeg var borte i noe tilsvarende på en Simca 1501S `72-mod. en gang.
Der var det en liten "klump" rett bak vifta, inne i denne klumpen sitter visko-koblingen.
Jeg trodde R12ern hadde termostatstyrt kjølevifte, men helt skråsikker er jeg ikke....
Arild Aase
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
-
torpebussen
- -

- Car: t4 1997 t4 2002syncro
- Phone: 90139326
min t4 er ganske kald den og, men her en dag satte jeg på omluft, og da bles det så varmt som det aldri har gjort før.je har begynt å bruke omluft endel for å få det varmt, for deretter å kjøre med vanlig en stund. tror egentlig at varmeapparatet er i minste laget for -25AlexanderT494 wrote:Det er første gang jeg har hatt en så "kald bil" som T4 TDI. Jeg har jo heldigvis både Defa Warm-Up og en fungerende kjørevarmer, men likevel synes jeg motor og kupe er kald nok. Er det noen som har forsøkt ei papplate foran radiator? Har det noen effekt, eller er det skadelig på noen måte?
-
Der Postmeister
- -

bortsett fra prompelukt, dogg, litt lavt oksygennivå og et tydeligvis defekt dieselvarmeapparat så er vel det greit, men de er greie når alt ee i orden. Som nevnt er 2.4d mye bedre på varme enn tdi som er helt avhengig av dieselvarmer for å kunne levere greit.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
En anna ting som å går ann, er å kjøre på et gear lavere enn normalt. Dette gjør jeg på mine nå i kulden, slik at man får litt mere varme inn i bilen(e) mine. Bruker litt mere diesel, men e bedre det enn å fryse, spør du meg.
En anna ting som å går ann, er å kjøre på et gear lavere enn normalt. Dette gjør jeg på mine nå i kulden, slik at man får litt mere varme inn i bilen(e) mine. Bruker litt mere diesel, men e bedre det enn å fryse, spør du meg.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg byttet register bak i bilen, og dermed ble det kanonvarmt der. Må faktisk justere ned varmen bak. Men foran er det bare en liten lunk. Det fryser til og med på vinduene på innsiden når temperaturen ute når milde -20 grader...
Vurderer å kjøre gjennom rensemiddel i det registeret. Kanskje er det noe som hindrer sirkulasjonen der.
Vurderer å kjøre gjennom rensemiddel i det registeret. Kanskje er det noe som hindrer sirkulasjonen der.
Stein Larsen