Ladelampen lyser! Fikset!
Ladelampen lyser! Fikset!
I forgårs begynte ladelampen å lyse av og til og nå går ladingen i rykk og napp.
Byttet regulator i fjor! Ikke fordi det var noen feil, men jeg ville ha høyere ladespenning. Alder på dynamo vet jeg ikke? Bilen er fra 92/93 - T4. Bilen er kjørt 230 000 km.
Kan det hende at dynamoen er like gammel?
Er det noe koblingspunkt mellom D+ og B+?
(noe som kan ha dårlig kontakt?)
Er det rett og slett regulatoren/dynamoen?
Skulle gjerne hatt koblingsskjema for ladekretsen. Hvor finner jeg det? Eller har noen et å legge inn her?
Hvor handler jeg evt. rimelig og bra?
Byttet regulator i fjor! Ikke fordi det var noen feil, men jeg ville ha høyere ladespenning. Alder på dynamo vet jeg ikke? Bilen er fra 92/93 - T4. Bilen er kjørt 230 000 km.
Kan det hende at dynamoen er like gammel?
Er det noe koblingspunkt mellom D+ og B+?
(noe som kan ha dårlig kontakt?)
Er det rett og slett regulatoren/dynamoen?
Skulle gjerne hatt koblingsskjema for ladekretsen. Hvor finner jeg det? Eller har noen et å legge inn her?
Hvor handler jeg evt. rimelig og bra?
Last edited by Torbo on 08 Mar 2011, 08:24, edited 2 times in total.
Torbo
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Re: Ladelampen lyser!
Søk litt på forumet...har lest "løsningen" her et eller annet sted.
Men det første som slår meg er børstene til dynamoen.
Mener jeg selv byttet ved de tider.
Hvis ladelama lyser og du får "kakket" litt på dynamo mens motor er i gang (pass deg for reima) og du får lading etter dette er jeg relativt sikker i min sak.
Runar
Men det første som slår meg er børstene til dynamoen.
Mener jeg selv byttet ved de tider.
Hvis ladelama lyser og du får "kakket" litt på dynamo mens motor er i gang (pass deg for reima) og du får lading etter dette er jeg relativt sikker i min sak.
Runar
Det var selve dynamoen/regulatoren. Bytta til Biltemaregulator og fikk "andre boller". Skikkelig fres på ladinga, 14, 6 volt ca. og bedre lys på kjøpet. Det var forresteon også dårlig kontakt på plusstilkoblingen inni, den delen som skal gi kontakt mellom feltdodene og regulatoren. Sleperingene var halvslitt, så det går trolig et par år til. Men jeg har satt ny/lite brukt dynamo på ønskelista.
Det er 1992 modell m. aab-motor, med vanlig smal reim 9-10 mm. Fant en brukt i dag med breiere reim og tenkte å bytte over, men sleperingene inni var omtrent utslitt, så den leverte jeg tilbake.
Har noen en god dynamo, kan jeg være interesert. Jeg skal ikke selge bilen på lenge lenge...
Det er 1992 modell m. aab-motor, med vanlig smal reim 9-10 mm. Fant en brukt i dag med breiere reim og tenkte å bytte over, men sleperingene inni var omtrent utslitt, så den leverte jeg tilbake.
Har noen en god dynamo, kan jeg være interesert. Jeg skal ikke selge bilen på lenge lenge...
Torbo
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Den bredere reima kom en gang i '93. Endel av de eldre bilene ble bygd om til den nye typen den gangen. Dynamoreimskiva med bredt spor kan monteres på den gamle dynamoen også. Svingningsdemperen på veivakselen har også bredere spor på den nye typen. Men den brede reima går nesten helt nedi sporet på den gamle typen svingningsdemper, så det er en brukbar "halvveisløsning" å bytte bare dynamoreimskive og reim. Når du skal skifte registerreim neste gang må uansett svingningsdemperen av, så da kan du vurdere å bytte denne til typen med bredt spor.Torbo wrote: Det er 1992 modell m. aab-motor, med vanlig smal reim 9-10 mm. Fant en brukt i dag med breiere reim og tenkte å bytte over, men sleperingene inni var omtrent utslitt, så den leverte jeg tilbake.
Et lite tips angående sleperinger: Jeg har sett endel dynamoer med utslitte sleperinger, stort sett alle sammen har vært utsatt for en betydelig lekkasje av olje eller diesel. Jeg tror nok det som skjer er at olja legger seg som en isolerende hinne på sleperingene. Når det blir dårlig kontakt der vil det sannsynligvis oppstå en kraftig gnistdannelse, og da forsvinner materialet i sleperingene. Det er ofte den ene sleperingen som slites fort, jeg gjetter på at det har med strømretningen å gjøre. Så styr unna brukte dynamoer som er sauset inn med olje, og reparer oljelekkasjer i området rundt dynamoen.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Re: Ladelampen lyser! Fikset!
Takk for god info!
Det beste er jo ny, men så svinaktig dyr da!
Den jeg kjøpte og byttet var som du var inne på, tilgriset med olje. Men jeg satt likevel igjen med det inntrykket av at den hadde stått i bilen fra bilen var ny... ?
Min er tørr og ren som om den skulel ha vært byttet for ikke altfor mange år siden....
Det går vel an å få tak i sleperinger også? TRekke av og presse på, men de må vel dreies etterpå? Og nye lagre må vel også til. Og så vidt jeg husker skal man bruke høyhastighetslager.. Det var i alle fall så på vensinbiler, men disse snurrer ikke så fort rundt, så standardlagre går vel?
Det beste er jo ny, men så svinaktig dyr da!
Den jeg kjøpte og byttet var som du var inne på, tilgriset med olje. Men jeg satt likevel igjen med det inntrykket av at den hadde stått i bilen fra bilen var ny... ?
Min er tørr og ren som om den skulel ha vært byttet for ikke altfor mange år siden....
Det går vel an å få tak i sleperinger også? TRekke av og presse på, men de må vel dreies etterpå? Og nye lagre må vel også til. Og så vidt jeg husker skal man bruke høyhastighetslager.. Det var i alle fall så på vensinbiler, men disse snurrer ikke så fort rundt, så standardlagre går vel?
Torbo
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
Jeg har demontert en 120A dynamo med defekt diode bru, alle lagrene er merket så det er grei skuring å få tak i nye visst dette er problemet. Kan vel også si meg enig i at diesel søl på dynamoen ikke er spesielt bra hverken for sleperingene/børstene eller kulelager.. Du bør vel spandere på deg høyhastighets lager slik at ikke fettet inni lagrene blir varmt og renner ut, eller verre at lageret skjærer seg... Det er vel også innbytte ordning på både dynamo og starter??
Høres riktig ut. Det er vel sjelden dioder ryker, men lagre er jo bra å få byttet uansett.
Men jeg skulle gjerne visst om man fikk tak i sleperinger?
Men jeg skulle gjerne visst om man fikk tak i sleperinger?
Torbo
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg vil tro at det er mulig å få tak i sleperinger til Boschdynamoer. Det lureste er nok å notere delenummer på dynamoen og ta kontakt med en Boschforhandler. Ikke regn med at de har på lager.. Det er vel ikke bare enkelt å bytte sleperinger. Ledningene til feltviklinga må nok loddes på sleperingene. Ledningen til den ytre ringen må vel ligge mellom akselen og isolatoren på sleperingen. Jeg har aldri gjort dette før, men jeg regner med at det er viktig å holde tunga i rett munn når du presser sleperingene på akselen. Hvis denne ledningen kortslutter mot akselen blir det nok ikke noe bra. Sleperingen skal vel dreies etter at den er presset på akselen.
Henrik Engen
Supert! Skal jaggu sjekke med f.eks. Asker bilelektro. De er alltid hjelpsomme...
Torbo
Jeg har også slitte sleperinger. En jeg kjenner skulle ha ca 400 kr for å skifte til nye sleperinger (inklusiv sleperingene), dersom jeg demonterte dynamo først. Synes dette var en hyggelig pris ,men han holder til på sørlandet,så det blir vel litt langt i ditt tilfelle. Sleperingene koster 200 kr/sett.
Jeg mener at dynamo fra audi 100 (bensin) passer,men usikker på om turtelleren eventuelt blir riktig.
Jeg mener at dynamo fra audi 100 (bensin) passer,men usikker på om turtelleren eventuelt blir riktig.
Her er en firma som fikser slikt.
"Høgmoen": Åmot Autoelektrisk, 3340 Åmot, Tlf.:32 78 40 67
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Men han skal bare "ita fyst" (spise først)arildk wrote:Her er en firma som fikser slikt.
Sønnen har tatt over og han jobber ikke så mye lenger. Han vil ikke demontere fra bil lenger, men ha delene rett på benken.
Må ringe og avtale med han, og det tar litt tid.
Men for all del han er billig og flink
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com