Transhotel 1.6 td

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
j.myrheim@c2i.net
Car: T3 Transhotel 1987 1.6TD
Phone: 92203331

Transhotel 1.6 td

Post by j.myrheim@c2i.net »

Noen stor VW entusiast har jeg aldri vært men nå ser det ut som om at jeg er på god vei til å bli det. Har nå eid denne bilen siden begynnelsen av juni 2010 og fått meget gode råd og hjelp her på forumet. At det er så mange entusiaster her som legger sin sjel i å pleie disse fantastiske doningene visste jeg rett og slett ikke før jeg meldte meg inn her. Det er helt beundringsverdig og jeg er imponert! I så måte føler jeg meg ydmyk og litt på sidelinja her da min motivasjon i utgangspunktet var kun å anskaffe meg en rimelig bobil.
Nå skal jeg følge rådet fra Tage og lage en prosjekttråd på denne T3'n.
Jeg har etterhvert skjønt at det er en sjelden bil i Norge og har hittil gjort mitt til at den skal virke og gå. Så får vi nå se om jeg lykkes etterhvert da eller om jeg kommer til å bytte den ut med et annet hus på hjul.
Har lagt ut noen bilder av Transhotellet. Har beskrevet nedenfor på hva som hittil har blitt gjort med bilen av meg og av tidligere eiere. Skal prøve å holde denne tråden oppdatert så snart det skjer noe. Nedenfor er det også laget en liten sykejournal for bilen. Den er jo gammel, men den er helt rustfri og sprek for alderen og kan nok leve i mange år til, hvis den ikke plutselig skulle få slag da. Bilen er relativt godt utstyrt og har mange utrolig smarte løsninger. Bilen er også til en hver tid til salgs hvis et seriøst bud gis. Den kan også byttes i en annen VW camper eller 4WD av noe slag. Det er bare å sende meg en pm.

Litt historikk.
Bilen ble bygget av den finske campingvognfabrikken Matkaaja i november 1986.
Merke: 5750 Volkswagen. Modellbetegnelse: Matkaaja Transhotel Type:--
Førstegangsregistrert i Norge 26 mai i 1987.
Registrert for 4 personer.
Motor JX 1.6 TD.
Egenvekt 2015 kg
Bredde 2140
Lengde 4850

Utstyr i bodelen:
Bodelen består av sittegruppe, kjøkken,sovehems ,bad og garerobe.
-El.anlegg 12V/220V med batteri og 220V lader.
-Primus sentralvarmeanlegg. Gass/220V. Effekt fra 1.9Kw til 5.5 Kw. Radiatorer rundt sittegruppe og på bad.
-Gass koketopp med tre bluss.
-Kjøkkenventilator med 2 trinn.
-Kjøleskap gass/220V.
-TV antenne
-Vannkraner på kjøkken og bad.

Eiere:
Legger ut informasjon om hvem som har hatt bilen i eie og når, etterhvert som de blir kjent her.
-Roy Moan ......?-2003
-Gunnar Ramberg 2003-2009
-Cato Stien 2009-2010
-Jørn Myrheim 2010-........?

Vedlikehold/påkostninger:
Her finner du en oversikt som viser hva som er blitt gjort med bilen.
År 1998, kmstand ca 120000:
-Byttet topp, turbo, registerreim, dyser, filter og pakninger (service).
År 2000:
-Byttet kamakseldrev, registerreim, tetninger, tannhjul på veivaksel, slange for turbo og innsug.
År 2001:
-Byttet eksospotte
År 2002:
-Byttet vannpumpe, trykkslange til turbo-innsugsmanifold, diverse reimer og slanger.
År 2003, kmstand ca 139000:
-Fukttest
-Byttet kontrollamper i dashbord, glødeplugger, bakfjærer, hjulsylindre bak, clutch, nålelager for veivaksel.
-Rep. av nødblinkbryter, bremser bak
År 2004-2008: Ingen rep? Finnes ingen kvitteringer.
År 2009, kmstand ca 164000:
-Innkjøp av nye sommerdekk, aggregat 220V/700w og LcdTV med dvd spiller.
År 2010, kmstand ca 166000:
-Byttet Piezotenner med tennstift til kjøleskap, fritidsbatteri, returlokk til ekspansjonstank, oljekjøler, div reimer og pakninger, frostvæske. Fjernet deksler under motor.
-Rep. av batterideksel under passasjersete, ladesystem til fritidsbatteri, vannkraner og pumper, gått over el.anlegg.
-Innkjøp av nytt PortaPotti.
-Rundvask foretatt, også i alle krinkler og kroker.

Forumtråder:
Her finner du alle vwbuslinker som omhandler denne bilen her.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=23299
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=23531
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=8 ... 87#p155287

Bilder med tekst over:
Soverom over taket, som seg hør og bør en typisk bobil. Her kan så vidt skimtes et steinsprang i frontruta. Dette er reparert ved at det er presset lim inn i skaden. Videre er det en ubetydelig sprekk i den øverste plastgrillen. Det samme gjelder de to endestykkene på støtfangeren. Hvis noen har noe som er helt og ikke så matt, så si ifra.
Image

Bak denne luken er det plass til 2 stk 11 kg gassflasker. Videre er primusen plassert her. Pga av at kjøleskapet bruker usannsynlig lite gass så er det bare 1 stk komposittflaske her. Kompositt pga vekta. Luken over er 220V strømtilkobling. Nede til høyre i bildet tas lufta til motoren inn. Tror denne bilen hadde blitt helt rå med aluminiumsfelger.
Image

Takstigen felles ned. På taket er det en halvgrind som lettere taklast kan festes til. Det er ikke noe problem å gå på dette taket. Det er et lite bagasjerom bak. Inne i dette er luka til påfyllingstanken og oljepåfylling og peilepinne. Hengerfeste er det også, men ikke på vilkår om det skal dras noe etter denne bilen så lenge den er i mitt eie.
Image

Øverst i bildet kan du se at vogna er utstyrt med utelys. Vinduet kan åpnes og det er også en egen ventil på siden av vinduet med myggnetting! Utblås for kjøkkenventilator og eksosutløp for gassfyringen til kjøleskapet. Påstigningsrampen dras enkelt ut og inn under bilen. Det er litt ergerlig at den originale Matkaaja skvettlaplappen mangler her. Det er også en kmteller på navet. Denne er det ikke bruk for mere og jeg lurer derfor på om noen vet om denne bare kan fjernes uten videre konsekvens for navet.
Image

Legg merke til den fantastiske detaljen med VW merket oppe til venstre fremme og bake på bilen.
Image
Image
Image

Transhotel 5 stjerner. Synes dette er helt kongebra 8)
Image

Bordet kan som på alle andre campingbiler legges ned og dermed så er det blitt en seng som rommer minst 2 personer. Plenty med skapplass er det også. TV bord nede til venstre i bildet.
Image

Tro det eller ei, det er faktisk plass for 2 personer i overkøya. Bare husk på at den personen som må mest på do om natta bør ligge ytterst. Egen ventil i taket i overkøya. Takluke med myggnetting fremfor.
Image

Artig detalj. Skapet deler det samme lyset som også er utelys. Det inneholder også 5 stk originale Matkaaja dramglass.
Image

Kjøkkenet er utstyrt med 3 stk gassbluss, kjøleskap, egen vannkanne med kran, kjøkkenventilator på to trinn. Skjærefjøl, knivskuffe, tallerkenskap og gryteskap er det selvsagt også i kjøkkenbenken. Oppe til venstre i bildet utenpå garderobeskapet sitter styringen til primusen. Her velges temperatur og om det skal fyres med gass eller strøm.
Image

Utrolig praktisk med den innskyvbare stigen. Skyvedøren skiller kabinen fra bodelen, på denne måten kvitter du deg med bilfølelsen og får litt mere campingfølelse, samt litt mere privatliv når du står på en campingplass feks.
Image

Bad med dusj og toalett, komprimert ned til det minimale.
Image

Denne merkeplaten er festet i garderoben. Skal tro hva D25/2460 betyr?
Image

I garderoben er det også to vanndunker til badet og sirkulasjonspumpe til sentralfyren. Laderen til fritidsbatteriet og sikringer er også plassert her. Tv antennen kan heves og senkes herfra også.
Image

Morsomme detaljer. Desverre eksisterer ikke denne fabrikken lenger da den ble kjøpt opp av Solifer. Det finnes forresten ikke vinterdekk til denne bilen. Det tar jeg som et tegn på at den aldri har vært i bruk i vinterhalvåret.
Image
Image
Last edited by j.myrheim@c2i.net on 30 Jul 2010, 22:31, edited 5 times in total.
Jørn Arvid Myrheim
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Re: Transhotel 1.6 td

Post by Husern »

Her ser det ut som om du har fått deg en skikkelig fin campingbil!
Gratulerer.
Den vil jeg tro du kommer til og få mye glede ut av :D

Hilsen
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
j.myrheim@c2i.net

Husern wrote:Her ser det ut som om du har fått deg en skikkelig fin campingbil!
Gratulerer.
Den vil jeg tro du kommer til og få mye glede ut av :D

Hilsen
Tusen takk for det. Har hatt den på et par mindre turer allerede og gleden er meget stor med denne bilen ja :D
Jørn Arvid Myrheim
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Post by Husern »

Jeg har hatt en to ukers tur med bilen min. Det er en t3 westfalia med hevetak. Litt mindre plass en det du har. Men har hatt en kjempe fin tur..

Fungerer den greit langs landeveien? Ser ut som du har ganske stor luftmotstand på den..
Eller ser det bare sånn ut kanskje?
Ser iallefall ut som en kjempe fin turbil :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
j.myrheim@c2i.net

Husern wrote: Fungerer den greit langs landeveien? Ser ut som du har ganske stor luftmotstand på den..
Eller ser det bare sånn ut kanskje?
Ser iallefall ut som en kjempe fin turbil :D
Jeg synes den er kjempegod å kjøre. En del luftmotstand er det selvsagt og det kan merkes litt når trailere dundrer forbi i 90. Det den reagerer mest på er når den får sterk sidevind. Ellers så er det jo nettop pga luftmotstanden ikke noen racerbil akkurat. Har testet ut at på flate langstrekker er det mulig å få speedometeret opp i mellom 95-100. Noe mere gir den ikke. Selve fjæringene virker gode. Bilen er stødig når du går inn og ut av den eller beveger seg i bodelen. Det største minuset for min del er at det kun er skikkelige seter med belter for 2 personer. De andre 2 må sitte bake og det er ikke den beste plassen å sitte når det skal kjøres langt. Derfor skal jeg begynne å se etter dobbeltsete for å sette inn fremme. Jeg mister jo da muligheten å kunne gå inn og ut av bodelen fra førerkabinen, men jeg har funnet ut at det er like greit å gå ut av bilen først.
Jørn Arvid Myrheim
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

hvis du setter inn dobbeltsete frem så må du nok få nytt vognkort som sier at du har 3 sitteplasser frem.

Er vel bare en formaliasak men men
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
j.myrheim@c2i.net

ducce999s wrote:hvis du setter inn dobbeltsete frem så må du nok få nytt vognkort som sier at du har 3 sitteplasser frem.

Er vel bare en formaliasak men men
Antageligvis, men er du sikker på at dette har tilbakevirkende kraft? Det jeg tenker på er at det ikke står noe som helst i vognkortet om hvor mange fremme og bake. Det eneste som står er at den er registrert for 4 personer.
Men i såfall håper jeg at det er en formalia som du skriver.
Også er jeg på jakt etter ett dobbelt sete. Så skrik ut hvis du vet om noen som kan ha ett i grå farge.
Jørn Arvid Myrheim
Thelax
-
-
Car: T4 Multivan Camping 2003
Phone: 94341238

Post by Thelax »

Flott bil det her, å en bra tråd med masse bilder. Keep up the good work!
Å god tur videre!
Christian

2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100

Multivanmafiaen
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Fin er den!Mye likt med Karmann min.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
j.myrheim@c2i.net

narle wrote:Fin er den!Mye likt med Karmann min.
Takker for positive kommentarer om bilen. Det inspirerer til å ta godt vare på den.
Det som er ekstra fint med Matkajaaen og Karmannen er at sittegruppen er bakerst slik at det er vinduer rundt. Dette gir en god utsikt og oversikt over hva som også rører seg utenfor bilen. Nye moderne bobiler har ofte soverom bakerst og sittegruppen i midten kun med ett vindu over bordet. Dette gir ofte lite lys inn i bilen i motsetning til våre da. Synes det er rart at ikke bobilprodusentene har sett dette. Men det positive er jo at dette gjør bilene våre bare enda bedre ift. nyere biler.
Jørn Arvid Myrheim
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

j.myrheim@c2i.net wrote: Denne merkeplaten er festet i garderoben. Skal tro hva D25/2460 betyr?
Jeg gjetter på at Transporter D betyr at bilen er basert på en Transporter med dieselmotor. Typenummeret på T3 uten lasteplan begynner på 25. (Ref Storbritannia der T3 omtales som T25). Akselavstanden på T3 er 2460mm.

Her har du fått deg en fin bil! Bra at du gjør en skikkelig jobb med å ta vare på dette flotte og sjeldne eksemplaret.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

du reagerer på at nyere bobiler ikke har sittegruppe bakerst lenger. Jeg har kikka mye på disse nå og du finner ofte på norske biler seng bak m sitt foran mens de utenlandske ofte har sittegruppe bak. Det hele kommer an på bestiller og ikke påbygger vil jeg påstå. Vi som har flere unger kunne nok tenkt seg løsninger som gir mer seng i form av køyer bak til barna og en god seng til mor og far. De fleste er konstruert for kjernefamilie. 2+2 altså.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
j.myrheim@c2i.net

Rikskringkastingen wrote:
j.myrheim@c2i.net wrote: Denne merkeplaten er festet i garderoben. Skal tro hva D25/2460 betyr?
Jeg gjetter på at Transporter D betyr at bilen er basert på en Transporter med dieselmotor. Typenummeret på T3 uten lasteplan begynner på 25. (Ref Storbritannia der T3 omtales som T25). Akselavstanden på T3 er 2460mm.

Her har du fått deg en fin bil! Bra at du gjør en skikkelig jobb med å ta vare på dette flotte og sjeldne eksemplaret.
Takk, der fikk vi svar på det! Skulle også vært morsomt å vite hvor mange som ble lagd av totalt av disse. Skal google litt på dette, så får vi se om det kan dukke opp et tall etterhvert.
Jørn Arvid Myrheim
j.myrheim@c2i.net

Der Postmeister wrote:Jeg har kikka mye på disse nå og du finner ofte på norske biler seng bak m sitt foran mens de utenlandske ofte har sittegruppe bak. Det hele kommer an på bestiller og ikke påbygger vil jeg påstå.
Tror også du har rett her. Påbyggerne lager vel det som blir bestilt fra forhandlerne. At "stua" nå stort sett plasseres i midten av bilene er vel det at det er veldig praktisk med et soverom bak.
Jørn Arvid Myrheim
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Så har man fått tatt femstjerners-hotellet nærmere i øyesyn. Misunnelsen over gedigen innvendig plass har såvidt lagt seg :D

Masse snedige løsninger og en sjarmerende camper!

Det ble jo også litt delemarked for Jørn som vel fikk seg noen godsaker og noen nødvendigheter :D

Sunshine og min gamle far.

Image

Det diskuteres :D

Image

Litt av et opplegg. 5,5kw primus bør holde til det meste...

Image
Image

Ettersom det ble et minitreff må man jo ha oppstilling :roll:

Image
Image
Tage Vedal

T3-fan
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Hei!

Flott bil du har her. Litt utenom det vanlige!

Raymond!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
j.myrheim@c2i.net

jakob wrote:Hei!

Flott bil du har her. Litt utenom det vanlige!

Raymond!
Ser det er en stund siden jeg var sist på forumet. Nå er bilen ute på veien igjen og klar for en sommer med nye eventyr. Har litt lysst til å reise med den gjennom europa og kanskje ned til Balkan. Men den er jo gammel og uten aircondition så det er vel bare å innse at actionsradiusen ikke er så stor.
Jørn Arvid Myrheim
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

Ser da massevis av T3er som kommer langveisfra på veiene i Nord-Norge. Flere her på forumet som har vært laangt nede i Europa med sine T3. Trur ikkje du har noe å være redd for om bilen har fått ettersyn. Evt lag deg en oversikt over gode hjelpere/verksteder/klubber langs ruta di.

AC er noe annet ja :D Har sett at det fins ettermonteringskit å få kjøpt. Men det er kan jo kjennes uoverkommelig å kjøre i Europa på sommeren uten.
Tage Vedal

T3-fan
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

pøff. Etpar dreieruter gjør susen! :D
det brukes uten problem bortsett fra i regnvær. Da renner det inn... Og litt av det og kjøre akkurat T3 er nettopp mangel av ac og andre moderne fasiliteter.

Savner ikke akkurat det nei. Savnet av litt mer å gi på med på toppen er større. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

I regnvær pleiere vel heller ikke ekstrem varme å være et problem. Men har kjørt uten dreieruter og med defekte elvindu på ferie i juli, ikke å anbefale... Absolutt ingen måte å bli kvitt noe varme. Dvs kkjørte delvis med førerdøra på gløtt, men er vel ikke helt i henhold...
j.myrheim@c2i.net

TaigAGreEn wrote:Ser da massevis av T3er som kommer langveisfra på veiene i Nord-Norge. Flere her på forumet som har vært laangt nede i Europa med sine T3. Trur ikkje du har noe å være redd for om bilen har fått ettersyn. Evt lag deg en oversikt over gode hjelpere/verksteder/klubber langs ruta di.

AC er noe annet ja :D Har sett at det fins ettermonteringskit å få kjøpt. Men det er kan jo kjennes uoverkommelig å kjøre i Europa på sommeren uten.
Det er ikke varmen når det kjøres som er problemet med denne bilen. Overbygget gjør at sola reflekteres før den får varmet opp førerkupeen.
Men varmen når det skal soves inne i huset er det verre å gjøre noe med. Nå er riktignok ventiler og vinduer laget slik at det blir en meget god gjennomlufting i huset, men det er om morgenen-når sola står opp-at det blir helt uutholdelig inne i bilen.
Derfor er en AC noe som hadde vært greit å hatt.
Jørn Arvid Myrheim
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

Skjønner :D Fins det ac til bil som starter på timer og går uten at motoren går?

Kommer du forresten på treffet på Bjerka 22-24 juli?
Tage Vedal

T3-fan
j.myrheim@c2i.net

Da sitter jeg her -på en lørdagskveld-og gremmes over at jeg ikke kom meg på tur i helga. Årsaken er defekt børste på dynamoen. Og dette ble konstatert etter batteribytte og sent i ettermiddag, slik at det selvsagt ikke er mulig å få tak i ny bro før på mandag. Da ble det ingen Countryfestival på Rognan dette året.
Jørn Arvid Myrheim
j.myrheim@c2i.net

TaigAGreEn wrote:Skjønner :D Fins det ac til bil som starter på timer og går uten at motoren går?

Kommer du forresten på treffet på Bjerka 22-24 juli?
Tror det i så fall må bli en bærbar som går på 230 V.

Jeg starter ferien den 17 juli, så det er muligheter for at jeg dukker opp. Men jeg setter nå bilen opp på finn så det kan jo hende at noen vil ha den før treffet.
Jørn Arvid Myrheim
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

j.myrheim@c2i.net wrote:Da sitter jeg her -på en lørdagskveld-og gremmes over at jeg ikke kom meg på tur i helga. Årsaken er defekt børste på dynamoen. Og dette ble konstatert etter batteribytte og sent i ettermiddag, slik at det selvsagt ikke er mulig å få tak i ny bro før på mandag. Da ble det ingen Countryfestival på Rognan dette året.
Trasig. Da skulle du ringt meg, har sånt i delelageret...
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply