Nå skal jeg følge rådet fra Tage og lage en prosjekttråd på denne T3'n.
Jeg har etterhvert skjønt at det er en sjelden bil i Norge og har hittil gjort mitt til at den skal virke og gå. Så får vi nå se om jeg lykkes etterhvert da eller om jeg kommer til å bytte den ut med et annet hus på hjul.
Har lagt ut noen bilder av Transhotellet. Har beskrevet nedenfor på hva som hittil har blitt gjort med bilen av meg og av tidligere eiere. Skal prøve å holde denne tråden oppdatert så snart det skjer noe. Nedenfor er det også laget en liten sykejournal for bilen. Den er jo gammel, men den er helt rustfri og sprek for alderen og kan nok leve i mange år til, hvis den ikke plutselig skulle få slag da. Bilen er relativt godt utstyrt og har mange utrolig smarte løsninger. Bilen er også til en hver tid til salgs hvis et seriøst bud gis. Den kan også byttes i en annen VW camper eller 4WD av noe slag. Det er bare å sende meg en pm.
Litt historikk.
Bilen ble bygget av den finske campingvognfabrikken Matkaaja i november 1986.
Merke: 5750 Volkswagen. Modellbetegnelse: Matkaaja Transhotel Type:--
Førstegangsregistrert i Norge 26 mai i 1987.
Registrert for 4 personer.
Motor JX 1.6 TD.
Egenvekt 2015 kg
Bredde 2140
Lengde 4850
Utstyr i bodelen:
Bodelen består av sittegruppe, kjøkken,sovehems ,bad og garerobe.
-El.anlegg 12V/220V med batteri og 220V lader.
-Primus sentralvarmeanlegg. Gass/220V. Effekt fra 1.9Kw til 5.5 Kw. Radiatorer rundt sittegruppe og på bad.
-Gass koketopp med tre bluss.
-Kjøkkenventilator med 2 trinn.
-Kjøleskap gass/220V.
-TV antenne
-Vannkraner på kjøkken og bad.
Eiere:
Legger ut informasjon om hvem som har hatt bilen i eie og når, etterhvert som de blir kjent her.
-Roy Moan ......?-2003
-Gunnar Ramberg 2003-2009
-Cato Stien 2009-2010
-Jørn Myrheim 2010-........?
Vedlikehold/påkostninger:
Her finner du en oversikt som viser hva som er blitt gjort med bilen.
År 1998, kmstand ca 120000:
-Byttet topp, turbo, registerreim, dyser, filter og pakninger (service).
År 2000:
-Byttet kamakseldrev, registerreim, tetninger, tannhjul på veivaksel, slange for turbo og innsug.
År 2001:
-Byttet eksospotte
År 2002:
-Byttet vannpumpe, trykkslange til turbo-innsugsmanifold, diverse reimer og slanger.
År 2003, kmstand ca 139000:
-Fukttest
-Byttet kontrollamper i dashbord, glødeplugger, bakfjærer, hjulsylindre bak, clutch, nålelager for veivaksel.
-Rep. av nødblinkbryter, bremser bak
År 2004-2008: Ingen rep? Finnes ingen kvitteringer.
År 2009, kmstand ca 164000:
-Innkjøp av nye sommerdekk, aggregat 220V/700w og LcdTV med dvd spiller.
År 2010, kmstand ca 166000:
-Byttet Piezotenner med tennstift til kjøleskap, fritidsbatteri, returlokk til ekspansjonstank, oljekjøler, div reimer og pakninger, frostvæske. Fjernet deksler under motor.
-Rep. av batterideksel under passasjersete, ladesystem til fritidsbatteri, vannkraner og pumper, gått over el.anlegg.
-Innkjøp av nytt PortaPotti.
-Rundvask foretatt, også i alle krinkler og kroker.
Forumtråder:
Her finner du alle vwbuslinker som omhandler denne bilen her.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=23299
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=23531
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=8 ... 87#p155287
Bilder med tekst over:
Soverom over taket, som seg hør og bør en typisk bobil. Her kan så vidt skimtes et steinsprang i frontruta. Dette er reparert ved at det er presset lim inn i skaden. Videre er det en ubetydelig sprekk i den øverste plastgrillen. Det samme gjelder de to endestykkene på støtfangeren. Hvis noen har noe som er helt og ikke så matt, så si ifra.

Bak denne luken er det plass til 2 stk 11 kg gassflasker. Videre er primusen plassert her. Pga av at kjøleskapet bruker usannsynlig lite gass så er det bare 1 stk komposittflaske her. Kompositt pga vekta. Luken over er 220V strømtilkobling. Nede til høyre i bildet tas lufta til motoren inn. Tror denne bilen hadde blitt helt rå med aluminiumsfelger.

Takstigen felles ned. På taket er det en halvgrind som lettere taklast kan festes til. Det er ikke noe problem å gå på dette taket. Det er et lite bagasjerom bak. Inne i dette er luka til påfyllingstanken og oljepåfylling og peilepinne. Hengerfeste er det også, men ikke på vilkår om det skal dras noe etter denne bilen så lenge den er i mitt eie.

Øverst i bildet kan du se at vogna er utstyrt med utelys. Vinduet kan åpnes og det er også en egen ventil på siden av vinduet med myggnetting! Utblås for kjøkkenventilator og eksosutløp for gassfyringen til kjøleskapet. Påstigningsrampen dras enkelt ut og inn under bilen. Det er litt ergerlig at den originale Matkaaja skvettlaplappen mangler her. Det er også en kmteller på navet. Denne er det ikke bruk for mere og jeg lurer derfor på om noen vet om denne bare kan fjernes uten videre konsekvens for navet.

Legg merke til den fantastiske detaljen med VW merket oppe til venstre fremme og bake på bilen.

Transhotel 5 stjerner. Synes dette er helt kongebra

Bordet kan som på alle andre campingbiler legges ned og dermed så er det blitt en seng som rommer minst 2 personer. Plenty med skapplass er det også. TV bord nede til venstre i bildet.

Tro det eller ei, det er faktisk plass for 2 personer i overkøya. Bare husk på at den personen som må mest på do om natta bør ligge ytterst. Egen ventil i taket i overkøya. Takluke med myggnetting fremfor.

Artig detalj. Skapet deler det samme lyset som også er utelys. Det inneholder også 5 stk originale Matkaaja dramglass.

Kjøkkenet er utstyrt med 3 stk gassbluss, kjøleskap, egen vannkanne med kran, kjøkkenventilator på to trinn. Skjærefjøl, knivskuffe, tallerkenskap og gryteskap er det selvsagt også i kjøkkenbenken. Oppe til venstre i bildet utenpå garderobeskapet sitter styringen til primusen. Her velges temperatur og om det skal fyres med gass eller strøm.

Utrolig praktisk med den innskyvbare stigen. Skyvedøren skiller kabinen fra bodelen, på denne måten kvitter du deg med bilfølelsen og får litt mere campingfølelse, samt litt mere privatliv når du står på en campingplass feks.

Bad med dusj og toalett, komprimert ned til det minimale.

Denne merkeplaten er festet i garderoben. Skal tro hva D25/2460 betyr?

I garderoben er det også to vanndunker til badet og sirkulasjonspumpe til sentralfyren. Laderen til fritidsbatteriet og sikringer er også plassert her. Tv antennen kan heves og senkes herfra også.

Morsomme detaljer. Desverre eksisterer ikke denne fabrikken lenger da den ble kjøpt opp av Solifer. Det finnes forresten ikke vinterdekk til denne bilen. Det tar jeg som et tegn på at den aldri har vært i bruk i vinterhalvåret.