VCDS

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

VCDS

Post by Flyveren »

Har fått tak i kabel til bilden samt installert VCDS på computer'n. Men mye jeg allikevel ikke skjønner. Så håper flere hiver seg på her med opplysende info + nyttig for flere enn meg. Grunnen til innkjøpet var installasjon av Cruisecontrol.
Det tok lang tid før jeg skjønte så mye av dette programmet, som har et mildt sagt idiotisk grensesnitt (min mening)
Uansett, så det det viktig at en kobler kabelen til pc FØR en kobler denne til bilen. Det tok også en stund før jeg forstod at tenning må være på for at ting skal virke.
Og sannsynligvis bør motor gå før jeg får tak i alt programmet kan gi meg (er dette korrekt?)

Vedr installasjon av Cruisecontrol fulgte jeg bruksanvisningen som fulgte, men alt som står der er jo ikke likt med VCDS. http://www.vwdriver.ru/storage/108.pdf
Blandt annet skulle jeg (hentet fra bruksanvisning:

- Press the display
"01 - Enginee lectronics-"a rrow-.
-The controlu nitv ersiona nd the coding
are showni n the upper-righpt arto f the
display.
- lf "GOOOSG" is displayed,t hen the
cruise control system is activated.
- lf "OOOOSG"i s displayedt,h ent he
cruise control system is not activated
Press the disPlaY
"11 - Login- Procedure-"a rrow-.
- Enter the code number -11463' using
the numeric keypad in order to activate
the cruise control sYstem.
-Acknowledge with the rrQ" button on
the numeric keYpad'
- Press the disPlaY
"06 - End outPut"

Jeg har da ingen Q på det nummeriske tastaturet... Så den skjønte jeg ikke......

Videre...
Tenkte jeg skulle sjekke servicekoder og slikt. Og se hvordan det ligger an der.
Ifølge bruksanvisningen til VCDS så skal skjermbildet se slik ut:

Image
Mens skjermbildet i VCDS Lite jo ser slik ut:

Image

Jeg mangler mao den derre SRI biten. Service Reminder Interval Reset.

Noen som vet noe om VCDS Lite i det hele tatt har denne biten i seg?
Og om jeg med VCDS Lite i det hele tatt kan nullstille servicekoder?

Må innrømme at jeg ikke i det hele tatt har hatt motoren i gang når jeg har jobbet med dette programmet.

Runar
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Re: VCDS

Post by solrikioo »

Med VCDS lite er det lite du kan gjøre. Den er vel stort sett for å lese ut feil koder.
Tror ikke du kan programmere nye ting med den.

Motoren trenger ikke være i gang, det er kun for å få ut realtime motorinfo (temp,rpm, turbotrykk osv)

For å nulstille service koder, må du inn på modulen du skal slette, f.eks "17 instruments" så adaption, vite hvilken kanal som skal endres verdi på, så endre den. Dette finner man på

http://en.openobd.org/

den tyske og danske versjonen er bedre. Bare å endre språk.

Er ingen guru på dette, men har knotet litt med det selv.
Flyveren
-
-

Post by Flyveren »

Takker....
Ser at http://en.openobd.org/

ikke har linker til koder når det gjelder Caravelle/Transporter.
Så da får en vel se på andre VW og se om det stemmer.

Hvordan nullstiller en ellers servicekoder på en T4?

Runar
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er nok ganske mye av betjeningen og funksjonene i VCDS som er bestemt av VW's diagnosesystem. Kodenummeret for hver styreenhet er det samme som på VW's originale diagnoseapparater (01 for motorstyring, 02 for girkasseelektronikk, 17 for instrumentinnsats osv.) Grensesnittet ser jo ikke akkurat ut som noe Apple har designet, men kanskje det er lurt at det er litt vanskelig å bruke? Dette er et verktøy som har veldig mange muligheter, og som kan rote til ganske mye hvis det blir brukt feil. Hvis du ikke vet hva du eventuellt forandrer i bilen din når du trykker på en knapp i VCDS, så er det lurt å finne ut av dette før du trykker. Fullversjonen av dette programmet kan gjøre omtrent det samme som VW's diagnoseapparater, og må behandles som et avansert spesialverktøy. Jeg som har brukt de originale apparatene kjente igjen funksjonene, og synes egentlig VCDS var enkelt og oversiktlig.

VW's diagnoseapparater har en Q-tast på det numeriske tastaturet, i alle fall de gamle versjonene. Denne brukes til å bekrefte inntastingen du har gjort.

Når VCDS ikke får kontakt uten at tenninga er på, så har nok det bare noe å gjøre med at den aktuelle styreenheten i bilen ikke svarer på kommunikasjon over diagnosen uten at den får strøm fra tenningsbryteren. På eldre biler var det vanlig at tenninga måtte være på, men det virker som nyere modeller har styreenheter som svarer uansett.

Noen funksjoner kan bare utføres når motoren går, andre bare når motoren står men tenninga er på. Det siste gjelder blant annet noen grunninstillingsfunksjoner på enkelte bilmodeller, for eksempel å lagre verdier fra forskjellige stillinger på gasspjeldpotmeter i styreenheter for motor og automatkasse. For slike funksjoner er det viktig å følge riktig prosedyre i henhold til rephåndboka.

Selv har jeg bare såvidt testet VCDS-lite i sharewareversjon uten å registrere programmet. Jeg fikk lest ut feilkoder og noen måleverdiblokker, men ikke kanal 0 på måleverdiblokk på motorstyreenheten, og jeg fikk heller ikke satt styreenheten i grunninstilling. Dermed kunne jeg ikke bruke dette til å justere innsprøytingstidspunktet på tdi. For å få til dette må jeg registrere programmet og betale lisens. Jeg ser det koster 99$ å registrere VCDS-lite. Hvis jeg ikke hadde hatt tilgang på diagnoseutstyr på jobben ville jeg nok investert i dette. Sammen med original replitteratur fra http://www.erwin.volkswagen.de vil det gi ganske mange muligheter for en forholdsvis liten bunke penger. (Åpningssiden på Erwin er på tysk. Hvis du ikke er komfortabel med dette språket, kan du endre det i høyre kolonne under "Einstellungen". Velg et mer forståelig språk i rullegardinmenyen under "Oberfläche:")
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Flyveren wrote:Takker....
Ser at http://en.openobd.org/

ikke har linker til koder når det gjelder Caravelle/Transporter.
Så da får en vel se på andre VW og se om det stemmer.

Hvordan nullstiller en ellers servicekoder på en T4?

Runar
Prøv http://dk.openobd.org/, eventuelt http://de.openobd.org/. Det finnes mer info på dansk enn på engelsk.. Den danske versjonen kaller T4 fra '91 til '96 for T3.. :roll:

Det er mulig du kan nullstille serviceintervallindikatoren med knappene på dashbordet, men da vil den i tilfelle automatisk kodes om til tid/km-intervall. Hvis du skal ha longlifeintervaller må du bruke diagnoseutstyr. Hvis det er mulig uten diagnoseutstyr så står det vel beskrevet i instruksjonsboka.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Flyveren
-
-

Post by Flyveren »

Jepp, klar over at en kan gjøre mye ugang med dette verktøyet også.
Fint hvis flere kan skrive noe om sine erfaringer og eller triks/innstillinger.
Så kanskje denne saken kan bli et oppslagsverk for senere. :mrgreen:
For VCDS er ikke mye debattert på dette fora.

Runar
gussi
Car: t4
Phone: 92049145

Post by gussi »

[quote="Flyveren"]Jepp, klar over at en kan gjøre mye ugang med dette verktøyet også.

Runar[/qu Du for ta en tur ned til meg runar ,jeg har en memo scan som du kan prøv den sletter ,å sjekker det meste på din caravelle hilsen morten
esol
-
-

Post by esol »

Flyveren wrote:Jepp, klar over at en kan gjøre mye ugang med dette verktøyet også.

Runar
Gå inn på VW-Audi forumet, der er det mer.
Vet ikke om du må være medlem for å kunne se diagnose delen.
Mvh
Erik Solvang

Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter

Har vag-com
Post Reply