T3 bensinturteller i dieselinstrumenthus
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
T3 bensinturteller i dieselinstrumenthus
Jeg har et instrumenthus for dieselturteller.Turteller der er borte og bensinturteller er satt inn.dette virker ikke,men burde det ha fungert?Er turteller på bensin og diesel forskjellig oppbygd utenom tallskiva?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Re: T3 bensinturteller i dieselinstrumenthus
Ja, turteller for bensin og diesel går ikke om hverandre. På dieselen er den koblet til dynamoen, på bensinen er jeg ikke sikker, men signalet kommer ikke fra dynamoen
Oddbjørn Hølland
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
-
Vissvass
- -

- Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
- Phone: Call 911-48-777
Hvis jeg ikke husker feil så koblet man turtelleren på coilen på eldre bensin biler.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Akkurat hvor signalet kommer fra er vel ikke relevant, det er vel mer et spørsmål om signalet ikke blir formidlet via de samme pinnene i kontakten bak på instrumenthuset.
Tror nok Narle er klar over at en dieselturteller ikke kan brukes på en bensin og vica versa.
Tror nok Narle er klar over at en dieselturteller ikke kan brukes på en bensin og vica versa.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
printplatene er forskjellige
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
Du snakker vel nå om printplata inni selve turtelleren håper jeg, og ikke print- "folien" bakpå instrumenthuset... for den er vel lik (bortsett fra glødelampa...)Rapidspeed wrote:printplatene er forskjellige
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
Rapidspeed
- -

nei.. printfolien er ikke lik den heller... svært lik men ikke på turtellerdelen..OddN wrote:Du snakker vel nå om printplata inni selve turtelleren håper jeg, og ikke print- "folien" bakpå instrumenthuset... for den er vel lik (bortsett fra glødelampa...)Rapidspeed wrote:printplatene er forskjellige
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Noen forskjeller som har betydning for å bytte om... begge turetellerne skal da bare ha +12v, jord og signal inn. eller er det bare praktiske forskjeller Vw har måttet gjøre for å få en ekstra bane frem til glødelampa? (er ikke det forresten samme lampa som de amerikanske bruker til oxs varsel?) Mener jeg har den banen og på mitt bensininstrumenthus...Rapidspeed wrote:nei.. printfolien er ikke lik den heller... svært lik men ikke på turtellerdelen..OddN wrote:Du snakker vel nå om printplata inni selve turtelleren håper jeg, og ikke print- "folien" bakpå instrumenthuset... for den er vel lik (bortsett fra glødelampa...)Rapidspeed wrote:printplatene er forskjellige
-
Rapidspeed
- -

til dieselturteller bruker du diesel printplate.. men er da bare å prøve.. det har jeg gjort.. og også tydeligvis jarle.. og det funker med det som skal høre sammen.. om du tenker deg om så har ikke bensin og diesel signal fra samme plass..
MEN.. oljehylern passer både på bensin og diesel så der har du litt av hvorfor..
MEN.. oljehylern passer både på bensin og diesel så der har du litt av hvorfor..
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Takk for ingentingRapidspeed wrote:til dieselturteller bruker du diesel printplate.. men er da bare å prøve.. det har jeg gjort.. og også tydeligvis jarle.. og det funker med det som skal høre sammen.. om du tenker deg om så har ikke bensin og diesel signal fra samme plass..
Skjønner fortsatt ikke hvorfor en dieselturteller i en dieselbil ikke skulle fungere selv om resten av speedometeret og folien bak kommer fra en bensinbil... På bein 14 i pluggen på folien på min bensinbil står det merket "diesel/oxs.cat" noe jeg tolker dithen at det er samme folie på bensin og diesel... men at formotstand og diode til gløding/oxs varsel ikke er montert på de som ikke har bruk for dette. Les bensinbiler uten kat... Du vet åpenbart noe mer... del det med oss uinnvidde?
Oppdatering...
Da er følgende testet i praksis: Har montert en dieselturteller i et bensininstrumenthus, med bensin-printfolie. Montert inn i td-multivanen og testet. Turtelleren virker
Må foreløpig gjette glødetiden men skal lodde inn glødediode med tilhørende formotstand, da det er ferdige punkter for dette på folien. Har også byttet oljesummer-elektronikken inni speedometeret, da denne i følge VAG-delekatalogen har forskjellig delenr på bensin og diesel. Det er flere delenr på denne elektronikken for diesel, disse samsvarer med de ulike kalibreringstallene for turtellerne. Egentlig logisk da den bruker turtellersignalet for å bytte mellom lavtrykk og høytrykkvarsling på ca 2000rpm.
Må også kalibrere turtelleren, men tror jeg venter til servostyringen og er montert. Er vist noen forskjellige reimskiver ute og går der... sånn at dynamoen ikke nødvendigvis snurrer nøyaktig like fort etterpå.
Da er følgende testet i praksis: Har montert en dieselturteller i et bensininstrumenthus, med bensin-printfolie. Montert inn i td-multivanen og testet. Turtelleren virker
Må foreløpig gjette glødetiden men skal lodde inn glødediode med tilhørende formotstand, da det er ferdige punkter for dette på folien. Har også byttet oljesummer-elektronikken inni speedometeret, da denne i følge VAG-delekatalogen har forskjellig delenr på bensin og diesel. Det er flere delenr på denne elektronikken for diesel, disse samsvarer med de ulike kalibreringstallene for turtellerne. Egentlig logisk da den bruker turtellersignalet for å bytte mellom lavtrykk og høytrykkvarsling på ca 2000rpm.
Må også kalibrere turtelleren, men tror jeg venter til servostyringen og er montert. Er vist noen forskjellige reimskiver ute og går der... sånn at dynamoen ikke nødvendigvis snurrer nøyaktig like fort etterpå.
-
skaravelle
- -

Eller benytte den auditive glødeindikatoren: Sett kupevifta på laveste trinn, på med gløding, start når du hører den speeder opp ørlittegrann.OddN wrote: Må foreløpig gjette glødetiden men skal lodde inn glødediode med tilhørende formotstand, da det er ferdige punkter for dette på folien.

bugbuddies.no