Motorteknikk

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Motorteknikk

Post by Torbo »

Min motor fra 1992, en AAB, imponerer meg stadig, bortsett fra at det hadde passet meg med 10 – 20 hk mer på grunn av vekten som er 2300 kg ca. (campinginnredet).
Den bruker ikke olje etter 240 000 km! Den har god lyd forøvrig og er ganske tett for utvendige lekkasjer. Litt rakling, men det kan jeg leve med.
Ser at det er mange teknsk kyndige her inne på forumet og jeg ha noen spørsmål som kan gi meg ideer til eventuell optimalisering av motoren. Jeg er mest kjent med bensinmotorer, men skulle visst lit mer om AAB-motorens spesfikasjoner og finurligheter.
Er det noen som kan gi meg svar på følgende?
Hvor stor fortenning (innsprøytningstidspukt) har AAB-motoren (antall grader)?

Hvor mye øker fortenningen ved økende turtall, f.eks. ve 1000 o/min og 2500 o/min?
(eller er det fast?)

Hvor mange grader øker fortenningen med kaldstarthendelen ute?

Er denne konstant når den er trekt ut, eller blir tenningen automatisk nedjustert med økende motortemperatur, selv om hendelen er ute? (det hender at jeg glemmer den).

Hvor stort er innsprøytningtrykket?

Hvor mye øker trykket med en omdreining på justeringsskruen? (tenker på å skru opp en halv omdreining).

Er trykket maksimalt ved hard belastning (full gass) på 5. gir i f.eks. 2000 o/min, eller vil det øke med høyere turtall?
(om trykket er likt med forskjellig turtall, bestemt kun av gasspesalen, innbiller jeg meg at forbruket går ned om man girer ned, da pedaken ofte kan slippes noe tilbake).

Prøver å se om det er noe fra bensinmotorens verden som kan benyttes på dieelmotoren for å bedre virkningsgraden – forholdet effekt og forbruk...
På en bensinmotor er tenningstidspunktet svært avgjørende for effekten. Og fabrikantene har lagt inne en stor sikkerhetsmargin for å unngå tenningbank/selvtenning. På mine Volvomotorer har jeg lagt tenningstidspunktet opp mot bankegrensen – ca.5 grader under. En måte å gjøre det på er å justerre tenningnen til den akkurat banker på 95 oktan bensin og så kjøre på 98. Da trekker den bra...
Torbo
sveinh
Car: T4 2000 2,5 TDI

Re: Motorteknikk

Post by sveinh »

Har ingen data når det gjelder tenningstidspunkter på disse motorene, men å stille TRYKKET på dieselpumpa med den mye omtalte skruen LAR SEG IKKE GJØRE. Skruen øker / minsker kun MENGDEN med diesel som pumpa leverer. TRYKKET justeres kun med mellomleggsbrikker på innsprøytningsdysene og til denne justeringen trengs en dysetrykkspumpe/prøvepumpe.(Biltema har pumpe) Mellomleggsbrikker fåes kjøpt hos BOSCH.(0.05mm Chims = 5 bar) Trykket ligger på mellom 130 til over 220 bar, avhengig av motortype osv.. Når man jobber med pumper og dyser er det også meget viktig at man er pinlig renslig og har det reint og støvfritt i rommet der man jobber. Vanlig diesel kan benyttes til trykkprøving, men det finnes spesialolje for trykkprøving å få kjøpt, dette har også BOSCH.

Når det gjelder diesel og bensinmotorer, er disse så forskjellige at noen sammenligning er vanskelig.
Manipulering med tenning på bensinmotorer er vel heller ikke å anbefale. Fabrikkens anbefalinger er nok utprøvet og vil gi den optimale forbrenning og de laveste utslippene, noe man bør følge hvis man ikke vil være et miljøsvin. Dessuten vil vel bankesensoren som alle nyere bensinmotorer har montert, "klikke idiot"
VW Caravelle camper 1986. 1,6 TD. (JX)175000 km(kan kjøpes). VW T4 Transporter 2000 2,5 TDI(Kan også kjøpes )Toyota RAV4 2,2 D-4D 2007 Sport.
sveinh

Post by sveinh »

Kan jo også legge til at å justere på stillskruen til pumpa vil gi noe bedre effekt, men all "justering" på dieselpumpa bør gjøres av fagfolk og aller helst i prøvebenk. Har sett masse eksempel på "amatørjusteringer" av dieselpumper, som har medført at denne må på verksted for reparasjon. Det kan også resultere i problemer med EU godkjenning da slike "justeringer" kan gi for mye røykgass/partikkelutslipp. Men det er jo lov å prøve.. Juster til motoren ryker ved gasspådrag og så litt tilbake. Pleier å være rundt 1/2 omdreining på "skruen".

Ps! Uttrykket "amatørjusteringer" har ikke noe med om du er amatør eller ikke å gjøre, det er kun en uttrykksmåte, så missforstå meg rett! Mvh: SveinH.
VW Caravelle camper 1986. 1,6 TD. (JX)175000 km(kan kjøpes). VW T4 Transporter 2000 2,5 TDI(Kan også kjøpes )Toyota RAV4 2,2 D-4D 2007 Sport.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg vil jo ikke pøse ut unødige gasser sot o.l. Men disse, og de fleste diesel motorer går med luftoverskudd.
Derfor kunne jeg sikkert gitt litt mer mengde uten at det kom røyk ut bak. Spesielt når motoren kjøres mest med delbelastning. Har også lest tidligere at en halv omdreining kan være en ok løaning. Kanskje nok tll å klare Lierbakkene i 80? trenger bare litt ekstra noen få ganger.
ang. Bensinmotorer snakker jeg om motorer uten bankesensor. eldre motorer har ikke dette, men god margin mot bank. Men jeg er enig i at man må vite hva man gjør her.
trykkkurvene ved forbrenning er ganske ulike med diesel- kontra bensinmotor. derfor er vel Tenningstidspunkt/innsprøytningstidspunkt spesielt med dieselmotor er mer kritisk, uten at jeg har eksperimentert med det.
men jeg har vært borti håpløse trimbokser på nyere dieselbiler.
Torbo
sveinh

Post by sveinh »

Ja, disse "plugg inn" trimboksene holder i hvertfall jeg meg langt unna. Monterte en slik boks på en Volvo S70 2,5 TDI. Den fungerte bra, med pen effektøkning i ca 1 mnd. Plutselig, mens jeg kjørte i 80 km/t ca, begynte det å komme masse svartrøyk ut bak og motorkrafta økte kraftig, ja skikkelig kraftig..Den gikk plutselig som ei skikkelig kule, kan tenke meg at den var oppe i minst 300 HK en kort stund. Men det gikk ikke lenge før det lyste i Lamda lampen, så det var den katalysatoren, tenkte jeg.. Stoppa doningen og fjernet "superdingsen" før jeg kjørte videre med original 140 Hk motorkraft . Etter ca. 7 mil slukka lamdalampen, takk og pris !
Pakket trimboksen pent inn og sendte den tilbake til der jeg kjøpte den, men et brev hvor jeg fortalte at den ikke svarte til forventningen, noe som også var med i garantibetingelsene. Pengen for boksen fikk jeg også tilbakebetalt, så det endte jo godt til slutt, men jeg tenker med skrekk og gru hva som kunne ha skjedd hvis en guttehvalp med bildilla og trimma Volvo hadde opplevd samme effekten. Hadde sikkert kjørt motoren sønder og sammen på kort tid...

Du får ha lykke til med "en halv omdreining" på skruen da, venter spendt på resultatet !
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Motorteknikk

Post by Neergård »

Jeg har skrudd på min aab såpass at den ryker "nok" ved maks pådrag. Spesielt med henger eller annen tung last så røyklegger den en del.
Greit å ikke presse så hardt over tid, både for andre trafikanter skal få puste noenlunde greit samtidig som at den med så mye svartrøyk har betydelig større varmeutvikling. Uten kjølevifter i orden får man raskt problemer. Over tid vil det nok uansett slites betydelig raskere om man utnytter denne ekstra effekten jevnt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Kan det dreie seg om en omdreining på mengdeskren?
(Tenkte på ca. en halv omdr. - at det er nok?

Hvilken betydning har det å øke trykket ca. 5%?
(Shimse opp dysene en anelse?)

Disse motorene tåler jo turbo og øket moment. Og jeg tenker bare på en anesle ekstra futt til sporadisk bruk (bakker), så det bør vel motoren tåle?

Skulle gjerne visst litt mer om den dieselpumpa....

Står det noen spes. et eller annet sted?
Torbo
Neergård
-
-

Motorteknikk

Post by Neergård »

Jeg har nok økt betydelig mer enn en omdreining :-p
jeg har skrudd på så mye at jeg ikke lenger får ned tomgangen nok. Ligger i alle fall 100 omdr. over normalt og har ikke noe å gå på lenger :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Blir det merkbart bedre drag?
Du kan velkaskje fortelle hva en halv og evt. en omdreining utgjør av ekstra futt?
men enn det tør jeg ikke.....
Jeg trenger bare litt mer krutt....
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Det merkes ja, og blir betydelig mere futt når nåla nærmer seg rødstreken.
Prøv en halv runde først å se, er jo litt avhengig av om de er påskrudd noe som helst fra før eller ikke da. Er noen av de som er dauere enn andre i alle fall ;-)
Min var jo sprekere når jeg henta den, enn fadern sin ble etter påskruing...
Frode Neergård

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Meget viktigere er rett innstilling av tannreima når dette monteres så du får rette tidspunkter for innsprøytninga.
Det og rett gearing når du kjører. Noen TDi blir det aldri.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Bare for å ha nevnt det: Det aller første som bør sjekkes på en AAB som går litt dårlig, er justeringen på gasswiren. Ikke begynn å rote med noe annet før du er sikker på at armen på pumpa treffer fullgassanslaget når du trår pedalen i bunn. På disse bilene burde justering av gasswiren vært et eget servicepunkt.. Wiren har lett for å bli slakk, og en liten klaring på fullgassanslaget har stor betydning for motoreffekten. Dette bør kontrolleres og justeres minst hver 30000km.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Smart, har lest om det før, og strammet to hakk og smurt vaieren.
Kanskje smart å skifte? Den har sikkert sittet på 240 000 km?
Eller holder den uendelig lenge?
Torbo
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Når det gjelder mekaniske deler, så er det vel ingenting som holder uendelig. Det er nok ikke så uvanlig at man må skifte gasswire på akkurat denne modellen. Men hvis wiren glir lett og du ellers ikke kan se noen tegn på skader eller slitasje, så er det vel ingen grunn til å bytte den.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply