T5 California

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

T5 California

Post by Sovereign »

Hei!

Jeg har søkt på forumet her og andre steder, men finner ikke høyden på California. Er det noen som kan hjelpe meg?

Er det plass til å tre ski eller andre lange gjenstander under/ved siden av sittebenken?
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: T5 California

Post by Rudeboy »

T5a eller b ? Utvendig eller innvendig høyde ? Utvendig på en T5b California er mellom 1995mm og 2020mm alt avhengig av spec.

Sittebenken som i baksetet ?
Under setet burde det vel la seg gjøre å tre inn f.eks ski, T4 har jo to luker på hver side ment for å åpne så man kan ha lengre kolli der.
Sovereign
-
-

Post by Sovereign »

Utvendig høyde på T5a California med taket nedslått, originalbil, ikke senket eller hevet eller montert noen spesielle hjul, uten takbøyler eller annet som gir økt høyde. :wink: Målet kan i og for seg oppgis i en hvilken som helst måleenhet, men om det er en veldig ukjent enhet er det fint om det opplyses om omregningsfaktor til en mer kjent måleenhet.

Sittebenken = benken til å sitte på. Foran er det som oftest to enkeltstoler :D Så ja, baksetet, evt midtsetet om man skyver det forover slik at det havner midt i bilen, og noen setter seg på plata med madrass bak i bilen og dingler med beina slik at dette kan kalles bakerste benk... :D :D

T4 Multivan har to luker, T4 California har ikke noen luker såvidt jeg vet. Jeg bor for langt unna noen av Californiane som er til salgs til at jeg bare kan stikke innom og sjekke ut dette. Men det kan se ut som denne benken er symetrisk, slik at for å få plass til hjulkassa går ikke oppbevaringsrommet under helt ut på sidene. Dette kan også virke logisk ut fra at man da kan bruke samme setet i California lagd for de britiske øyer. I tilfelle vil det da bli en liten åpning inntil skapene på venstre side av benkens fundament.
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Har du kikket i en brosjyre for California....?

Er forløpig tilgjengelig om man googler

Står kjøretøy høyde og så er de et bilde som viser hvordan det ser ut under benken baki.
Sovereign
-
-

Post by Sovereign »

Flaut.

Takker.
Sovereign
-
-

Post by Sovereign »

Og hvis det er fler enn meg som har en dårlig google-dag, kan jeg jo informere om følgende:

T5a er i følge VW 1990mm høy.
Videre ser det ut som det er mulig å få lurt inn et skipar eller tre mellom benk og skap, nede ved gulvet.

edit: ett eller tre skipar. Mulig man får lurt inn et tre også, men det må ha moderat størrelse, og trolig uten kvister.
sjupet
Car: California Comfortline 2,5 TDI 130 hk 2006
Phone: 93015435

Post by sjupet »

Hei. Jeg har vært den "lykkelige" eier av en California Comfortline 2,5 TDI i 4 år og har høstet noen erfaringer. Det er nok mulig å få inn noen skipar mellom setebenken og skapene men det mest praktiske er nok å montere takstativ med evnt. skiboks. Man har ofte mye annen bagasje som trenger plass inni bilen. Jeg må også nevne noen av mine mindre lykkelige erfaringer. Sommeren 2008 kolliderte vi med elg og Møller måtte ha 7 uker på å rette bilen + 1 uke på reklamasjon på rust året etter. Så begynte ABS-varsellampa å lyse. Det tok bare 1 dag å fikse men kosta nesten 3000 kr. Plutselig en dag i slutten av ferien i fjor sommer, nektet heve/senke-taket å reagere på kommandoer fra kontrollboksen og lot seg ikke senke. Siden jeg har en tyskimportert bil uten spesiell "gebrauchsanleitung" for campingdelen, ble utveien å kople fra hydraulikkledningene som går oppå tak for å få ut trykket og få senket taket som deretter ble sikra med en dertil egnet lastsikringsstropp. Hos Møller fikk de remontert ledningene men kunne ikke skaffe rett hudraulikkolje som hadde meget spesielle spesifikajoner og måtte bestilles fra Tyskland. Det tok neste 3 måneder og mange purringer før olja dukket opp til den nette sum av drøyt 1000 kr for 1 liter. Jeg har fortsatt ikke fått taket til å fungere men har klart meg med senket tak denne sommeren. Bilen min har nå gått neste 100.000 km og skal på service. jeg lurte på om jeg skulle skifte den berømte reima samtidig og så for meg en tilleggskostnad på en 4-5 tusen lapper. Men så er det altså hverken reim eller kjede på 2,5 TDI, men tannhjul. Så der trengs det ingen utskifting. Min salige fader hadde en Opel Rekord Caravan 1957-modell og der begynte registrert å gå litt i utakt. Det var kunstfiberdrev. men for å slippe å ta motoren ut av motorrommet for å skifte drev, måtte vi skjære av tverrliggern foran motoren for å komme til..... i 1961.
Hilsen sjupet
sjupet
Car: California Comfortline 2,5 TDI 130 hk 2006
Phone: 93015435

Post by sjupet »

Høyden på T5 California er nøyaktig 1990 mm på strømpelisten hvis det ikke er gjort noen senking eller endring på hjuldimensjonene. Det gir noen fordeler mht fergepriser noen steder der max høyde er 2 m.
jeg har ikke spurt Møller om prisen på 100.000 km-service (STOR service) men vil anta at det koster minst 10.000 NOK. Jeg tar servicen hos Mekonomen i Arvika og der er prisen 4.300 SEK, dvs. under 4.000 NOK. Derfor har jeg også bestilt meg 4 nye sommerdekk som jeg får GRATIS ved å ta servicen i Sverige.
Post Reply