Gear kasse problemer... noen som har vært borti følgende:
-
tam
- Car: T4 1994 abulanse klar for ombygging
- Phone: 90103636
Gear kasse problemer... noen som har vært borti følgende:
Var på Møller for ca. 2 mnd. siden, da ble det byttet clutch + gear olje + mansjetter og no ledd...
Etter at dette var gjort, fikk jeg en ulyd, når bilen triller med clutch inne, er den stille, ved gasspådrag er den ok, MEN når jeg slipper gassen og "bremser" på gearet så lager det støy...Presiserer at ulyden kom ETTER at den hadde vært hos Møller..
På E 18 i går, så kom det meget høye skrapelyder når jeg gikk av gassen...
Stoppet selvfølgelig, rant ut gearolje som bare det....best. NAF og levert bil hos Møller...
Første inspeksjon fra dem var at "det hadde løsnet en bit i gear kassen som hadde slått hull på den.. skulle få mer info til uken, da de ikke hadde den oppe på riktig bok.. har høyt tak (gml. amb.)
Naf mente det kunne være drivaksel problem..Bilen kan lett settes i gear, men kommer ulyder når clutch slippes..(er tildels "kjørbar...)
Dette er en -94 mod 2,5 bensin syncro...(160 000 km.)
Så kommer spørsmålene:
1.Kan Møller ha gjort noe galt sist gang den var inne som kunne medføre noe slikt?
2. Hvor bør jeg evt. lete etter slik kasse (hvis den er ødelagt)
3. Bør jeg la annen instans se på bilen hvis dette kan være en reklamsjonssak?
Etter at dette var gjort, fikk jeg en ulyd, når bilen triller med clutch inne, er den stille, ved gasspådrag er den ok, MEN når jeg slipper gassen og "bremser" på gearet så lager det støy...Presiserer at ulyden kom ETTER at den hadde vært hos Møller..
På E 18 i går, så kom det meget høye skrapelyder når jeg gikk av gassen...
Stoppet selvfølgelig, rant ut gearolje som bare det....best. NAF og levert bil hos Møller...
Første inspeksjon fra dem var at "det hadde løsnet en bit i gear kassen som hadde slått hull på den.. skulle få mer info til uken, da de ikke hadde den oppe på riktig bok.. har høyt tak (gml. amb.)
Naf mente det kunne være drivaksel problem..Bilen kan lett settes i gear, men kommer ulyder når clutch slippes..(er tildels "kjørbar...)
Dette er en -94 mod 2,5 bensin syncro...(160 000 km.)
Så kommer spørsmålene:
1.Kan Møller ha gjort noe galt sist gang den var inne som kunne medføre noe slikt?
2. Hvor bør jeg evt. lete etter slik kasse (hvis den er ødelagt)
3. Bør jeg la annen instans se på bilen hvis dette kan være en reklamsjonssak?
Thor-Arne Müller
Lommedalen
-----------------------------------
-94 T4 Syncro 2,5 under ombygging.
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Gear kasse problemer... noen som har vært borti følgende
kan ikke se noen sammenheng her, men det er vel ikke det du helst vil høre kanskje?
Avvent og se hva som har løsna først iallefall. Er det noe rundt clutchen så kan du nok hente noe, men er det noe inni så er det ditt problem.
En eller annen høgger er jo greit å begynne. Norsk bildelsenter på Liertoppen eller bildelsbasen.se i Sverige. Siste er meget bra.
Avvent og se hva som har løsna først iallefall. Er det noe rundt clutchen så kan du nok hente noe, men er det noe inni så er det ditt problem.
En eller annen høgger er jo greit å begynne. Norsk bildelsenter på Liertoppen eller bildelsbasen.se i Sverige. Siste er meget bra.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Disse kan ha kasse til deg: http://www.heggen-bil.no/
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Har du koden på kassen kan det være lettere å hjelpe deg med letinga etter ny kasse hvis det blir løsninga.
(Du finner koden på venstre side av girkassen like bak delinga mellom clutchhus og gir)
http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
(Du finner koden på venstre side av girkassen like bak delinga mellom clutchhus og gir)
http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
tam
Fikk beskjed fra Møller pr. telefon at de var lekkasje mellom motor og gear kassen.. og at det var mye "spon" i oljen...
Nå er jeg ikke veldig vant til drivverk på biler... er koblingen mellom motor og gearkassen berørt når man skifter clutch? (løsner man kassen, "bikker" den el.lign.
Har hatt "0" problemer med bilen før Møller skiftet den for ett par mnd. siden, ulyd oppstod umiddelbart etter at dette var gjort, tilfeldigheter at nye problemer skulle oppstå?
Bør jeg ta med bilen til NAF for å få en vurdering ?
..............................................
De hadde inn/ut montert gearkassen når de byttet clutch....fikk beskjed om at de nå trodde at det var en splint/nagle som hadde løsnet i kassen, så har den slått hull i godset. Derfor oljelekkasje mellom kassa og motor...gearkassen er nå ikke tatt ut, dette kun antakelser fra Møller...sier altså at det ikke har noe med rep gjort i mai dette året... tror nok jeg bør være der når kassen blir tatt ut, slik at jeg får sett på hullet (?).. Men må vel skaffe kasse først....
Nå er jeg ikke veldig vant til drivverk på biler... er koblingen mellom motor og gearkassen berørt når man skifter clutch? (løsner man kassen, "bikker" den el.lign.
Har hatt "0" problemer med bilen før Møller skiftet den for ett par mnd. siden, ulyd oppstod umiddelbart etter at dette var gjort, tilfeldigheter at nye problemer skulle oppstå?
De hadde inn/ut montert gearkassen når de byttet clutch....fikk beskjed om at de nå trodde at det var en splint/nagle som hadde løsnet i kassen, så har den slått hull i godset. Derfor oljelekkasje mellom kassa og motor...gearkassen er nå ikke tatt ut, dette kun antakelser fra Møller...sier altså at det ikke har noe med rep gjort i mai dette året... tror nok jeg bør være der når kassen blir tatt ut, slik at jeg får sett på hullet (?).. Men må vel skaffe kasse først....
Last edited by tam on 19 Jul 2011, 13:40, edited 1 time in total.
Thor-Arne Müller
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
-
tam
Gearkassen skal være mod: CLX/ CPV
Motor ACU
(Dette iflg. Møller)
Motor ACU
(Dette iflg. Møller)
Thor-Arne Müller
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Ja og ta med kamera. Det er ikke bestandig det er butleren som er morderen. La oss se noen bilder.tam wrote:Fikk beskjed fra Møller pr. telefon at de var lekkasje mellom motor og gear kassen.. og at det var mye "spon" i oljen...
De hadde inn/ut montert gearkassen når de byttet clutch....fikk beskjed om at de nå trodde at det var en splint/nagle som hadde løsnet i kassen, så har den slått hull i godset. Derfor oljelekkasje mellom kassa og motor....................................................... tror nok jeg bør være der når kassen blir tatt ut, slik at jeg får sett på hullet (?).. Men må vel skaffe kasse først....
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Skal ikke girkassekoden stå på en lapp ved sikringsboksen?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
tam
Tok en tur til Møller....
Det sto CLX på lappen ved sikringsboksen...bra jeg ikke kjøpte en CLV...
Thor-Arne Müller
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
tam wrote:Tok en tur til Møller....
Hadde stolt på det som faktisk sto innslått i godset på kassa uansett jeg da
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
-
tam
Har vel ikke noe valg...
Var inne på: http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
Der finnes det jo ingen CLX kasse i det hele tatt, er i alle fall ikke merkelig at ingen har denne på lager
Under ACU motor og 1994 mod. står disse oppført: CHP CPV CPW
Hvilken av dem passer i en syncro....
Tror enda en tur til Møller må til ja...
Var inne på: http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
Der finnes det jo ingen CLX kasse i det hele tatt, er i alle fall ikke merkelig at ingen har denne på lager
Under ACU motor og 1994 mod. står disse oppført: CHP CPV CPW
Hvilken av dem passer i en syncro....
Tror enda en tur til Møller må til ja...
Thor-Arne Müller
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Klart det gjør! CLX er levert med ACU og syncro. T4-wiki.de er et fantastisk verktøy for t4-eiere, med veldig mye bra info. Men informasjonen der er samlet av entusiaster, og du skal vel ikke stole mer på den enn på VW's egne opplysninger.. Hvis det står CLX på klistrelappen ved sikringsboksen eller i serviceheftet, så er bilen levert med CLX fra fabrikk.tam wrote: Der finnes det jo ingen CLX kasse i det hele tatt, er i alle fall ikke merkelig at ingen har denne på lager![]()
Det finnes veldig mange gearkassekoder til T4. Det er ikke nødvendigvis så store endringen de skal gjøre på fabrikken før de gir kassa en ny kode. Det betyr at det sannsynligvis finnes flere girkassekoder som kan brukes i bilen din, men det finnes også andre som ikke passer. For å kunne si noe sikkert om hvilke kasser som passer kan det være nødvendig å lete gjennom delekatalogen og for eksempel sjekke delenummer på girkassehus og festebraketter, diameter på drivakselflenser, riktig type splines på inngående aksel, utveksling, innfesting for vinkeldrev til firehjulstrekket, innfesting av clutchwire eller slavesylinder+++. Det kan være en ganske omfattende jobb å finne ut av dette.
Betyr dette at Møller har sagt at CLX og CPV er girkassene som kan brukes i bilen din? Hvis så er tilfelle, er det noen grunn til at det virker som du ikke tror på dem når de sier det?tam wrote:Gearkassen skal være mod: CLX/ CPV
Motor ACU
(Dette iflg. Møller)
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
tam
CLX er det ikke å oppdrive... CLV kan flere skaffe, men både lev. i Danmark, høggere i Norge etc. stiller spørsmål ved CLV kassen og syncro..
På datan til Møller sto ikke CLX oppført på denne bilen da han søkte på det (selv om det står på lappen ved sikkringsboksen i bilen) Det sto nå CLV på datan...
På T4-wiki.de så står ikke CLX kassen oppført i den øverste listen som har oversikt over dimmensjoner/utveksling o.l.
På motoroversikten på ACU motorer står ikke CLX kassen oppført på -94 modellen i det hele tatt, men den står på -95 modellen etc. Derimot så står CLV oppført på -94 modellen sammen med 2 andre kasser...
Hvilken kasse som da jeg skal ha til min -94 syncro er jeg fortsatt usikker på, ganske sikker på at jeg kan bruke CLX (som ikke er å oppdrive) men svært USIKKER på om jeg kan bruke CLV eller noen av de andre kassene som er nevnt sammen med ACU motoren..
Så jeg får mange motstridende (mangelfulle) opplysninger, tørr ikke kjøpe inn en kasse for mellom 7-15000,- uten at jeg er 100% sikker...og Møller tar over kr. 10 000,- for å bytte den...
Vurderer meget sterkt å selge bilen som den står, selv om jeg allerede har byttet deler hos Møller for rundt 30 000,- på den de siste mnd. Bl.a. bensinpumpe, clutch, alle motorremmer, mansjett osv...
Forrige eier har også byttet reg. reim, no fjærer etc...
Skal se på en -96 mod i Aurdal i morgen, ligger på FINN.no
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29498345
Hvis noen har forslag til hva jeg skal se etter når det gjelder feil/mangler så blir jeg glad.... eller om de har noe annet å tilføye.
Må ha bil med 4*4 og god plass, har 3 barn+ Leonberger, samt at jeg er håndballtrener som til stadighet kjører rundt med mange i bilen..
På datan til Møller sto ikke CLX oppført på denne bilen da han søkte på det (selv om det står på lappen ved sikkringsboksen i bilen) Det sto nå CLV på datan...
På T4-wiki.de så står ikke CLX kassen oppført i den øverste listen som har oversikt over dimmensjoner/utveksling o.l.
På motoroversikten på ACU motorer står ikke CLX kassen oppført på -94 modellen i det hele tatt, men den står på -95 modellen etc. Derimot så står CLV oppført på -94 modellen sammen med 2 andre kasser...
Hvilken kasse som da jeg skal ha til min -94 syncro er jeg fortsatt usikker på, ganske sikker på at jeg kan bruke CLX (som ikke er å oppdrive) men svært USIKKER på om jeg kan bruke CLV eller noen av de andre kassene som er nevnt sammen med ACU motoren..
Så jeg får mange motstridende (mangelfulle) opplysninger, tørr ikke kjøpe inn en kasse for mellom 7-15000,- uten at jeg er 100% sikker...og Møller tar over kr. 10 000,- for å bytte den...
Vurderer meget sterkt å selge bilen som den står, selv om jeg allerede har byttet deler hos Møller for rundt 30 000,- på den de siste mnd. Bl.a. bensinpumpe, clutch, alle motorremmer, mansjett osv...
Forrige eier har også byttet reg. reim, no fjærer etc...
Skal se på en -96 mod i Aurdal i morgen, ligger på FINN.no
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29498345
Hvis noen har forslag til hva jeg skal se etter når det gjelder feil/mangler så blir jeg glad.... eller om de har noe annet å tilføye.
Må ha bil med 4*4 og god plass, har 3 barn+ Leonberger, samt at jeg er håndballtrener som til stadighet kjører rundt med mange i bilen..
Thor-Arne Müller
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
Lommedalen
-97 Golf 1,9 tdi Syncro
-2003 Peugot Ludix
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg skal prøve å få tid til å kikke litt i delekatalogen på jobben i morgen, og se om jeg kan finne ut om CLV kan være et alternativ. Eller om det er andre kasser som kan fungere. Du kan jo eventuellt sende meg reg.nummeret på bilen i PM, så har jeg riktige data å gå ut fra.
Henrik Engen
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Min audi har også en girkasse som i følge systemet ikke skal eksistere på denne bilen, men på senere modeller.
Like fullt er det den kassa som står i, og er oppført på servicelappen.
Min bil er tyskimport da, og er A6 i følge tyske systemer, men en 100 i følge norske systemer.
Så det er ikke enestående tilfelle.
Antar at Henrik gjerne finner ut noe nyttig info til deg
Like fullt er det den kassa som står i, og er oppført på servicelappen.
Min bil er tyskimport da, og er A6 i følge tyske systemer, men en 100 i følge norske systemer.
Så det er ikke enestående tilfelle.
Antar at Henrik gjerne finner ut noe nyttig info til deg
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)