Håndrekket mitt har en tendens til å henge seg opp, bekke sider bak. Dette pleier å løsne av seg selv, enten i det jeg tar i gang, eller om det ikke løsner nærmest umiddelbart etter et lite touch (bilen beveger seg kanskje 5 cm) med reversjen.
I dag vil høyre ikke slippe. Antagelig for glatt ute, så jeg får ikke tvunget hjulet noen vei. Har et par pluss grader, lett yr, og kram snø/slaps. Var ute i går, nullføre og muligens litt salt.
Har forsøkt å banke/riste litt på brekkvaier, uten at det hjalp stort. Misstenker at det er bremseskoen som har satt seg fast i trommelen.
Noen som har noen umiddelbare triks for å få løsna på dette?
Regner med at jeg bør se over tromler, skog, monteringsdeler og sylinder i nærmeste fremtid, men akkurat nå trenger jeg gode ideer for å få løsnet dette.
Håndbrekk henger seg opp, 94 t4 syncro, tromler bak.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Håndbrekk henger seg opp, 94 t4 syncro, tromler bak.
Ikke tricks som sådan på trommelen, men du har spraya inn rustløser á lá WD-40/CRC 5-56 der det går wire i friluft ? Salt og stål, veit du
Wire går vel gjerne inn i en strømpe på minst ett punkt og innover strømpen er det mye fint som wiren kan henge seg fast i.
Bare en tanke
Wire går vel gjerne inn i en strømpe på minst ett punkt og innover strømpen er det mye fint som wiren kan henge seg fast i.
Bare en tanke
Har samme probl av og til på min t4 94 mod.
Når det er vått ute henger det seg lettere opp enn ellers.
Jeg har liggende en hammer i bilen og når det av og til henger seg helt opp gir jeg
hjulet et kakk på hjulbolten,pleier å løsne da.Ellers er det viktig å ta trommelen av ofte og rengjøre
inni trommelen.Etter at jeg begynte med det har problemet nesten forvunnet.Når støvet blir vått
og kaldt blir det nesten som sement.
Når det er vått ute henger det seg lettere opp enn ellers.
Jeg har liggende en hammer i bilen og når det av og til henger seg helt opp gir jeg
hjulet et kakk på hjulbolten,pleier å løsne da.Ellers er det viktig å ta trommelen av ofte og rengjøre
inni trommelen.Etter at jeg begynte med det har problemet nesten forvunnet.Når støvet blir vått
og kaldt blir det nesten som sement.
Hsc
-
tacticus
- Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
- Phone: 40482800
Da skal jeg ut og kakke hører jeg. Gjør et forsøk.
-
tacticus
- Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
- Phone: 40482800
Noen gode kakk var løsningen. Noteres i boka over gode triks!
Tusen takk!
Tusen takk!
-
dewalter
- -

- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
Et råd fra meg er å unngå å bruke håndbrekket vinterstid. Jeg setter giret i første når jeg parkerer.
Justering av bakbrems gjør jeg av og til ved å bevege på håndbrekket under kjøring.
Justering av bakbrems gjør jeg av og til ved å bevege på håndbrekket under kjøring.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Veldig enig, har opplevd at bruken av handbrekk er identisk med frysing slik at wire ikke slipper når man skal kjøre iveidewalter wrote:Et råd fra meg er å unngå å bruke håndbrekket vinterstid. Jeg setter giret i første når jeg parkerer.
Og hjemme i byen parkerer jeg inntil fortauskant slik at bilen hviler på høyre forhjul isf på brekket. Neppe sunt i lengden for forstillinga men det er ifm inn- og utlasting av familiens øvrige medlemmer, så da får det holde.
Man kan finne seg egnete steder å stå parkert
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg er veldig uenig. Ihvertfall om det betyr at håndbrekkspaken slippes i gulvet om høsten, og ikke røres før til våren igjen. (Jeg er klar over at det ikke er dette dewalter skriver, men mange tror visst det er sånn det skal gjøres..) Hvis håndbrekket dras på og slippes en gang eller to på hver tur, så er det vel ikke absolutt nødvendig å la det stå på når bilen er parkert. (Så sant den er sikret mot å trille.) Men det er veldig viktig å holde håndbrekksmekanismen i bevegelse. Det å ikke bruke den i det hele tatt om vinteren er å be om problemer. Jeg bruker håndbrekket hver eneste gang jeg parkerer, og har aldri problemer uansett hvor kalt det er. Unntaket er hvis bilen skal stå stille i flere uker. Da kan bremsebånda suge seg fast i trommelen, så da parkerer jeg uten brekket på.Rudeboy wrote:Veldig enig, har opplevd at bruken av handbrekk er identisk med frysing slik at wire ikke slipper når man skal kjøre iveidewalter wrote:Et råd fra meg er å unngå å bruke håndbrekket vinterstid. Jeg setter giret i første når jeg parkerer.
Justering av bakbrems gjør jeg av og til ved å bevege på håndbrekket under kjøring.![]()
Hvis brekket fryser så er det noe galt med wirene, slik at det kommer fuktighet inn i strømpa. Håndbrekkwirer til T4 er så billig at det er bare å få skiftet så fort som mulig.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
vil vel heller ikke anbefale å spraye wd40 inn i trommelen. Å smøre friksjonsflater slik er ikke akkurat lurt.
T4 med tromler har visst en tendens til å suge bånd fast i tromlene, brekk eller ikke. Jeg har sjøl hatt 3 stk T4 med tromler uten å hatt dette problemet så for egen del har jeg ingen erfaring. Derimot har jeg hatt problemer med 2 av de 3 T4 jeg har hatt med kalippere og skiver. Wire og kalippere er problemet der.
T4 med tromler har visst en tendens til å suge bånd fast i tromlene, brekk eller ikke. Jeg har sjøl hatt 3 stk T4 med tromler uten å hatt dette problemet så for egen del har jeg ingen erfaring. Derimot har jeg hatt problemer med 2 av de 3 T4 jeg har hatt med kalippere og skiver. Wire og kalippere er problemet der.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter