oljetype på 2,1i 112hk

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: oljetype på 2,1i 112hk

Post by subwoofer »

Tur-Bo wrote:multigrade oljen som vi ofte bruker har jo en tallkode feks. 10w/40. Det betyr at oljen har viskositet 10 i kulde ( Winter) og viskositet 40 ved 100 grader celsius. Jo lavere tall, jo tynnere olje. Så den perfekte oljen for norsk klima ville være en 0w/50.
Vi nærmer oss, men dette stemmer ikke helt...

På 70- 80- og 90-tallet (i det minste) ble motorer konstruert for en oljeviskositet på ca. 10cSt, dvs. 30-kvalitet ved snaut 100ºC. Dette gir riktig filmtykkelse og oljetrykk. Hvis olja blir varmere må man ha tykkere olje for at viskositeten ikke skal bli for lav. Alle xW-40-oljer har samme viskositet ("tykkelse") ved arbeidstemperatur, men avhengig av om de er mineraloljer, delsyntetiske eller helsyntetiske blir graden av fortynning ved høyere temperatur forskjellig. 20W-50 er som sirup ved 10 grader, 5W-50 er relativt flytende ved samme temperatur, mens ved arbeidstemperatur er de helt like (*).

10W betyr at olja har samme viskositet i lav temperatur (minusgrader) som en singlegrade 10-olje ved den samme kalde temperaturen. Dette blir ikke direkte sammenlignbart ved 0ºC, en 5W-40 er mye seigere ved null grader enn en 5W-30.

Der forståelsen til mannen i gata gjerne stopper er ved det faktum at høyere oljetrykk ikke er bedre. I en bilmotor er det ingen hydrostatiske lagere, dvs. at den opplagrede delen holdes oppe av oljetrykket. Alle lagrene er hydrodynamiske, altså er det viskositeten til olja sammen med den relative bevegelsen mellom lagerflatene som holder lagerflatene adskilt. Oljetrykket sørger for transport av olja til dit den skal gjøre jobben sin. Hvis olja er for seig når man makstrykket for pumpa før man når maks turtall, da får man den situasjonen at det kommer mindre olje til lagrene for hver omdreining. Når overtrykksventilen åpner - du ser dette ved at oljetrykket flater ut ved et visst turtall - går resten av olja pumpa pumper rett tilbake til bunnpanna og gjør ikke annet enn å stjele hestekrefter. Pumpa leverer lik mengde olje per omdreining uansett seighet på olja fordi den er en såkalt fortrengningspumpe.

Den perfekte olja - uansett omgivelser - er den som gir utflating av oljetrykket akkurat ved rødlinja. Da har du så tykk film som mulig, samtidig som ingen olje går i overtrykksreturen. For norske forhold er det mye mer sannsynlig at dette er en 0W-30 enn en 5W-50, selv omm begge er greie å få tak i. Løfterne på Fården har det med å tikke litt hvis den får 5W-40-olje, med 0W-30 var den helt tyst med en gang.

Wikipedias artikkel om motorolje: http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
En veldig bra forklaring på motorolje og viskositet: http://www.supramania.com/aehaas/index-2.html

*) Jada, det er forskjell på oljer allikevel, men i grunntrekk stemmer dette.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Et lite tips; her er en fin innføring i grunnleggende oljeteknikk, og forskjellen på oljefilter og oljefilter..

http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?t=3248&start=0
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Jeg var innom og sjekket med historikken på min bil på Møller Hamar. Min er servet hver vår med full mobilitetsgaranti.

Der fikk jeg opplyst at motoren i min bil i alle år hadde vanlig helsyntetisk olje 5-40, Mobil 1 (eller Castrol sin tilsvarende olje). Så det skal jeg fortsette å bruke.

Så kan jeg lese på Brickyard at 2,1 82Kw-motorer (112 hk altså) produsert mellom 1986 og 1989, bør ha enten blybensin eller blyerstatning og 98 oktan (det er vel grunnen til at eieren av min bil har benyttet blyerstatning hele tida). Jeg har ingen ventilknakling i det hele tatt. Går så fint så. Da fortsetter jeg med det også.

På Møller Hamar sa de at det bare var en fordel å ha på blyerstatning, men ikke på nyere biler på grunn av at katalysatorene tok skade av det. Min har jo ikke katalysator!

Dette forholder jeg meg til.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

erjo wrote:Så kan jeg lese på Brickyard at 2,1 82Kw-motorer (112 hk altså) produsert mellom 1986 og 1989, bør ha enten blybensin eller blyerstatning og 98 oktan (det er vel grunnen til at eieren av min bil har benyttet blyerstatning hele tida). Jeg har ingen ventilknakling i det hele tatt. Går så fint så. Da fortsetter jeg med det også.

På Møller Hamar sa de at det bare var en fordel å ha på blyerstatning, men ikke på nyere biler på grunn av at katalysatorene tok skade av det. Min har jo ikke katalysator!
98-oktan og blyerstatning er jo urelaterte problemstillinger, 98-oktan fordi tenninga er litt høy et eller annet sted på kurva og blyerstatning for ventiler. Men jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor den skulle trenge blyerstatning, det er da herdete ventilseter i toppene (med mindre de blyerstatningen fungerer som oktanbooster og de dermed kan kjøre på 95 eller 92.) Det er da de samme toppene uansett om det er en MV, SS eller DJ?
Joachim

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg er ikke sikker på om toppene er helt identiske, men DJ har høyere kompresjon enn MV og SS. DJ bør ha 89 oktan, men jeg ser ingen grunn til å bruke blyerstatning.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Jeg antar de var identiske fra begynnelsen, siden alle deleleverandørene nå bare har én topp for alle WBX. Det kan uansett ikke ha vært store forskjeller og ventilsetene må jo presses inn okke som, så hvorfor ikke bruke samme materialet for alle.

Men nå er tråden i ferd med å warpe. :twisted:
Joachim

Post Reply