kalde vinterdager
som vet?[/quote]
Har du funnet ut hvorfor den ryker? Min også gjør det.
Fant du ut av hvorfor eberen ryker veldig? Min ryker ved oppstart, så kommer den seg etterhvert.smrendal wrote:Ja det var det han jeg snakket med på Bodø Bilelektro (som sikkert egentlig heter Autoelektro:) også sa:)tlauri wrote:Fant ut at det lønner seg å kjøpe ny varmer siden delene er så dyre, man kan få byttet glødeplugg til 1000 kr uten å være sikker på at det er den som er ødelagt deretter kan man bytte hjerne til 2500 kr pluss arbeidspenger for at varmeren kan virke i kort tid før den ryker igjen.
En ny varmer er enkel å bytte og billig å kjøpe kontra deleprisene.
Kan anbefale deg siden du bor i Bodø å sjekke pris med Auto-Elektro på Stormyra, der er det kyndige folk og god service. TLF 75509911![]()
Lykke til!
Men jeg skal få en kollega av meg til å kjøre en diagnosetest i morgen, da han har det største testprogrammet som er å få tak i:)
Etter det skal dere få høre:)

Er ikke sikker, men var under bilen og byttet temperaturfølern til kjølevannet og så litt på ebern samtidig. Startet den og da så jeg at det dryppet diesel fra slangen inn på ebern så jeg må se om jeg får skrudd denne fast, eller at den kan være morken. I tillegg la jeg merke til at jeg har fyllt konsentrert kjølevæske på bilen uten å ha blandet den ut. Kan være at det var litt kjølevæske sammen med dieselen som dryppet fra ebern. Må ta en kikk i morgen.jostein wrote:Fant du ut av hvorfor eberen ryker veldig? Min ryker ved oppstart, så kommer den seg etterhvert.smrendal wrote:Ja det var det han jeg snakket med på Bodø Bilelektro (som sikkert egentlig heter Autoelektro:) også sa:)tlauri wrote:Fant ut at det lønner seg å kjøpe ny varmer siden delene er så dyre, man kan få byttet glødeplugg til 1000 kr uten å være sikker på at det er den som er ødelagt deretter kan man bytte hjerne til 2500 kr pluss arbeidspenger for at varmeren kan virke i kort tid før den ryker igjen.
En ny varmer er enkel å bytte og billig å kjøpe kontra deleprisene.
Kan anbefale deg siden du bor i Bodø å sjekke pris med Auto-Elektro på Stormyra, der er det kyndige folk og god service. TLF 75509911![]()
Lykke til!
Men jeg skal få en kollega av meg til å kjøre en diagnosetest i morgen, da han har det største testprogrammet som er å få tak i:)
Etter det skal dere få høre:)

Jeg byttet til hakket større sikring en gang, bare for å se om det var noe slikt. Og da startet eberen. Har byttet tilbake i ettertid, og nå går den. Mistenker at det bare var noe tull i glødepluggen. Er litt skummelt å gjøre det slik, men måtte bare...eyvind wrote:Hei. Kjører en 00 mod 2,5 tdi. Sikring til Eber ryker med en gang tenning skrus på. Er det mest sannsynlig at det er defekt glødeplugg, eller kan det likeså godt være defekt hjerne eller vifte? Virker helt død. Det har den forøvrig vært i årevis. Har ikke vært så kaldt i Stavanger de siste 10 årene, men var jammen nede i 15 minus nå i desember. Takknemlig for svar.
Mvh. Eyvind
Oi sann! Det var jo sånn vi gjorde før i tiden med mopeder og motorsykler for å få ut den halvbrente koksen i eksosanlegget.tlauri wrote:Har brukt gassbrenner og slange til eksosavtrekk på brennkammeret når det er skrudd ut, gassbrenneren er kraftig nok til at soten tar fyr og med eksosavtrekken får man trekk slik at brennkammeret brenner av seg selv til det er rent. Dette var veldig effetivt på min eber.

Mekonomen har pluggen til Eber. GH001 til ca 400 kroner.smrendal wrote:Hei igjen, blir heller sjelden at jeg er inne her nå. Skal prøve og skjerpe meg:)
Er det noen som vet hvilken glødeplugg jeg skal ha? Vet ikke så mye om disse, vet bare at det er mange typer tennplugger der ute:) Er det noen som kan finne en side til meg der dem selger en som jeg skal ha?

Kan høres ut som at pumpa til eberen står feil vei, den skal presse vannet gjennom eberen for så sende det inn i varmeapparatet. Stussen i midten av pumpa mot motor og stuss ut på siden til eber, er dette gjort feil vil det også være dårlig med varme i bilen når eberen kjøres mens bilen går.Indian wrote:Jeg har 5KW Eber parkeringsvarmer i bilen og synes det tar lang tid å få varmet bilen innvendig. Ved -10 ute tar det rundt 40 minutter før frontruta er delvis fri for is. Jeg kan da bruke vinduspusseren for å fjerne resten. Temperaturen inn i bilen var da rundt +5.
Er det normalt?

Jeg har sjekket i dag og den midterste stussen går mot motoren men til blokka. Skal ikke den gå til varmeapparatet?Torle wrote:Kan høres ut som at pumpa til eberen står feil vei, den skal presse vannet gjennom eberen for så sende det inn i varmeapparatet. Stussen i midten av pumpa mot motor og stuss ut på siden til eber, er dette gjort feil vil det også være dårlig med varme i bilen når eberen kjøres mens bilen går.Indian wrote:Jeg har 5KW Eber parkeringsvarmer i bilen og synes det tar lang tid å få varmet bilen innvendig. Ved -10 ute tar det rundt 40 minutter før frontruta er delvis fri for is. Jeg kan da bruke vinduspusseren for å fjerne resten. Temperaturen inn i bilen var da rundt +5.
Er det normalt?

Ja men det høres bra ut:)Neergård wrote:Ved oppstart er det vanlig med røyk ja, til dels mye også..
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har ingen røyk men kun damp.Kristiankiss wrote:Ja men det høres bra ut:)Neergård wrote:Ved oppstart er det vanlig med røyk ja, til dels mye også..
Mvh Frode.

Dersom den ved forrige runde ikke rakk å brenne seg skikkelig ren, vil det ryke mer ved neste oppstart. Spesielt ille blir det om den bare såvidt rakk å starte.Indian wrote:Jeg har ingen røyk men kun damp.Kristiankiss wrote:Ja men det høres bra ut:)Neergård wrote:Ved oppstart er det vanlig med røyk ja, til dels mye også..
Mvh Frode.