Startmotor trøbbel i sikte Mayday!
-
erlendholm
- Car: T3 1990
- Phone: 45254559
Startmotor trøbbel i sikte Mayday!
Hei, har fått veldig lang glødetid i det siste, men motor startar likavel tilslutt etter opp til 30 sek gløding.
Men det mest bekymrande er ei veldig skarpande hosting akkurat i oppstart av motor som gir seg rett etter motor er igang. Kan høyrast ut som at startmotor ikkje vill sleppe eller blir dratt med motstand?
Har prøvd å søke meg fram til svar på emnet, men utan hell. Nokon tips?
Mista heilt tenninga for ei vekes tid sida, da viste det seg at det var strømføringa fra releet til startaren som hadde dåtte ut..
Men det mest bekymrande er ei veldig skarpande hosting akkurat i oppstart av motor som gir seg rett etter motor er igang. Kan høyrast ut som at startmotor ikkje vill sleppe eller blir dratt med motstand?
Har prøvd å søke meg fram til svar på emnet, men utan hell. Nokon tips?
Mista heilt tenninga for ei vekes tid sida, da viste det seg at det var strømføringa fra releet til startaren som hadde dåtte ut..
Last edited by erlendholm on 09 Jul 2011, 10:21, edited 1 time in total.
Re: Startmotor trøbbel i sikte
Sjekk jording av motoren, og jording av batteriet.
Er vel (i alle fall på Syncro) en egen jording på girkassa også, men uansett - dårlig jording vil gi trøbbel for alt som trekker mye strøm, både gløding og startmotor.
Ellers - batteriet - er det bra - dynamo ? - kan hende den lader dårlig så du har lav spenning på batteriet.
Sjekk med en startkabel motor til karosseri, og eller direkte til minuspol på batteriet.
Om du har tilgang til et multimeter sjekk spenning på batteriet ved start, sjekk spenning på glødeplugger, og sjekk selvfølgelig også tilstand på disse.
Er vel (i alle fall på Syncro) en egen jording på girkassa også, men uansett - dårlig jording vil gi trøbbel for alt som trekker mye strøm, både gløding og startmotor.
Ellers - batteriet - er det bra - dynamo ? - kan hende den lader dårlig så du har lav spenning på batteriet.
Sjekk med en startkabel motor til karosseri, og eller direkte til minuspol på batteriet.
Om du har tilgang til et multimeter sjekk spenning på batteriet ved start, sjekk spenning på glødeplugger, og sjekk selvfølgelig også tilstand på disse.
Noen liker Man U - jeg liker T3
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
-
erlendholm
Hei! mulig eg ikkje har sjekka grundig nok jordinga, men no vil ikkje bilen starte i det heile. Det e nok strøm, og den lyser på tenninga, men når eg vrir nøkkel no, so driv kun startmotoren rundt uten å koble inn..Det e iallfall det det høyrast ut som, det sviv rundt uten å tenne motor. Tennpuggane da? kva bør eg feilsøke fyrst? Ventar på rep.bok i posten.. Men foreløbi litt vanskleg uten.
Tennplugger har du ikke på en diesel. Om starteren ikke drar med seg motoren rundt bør du demontere startmotoren, rense og smøre opp.
-
erlendholm
Ok.. Glødeplugg heite vel det da. Demontering ja,. ok får vel hive meg i det, men sidan den sviv rundt so er betyr det at motoren er i orden? Dårlig glødeplugg?
Du skriver startmotor går rundt uten å koble inn. Går ut fra at du da mener at startmotoren går rundt uten at dieselmotoren går rundt? I såfall trenger du ikke tenke på glødeanlegget ditt.
Om du derimot mener at startmotoren sviver, drar med seg motoren din også, men at den ikke starter, kan glødingen være problemet. Eller noe annet.
Går motor rundt når du prøver å starte???
Om du derimot mener at startmotoren sviver, drar med seg motoren din også, men at den ikke starter, kan glødingen være problemet. Eller noe annet.
Går motor rundt når du prøver å starte???
-
erlendholm
Ja litt lite korrekt i språket,. men altso antar det er startmotoren som går rundt når eg tenner, men ikkje dieselmotoren. Kun en enkel svive lyd som kjem, gjekk fra at den hosta seg i gang til kun denne svive lyden når eg starta sist igår.
Den har siste veka vore vanskleg å starte og hatt lang glødetid, og dersom eg stod på tomgang eller kjørte kun korte turar, ville den ikkje tenne i det heile. Lot eg bilen står i en times tid, gløda den igjen og hosta seg igang. Heilt til at igår slutta hostinga også, no kun startmotoren som reagerar når eg tenner. Bilen vil ikkje starte altso.!
Trur det er enkalste beskrivinga eg kan få til..
Den har siste veka vore vanskleg å starte og hatt lang glødetid, og dersom eg stod på tomgang eller kjørte kun korte turar, ville den ikkje tenne i det heile. Lot eg bilen står i en times tid, gløda den igjen og hosta seg igang. Heilt til at igår slutta hostinga også, no kun startmotoren som reagerar når eg tenner. Bilen vil ikkje starte altso.!
Trur det er enkalste beskrivinga eg kan få til..
-
erlendholm
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Ny starter må du få tak i
Alle tennene som skal gripe inn er borte 
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Denne starteren er kaputt. Drevet er jo borte på denne.
Kjøp deg en ny starter, men skjekk hvor restene til drevet er. Ligger det igjen i startkrans-huset så må du fjerne dette. Ellers så går det til helv......igjen for deg
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
-
erlendholm
Jepp. ok. Va forberedt på det.! Bør den kjøpast ny eller ok med brukt? evnt. kor får eg tak i en billig?:)
Brukt er OK. Legg inn annonse her på forumet, under deler ønskes kjøpt. Få med at det gjelder T3, diesel, Stavanger. Og kontaktinfo.
-
erlendholm
Re: Startmotor trøbbel i sikte MayDay!
Da er startmotor skifta! Clutchen va merktbart lettare og giren mjukare etterpå., usikker på kvifor..Tatt ferie og påveien mot bergen no, da eg merka ujevn effekt ved høgt turtall.
Kan det ødlagte drevet fra den gamle startmotoren lagt seg en plass i clutchhuset der den gjer skade eller påverkar dette?? Leita med en magnet etter den før en satt inn den nye, men va ingen funn. Antok den va slitt ned over tid.
Det er akkurat som at clutchen vert kobla inn ved høgt turtall, og mistar effekt.
ei ristande lyd fra motoren itilegg..
På ferje over boknafjorden og treng snart råd!:)..
Kan det ødlagte drevet fra den gamle startmotoren lagt seg en plass i clutchhuset der den gjer skade eller påverkar dette?? Leita med en magnet etter den før en satt inn den nye, men va ingen funn. Antok den va slitt ned over tid.
Det er akkurat som at clutchen vert kobla inn ved høgt turtall, og mistar effekt.
ei ristande lyd fra motoren itilegg..
På ferje over boknafjorden og treng snart råd!:)..
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Re: Startmotor trøbbel i sikte Mayday!
Jeg hadde nok lossnet girkassen for å se om det lå noe i huset. Bare trekk den ut noen cm for å være sikker
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
erlendholm
OK, Vel framme i bergen, men bør vel sjekkast ut før eg kjøyre vidare. Har du ei enkel forklaring på korleis gjere dette? E kun på gjennomreise so har litt begrensa med verktøy med.Er det forsvarleg å kjøyre vidare om eg ikkje finn noke der..?
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Aller helst burde du nok tatt ned girkassen, Erlend!erlendholm wrote:OK, Vel framme i bergen, men bør vel sjekkast ut før eg kjøyre vidare. Har du ei enkel forklaring på korleis gjere dette? E kun på gjennomreise so har litt begrensa med verktøy med.Er det forsvarleg å kjøyre vidare om eg ikkje finn noke der..?
Slik at du får sjekket både clutch-huset og tannkrans på svinghjulet.
Men som en grei mellomting kan du gjøre flg:
(Du trenger en bit plank, en garasjejekk, en donkraft/saksejekk(el. en garasjejekk til), 2stk 13mm stjerne-fast, 1stk 17mm 9og 2 stk 19mm...og muligens en 10mm.)
- Støtt av motoren med planken på donkraften/jekken i forkant av bunnpanna. (Hovedsaken er at du får støttet av!!)
- Ta løs batteriets kabler og starteren. (10mm og 13mm her..)
- Benytt de to 13mm nøklene til å løsne slavesylinderen (den som virker på clutchen) fra girkassa. Løsne gjerne staget også.
- Få tak i en hjelper!
- Løsne vha. 19mm fastnøkkel boltene som holder girkassa til motoren. (Her er det en bolt med mutter også..derfor den andre 19mm nøkkelen.)
- Nå setter du en garasjejekk under girkassa.
- Løsne vha. 13mm nøklene giroverføringen, og ta denne unna veien.
- Løsne de 4 boltene som holder fremre girkassefeste (som også hindrer motor og gir fra å tippe forover.)
- Ta ut alle boltene mellom motor og gir, eller i de minste nesten.
- Dra girkassen forover til du får hånda inn i nerkanten av clutch-huset.
- Har du en lommelykt er jo det kjekt!
- Dra evt motoren rundt, slik at du får sjekket tannkransen så godt som råd er.
- Er du nøyaktig, så bør du lett kunne få motor og gir til å gli sammen igjen.
- Skru sammen i motsatt rekkefølge!
Lykke til!
Du spør om konsekvensen av å la det stå til...
Veel...en stålbit kan jo kile seg fast i tennene på tannkransen, og skape problemer for den nye starteren din.
I tillegg er jo clutch-huset av lettmetall, som jo er mykere enn stål.
Nå er det vel ikke de store bitene som evt ligger i clutch-huset ditt, men likavel..Tanken er jo plagsom!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
erlendholm
Takk for utfyllande svar! Skal følge oppskrifta!:) Står i eit parkeringshus no, so må uansett kjøre et stykke før eg kan opne kassa. Håpar eg har hellet på mi side ei lita stond,
Kan virke som noke ligg på feil plass der inne sidan clutchen byrja oppføre seg annleis og ujevn gange på motoren rett etter eg byrja kjøre med ny starter, eller so er d kun tilfeldig at dette kjem samtidig.
Gjer ei tilbakemelding når eg kjem igang med girkassa, satsar på eg får meir svar på problemet da!
Kan virke som noke ligg på feil plass der inne sidan clutchen byrja oppføre seg annleis og ujevn gange på motoren rett etter eg byrja kjøre med ny starter, eller so er d kun tilfeldig at dette kjem samtidig.
Gjer ei tilbakemelding når eg kjem igang med girkassa, satsar på eg får meir svar på problemet da!