Campingbilprosjekt med affeksjonsverdi

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
campingbus
Car: T3 1982 Camper

Campingbilprosjekt med affeksjonsverdi

Post by campingbus »

Jeg og en kamerat kjøpte en VW transporter 1982-modell campingbus sammen. Vi malte den og satt den i stand innvendig og fikk oss noen fantastiske turer med bilen, blant annet til Notodden Bluesfestival.

Kompisen min gikk desverre bort for 2 år siden og testamenterte bilen til meg.

Nå er målet at bilen skal på veien igjen og gjenta turer med våre felles venner.
Alt var i orden før eu-kontroll 2010, bortsett fra en oljelekkasje fra motoren. Bilen er nå avskiltet, men skal på veien i sommer. Jeg er imidlertid ikke noen bilekspert, men derimot en fattig student. Denne bilen skal likevel aldri selges, men det ser ikke ut til at jeg klarer å skrape sammen mer enn 20 000,- totalt for å få bilen på veien igjen.

I bilen nå står 1,6 liters motoren uten turbo og den går lovlig seint. Jeg ble forespeilet en reparasjon på 9000,- for å fikse oljelekkasjen på preem verksted i sverige (arvika), og da tenkte jeg kanskje det var like greit å sette inn en motor som var litt sprekere. Motoren som sitter i nå har gått ca. 180 000.

Hva tror dere? Skal jeg fikse motoren eller bytte motor, og hvordan skal jeg klare å gjøre dette billigst mulig.

Alle vennlige tips og råd tas imot med stor takk!
Image

Image

Image
Last edited by campingbus on 09 May 2011, 01:06, edited 1 time in total.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Campingbilprosjekt med affeksjonsverdi

Post by Tur-Bo »

For det første skjønner jeg godt hvorfor denne bilen ikke skal selges . Den er flott og sikkert et godt levende minne om din venn.
Hvis du har tenkt å bruke bilen bare litt av og til tror jeg nok at jeg ville gått for en overhaling av orginalmotoren, selv om den er skammelig lat, er ikke så mange tidlige diesler igjen med orginal motor.
Har du derimot planer om å bruke den mye og på lengre turer så ville jeg tenkt en 1,9 tdk motor, men det krever litt. Den må bygges om med deler fra 1,6 turbomotoren ( delene fra din egen motor passer ikke) og egentlig bør du nok bytte gearkasse også.
det er noen her på forumet som har satt i 1,9 skoda motor uten turbo i sine gamle dieseler. Det er motorer som er lett tilgjengelig. Skaravelle og vw-håvard har gjordt det.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
campingbus

Post by campingbus »

Tusen takk for innspill Tur-Bo! Har du noen tips til hvordan jeg kan få overhalt motoren så billig som mulig? Jeg kan ikke det grann om mekking, så det blir kanskje vanskelig å sette inn en 1,9 tdk eller en 1,9 d? Er det eventuelt lurt/enkelt å bare sette inn en 1,6td jx i stedet?

Jeg har planer om å kjøre den til Lofoten fra Østlandet i sommer :)
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

hvor holder du til?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
campingbus

Post by campingbus »

Jeg holder til i Lørenskog.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

ok... hvorfra lekker maskin?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
campingbus

Post by campingbus »

Fra simringer tror jeg, men det kan være mer også.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Hvis du ikke er opptatt av at den skal være orginal,så skaff deg en 1,9tdk.Ombygging av motor er beskrevet her på forumet,så søk litt her.Jeg og andre her kan ta på oss slik ombygging,men det koster jo en del.Skal jeg skaffe alt av motor,pakninger og andre deler som skal til så havner vi et sted mellom 15 til 20tusen kroner med montering.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

campingbus wrote:Fra simringer tror jeg, men det kan være mer også.
Hvis det ikke er annet en simringen ved reimskiva så er det ikke store kostnaden for den. Men motor må såklart ut, men det er enklere og billigere en å skaffe ny motor.

Holder en peng på det originale i en slik gammel doning og fattig student :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
campingbus

Post by campingbus »

Driftsikkerhet er alfa omega for meg, originalitet er ikke like viktig (den er seg selv lik uansett :D) Penger er derimot svært viktig.

Jeg har lest litt på forumet her og det virker som det er delte meninger rundt driftsikkerheten. Jeg mener å ha lest at 1,6d cs'en er mindre driftikker enn 1,6td jx'en som igjen er mindre driftsikker enn 1,9TDK'en. (jeg skal ikke gå inn på bensin vs diesel, men holder meg til diesel på grunn av brenselkostnader ;) Å sette inn aaz blir en del dyrere enn å sette inn jx som igjen blir en del dyrere enn å fikse lekkasjen. aahhh valgets kvaler, det er ikke så lett.

Finnes det i så fall noen på forumet som kan hjelpe meg å fikse lekkasjer (mot betaling selvsagt) dersom dette skulle blir interessant. Hvor mye ville noe sånt eventuelt lande på?

Jeg blir gjerne med og mekker (koker kaffe, observerer, lærer, holder verktøy og så videre dersom dette skulle være ønskelig/mulig).
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

campingbus wrote:... Denne bilen skal likevel aldri selges, men det ser ikke ut til at jeg klarer å skrape sammen mer enn 20 000,- totalt for å få bilen på veien igjen.
narle wrote:... Jeg og andre her kan ta på oss slik ombygging,men det koster jo en del.Skal jeg skaffe alt av motor,pakninger og andre deler som skal til så havner vi et sted mellom 15 til 20tusen kroner med montering.
Dette høres da ut som en løsning hvis det kun var oljelekkasjen som sto igjen?

Lykke til uansett, har selv en sliten camper med stor affeksjonsverdi som jeg vil ha på veien igjen.. :)
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

jada... vi kan få bukt med lekkasjen.. :D
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
campingbus

Post by campingbus »

Tusen takk skal dere ha for alle innspill og all hjelp!

Det ser ut til at jeg gjør et forsøk på å sette inn en aaz-motor uten turbo i førsteomgang, så får vi se hva som skjer etterhert. Håper at denne motoren tar oss hele veien til Lofoten :) Jeg har fått intrykk av at motoren er ganske god og sannsynligvis vil tåle litt lengre kjøring enn den originale som stod i fra før.

Lykke til med ditt camperprosjekt med affeksjonsverdi syncroeier! Jeg lover å vinke hvis jeg ser deg (eller noen jeg tror er deg) på veien :)
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

campingbus wrote:Tusen takk skal dere ha for alle innspill og all hjelp!

Det ser ut til at jeg gjør et forsøk på å sette inn en aaz-motor uten turbo i førsteomgang, så får vi se hva som skjer etterhert. Håper at denne motoren tar oss hele veien til Lofoten :) Jeg har fått intrykk av at motoren er ganske god og sannsynligvis vil tåle litt lengre kjøring enn den originale som stod i fra før.

Lykke til med ditt camperprosjekt med affeksjonsverdi syncroeier! Jeg lover å vinke hvis jeg ser deg (eller noen jeg tror er deg) på veien :)
Du hilser vel på alle i T3? Jeg gjør i alle fall det :D
campingbus

Post by campingbus »

Det gjør jeg også :) det er ikke alltid alle hilser tilbake, men noen gjør det, og det er klart at det er koselig. Ikke så lenge før de fleste gjør det kanskje. Min er veteran til neste år og de blir jo verken flere eller yngre disse bilene.... ;)

Jeg har inntrykk av at hilsefaktoren går opp når antall biler går ned. Litt vrient å hilse på alle i en 2000-modell golf :) Russen hilser jo på alle uansett og de har en lei tendens til å ende opp med t3.
steinn
-
-

Post by steinn »

campingbus wrote: Det ser ut til at jeg gjør et forsøk på å sette inn en aaz-motor uten turbo i førsteomgang,
AAZ uten turbo??? Virker selvmotsigende spør du meg. Demontere utstyr som allikevel er der?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
campingbus

Post by campingbus »

Jeg lar turboen stå i hvis den følger med motoren. Men jeg skal kjøpe motoren brukt og er usikker på om jeg får med noen turbo. Ikke snakk om noen demontering, nei :)
Post Reply