Varme i varerom T5
Varme i varerom T5
Noen gode tips om hvordan jeg kan få varme til varerom på en T5 Transporter. Forsøkt viftene på biltema, som jeg synes var utrolig dårlig.
Re: Varme i varerom T5
Har samme spørsmål selv og ikke noe svar. Elektriske vifter på 12v med varmeelement er helt dødfødt. De trekker 10 ampere og gir da maks 120 watt.
Løsningen er nok en Eberspecher luftvarmer som går på diesel. Oppgradering av bilens (sannsynligvis) orignale varmer gir i tilfelle bare oppvarmet førerhus og ikke varme i varerommet.
Noen konkrete forslag?
Løsningen er nok en Eberspecher luftvarmer som går på diesel. Oppgradering av bilens (sannsynligvis) orignale varmer gir i tilfelle bare oppvarmet førerhus og ikke varme i varerommet.
Noen konkrete forslag?
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Kan kanskje være greit å konkretisere når du skal ha det varmt (kun mens motor går, ha mulighet til å starte varmen med fjernkontroll, og hvor varmt du vil ha det når det -10...20 grader ute.
Bilen er uisolert invenndig.
Utelukker helt å bruke 12 Volt.
Hadde ikke koblet meg inn på eksisterende kjølevann/Webastovarmer.
Avhengig av hvilken effekt du må ha for å holde en god temperatur når det er kaldt ute.
Monter en ekstra/separat Eber/webasto
Bilen er uisolert invenndig.
Utelukker helt å bruke 12 Volt.
Hadde ikke koblet meg inn på eksisterende kjølevann/Webastovarmer.
Avhengig av hvilken effekt du må ha for å holde en god temperatur når det er kaldt ute.
Monter en ekstra/separat Eber/webasto
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
I utgangspunktete tenkte jeg litt varme slik at det ikke iset på vinduene. Imidlertid har jeg (igjen) begynt å tenke på omregistrering til personbil. Avgiften er på grunn av alder begynt å bli lav. Har transporter med vindu i hele varerom og to skyvedører, så den egner seg jo glimrende som personbil.
Trenger da mer varme. Problemet er at jeg ikke har varmekanaler til varerom. To spørsmål dukker opp:
1. Om jeg "utvider" tillegsvarmeren, blir det da slik at den integreres med eksisterende varmeanlegg?
2. Finnes det muligheter for å få bedre varmefordeling enn gjennom ventilene foran?
Det er imponerende bra varmeanlegg i bilen, så jeg er ikke redd for at det blir problem. Mer opptatt av muligheter for å fordele varmen.
Imidlertid må jeg først se om jeg kan få gjort noe med støyen. Får se på muligheter for asfaltplater når temperaturen blir bedre.
Trenger da mer varme. Problemet er at jeg ikke har varmekanaler til varerom. To spørsmål dukker opp:
1. Om jeg "utvider" tillegsvarmeren, blir det da slik at den integreres med eksisterende varmeanlegg?
2. Finnes det muligheter for å få bedre varmefordeling enn gjennom ventilene foran?
Det er imponerende bra varmeanlegg i bilen, så jeg er ikke redd for at det blir problem. Mer opptatt av muligheter for å fordele varmen.
Imidlertid må jeg først se om jeg kan få gjort noe med støyen. Får se på muligheter for asfaltplater når temperaturen blir bedre.
Jeg har originalt varmeapparat i varerommet med betjening på dasjbordet. Du kan jo sjekke hva et sånt koster å ettermontere, ev kjøpe brukt om det finnes...
2008 T5 130tdi ct 4motion
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Snakker du her om å bygge ut tilleggsvarmeren til parkeringsvarmer? Det eneste som endres er at du får startet varmeren uten at bilen går, og at varmeapparatvifta starter på lav effekt når parkeringsvarmeren brenner. Denne utvidelsen innebærer ingen endringer på kjølevæskekretsløpet eller luftkanalene i bilen.monor wrote: 1. Om jeg "utvider" tillegsvarmeren, blir det da slik at den integreres med eksisterende varmeanlegg?
T5 er levert med mange forskjellige utførelser på varme og ventilasjon. Noen Multivan har for eksempel vifter innebygd i dørtrekkene på fordørene. Men jeg kjenner ikke til noen enkel metode for å ettermontere luftkanaler til baksete / varerom. Det er nok betydelige forskjeller på selve varmeapparatkassa inni dashbordet mellom de forskjellige utførelsene. Jeg tror kanskje det enkleste blir å legge opp vannslanger bakover og montere et separat varmeapparat.monor wrote: 2. Finnes det muligheter for å få bedre varmefordeling enn gjennom ventilene foran?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
kom på en ting.
er det ikke mulig å kople seg på et av varmerørene fremme (for eksempel det som går til gulv). Legger "rør/slange" langs gulvet, borer et hull i skulleveggen og man får litt varme til varerom?
er det ikke mulig å kople seg på et av varmerørene fremme (for eksempel det som går til gulv). Legger "rør/slange" langs gulvet, borer et hull i skulleveggen og man får litt varme til varerom?
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Alt er mulig men, må vel ha 2 hull, tur og retur, viftepakke/reguleringsmulighet osv.monor wrote:kom på en ting.
Jeg tenker på at du kanskje vil få større kondensproblemer ved få littl varme baki, fordi det ofte blir vanskelig å balansere fuktigheten, det er vel stort sett ingen utlufting i varerommet.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
hentedisken
-----
Last edited by hentedisken on 08 Aug 2016, 18:45, edited 1 time in total.
Nei, bilen har "gledet" meg med så mange andre problemer, at lysten til nye prosjekt er blitt sterkt redusert. Det siste er at det kommer inn ganske mye vann i varerommet når jeg vasker i vaskemaskin....For ikke å snakke om at en av skruene som fester skilleveggen knakk av, eller vindusvisker som er begynt å leve sitt eget liv, eller blinklys som brått slutter å virke, eller rusten som er kommet på underlige steder.
Skal utbedre lakkskadene, så blir bilen solgt.
Skal utbedre lakkskadene, så blir bilen solgt.
bla. annet Økonomideler selger varmeapperat som er mulige å ettermontere i varerom. Er egentlig beregnet på traktorer men er billig og enkle og plassere:) Skulle egentlig montert et i varerommet på en T5 men ble aldri noe av, men har sett di i traktorer og di gir bra med varme:)
Transporter T5 2.5 TDI
Multivan T5 2.5 TDI
link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
Multivan T5 2.5 TDI
link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
-
hentedisken
-----
Last edited by hentedisken on 08 Aug 2016, 18:44, edited 2 times in total.
På min t5 transporter kommer det luft ut av sidetrekkene helt bakerst. Gjennom alle de små hullene. Varmluft når jeg har varmluft foran, og kald luft når jeg har på a/c. Oppdaget dette nylig, og er storfornøyd. Når bilen har stått i sola og har 40+ grader baki, senkes temperaturen med 20 grader på 10 minutter med a/cen. Fikk temperaturen baki ned i 16,5grader når det var 25 ute i skyggen. Helt konge, spesielt for hundene.
-
Morty
- Car: 2007 T5 4motion lang svart
- Phone: 98860815
vis du får sett imellom stålet og liste kan du kanskje se de få klipsene som holder det hele sammen. Disse skal det være bare å trekke ut, evt bende litt med skrujern..
D e turan som tælle! =P
2001 Transporter 2.5TDI 102hk - Solgt
2007 Transporter 2.5TDI 130hk 4motion - Solgt for så å gå opp i røyk
2012 Amarok - Solgt
2008 Transporter 2.5TDI 174hk 4Motion
2007 Tysse Bilfrakter 12/24v
2001 Transporter 2.5TDI 102hk - Solgt
2007 Transporter 2.5TDI 130hk 4motion - Solgt for så å gå opp i røyk
2012 Amarok - Solgt
2008 Transporter 2.5TDI 174hk 4Motion
2007 Tysse Bilfrakter 12/24v