Godkjenning av T3 med annen motor...
Tror de tenker på steder som teknologisk institutt o.l. de har jo ikke økonomiske fordeler av at ting blir godkjent. Er bare det at TI er veldig dyre å bruke, feks kreves det noen ganger krasjtest hos de om man bygger om en bil med nytt karroseri, hvilket jo gjør en slik ombygging så å si umulig.
Ellers vil egentlig enhver rådgivende ingeniør bedrift være kompetent til å utføre denne beregningen. Slikt gjøres veldig mye når det er snakk om feks ombygging av større bygg og lignende, dvs modifikasjoner på bærende konstruksjoner i bolig komplekser og slike ting.
For at en bedrift skal kunne være "godkjent" i så måte for å foreta slike beregninger, må det være en sivilingeniør i bedriften som godkjenner beregningsarbeidet som er utført. En sivilingeniør er den eneste yrkesgruppen som har kompetansen til dette.
Dette gjøres endel av bedrifter som ønsker å importere ombygde kjøretøy, feks alle de Dodge SRT 10 med vipermotor, de er jo ombygget i Canada til "lastebil" og trenger da slike beregninger for typegodkjenning. Detter kan være kostbart, men fordelt på mange biler blir det jo likevel lønnsomt. I ditt tilfelle ville jeg kanskje ringt litt rundt og hørt om noen ville ta på seg jobben for en akseptabel sum, evt sjekke om det finnes brukbare eller sammenlignbare papirer på tilsvarende ombygginger.
Har du en sivilingeniør i slekta kan jo det være en stor hjelp, men blir da kanskje ikke å regne som "uavhengig". Det man kunne gjort var å få en kjenninge til å gjøre beregningene, for så å få en uavhengig til å se over og "godkjenne" arbeidet.
De gjør jo dette litt vanskelig for alle og enhver, og det er vel også mye av grunnen til at jeg har tenkt å bli sivilingeniør selv. For det er my av det som skriver og sies som er byråkratisk mambo-jambo. Det med fjærene er jo et godt eksempel på det. Hva er det med økt ytelse som tilsier forandring i fjærene? Men generelt virker det som de ofte påpeker fjærene ved nesten enhver ombygging.
Ellers vil egentlig enhver rådgivende ingeniør bedrift være kompetent til å utføre denne beregningen. Slikt gjøres veldig mye når det er snakk om feks ombygging av større bygg og lignende, dvs modifikasjoner på bærende konstruksjoner i bolig komplekser og slike ting.
For at en bedrift skal kunne være "godkjent" i så måte for å foreta slike beregninger, må det være en sivilingeniør i bedriften som godkjenner beregningsarbeidet som er utført. En sivilingeniør er den eneste yrkesgruppen som har kompetansen til dette.
Dette gjøres endel av bedrifter som ønsker å importere ombygde kjøretøy, feks alle de Dodge SRT 10 med vipermotor, de er jo ombygget i Canada til "lastebil" og trenger da slike beregninger for typegodkjenning. Detter kan være kostbart, men fordelt på mange biler blir det jo likevel lønnsomt. I ditt tilfelle ville jeg kanskje ringt litt rundt og hørt om noen ville ta på seg jobben for en akseptabel sum, evt sjekke om det finnes brukbare eller sammenlignbare papirer på tilsvarende ombygginger.
Har du en sivilingeniør i slekta kan jo det være en stor hjelp, men blir da kanskje ikke å regne som "uavhengig". Det man kunne gjort var å få en kjenninge til å gjøre beregningene, for så å få en uavhengig til å se over og "godkjenne" arbeidet.
De gjør jo dette litt vanskelig for alle og enhver, og det er vel også mye av grunnen til at jeg har tenkt å bli sivilingeniør selv. For det er my av det som skriver og sies som er byråkratisk mambo-jambo. Det med fjærene er jo et godt eksempel på det. Hva er det med økt ytelse som tilsier forandring i fjærene? Men generelt virker det som de ofte påpeker fjærene ved nesten enhver ombygging.
Men det de i bunn og grunn sier er at de kun kan godkjenne andres papirer, og at de ikke selv vil vurdere om ting er bra nok eller ikke. Selv ville jeg prøvd å fått tak i papirer på den T3'en som fortsatt produseres med 2,5 audi motor, evt den utgaven med oettingermotor, og sjekket hvilke modifikasjoner som ellers er utført på den, og gjort noe lignende modifikasjoner selv. Feks så er det ikke alltid nødvendig med å bytte bremsesystemet for å oppgradere det, vet om en som monterte klosser med bedre friksjons koeffisient og mindre svekkelse ved gjentatte oppbremsninger, samt lagde et oppsett av kjølekanaler til skivene og fikk dette godkjent som en oppgradering.
Men kjenner jeg bilfaabrikantene rett, så har helt sikkert vw stipulert standard bremsene som godkjent inntill et visst effektnivå, som du mest sannsynlig ligger innenfor, og derfor vil få godkjent uten modifikasjoner.
Men kjenner jeg bilfaabrikantene rett, så har helt sikkert vw stipulert standard bremsene som godkjent inntill et visst effektnivå, som du mest sannsynlig ligger innenfor, og derfor vil få godkjent uten modifikasjoner.
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Det refereres til den med Porsche motor, om denne var gull farget så er den godkjent, men der hadde de nok mere flaks en det er lov til å ha.
Den Oettingenen med 140 hk har std bremser, den med 180 har skiver framme og bak.
Har selv papirene på de fra sørafrika, godkjennes lett med 150 uten modifikasjoner.
Mitt råd er søk biltilsynet og spørr hva de ønsker, gjør som de anbefaler om det er inforbi rimlighetens grenser.
har selv aldri hatt problemer
Har godkjent Audi 5E og søkt og fått klar signaler for bygging både med VW VR6 og Audi V8 3,6 alt i T3
Den Oettingenen med 140 hk har std bremser, den med 180 har skiver framme og bak.
Har selv papirene på de fra sørafrika, godkjennes lett med 150 uten modifikasjoner.
Mitt råd er søk biltilsynet og spørr hva de ønsker, gjør som de anbefaler om det er inforbi rimlighetens grenser.
har selv aldri hatt problemer
Har godkjent Audi 5E og søkt og fått klar signaler for bygging både med VW VR6 og Audi V8 3,6 alt i T3
Her er et tips på å montere standard audi bremser på en T3. Står til syncro, men kanskje det også passer på 2wd? Ser i allefall at enkelte bremsekit passer til begge...
http://www.syncro.ca/AudiBrakes/default.htm
Bare så synd at vinterhjula ikke går på datilstad wrote:Her er et tips på å montere standard audi bremser på en T3. Står til syncro, men kanskje det også passer på 2wd? Ser i allefall at enkelte bremsekit passer til begge...
Denne ble bremsetestet av Teknologisk Institutt (evt. forrige bil han hadde med Porshemotor og fikk siden godkjent bil nr2).Livar wrote:Var gullfarget ja. Tror det var 8 seter GL med brunt interiørvwbus.no wrote:Det refereres til den med Porsche motor, om denne var gull farget så er den godkjent, men der hadde de nok mere flaks en det er lov til å ha.
Thomas
Langhus / Hønefoss
Thomas
Thomas
Her det en annen bremseoppgradering, dvs den originale fra søramerika til den med 2.5, også noe billigere; http://www.vanagain.com/acc_page.html
Scroll litt ned på siden...
Scroll litt ned på siden...
Har sjekket mye rundt, og så godt som ikke i hele tatt fått svar. Bare de jeg har ringt meg har gitt meg svar, og det er: nei, vi kan ikke hjelpe deg. Tror jeg har fått napp nå, skulle få svar når han kom tilbake fra VW i Wolfsburg, høres jo lovende ut bare det kanskje.
Skal fortelle litt mer når jeg først har ting i hendene... Er litt mer håndfast da. Men det hele virket positivt nå, for første gang... Er ikke få jeg har vært i kontakt med.
Skal fortelle litt mer når jeg først har ting i hendene... Er litt mer håndfast da. Men det hele virket positivt nå, for første gang... Er ikke få jeg har vært i kontakt med.
Espen
Er det noen som har reg. nr/kontaktopplysninger på biler/personer som har Ford V6'er og som er godkjent i vognkortet. Er greit å ha slike opplysninger å henvise til hvis man skal godkjenne noe, og det er jo værdt å høre om noen har noen tips eller papirer på området.
Sendt slikt evt. på PM, er vell best det.
Sendt slikt evt. på PM, er vell best det.
Espen
t3homas wrote:Denne ble bremsetestet av Teknologisk Institutt (evt. forrige bil han hadde med Porshemotor og fikk siden godkjent bil nr2).Livar wrote:Var gullfarget ja. Tror det var 8 seter GL med brunt interiørvwbus.no wrote:Det refereres til den med Porsche motor, om denne var gull farget så er den godkjent, men der hadde de nok mere flaks en det er lov til å ha.
Thomas
stemmer det og den er min!!!
d er bedre med en porsche i hekken
t3 87
t4 gl 95
t3 87
t4 gl 95