Problem med bensinpumpe på Caravelle VR6 1999

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
aalbork
Car: T5 2006 1,9 105 hk

Problem med bensinpumpe på Caravelle VR6 1999

Post by aalbork »

Bilen har tidvis trukket litt dårlig og fusket litt de siste ukene. Forledendag døde den helt. Stod på tomgang da den bare helt plutselig stoppet. Ved noen startforsøk viste den, i avtagende grad, antydning til å tenne, som når man har kjørt tom for bensin. Har gjort det et par ganger :oops: Det var imidlertid ikke tilfellet denne gangen. Fikk hjelp en kammerat til å slepe bilen hjem, og har nå feilsøkt litt.

Løsnet bensinslangene og forsøkte å starte, men det kommer ikke en dråpe bensin gjennom tilførselsslangen. Når jeg så ohmer på reléutgang 87 på relé 167, måler jeg 48 ohm. Det er nok litt i høyeste laget. (Vil tro bensinpumpa er på noe mer enn ca 3 W). Det virker derfor som om det enten er bensinpumpa som er defekt, eller at det er dårlig forbindelse mellom releet og pumpa eller pumpa og jord.

Med litt kryping, lysing med lommelykt og banning for å forsøke å finne pumpa, ser det ut til at den sitter oppå tanken omtrent mellom setene. Er det noen her som vet hvordan man best kommer til pumpa? Er eneste mulighet å ta ned tanken eller finnes det en luke under teppet et sted? Er det i så fall lett å fjerne teppet for å komme til? Ser ut til at man i allefall må demontere girmansjett, brekkmansjett og ett av setene. Stemmer det? Hadde vært fint med et par tips hvis noen har hatt ute pmpen før.

Kim
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
Langøy83
Car: T4
Phone: 95162882

Re: Problem med bensinpumpe på Caravelle VR6 1999

Post by Langøy83 »

har du prøvd og bytte 167 relet? Jeg hadde et tilsvarende problem på min caravelle vr6 denne uken. hadde fylt bensin på den og fikk bare aldri mer fyr på bilen. fikk den tauet hjem av min bror.
etter litt frem og tilbake fant vi ut at det ikke var liv i bensin pumpen. tok ut og banket litt på rele 167 og satte det igjen. startet med en gang etter det. dagen etter på var det påann igjen, ville ikke starte. Tok da meg en tur på møller her i bergen og handlet meg et nytt rele 167 til den nette sum av 371 kr (sattttttan for en pris for en sånn liten fille ting). bilen har gått helt fint etter det. detter er nå 5 dager siden.

kanskje det er noe og prøve??
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

sjekk prisen på gløderele til 2.4D dere kara... Det er dyrt det. Dette er billig. Veldig billig i forhold.

Men til saken. Pumpa sitter nok oppi tanken og du kommer til gjennom et lokk mellom forsetene. Da må du enten skjære teppet eller løsne det ene setet. Jeg vill gjort det siste. sjøl om det andre sparer masse jobb.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
aalbork

Post by aalbork »

Hei, Takker for svar. Har vært ute og målt litt mer på rele 167, nå som det ble bekreftet at det er det som er til bensinpumpa. Dro det ørlitegran ut så jeg kom til å måle på kontakt 87. Det kommer full spenning der når jeg forsøker å starte, så det virker som reléet er i orden.

Har løsnet setene, og fant ut hvorfor setevarmen aldri har fungert mens vi har hatt bilen. Det var en tom relésokkel under hvert av setene. Får sjekke litt mer før jeg kjøper nye reléer. Dumt å kjøpe reléer til blodpris fra Møller hvis det i tillegg er en annen grunn til at de er koblet ut. Har igrunnen ikke savnet setevarmen så mye heller.

Skal nå ut å forsøke å få løs teppet uten å ødelegge det. Det virker som det sitter godt limt enkelte steder. Frykter jeg finner en defekt bensinpumpe nedi der et sted.

Kim
aalbork

Post by aalbork »

Det gikk greit å løsne teppet og luken i gulvet. Før jeg åpnet og gravde meg videre ned i tanken, forsøkte jeg å sette spenning direkte på pumpen. Den var fortsatt like død :( Videre gikk det fint å løsne den svarte ringen og få opp gjennomføringsenheten (eller hva man skal kalle den). Pumpa derimot greide jeg ikke å få ut. Den dreier lett 4 - 5 grader, før den butter hardt begge veier. Er det noe som skal klemmes inn, løsnes eller trykkes/dras for å få løsnet den? Drev på i 20 minutter i bensindampen før jeg ga opp i går kveld. Er lite lysten på å sette på noe stort verktøy for så å vri istykker festet i tanken, så den må byttes også. Særlig etter at jeg så at Mekonomen skal ha kr 4118,- for den pumpetypen som sitter i tanken (14-E22-041-056Z). Pumpen er sansynligvis utslitt og må skiftes og en brukt pumpe er kanske litt riski å satse på. Så med mindre jeg finner en åpenbar feil som kan repareres, tror jeg det er fornuftig å satse på en ny. Håper dog jeg kan finne en som er rimeligere enn Mekonomen. Tipps om rimelige forhandlere i inn og utland og om hvordan man får pumpen hel ut av tanken, mottas med stor takk.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

har gjort dette en gang så erfaringa er liten og husken ennå værre stillt, men jeg minns å huske det er et spesialverktøy til formålet. Om jeg klarte å bruke det eller bare vrei hele saken rundt med hånd klarer jeg ikke minnes. Mulig det var ei klemme men uten replitteratur er jeg blank.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
aalbork

Post by aalbork »

Liten oppdatering om ståa. Fikk ut pumpa og fant at det er selve motor/pumpeenheten (motor med pumpe i ett inne i den hvite klumpen) som er defekt. Har ikke greid å åpne selve motoren ennå for å finne årsaken. Jeg har imidlertid funnet enheten på bildelsbasen.se. De skal ha 600,- sek + frakt, :D så jeg har bestillt meg en ny.

Var imidlertid uheldig da jeg tok ut pumpa, og greide å knekke selve potmeteret på tankmåleren. Den kom borti varselbryteren for håndbrekket. :( Var veldig forsiktig med tankmålerenheten da jeg skulle vri løs pumpen, som satt gruelig fast. Men, med god arbeidshanske lyktes det likevel å vri den løs med håndkraft. Så, til andre som skal gjøre dette; Pass på håndbrekket!

Vel, nå er pumpeproblemet i ferd med å bli løst, men jakten starter nå på ny tankmålerenhet(701 919 673 C). Det er en VDO-måler. Er det noen her som vet om potmeteret er likt på flere av VDOs tankmålere? Ser ut som en rimelig standard del. Møller har den komplett til ca 1100,-.

Kim
Post Reply