Solgt - Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

Post by Rudeboy »

ADVARSEL !

Et forsikringsselskap kan faktisk talt si opp bilforsikringa di (og her gjetter jeg - en hvilken som helst forsikring du trodde du hadde) uten å varsle deg.

Det trodde jeg jaggu rettssamfunnet og informasjonssamfunnet Norge i 2011 garanterte ikke skulle skje.

Men jeg har uten å vite noe om det før jeg ikveld subba ned i postkassa her hjemme kjørt i to uker uten noen som helst forsikring. Jeg, er jo ukependler, og tok inn dagens post da jeg kom hjem i kveld.

Brev fra Risløkka Trafikkstasjon var metodikken informasjonsflyten skulle gå til meg fra selskapet... :shock: -Proffesjonelt...

Siden 2. mars har jeg da altså ikke lenger hatt bilforsikring hos Gjensidige uten at noe som helst forvarsel kom derfra.

Jeg har kommet fram til at jeg vet hvorfor de er "interessert i å komme i kontakt med meg" men det verken herliger metoden eller rettferdiggjør holdningene derfra.

-Som før nevnt, betalte jeg styggmye for forsikringa på Multivanen fordi de anså den å være en personbil - på tross av skriftlige henvendelser og telefonisk kontakt over hele fjoråret :roll:
De sa opp den gamle forsikringa - og her kan det tenkes jeg tager feil men basert på Statens Biltilsyns brev fra mandag 7. mars tviler jeg på dette ene punkt - det kan tenkes at oppsigelsen av den gamle gikk ut som melding til Motorvognregisteret om at bilen ikke har (den) forsikringa, og rutine er da avskiltingsbegjæring som jeg nå har fått.
Dette såfremt de har "glemt" å melde opp det som i web-løsninga deres sies å være en helt okay og ny forsikring på min campingbil (altså bytte av begrepsbetegnelsen på bilen) - og de har slutta ha folk på jobb etter endt arbeidstid så jeg når dem ikke før mandag...

Staten sier de fikk meldinga 2. mars så jeg har nå kjørt i ei & ei halv uke uten noen som helst forsikring og det passer Gjensidige da altså ikke å melde ifra om dette.
Iht det jeg trudde så ble ny avtale iverksatt da jeg om sider fikk tak i et fuingerende menneske på tråden om hva slags type bil jeg har, ikke en personbil men en camper, tidligere i år. So far, so good - so what :evil:

Jeg fikk høre fra pengesjefen i Heimen, ØKH, at det ikke hadde gått penger til forsikringa sist helg - men da er vi flere dager etter at beløp skulle ha gått ut, og derfor ikke har noe å si for påfunnet. Dessuten var autotrekket ment å gå fredag sist uke og Trafikkstasjonen fikk meldinga hele arbeidsuka igjennom før - altså har forsikringsselskapet jobba med dette en tid :roll:
I webløsninga er alt peachy - og det sjekka jeg forrige uke at den var også, koste meg med å lese forsikringsvilkårene m.v siden ting ble endra tidligere. Det er like feilfritt der nå, NULL indikasjon på at det skal være grunn for avskilting.

Jeg har ikke tenkt å kjøre tilbake til jobb søndag med dette pisset hengede rundt anklene. Dermed blir retur til jobb utsatt til langt utpå mandagen og jeg må ta (grøss) tog. Jeg må gå 20 - 25 minutter i faen veit hva slags vær med oppakning til jobb om mandagen, etter jobb må jeg sykle til pendlerhybel fem kn unna og jeg får ikke henta bilen i.l.a uka. Jeg tar matte poå kveldstid tirsdag og torsdag på Sessvollmoen - tre timers kjøring t/r, skal jeg ta det på sykkel, nå ?? Jeg får kun jobba, kun sykla og kun venta på andre selskap sine pristilbud.
Jeg har heller ikke tenkt å fortsette kundeforholdet hos Gjensidige når meldingsgangen praktiseres på dette viset, med mindre de har ei jævla god forklaring. Det kan tenkes ny melding, dvs vedrørende min nye forsikringsavtale enda ikke er registrert i alle ledd - usannsynlig men det kan tenkes.

Jeg har garanti på at jeg får ti % rimeligere forsikring hos Codan, via medlemsskapet i NCC og Bobilforeninga - jaggu har ikke NAF skrytt på seg å kunne komme med gode tilbud. Jeg veit at resten av helga går med til finlesing av tilbud, fra Codan har jeg men om ikke Gjensidige har noe fornuftig svar på dette her så forsvinner Husstanden med sine kjøretøy, sine personer og sine forsikringer til et selskap som ser poenget bak "the little guy" - enten så har man privatkunder eller så gir man F og konsentrerer seg om firma.

Satan, jeg er forbanna akkurat nå og jeg håper influensen av affekt er minimal i detta innlegget :D

JAKOB, JENS, STEIN eller GLENN - kjører dere forsikringer hos IF gjennom FP ? Jeg må finne noen som har sitt der og få intel på tilbudene derfra, for om Gjensidige ikke hoster opp noe brukbar forklaring vil jeg ikke leke med teitinger mer. Eller melde meg inn i Jernbaneforbundet :roll:

EDIT - ble ringt opp fra NRK nå... -de får finne noen andre å plage med dette, jeg kom meg helskinnet igjennom :lol:
Last edited by Rudeboy on 16 Mar 2011, 11:37, edited 1 time in total.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Unison er tingen!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

De skal sjekkes opp, ja.

EDIT - jf annen tråd her inne og vår venn google, så er dette muligens noe Gjensidige sliter med - dvs at problemet er det de som de "eier" men i visse tilfeller pådrar kundemassen sin...

Avventer i spenning til mandagen, men bilen blir stående i garasjen her i byen, ja. Så får jeg være morsk og amper over telefonen og under bordet legge opp til at de vil få kvitteringene for trikk, tog og buss neste uke 8)
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei
Codan har jeg hatt, der skjedde akkurat det samme som du opplevde i gjensidige. Så de og gjør sånne blundere
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Forsikringshysteriet hadde sin simple forklaring :

De hadde fått det for seg Kakemonsteret skulle være varebil, jeg påpekte det og fikk endret dette til å være forsikring på en camper. Dermed skal de jo stanse den til da gjeldende forsikring og konvertere den, og med det starte opp ny som camper.

De hadde fått til å stanse varebil-forsikringa som jeg jo fikk igjen ca. kr. 6.000,- for men de maktet ikke å melde inn til AOTUSYS at bilen umiddelbart deretter skulle videreføres som campingbil igjen :roll:

Dermed så mottok jo jeg rettmessig et krav fra Statens Vegvesen avd Risløkka trafikkstasjon om innlevering av skiltene basert på en saksbehandlerfeil hos Gjensidige.

Gjensidige bedyrer at ting nå er i orden, men jeg avventer uttalelse fra trafikkstasjonen :roll:

Uansett er jeg jo ukependler og måtte ta trikk, tog og buss hit, uka igjennom blir det jo bussing her oppe og så ny buss, tog, trikk-seanse freddan før jeg sender inn krav som dekkes av forsikringsselskapet. Sa dama på telefonen, i allefall :roll:

Skakke værra lett !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fikk tilbakemelding fra HAM om pris i deler og pris for deler pluss montasje av ekstrabatteri i bilen.

Ikke så mye å si om den saken. De sier som rekti er at dynamo må byttes til "en større en" og da undrer jeg på om jeg kanskje har en liten montert, men rent tilfeldig har jeg jo en 120A liggende fra før av. :wink:
Ledningsnett bakover må strekkes, sikres og kobles over laderelé/skillediode før man kommer til seteramma (svingstolramme må byttes ut for å få høyde nok mellom batteripoler og seteunderstellet...) med videre.

Deler kommer på kr. 13.752,- og om de skal ta seg av hele jobben ender kalaset på en pris rundt kr. 21.600,- inklusive to års delegaranti og garanti på utført arbeide som det er nevnt andre steder på forumet for tiden :wink:

Jeg må kryssjekke delenummeret på ramma før jeg innhenter pris andre steds hen, for detta var noe mer enn forventa - mye som dét er, da 8)

Delenummeret på ramma skal være 7d0 915 303 a men det får jeg ikke kryssjekka før tidligst i kveld.

Jaggu godt det er rimelige biler vi har, ja :lol:

Siden jeg vet prisen på opptil flere laderelé/skilledioder, fort finner ut prisen på dimensjonerte kabler og sikringer m.v hardware og da sitter på en 120A dynamo slenger jeg nu ut følere til det store utland for å finne prisen på originalramma der. Worst case jobber jeg med en smed som har sagt seg villig å smi ei ramme som holder det meste, bare han får de vitale mål her.
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Det var jo billig Yngve. Nesten som å få det :mrgreen:

Hvis du satser på den løsningen som jeg valgte så har du 20.000.- du kan bruke på andre ting. :wink:
Min løsning holder til kjølebag og konverter for lading av laptop/kamera batteri for en kveld/natt på rasteplass.

Du får si ifra hvis jeg skal prøve å tegne å fortelle hva jeg har gjort. :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg sitter på krets-/koblingsskjema som trengs, det "vanskelige" er monteringsramma og det å finne et ekstrabatteri/fritidsbatteri med maksimal høyde på 17.5 cm slik at det får plass under ræva mi :D

Kobling fra dynamo via laderelé, fra ladereléet til begge batteriene og bakover skal jeg fint få til.

-Men det er én ting jeg ser som jeg ikke kjenner til.

-Hvor mye jobb innebærer det å skulle koble løs "alle" de 12V-kontaktene bakover og koble dem om til ekstrabatteriets krets, samma for belysning og Eberspächer ? Og når motoren surrer og går kan fint Eberspächeren trekke strøm fra dynamoen, men når motor står avskrudd skal Eber trekke fra fritidsbatteriet.

Mener nå jeg.

OK, 120A dynamo - hva i allverden kan være en ok spenning på fritidsbatteriet, da ? Jeg spekulerer på Red Top/Yellowtop til bilen, og jeg ser på andre batterier enn akkurat Optima sine.

Dette er kosesak for meg, men at min oppfatning av delepris skulle avvike såpass som dette her så jeg ikke for meg skulle skje :lol:
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Som jeg sikkert har nevnt tidligere så lagde jeg feste selv med to vinkeljern som er festet med muttere på de originale boltene som sete rammen er festet på. Boltene er så lange at du får på vinkeljern skive og enda en mutter i tillegg til den som holder rammen. I mellom disse vinkeljernene har jeg et 75Ah batteri fra Biltema(art nr 802751) som er 17,5cm høyt. Som en ekstra sikkerhet har jeg brukt en liten lastestropp som går rundt vinkeljernene og batteriet. Jernene er festet mellom boltene i kjøreretning mens batteriet står på tvers. Hvis bredden på jernene blir riktig så vil batteriet bli klemt fast og ned i de originale festene på batteriet. Håper jeg klarte å formidle hvordan jeg har gjort det :)

Jeg har latt Eber være på hovedbatteriet da jeg kun kamper om sommeren og jeg har latt den gå i 60 minutter uten startproblemer. De to lampene i taket bak tror jeg bruker så lite strøm at jeg anser ikke det som noe problem og det går på hovedbatteriet.

Jeg har kun felt inn to sigarettuttak i plastdekselet bak i seterammen som er til kjølebag og konverter. Har også koblet C-tek laderen til det ekstra batteriet slik at dette kan lades nå jeg har tilgang til 220v. Regulatoren/skille releet jeg har brukt vil da lade batteriet under sete først og når det er oppladet vil det koble inn startbatteriet og lade det. Det samme vil skje når det er dynamoen som lader ved kjøring. Først hovedbatteri så ekstra batteriet.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Siden vårsola tar såpass hardt i, vil jeg se om jeg kan bruke lunchen imårra den dag for å klippe til disse dempemattene jeg har og deretter se om de vil sitte på innsia av skyvedøra på bilen.

Temperaturmåleren i bilen er av sånn ulovlig kvikksølvtype som viser maks og minimumstemperatur, så jeg får en god rapport fra bilens temperatur når jeg er ferdig på jobb om noen timer.

Planen er om da å sette bilen med breisia til sola, og la bilen stå her på jobben imårra for å bli varma opp tilstrekkelig. Deretter valser jeg ut i lunchen, kryssjekker temperatur og om den er tilstrekkelig høy så rengjør jeg overflatene som jeg skal lime matter til og klæsjer mattene på døra 8)
Time will show, kanskje har jeg en mod å vise fram på kaffekopptreffet om ei uke :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

OK, jobb utført.

Hadde det ikke vært for MacKintosh computers, ville jeg kunnet vise bilder fra operasjonen her nå men Apple tok over bildeframvisninga mi så dermed føkka de til alt.

Jeg jobber med å løse det elektroniske problemet de pådro meg, får vel slette Quicktime nok en gang :roll:

Whitesides'a mine er så godt som ødelagte etter en vinter med snø, saltlake og frost - som nevnt før, skal de klemmes inn mellom dekkant og felgkant og der komme til posisjon slik at de klemmer inn mot dekksia. Jerait. De klemte tilsynelatende greit nok i høst, men nå er tre av dem ødelagt, og den siste sitter på det dekket som sprang lekk i vinter - antar dekket er helt feilfritt når jeg har tatt av whitesides-ringen :lol:

Driver og sparker snø når jeg har skal inn eller ut på jobben for å få tørr asfalt asap, sola tar godt på arbe for tia. Planen er å kunne skifte olje om ikke så himla lenge for jeg er vel "mellom" 10.000 og 15.000 km siden olja ble tatt under PKK i høst. Nærmere femten tusen, når jeg skal være ærlig.

Drivstofforbruket kommer seg lizzm ikke under 0.86 pr mil, men jeg har vært nede på enorme 0.82 etter de kvitteringene jeg har spart på så en viss framgang skal det bli med sommerdekk, korrekt dekktrykk og snill kjøring fra månedsskiftet april/mai av 8)

Har hele 17 sommerdekk på felg å velge mellom, i fire forskjellige sett, så at jeg finner noen som passer med like felger på skal vel ikke by på store problemet. Det ene settet dekk har ok Fondmetal-felger (5 stk) men der er dekka slitte og gamle, så skal jeg handle meg flette nye sommerdekk i dette skatteåret (har ikke sluppet inn på Altinn enda men veit de mener jeg skal betale tilbake flere titalls tusen, svinepelsene) vil nydekka gå på Fondmetalfelgene.

Eneste aber der er at én av fehar kast i seg og å rette opp alufelger er vel så som så med folk som begir seg ut på :roll:
(Fem hjul = fire skrudd på og ett foran bakfangeren, sjø)

Jaja, jeg får bryne meg på datahelvetet igjen og se om jeg vinner over Mac her på min Vistamaskin :roll:
(Kan det tenkes Altinn kjører på Mac, forresten ?)

EDIT - kom på én ting jeg oppdaga da nå først mobil og laptop begynnte snakke sammen etter måneder med kald skulder dem imellom - jeg har lurt på hvor stor Ebern min er, og nå veit jeg det fordi jeg stakk mobilen neddi der og tok bilde av datakortet som er festa på toppen av Eberspächeren. Heøle 5000W surrer den og koser med motoren når det er kaldt nok.

Så slipper jeg bekymre meg om det skulle være en 3kW-brenner, lizzm :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

På forhjula har disse fake o'white sides'a mine begynnt å glippe ordentlig fra dekksia i vinter, som nevnt nylig. De flapper sikkert under kjøring uten at de lager såpass med lyd at jeg hører den inn i bilen, men det som sitter i klem på hjulet sitter, og det som da stikker ut begynner løsne fra det som sitter i klem - dvs at ringene begynner dele seg.

Jeg tok av den ene foran nå i morges, og jeg skal ha av den andre foran idag - den ene som er på bakhjulet som er montert (reservehjul på ene bakhjulet, remember ?) ser ut til å holde litt til.

Når dekkommlegginga kommer etter påske, så slipper jeg ut all luft og tar av disse feiko-dekksidene for å hive restene.

Artig kjøp, så pent ut og man har lært. Mener å ha spurt en av dere andre som kjører med samma white sides om det var problemer emd at de går ut fra dekksia, og det var det (dengang jeg spurte) ingen erfaring med - jeg velger tro at jeg har montert detta feil, og at det derfor har oppstått glippe mellom dekkside og whitesides' sin innside så når man kjører presser lufta white sides'a ut fra dekksia. :roll:

Så da veit dere det. Brukerfeil gjør at disse er ødelagt innen en sesong. Skal man ha show room car, får man montere white sides av denna typen på ett sett hjul man bare kjører til og fra treff med, så kjører man sommerdekk/vinterdekk uten ringer til vanlig 8)

Staten mente forresten av listeprisen på bilen var kr. 300.000,- i 2003, hele 75.230,- mindre enn deres egen liste for 2002-modellene iht spec...
-Jeg trur de må mene den aller enkleste bilen uten metallic og uten noe krimskrams - såvidt det er ratt og vinduer, nesten :lol:
Men jeg tør ikke fikle med beløpet der, siden det vel ville gått imot meg. Jeg "godtar" de tre hundre tusen i innkjøpspris, selv om det igjen ville fordret at jeg skulle gått til selger nå ett år etter og krevd avslag i pris, gitt :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg mistenker at buzzer'n som skal si ifra når lysa står på og jeg åpner døra, kan ha fått feil signal fra døra idag da jeg stoppa bilen og skulle på arbe.

Jeg kom meg da fint på arbe, men etter en tid kom en kollega og sa lysa sto på og jeg glemte jo å skru ned til "0" så da var det jo rett ut og slå av lysa, da. Summinga kom ikke av seg selv idet jeg åpna døra, det var opphold, sum (entallsform av "summing", vel ?) pause og så summet den som forventa.

Jeg mistenker at dette skyldes at dørbryteren ikke likte frosten fra inatt, men det får være som det er - vedvarer detta får jeg gjøre noe med den kretsen. Jeg skal jo åpne døra og ha inn dempematter dit også, akkurat som i skyvedøra, så da kan jeg like greit myse på koblingspunkt og sjekke isolasjonen på ledningsnettet som er synlig i området.

Skal handle meg matter når jeg er på Grindalsmoen i eftas, har jo ikke vært innom Mekonomen på snart ett år så om jeg skal fortsette å forlange firmarabatten får jeg vel handle litt der igjen 8)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

kan også være lyskontakten som er på vei å gi seg, har samme feil på min bryter som kun er 1 år gammel. Jeg kan også slå på langlys tiltross for at bryteren står på null, så jeg skal ta ut bryter og disikere den en dag når bilen står still. (Når nå det vil skje :roll: har nå passert 444444km!!! :shock: )
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hm, håper da inderlig ikke det for jeg har fått med meg prisforskjellen mellom delen fra T4a til T4b... :roll:

Blinker service om 3.000km i dashbordet også. Herlich...
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Der Postmeister wrote:Du passerer glatt 100 mil på en 80liters tank når du kjører T4 TDI eller 2.4D om sommeren. Noe kortere om vinteren.
-Detta er henta fra "Kjøps hjelp"-tråden.

Jeg gleder meg til jeg ikke lengre må kjøre gjennom to 100-soner for å komma meg hjem og at jeg kan se slike tall sjøl.

Det virker som om jeg ligger på rundt 889 og ned til 842 km for hver fylling, riktignok på litermengde på rundt 72 - 76 liter på tanken, men allikkavæl - skulle da ha sett det magiske 1000-tallet som danskerne skryter av (Caravelle.dk).
Der går det i 1.200 km pr tank :shock:

Jeg skal kjøre (i allefall én) tank på over tusen km, en vakker dag :D Og jeg veit at det blir aller helst nå i vår :wink:

Jeg hadde dyserens i motoren nylig, og siden jeg er i nærheta av service blir vel den rundt 12. april slik at jeg får ut noe gugge i motoren også før jeg fyller opp og "prøver" komme over denne magiske grensa på en og samma tank.

Jeg pleier kjøre til gullampa kommer på og lyden piper, slik at det er sagt. Men over 900 ? Nix, ikke enda. Kan tenkes det blir bedre på sommerdekka. (Og lufttrykket er rekti på "vinter"dekka mine)
"Noe" mer fuel går det nok siden jeg har glassfibertaket og ei gummilist på tvers av taket mellom frontrute og glassfibertak, men det skal ikke ha så himla mye å si i denna sammenheng 8)

Såsnart 100-sonene ikke lengre er et tema så kan det gå veien.

I påska skal vi til Hurdal, og veien dit kan jeg fint legge opp langs gamle E-6 nettopp for å unngå 100-sonene. Fin utsikt (men skrale veger på tross av hva folk mener vi har på Østlandet) vil jeg da kunne tilby familien å se på den distansen detta blir. Dermed har jeg svært god anledning til å trekke flest kilometer ut av ei og samma drivstoffylling (og joda, jeg kommer til å ha 10 liter i ei kanne baki bilen, takk) :D

EDIT - av naturlige årsaker legger jeg ikke om til sommerdekka før over påske, selv om påska flytter på seg fra år til år. Jeg kjører til jobben om mårran og med is på bakken betyr det at jeg ikke kan bruke sommerdekk til jobb - dermed venter jeg litt til.

De to siste sesongene har påska vært såpass at det om mårran fremdeles ligger is på veien, og da er det ikke noe for meg her uppi dalom (Østerdalskysten, Østerdalen og Oslo) å hive på sommerskoa riktig enda - blir så unødig dyrt, liksom :lol:
Last edited by Rudeboy on 05 Apr 2011, 10:14, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Hmm dro opp til nesbyen med tom bilhenger baketter og kjører på 0,75l/10m hvilket gir ca 1060km på en 80l tank. Men guuuuuuud så kjedelig å følge skilt reguleringen :mrgreen:

Edit: m står da selvsagt ikke for meter uten for en svensk mil i km landet Noreg :wink:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var vi nede fra "høy"fjellet Hurdal, hvor vi har vært så langt i påska.

Jeg har finlest "the Overlander's Handbook" som rett & slett er ei brukerhåndbok for dem som vil på tur skrevet av dem som har noen mil på ræva. "Kort" tur for dem er en måneds biltur i ett, hvor man bor i bilen samtlige netter :D

Har akkurat kommet til kapittelet for eletriske fenomen, og myser på detta med ladediode/skillereléer som jeg jo skal ha i Kakemonsteret en vakker dag.

Artig bok, har "the Sahara Overlander" påvei og "the Morocco Overlander" i restordre - mye moro lesing for Far 8)

Spørs på om ikke jeg må sette meg opp en deleliste etter påske for det jeg skal ha, det jeg må ha, det jeg bør ha og det jeg vil ha - og sende prisforespørsler i inn- og utland framover 8)

Det får bli den sene versjonen av dette, for inntil Lottodama på Hamar ringer skal futen også i år ha ei månedslønning av meg, svinepelser - de har jo akkurat fått ei, jo :roll:

1700 km igjen til service, dvs jeg skal levere bilen på tirsdagen og jeg rekker vel ikke kjøre allverdens mellom da og nå, så det går greit mtp Mobilitetsgarantien.

Image
Det ble nærmest bare å lufte duken mens vi var i Hurdal, såpass kjølig at uten sovepose droppa jeg campe i bilen - og når det er sagt, hva hadde vel Fruen sagt om jeg tok min hatt og gikk ut i bilen for å sove mens hun og jentungen ble igjen i leid hytte :lol:
Jentungen har fått såpass mye vilje, dvs hun har rukket pleie og raffinere den de siste sju mnd at jeg spekulerer på om de skal få bli med til Tinn eller om de skal få lov å bli hjemme :roll:

S.k fricamping er én ting, da kan man sette bilen fra seg på mer øde steder og der ta opp kampen mot Prinsesse Vilikke (sove/legge seg/spise/fyll ut feltene) uten at andre mister nattesøvnen sin :D
Men ikke på en campingplass, da må det bli som de to forgående år - leid hytte.

Freser jeg aleine kan jeg smette opp fortelt og heve loftet og bo som en Konge, treffet igjennom. Vi får se hva det blir til, da. Enda lenge igjen, hvem veit - kanskje hun slutter være trassig og begynner lyde sin Far og sin Mor til den tid ? (Haha, lizzm...)

Hurdal city, jaffal :
Image

Tirsdan er det service, ny olje og div filtre som skal til pers. Bil og vognfører glæder sig!

EDIT - forbruket ligger relativt jevnt på 0.78 l/mil, gitt. Får se nå etter servicen om jeg kan tyne den ned i nærmere 0.7 - eller enda bedre, under 0.7 ? Sommerdekka skal på neste helg så da blir det en noe endret rullemotstand på bilen, i det minste. Jeg tviler på jeg merker noe på hjula, da :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Service utført, ingen overaskelser i det store og hele.

De mente vinterdekka er "litt slitte" og da underdriver de, for det ene forhjulet er slitt på "halve sirkelen", dvs halve mønsteret :shock:

Innsia av mønsteret, senter av mønsteret okay da skjønner jeg det for det betyr feil lufttrykk men halvsirkel med nedslitt dekkmønster og halvsirkel med ok- mønster ?

Hadde det samme på ene vinterhjulet på Tyskerbrakka, forresten.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ser jeg ikke la ut noe bilde som jeg tok av Ebern her, ikke finner jeg det på laptopen (som vel fungerer på et vis) - skal se om jeg får fiksa det i.l.a eftan 8)
badegakk
Car: Multivan Westfalia

Post by badegakk »

Rudeboy
Hei hei jeg holder på med prosjekt om fritidsbatteri selv og ser du sitter på noen skjemaer som kunne vært greit å hatt som du nevner tidligere i tråden.

Har du sjangs til å sende meg disse på en epost?
Dan.jacobsen83 (æt) gmail.com

Jeg har foresten helt lik bil som deg og har nå jobbet meg gjennom 12 sider med gode tips og erfaringer!

Godt jobbet!
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Skal se hva jeg finner, er midt i flytteprosess (pendlerhybel som jeg kvitter meg med) og litt forskjellig her, men det kommer når det kommer - evt så slenger jeg det ut her.

Ikke hold pusten, det kan ta en stund 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

De noe oppskrytte bildene av Ebern, jeg trudde jeg hadde lagt dem ut (detta er nye jeg tok idag) :

ImageImage

Sånn ser det da ut i motorrommet til en 102hk ACV-motor i disse bilene 8)
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Har du prøvd å justere pumpe? Detta er jo helt tullete! Jeg bruker bilen å den går på 0,8-0,9 på små kjøring og kjerringa har hatt den ned på 0,53 på langkjøring så kjørestil har også mye å si :D .
Morten B
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg hadde dem til å justere pumpa da den gikk på 1,51 liter pr mil og jeg nevnte det for dem da de tok servicen i september samtidig med PKK dengang.

Ut over det, har jeg og mekanikera ikke gjort noe. Men jeg får vel innrømme jeg "savner" etpar kopper diesel i min favør pr mil, ja.
Bilen har vært tørst langsetter veien, og fanden ta at jeg ikke tenkte på å spørre etter om de kunne se på forbruket da bilen var innom for service nå nettopp :roll:

Jaja, det er ingen langtur på trappene - med mindre jeg får konemor med på at jeg skal til Nederland ifm firedagersmarsjen jeg pleier å gå, men i år med bil, så blir det ikke mer enn Tinn i slutten av september som bilen skal på, som er noe å skryte av :lol:
Post Reply