TD
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
TD
hvordan er det med disse sprekkene i toppene?? tok av toppen idag og det var sprekker mellom alle ventilen, på samme sylinder da vel å merke.. har jo kjørt med den motoren i over et halvt år og har ikke merket noe.
kjøper motor av oivindla nå og lurte på å overhale den org motoren. er det noen vits i å sette på denne toppen igjen eller vil dert bli verre eller er det ubetydelig?? var mindre skader på motoren etter havari enn jeg trodde. bolten til reg reim ved veiv knakk.. resultat: knekt kam på 2 steder brukken bolt på veiv og ventilene så hele ut men ventilen nærmest reima var noe treg å bevege på så er nok skjev..
kjøper motor av oivindla nå og lurte på å overhale den org motoren. er det noen vits i å sette på denne toppen igjen eller vil dert bli verre eller er det ubetydelig?? var mindre skader på motoren etter havari enn jeg trodde. bolten til reg reim ved veiv knakk.. resultat: knekt kam på 2 steder brukken bolt på veiv og ventilene så hele ut men ventilen nærmest reima var noe treg å bevege på så er nok skjev..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Trur jeg ville pansjonert den. Sprekker mellom ventilen er det på alle/skjer på alle, men sålenge sprekken ikke går ned i annleggsflata til ventilen, så pleier man å bruke toppen opp igjen. I dette tilfellet med knekt kam trur jeg ikke jeg ville prøvd med tanke på skade på leie for kammen.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rapidspeed
- -

-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
På min nyervervede TD merker jeg at reimhjula på veiven går eksentrisk. Kan ikke se at det er feilmontert, løst eller vridd, men frykter at det kan tyde på en bøyd/strukket bolt. Noen som har opplevd det samme? Er bolten forferdelig stram/vanskelig å få ut? Tør nesten ikke kjøre den når jeg ser hvordan det går......
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Rapidspeed
- -

de reimhjula er visst sånn på så godt som alle jeg har sett, skal sikkert ikke være sånn men ikke noe farlig akkurat det.. men snakker kanskje med baken nå da jeg har hatt ett ras..
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Larsern
- Car: T3 Coach TDI Reimo
- Phone: 90729577
Kast i reimhjulet på veiva?
Kan være et havari på gang, eller så er det fra en tidligere skade. Når du er usikker, så ta av alt. Kast bolten i midten og kjøp ny. Sjekk sporet i veivakselen og innvendig i tannreimhjulet. Trekk den nye bolten med 90Nm(ca 9Kg) plus 2 ganger 90 grader. En halv omdreining. Da er du sikker. Trist om en skrue til 27 kroner og en times jobb skulle knuse motoren din. Jeg bytter alltid bolt når jeg skifter reim og strammehjul. Kjørt 300000 uten slike skader.....
Angstwagen hilsen Bjørn Tore
-
Larsern
- Car: T3 Coach TDI Reimo
- Phone: 90729577
Kast i reimhjulet på veiva?
Kan være et havari på gang, eller så er det fra en tidligere skade. Når du er usikker, så ta av alt. Kast bolten i midten og kjøp ny. Sjekk sporet i veivakselen og innvendig i tannreimhjulet. Trekk den nye bolten med 90Nm(ca 9Kg) plus 2 ganger 90 grader. En halv omdreining. Da er du sikker. Trist om en skrue til 27 kroner og en times jobb skulle knuse motoren din. Jeg bytter alltid bolt når jeg skifter reim og strammehjul. Kjørt 300000 uten slike skader.....
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Hmm.. Ifølge Haynes boka til min td står det 180 nm og oljet bolt. Dog står det på skissene i den samme boka at denne bolten skal ha 150 nm. Dette er da senterbolten på veiva. Tør ikke si hva som er riktig, men jeg oljet bolten og dro til med 180 nm:) Bilen går fremdeles, så det virker iallefall så langt. Ville bare skape litt mer forvirring angående dette, så kanskje vi kan finne ut hva som faktisk ER riktig. Dette er jo noe som fort tar livet av td'n, så
Noen som vet med sikkerhet hva som er hva av dette? Mvh Finn
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Er forskjellige bolter og forskjellige tiltrekningsmetoder ute å går her når det gjelder diesel motorerfinn00 wrote:Hmm.. Ifølge Haynes boka til min td står det 180 nm og oljet bolt. Dog står det på skissene i den samme boka at denne bolten skal ha 150 nm. Dette er da senterbolten på veiva. Tør ikke si hva som er riktig, men jeg oljet bolten og dro til med 180 nm:) Bilen går fremdeles, så det virker iallefall så langt. Ville bare skape litt mer forvirring angående dette, så kanskje vi kan finne ut hva som faktisk ER riktig. Dette er jo noe som fort tar livet av td'n, såNoen som vet med sikkerhet hva som er hva av dette? Mvh Finn
M12X1,5 trekkes til med 150Nm
M14X1,5 tolvkantskrue trekkes til med 90 Nm + 180°
M14X1,5 sekskantskrue trekkes til med 180Nm
M14X1,5 sekskantskrue (Delenummer N 902 928 02) trekkes til med 90Nm + 180°
86 Caravelle Carat 112i
--------------------
03 VW Sharan Highline TDI
95 Mitsubishi Galant 1.8Gli
--------------------
03 VW Sharan Highline TDI
95 Mitsubishi Galant 1.8Gli
-
Turbo Camper
- -

Haynes
Dere refererer til haynes boka på TD motoren. Jeg har lett etter den i snart et år nå...
Har dere et nummer e.l. på den så jeg kan få bestillt meg en?
For tiden uten buss, men med leketøy.
Re: Haynes
Tror du må kjøpe Golf da, uten at jeg er helt sikkerTurbo Camper wrote:Dere refererer til haynes boka på TD motoren. Jeg har lett etter den i snart et år nå...
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Re: Haynes
Har ei på svensk utgitt av Thorsells. Trodde det var haynes, men så feil kan man taTurbo Camper wrote:Dere refererer til haynes boka på TD motoren. Jeg har lett etter den i snart et år nå...
Boka er ikke veldig bra, men Haynes har også bøker på transporter/caravelle med både bensin og diesel. Skal komme med nr på den når det blir dag. Tror jeg får ta kveld siden unga står opp om etpar timer
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Kjøp heller 'VW Vanagon' fra Bentley Books i England. Denne er 'bibelen' for samtlige modeller. Koster rundt kr.800 men du verden, bedre kan du ikke få.
Andrew Wilder 90198654