Spiser dynamoreim og hyler

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Honcho
Car: t4 1993, 2.4d

Spiser dynamoreim og hyler

Post by Honcho »

Har skifta fire dynamoreimer nå. (To gamle og to nye)
Sjekka drivhjulene, og de ser ikke spesielt slitte ut,
alt står på linje, og fremdeles spiser bilen
dynamoreimer til frokost.

Kjøpt reimer fra Møller, som skal være riktige til
min 2.4D, 1993 caravelle.

Problemet er når motor og reim er kald, da slurer den
og det lukter brent. Etter noen runder når reima blir
varm er alt iorden, og plutselig tar den tak igjen.

Vil ikke stramme reima for hardt, for da kiler den seg jo
"fast" i reimhulet.

Gjorde det på den forrige reima, og da endte det med at reima "vridde seg og tilslutt
begynte å gå på "langs" istede.

Reimklister?
Noen som har innspill til hva som kan være feil?

Trond
Last edited by Honcho on 24 Jun 2011, 10:15, edited 1 time in total.
-In a hundred years, who`s gonna care?-
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Re: Spiser dynamoreim og hyler

Post by camperwizard »

Hei
Det skulle ikke forbause meg om du har en eller flere komponenter som ikke vil snurre rundt(uten motstand). en hvilken som helst bil går gjerne 100 000 km eller mere på samme reim, og uten reimklister. her er det noe mekanisk som påvirker.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Er det riktig reimhjul+ Det er to typer på de første årgangene.
Er turtallet høyt på tomgang?
REimsmøring kan gå til nøds på disse bilene, om du kjører med deksel under motoren. Elelrs kan den samle skitt og slite på reima.

Dessuten kan det mangle kile på reimskiva. Det opplevde jeg på en helt ny dynamo nylig. Jeg byttet over fra 11 mm til 9 mm reimhjul. Det satt hjul for 11 mm reim på den nye dynamoen.
Torbo
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

camperwizard wrote:en hvilken som helst bil går gjerne 100 000 km eller mere på samme reim
Da er ikke T4 med AAB og kilereimer noen hvilken som helst bil!
Honcho wrote: Kjøpt reimer fra Møller, som skal være riktige til
min 2.4D, 1993 caravelle.
Hva er delenummeret på dynamoreima du har kjøpt hos Møller? 074 903 137 AN eller 023 903 137 A?

Hvis reima passer, og reimsporet er i orden, så skal ikke reima kile seg fast selv om du strammer mye. Problemet med å stramme for hardt er at det går ut over lagerne i dynamoen.

De første årsmodellene kom med 10mm bred reim, og de spiste reimer med stor appetitt. En gang i '93 kom det en ny reim, 12,5mm bred, og reimsporene ble bredere. Det er fortsatt ikke de mest langlivede reimene i historien, men forutsatt at du bruker den litt spesielle originale 12,5mm reima pleier det å holde ganske bra. Mange av de tidlige bilene ble bygd om til denne typen reim. Det er selvfølgelig svingningsdemperen på veivakselen som koster endel penger og er plundrete å bytte, men jeg har sett flere biler som har fungert brukbart med 10mm svingningsdemper og 12,5mm reim og dynamoreimskive. 10mm reim i de brede reimspora vil nok ikke fungere bra, kan det være at du har kjørt med dette? Det er viktig at ikke reima når bunnen av reimsporet, kontakten mellom reima og reimskiva skal være på sidene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Honcho
Car: t4 1993, 2.4d

Post by Honcho »

[/quote]
Hva er delenummeret på dynamoreima du har kjøpt hos Møller? 074 903 137 AN eller 023 903 137 A?

Jeg mener det var 023 903 137.
Tok igår av "ny" dynamo og sjekka reimsporet på selve dynamoen, og der viste det seg at
kilen var ganske slitt, det var mere en U enn en V.
Så nå har jeg skifta den delen på den gamle dynamoen, som faktisk var en ordentlig kile, en v,
og skal ut å kjøre litt idag.

Håper det var det som var feil.

Takk for gode innspill :)
-In a hundred years, who`s gonna care?-
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Jeg skrev 9 og 11 mm reim, men det er nok som ble kringkastet over: 10 og 12,5 mm.
Og det nevnes feil reim i forhold til hjul. Det virker som det er problemet.
Har lagt merke til at reima på T4 må være strammere enn på andre biler. Strammer man som på en vanlig personbil vil reima svinge og slenge og komme i en slags resonans. Det skyldes nok stor avstand mellom reimhjulene. Det er bare å prøve å starte opp og bøye seg under og se.
Her må man altså stramme litt ekstra slik at reima sitter litt mer stabilt når motoren går på tomgang.
Helt i grenseland til det lagrene i dynamoen tåler. Og de tåler mer enn man tror. Dette er superlager med ekstra god legering og tetninger slik at de skal tåle høyt turtall. SEr vi på levetiden på disse dynamoene vil nok mange ha opplevd at de holder 300 000 km uten at lagrene blir utslitt?
En annen teori er at en reim vil få mindre belastning når den går forholdsvis stram i forhld til å gå å slenge i rykk og napp på grunn av motorvibrasjoner.
Kanskje det kan sammenliknes med et slepetau. Det tåler ofte et par tonn, men sleper man en lett bil og får et rykk i tauet, så vil det lett ryke prompte...
Det kan også hende at 12,5 mm reim vil gå bra på 10 mm spor på reimhjulet på motoren.
Men jeg føler meg beroliget med 10 mm begge steder og litt ekstra stram reim. Men selvfølgelig en i reserve i bilen.
Torbo
Post Reply