Montere turteller i T3 112i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Re: Montere turteller i T3 112i

Post by CARASYN87 »

Hei tailspin :).
Jeg er ny her men jeg kan nok hjelpe deg med et tips.Gå til din nærmeste bilhuggeren og holde utkikk etter en VW Passat fra83-85.Lete etter en Passat med bensinmotor og turteller(7000 omdr.pm) og demontere han.Demontere klokka i instrumentpanelet dit og montere den turtelleren så in i panelet med alle tilkoblingene at alt er på plass.Han passer perfekt i panelet og fungerer utmerket.Jeg har han på plass i syncroen min siden 5 år og er veldig fornøyd.Det trengs ingen ekstra ledninger.Jeg prøvde først med en originalturteller fra en T3syncro med TDmotor(70hk) men den går bare til 6000 omdr.pm så den funket ikke tilfredsstillende.Håper jeg kunne hjelpe deg med dette tipset :D.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
tailspin
-
-
Car: ...MultiPorter... ;)

Post by tailspin »

Tøft! :D
1996 MultiPorter Syncro
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

CARASYN87 wrote:Hei tailspin :).
Jeg er ny her men jeg kan nok hjelpe deg med et tips.Gå til din nærmeste bilhuggeren og holde utkikk etter en VW Passat fra83-85.Lete etter en Passat med bensinmotor og turteller(7000 omdr.pm) og demontere han.Demontere klokka i instrumentpanelet dit og montere den turtelleren så in i panelet med alle tilkoblingene at alt er på plass.Han passer perfekt i panelet og fungerer utmerket.Jeg har han på plass i syncroen min siden 5 år og er veldig fornøyd.Det trengs ingen ekstra ledninger.Jeg prøvde først med en originalturteller fra en T3syncro med TDmotor(70hk) men den går bare til 6000 omdr.pm så den funket ikke tilfredsstillende.Håper jeg kunne hjelpe deg med dette tipset :D.
En DJ sperrer vel på ca 5500? Eller husker jeg helt feil nå? Er milevis fra T3ene...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Livar wrote:
CARASYN87 wrote:Hei tailspin :).
En DJ sperrer vel på ca 5500? Eller husker jeg helt feil nå? Er milevis fra T3ene...
både bensin og dieselturtellerne går kun til 6000.. forskjellen er hvor rødmerkinga starter..(hvilket ikke er så langt ifra hverandre der eller)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Livar
-
-

Post by Livar »

Akkurat derfor jeg lurte... En JX stopper vel på 5100 med fabriksinstilling på pumpa. Rødmerkinga begynner vel en del før. Ser ikke helt poenget med 7000 o/min turteller til JX. 5E motoren min derimot... Men skulle vel hatt turteller fra en femmer til den, kanskje en Audi turteller kan modifiseres og settes i instrumenthuset?
Chevy350

Post by Chevy350 »

Det samme jeg har lurt på Livar, da jeg planlegger 5E i dokaen min. Jeg hogde en '85 Passat Syncro med rekkefemmer, og tok med instrumentpanelet derfra. Første utfordring jeg ser, er at turtelleren kun har temperaturmåler i bunn, så man må finne på en løsning med tankmåleren når man sammenligner med turtellerinstrument til wbx.
Christian
SmaaKaaten! - 1988 Caravelle C 2.1L DJ "luftkjøltlook" og korta inn "litt".
1982 Transporter Doka 2.0L CU
OddN
-
-

Post by OddN »

Passaten (32B) har samme instrumentpanel som Golf 2. Og der fins den i allefall med både temp og tank nederst i turtelleren. Da har den sånn økonomimåler i midten... Fins sikkert til Passat og med 5er.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Jeg har en DJ motor med 112hk i syncroen min og den fikk jeg opp i 6100omdr.noen ganger.Så da lurer jeg på om denne begrensningen funker hos bussen min.Men uansett er det vel viktig at turtelleren min viser riktig og det gjør han.Plus at dette er en rimelig løsning og man har temp og tankmåleren nederst i instrumentet som i denne originale klokke fra T3`en.Er på alle fall bedre enn en turteller fra Biltema og han passer in i panelet uten ombygging :D.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Når det gjelder turtallssperra så tror jeg den ligger i rotoren, Jeg har byttet en sånn en gang og da fikk jeg en rotor som så normal ut, rotoren som satt i så ut som om den hadde en fjærbelastet turtallsperre.
Bilen gikk like greit med den uorginale, testet ikke om den sperret.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Livar
-
-

Post by Livar »

Trodde sperren lå i hjernen på DJ? CARASYN87 : Vet du om turtelleren din viste riktig? Mener disse kan justeres. Skal sikkert gjøres etter installasjon.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Stemmer Tur-Bo, sperra ligger i rotor.

Finnes 3 typer,

055 905 225 B for tenningsfordeler: 4,4A
052 905 225 C 10mm rotor for tenningsfordeler 5,7,7A
071 905 225 A med turtallsbegrenser for tenningsfordeler 1,1A,2,2A,6
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

CARASYN87 wrote:Jeg har en DJ motor med 112hk i syncroen min og den fikk jeg opp i 6100omdr.noen ganger.Så da lurer jeg på om denne begrensningen funker hos bussen min.Men uansett er det vel viktig at turtelleren min viser riktig og det gjør han.Plus at dette er en rimelig løsning og man har temp og tankmåleren nederst i instrumentet som i denne originale klokke fra T3`en.Er på alle fall bedre enn en turteller fra Biltema og han passer in i panelet uten ombygging :D.
om du faktisk hadde 6100 så er det ett mirakel att rådene dine fortsatt sitter der dem skal sitte..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Hvorfor det egentlig? Hva er det som begrenser disse WBXene så veldig? de virker jo å være bra balansert? Alfa boxeren jeg hadde før dro jo villig til 8500rpm(med et fantastisk brøl!), men den hadde riktignok overliggende kammer..
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Syncroeier wrote:Hvorfor det egentlig? Hva er det som begrenser disse WBXene så veldig? de virker jo å være bra balansert? Alfa boxeren jeg hadde før dro jo villig til 8500rpm(med et fantastisk brøl!), men den hadde riktignok overliggende kammer..
det er akkurat velbalansert dem ikke er.. men plukker du fra hverandre wbxeren så kan du få den balansert, utgjør myyye på dem, og er ett must om man skal ta ut mere effekt av dem..en t1 motor er samma greia, tåler lite høyere turtall før dem er ballansert...har akkurat kjøpt ett 1776ccm sett til splittbussen som skal avballanseres sammen med råder og veiv, akkurat for å kunne dra litt mer ut av den.. da er den heller ikke så utsatt for rådebank, noe dessverre wbxeren også er plaget med.. er ikke sjelden man hører om wbxer med hull i blokka, da er desverre dårlig balanserte råder etc den største årsaken til hva som forårsaker havariet..
grunnen til at wbx deler så mye sykdommer med luftbokseren er jo at den er i utgangspunktet en luftkjølt motor påmontert vannkapper derav også er mesteparten av wbxerens vannveier og kanaler å finne på utsiden av blokka kontra en boxer som er konstruert for vannkjøling.
wbxeren er en morsom motor, men ikke spesielt holdbar pga en blanding av desperasjon oghastverk hos produsent da vw måtte dekke etterspørselen etter bedre varmeapparat osv tidlig på åttitallet.. etter ferdigstillelsen så gjorde dem ikke så mye mere med konstruksjonen, dessverre..
derav var også motoren tilnærmet uforandret fra den ble montert inn i første bil frem til den gikk helt ut av produksjon i -92..
det er ingen hemmelighet at wbxer har de problemene med ubalanse i motoren som det den har, men er maaange som avbalanserer og porter dem, holdbarheten blir nesten fordoblet om man da også gjør sitt for å bevare toppene...
jeg mener derfor også att wbxer er en svært morsom motor og gir mye morsom kjøreglede.. men den gir nok eieren litt mere utfordringer i forhold til en diesel f.eks da tenker jeg ikke bensin kontra diesel men med tanke på rekke firer kontra boxer..
men få tak i en 2,1 plukk den i deler og avbalanser både veiv og råder og stempel og den vil tåle mere juling, for en holdbarhet på 70-160" km er ikke mye, men fordobler man.......... :D :D :D
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

hmm.. har 2 112 hestere liggende i biter, så jeg får ta delene med på laben på jobb en kveld og massere de litt.. :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er sant som Rapid sier, det ligger et bra forbedringspotensiale i motoren, men den har enda en begrensning... Siden motoren har aner tilbake fra type 1 motoren (som vel var 1200cc til å begynne med), er det en veldig kompakt motor til å være blitt 2,1. Dette gir seg utslag i relativt korte råder i forhold til lang slaglengde, og de vinklene dette gir mellom veiv og råder gir større belastning spesiellt på rådelager. Dette gjelder 2,1 mer enn 1,9.

Når det gjelder Alfa sine boxere var vel disse max 1700 ?? og veldig kort slaglengde om ikke husken er helt på jordet. Men de har vært montert i T3er også ifølge diverse tyske forum...
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Rapidspeed wrote:
Syncroeier wrote:Hvorfor det egentlig? Hva er det som begrenser disse WBXene så veldig? de virker jo å være bra balansert? Alfa boxeren jeg hadde før dro jo villig til 8500rpm(med et fantastisk brøl!), men den hadde riktignok overliggende kammer..
det er akkurat velbalansert dem ikke er.. men plukker du fra hverandre wbxeren så kan du få den balansert...
Hvem gjør slikt og hvor dyrt er det?
Hans Sæle
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

OddN wrote:Det er sant som Rapid sier, det ligger et bra forbedringspotensiale i motoren, men den har enda en begrensning... Siden motoren har aner tilbake fra type 1 motoren (som vel var 1200cc til å begynne med), er det en veldig kompakt motor til å være blitt 2,1. Dette gir seg utslag i relativt korte råder i forhold til lang slaglengde, og de vinklene dette gir mellom veiv og råder gir større belastning spesiellt på rådelager. Dette gjelder 2,1 mer enn 1,9.

Når det gjelder Alfa sine boxere var vel disse max 1700 ?? og veldig kort slaglengde om ikke husken er helt på jordet. Men de har vært montert i T3er også ifølge diverse tyske forum...
ser den ja.. dette er vel heller vanskelig å gjøre noe med også.. Det er vel flere som overlader disse, hvor mye hk regnes som maks man kan ta ut(med alle nødvendige modifikasjoner) og fortsatt ha ok holdbarhet? Jeg leker jo litt med tanken om å ta ned kompen og overlade litt..

1700 er største boxeren til alfa ja, men de som bruker de seriøst i løp borrer opp til 1,8 eller 2 liter.. AH motorsports i england bygger 1,8l av de, da med 250hk ved 9500rpm!
De er nok lite egnet til T3 siden det er heller labert med moment i forhold til HK, selv i 16v motoren..
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:Passaten (32B) har samme instrumentpanel som Golf 2. Og der fins den i allefall med både temp og tank nederst i turtelleren. Da har den sånn økonomimåler i midten... Fins sikkert til Passat og med 5er.
Ett som likner et slikt, Odd?

Image

Dette har jeg plukka ut av en slik Golf..

Du har ikke noen bilder av instrumentpanelet på den GT-syncro'n du hadde, Odd?
Last edited by Bugman on 05 Jan 2011, 22:24, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

hansstef wrote:
Rapidspeed wrote: det er akkurat velbalansert dem ikke er.. men plukker du fra hverandre wbxeren så kan du få den balansert...
Hvem gjør slikt og hvor dyrt er det?
Hør med Tistlo her på forumet, Hans...

Mener å huske at han fikk gjort noe slikt med en boblemotor..i Haugesund tror jeg og det var..
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

OddN wrote:Det er sant som Rapid sier, det ligger et bra forbedringspotensiale i motoren, men den har enda en begrensning... Siden motoren har aner tilbake fra type 1 motoren (som vel var 1200cc til å begynne med), er det en veldig kompakt motor til å være blitt 2,1. Dette gir seg utslag i relativt korte råder i forhold til lang slaglengde, og de vinklene dette gir mellom veiv og råder gir større belastning spesiellt på rådelager. Dette gjelder 2,1 mer enn 1,9.

Om Boxer-engines på Wikipedia,Sitat:
"Boxers are one of only three cylinder layouts that have a natural dynamic balance; the others being the straight-6 and the V12. These engines can run very smoothly and free of unbalanced forces with a four-stroke cycle and do not require a balance shaft or counterweights on the crankshaft to balance the weight of the reciprocating parts, which are required in other engine configurations. Note that this is generally true of boxer engines regardless of the number of cylinders (assumed to be even), but not true for all V or inline engines. However, in the case of boxer engines with fewer than six cylinders, unbalanced moments (a reciprocating torque also known as a "rocking couple") are unavoidable due to the "opposite" cylinders being slightly out of line with each other." Sitat Slutt.

Mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_engine

Nå er vel alle VW sine boxere ekstremt overkvadratiske...
Men rådene er nå vel ikke så korte i forhold til slaglengden, sammenliknet med ...si Cologne 6-erne til F..rd?

Et annet moment jeg vil påpeke er aksialslakk. Er denne for stor, ja da er det bare å vente på et råden(e) får nok.
Stempelskjæring kan vel også brått ta knekken på en råde. :wink:

Vedlikehold er vel også en nøkkelfaktor mtp. slitasje av lagre etc. på disse motorene.
- Bytt olje og filter rimelig ofte (5000-7500 km på skiftet.)
- Ikke stå i lyskryss med foten på koplingspedalen, sett bilen i fri.
- Ikke "lugg" motoren på for lave turtall, eller kjør på for høye ditto.

En totaloverhaling med tilhørende balansering er vel heller aldri en dårlig idé, tvertimot..

Dette er VW-busser, og jeg vil heller beholde wasser-boxern i min(e) bil(er) enn å montere Scooby-maskin. (Der bunnpanna MÅ ombygges for bruk i syncro..) :roll: :wink:

Dessuten lager Brenderup m.fl. biltraller som man kan ha T3'n på, og det finnes biler som drar dette og. :mrgreen:
Last edited by Bugman on 05 Jan 2011, 22:22, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Motor Teknikk & OSS på Økern gjør alle jobbene du trenger; balansering av veiv + svinghjul, vekt-matching av råder og stempler, osv.

Mener å huske at de balanserer på fastpris, og det var ikke uforskammet dyrt heller da jeg spurte om prisen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Bugman
-
-

Post by Bugman »

For planing av nedplukkede og renvaskede blokkhalvdeler og linjeboring, mener jeg å huske at Nordic Motor, Moen i Målselv skulle ha (uoffisielt) rundt NOK 2000,-

Og det ligger nok der i laget, og er da ikke dyrt.

Men så tilkommer mange bekker små...osv.

Kommer mye an på hva man kan få til hjemme hos seg selv.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Norheim Rod & Custom i Sandefjord gjør også det meste, og Larvik Motor gjør alt unntatt linjeboring. Alternativer for oss som bor på Solkysten.

Hvis man skal ha gjort sære ting kan man snakke med Norsk Chassis Teknikk i Drammen, de er ikke lettskremte.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Chevy350

Post by Chevy350 »

Bugman wrote:Ett som likner et slikt, Odd?

Image

Dette har jeg plukka ut av en slik Golf..

Du har ikke noen bilder av instrumentpanelet på den GT-syncro'n du hadde, Odd?
Dette er nesten identisk med det jeg plukka ut av den Passat Syncro'n, bare at på min står det et lite 5-tall rett over turtellerviseren. :) Tankmåler var det nederst på turtelleren ja... Bildet viser Golf II? Da har jeg altså erstatningsklokke til min ødelagte i dokaen?
Christian
SmaaKaaten! - 1988 Caravelle C 2.1L DJ "luftkjøltlook" og korta inn "litt".
1982 Transporter Doka 2.0L CU
Post Reply