Ladeproblem...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
pjotr
Car: T4, 1992

Ladeproblem...

Post by pjotr »

I går når jeg kjørte inn til byen fungerte bilen problemfritt, men når jeg startet bilen igjen for hjemturen så lyste ladelampa, prøvde å kjøre et stykke, men lysene ble bare gradvis svakere helt til batteriet var flatt og motoren døde ut...
Fikk ladet batteriet igjen og målt spenning fra dynamoen til 8,4 v
Prøvde å bytte regulator/børster og fikk da målt 12,2 v. på to av ledningene (ladestrøm og den som står for seg selv litt lengre opp) og 5,8 v på den tredje (tennings strømmen?)
Dette er fremdeles for lite til at ladelampa skal slukke. Dynamoen er kjøpt av forrige eier på Biltema sist august og er en Bosch dynamo på 100 A.
I mitt hode burde denne holde LITT lengre enn 6 mnd, men mitt beste forslag nå er at den er utslitt. Er veldig åpen for andre forslag, gjerne et enkelt og velfungerende et av typen "bytt rele nr x så blir alt som før igjen" :-)
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Re: Ladeproblem...

Post by vw 2,5tdi »

Kan jo være feil på ny dynamo, men ville først sjekket + og jord ledninger.
Morten B
pjotr

Post by pjotr »

Har sjekket ledningene og finner ikke noe feil. Kan ledningene være feilen når dynamoen ikke produserer nok strøm?
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Den lille sorte boksen som er dårlikg kanskje? den som er skrudd fast på utsiden av dynamoen.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
pjotr

Post by pjotr »

Det er vel regulatoren det, børstene og regulatoren sitter på en liten hvit plate med sort deksel på denne. Denne er prøvd byttet og da gikk spenningen opp fra 8,4 til 12,2 v.
Må vel ha rundt 14 v?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Selve dynamoen kan ha en feil som forårsaker dette.
Prøv med en annen dynamo, eller lever den til et elektroverksted som kan teste den.
Men sjekk gjerne ledningene først som nevnt tidligere i tråden. Det kan også skape mye rare målinger om det er dårlig kontakt.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Hvis batteriet er helt utladet vil det ta litt tid før spenningen kommer opp i ca. 14 volt.
Bytt helst til en regulator som gir 14,5 volt....
Det gir mer futt i batteriet, og desimalene etter 14 volt betyr mye + + + for ladekapasiteten.
Vet ikke hvor mye bilene tåler maks med tanke på elektronikken osv. men selve batteriet tåler langt mer enn 14,5... Det er ofte noe spenningsfall i ladekretsen også, så om du kjøper 14,5 så vil du ofte bare ha overkant av 14 til batteriet. I heldigste fall ca. 14,3. Det er min erfaring.
Det bedrer seg ved å kjøre med parklys, men da blinker folk på meg, så det må jeg jo ikke skjønner jeg...
Last edited by Torbo on 13 Feb 2011, 11:10, edited 1 time in total.
Torbo
vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

Dynamoen er ikke en batterilader men en batteri vedlikeholder så viss batteri er utladet/lav syrevekt må det en batterilader til for å få opp igjen syrevekta.først da vill du se hvor høy lade spenningen er.
Morten B
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Der er du inne på noe her Morten. Og det gjelder ikke minst våre biler av litt eldre dato, som lader for dårlig originalt. Ofte bare 13,9 volt. Først nå i de siste årene har VW funnet ut at man trenger litt høyere ladespenning. Og bra er det.
Jeg har både Cteck-lader og en enkel rimelig Biltemalader. Og jeg må si at sistneevnte lader raskere opp, men Ctecken er bra som vedlikeholdslader, da den regulerer seg selv og kan stå på så lenge man vil...
Torbo
pjotr

Post by pjotr »

Bilen har stått med lader i et drøyt døgn ved siste måling (altså ved 12,2 v). I tillegg prøvde jeg å kjøre en tur for å se om den "kom seg" noe den dessverre ikke gjorde :(
vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

Hvile spenning på ett friskt batteri etter lading er 12,6volt å da etter noen timers hvile så det virker ikke som det er helt på topp,utenatt jeg tror dette er hoved problemet ditt.mål spenningsfallet på + og- side for å se, viss ikke ville jeg ha tatt ut dynamoen å sjekket den på et bil elektro verksted
Morten B
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Kanskje er celle i batteriet er dødt? Det er ikke ukjent med batterier som ikke har fått skikkelig ladespenning/opplading. Alder på batteriet?
Torbo
vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

En celle i minus vil si -2,1volt, men viss 12,2volt er målt ikke lenge etter opplading kan det godt være en celle i minus.
Morten B
pjotr

Post by pjotr »

Joda... dette høres både trolig og fornuftig ut i mine ører. Batteriet fikk seg en knekk i kuldeperioden før jul her. Mye småkjøring og kaldstarter gjorde at det klarte ikke å dra rundt starteren til slutt...

MEN... i min uvitende verden lurer jeg da på... Har batteriet noe å si når jeg måler direkte på dynamoen? Kan det være at tenningsstrømmen blir for liten?
Jeg kommer til å bytte dynamo for å prøve det nå, men den som står der nå er kjøpt ny på Biltema i mai og dette er det jeg syns er vanskeligst å svelge. At Biltema ikke er viden kjent for kvalitet vet jo jeg også, men dette er vel refabrikerte bosch dynamoer og jeg blir overrasket dersom det stemmer at den ikke har vart lengre enn 6 mnd.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

sjekk om den lille blå gir spenning inn på dynamo. Den må gi for at du skal få og da og få slukket lampa.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
pjotr

Post by pjotr »

Den lille blå måler jeg 5,8 v. på...
Torbo
-
-

Post by Torbo »

En knekt celle som nevnt over kan være kortsluttet og vil derfor gi 0 spenning uansett hvor mye du trykker på med strøm og spenning. Derfor kan den kortsluttede calla holde igjen ladespenningen slik at det trolig ikke vil hjelpe å bytte dyanmo. Det enkleste er å sette inn et batteri fra en annen bil som er så noenlunde og prøve.
En gang i fjor var jeg i beita med en gammel Volvo kom jeg meg til en bensinstasjon og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Prisene på batteri der var så dyrt og jeg var usiker på om det virkelig var batteriet?
Så spurte jeg om å få låne et som stod utenfor (til gjenvinning), bare ta det du sa de... jeg putta det inn og bilen oppførte seg normalt. Hadde ikke hatt så bra start på lenge... Så det batteriet ble stående og står der ennå. Dette var i fjor. Så spørs det om det fungerer nå etter lang hvile på en låve om et par måneder uten vedlikeholdslading...
Om ikke blir det nok en tur til Biltema. Ifølge NAF/Motor har de bra batterier der, og prisgunstige...

Men når det gjelder dette tilfellet tror jeg
fortsatt at batteriet må skiftes.
Er det mer enn fem år er det ikke så gal investreing uansett.... Men du finner nok løsningen...
Må du i verste fall bytte dyanmo, må det være en god trøst at du kan mekke selv! Det er en Guds gave, spør du meg, med dagens verkstedspriser.
Jeg mekker selv så alngt det er mulig og lærer utrolig mye her... Og jeg ser ingen grunn til å nøle med innkjøp, da jeg får gratis jobb! (meg selv)...
Sjekker priser først, da de kan variere mye...
Torbo
pjotr

Post by pjotr »

Ny status...

Jeg har nå prøvd 2 nye regulatorer/børster (med og uten motstand) uten at den kommer over 12,2v
Jeg har sjekket alle ledninger og satt på nye koblinger. Nye polsko på batteriet og flunkende nytt batteri på 95 Ah. Alt dette til tross så kommer jeg IKKE over 12,2v
Den blå ledningen måles til 3,8v eller 5,8v utifra hvilken regulator som står på.

Jeg begynner å gå tom for ideer. Nå er det enten dynamobytte (lokal grossist WG bilutstyr skal ha 5.000,- noe som er uaktuelt så jeg må finne brukt). ELLER.... ???

KAN det være et rele som gjør dette?
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Har du prøvd med et annet batteri?
Det trenger ikke eksakt like stort som originalt for å teste. ET vanlig 60-70 ah batteri holder lenge. Setter du det inne over natten gir det dobbelt så mye som ute på denne årstiden....
Lå evt. et av naboen eller på en bensinstasjon... Eller kjøp nytt om det er mer enn 4-5 år....

Hvor høy blir batterispenningen med batterilader?

Kommer den da opp over 14 volt kan batteriet være ok, og du må fortsette prosjektet med dynamoen...

Sjekket ledningene?
Torbo
pjotr

Post by pjotr »

Batterispenningen på batteriet blir ca. 14v med lader. Dette gjelder både nytt og gammelt batteri.

Uten tenning måler jeg ca. 12v på 2 ledninger. Den øverste (firkantet flat kabelsko) som jeg antar er spenning fra batteriet. Og jeg måler ca. 12v på ledningen for ladestrøm (altså når tenningen er AV og motoren står stille)???

Den blå får ikke strøm før jeg slår på tenningen og da fra ca. 3,8 - 5,8.
Prøvde å trekke en kabel direkte fra batteriet og inn dit hvor den blå vanligvis står, uten at dette gjorde noe utslag på målingene av de to andre ledningene...

Fikk vite nå i kveld at det er en diode i noen dynamoer som kan ryke ved feil bruk av starthjelp. En slags sikring? Dynamobytte er det neste som står for tur.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Nye dioder er å få kjøpt enda hos Bosch verksteder. Går fint å bytte dem.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Vet ikke hvor du bor, men jeg har god erfaring med Asker Bilelektro. (Bosch-verksted).
De kan også gi gode råd....
Tror nepp de vil anbefale overhaling, men om du absolutt vil kan de sikekrt skaffe dioder...
Torbo
vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

Overhaling av dynamo er ett minus regnestykke! kjør dynamoen i benk for test, viss den ikke er OK så kjøp deg en ny!
Morten B
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg prøver alltid å overhale dynamo og starter. Kun en gang måtte jeg kjøpe nytt, det fordi kassen til planethjulet var knust.
vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

Viss det hadde vært meg hadde jeg også prøvd å overhale, men jeg jobber på verksted å får delene billig!! Har du bra deal på deler så er det bare å overhale.
Morten B
Post Reply