T4 går ujevnt - Vanskelig å starte når den er "lunket" -LØST
T4 går ujevnt - Vanskelig å starte når den er "lunket" -LØST
Hei.
Jeg har en 1996 modell VW Transporter 2.5 bensin som oppfører seg merkelig.
Det hele startet i vinter på en mindre kald dag, hvor bilen stanset når den var lunket (kjørt ca 4-5km), når den stanset hadde jeg kommet til et veikryss og stått på tomgang i noen sekunder, og i det jeg skulle kjøre videre hakket den litt og stoppet.
Når jeg prøvde å starte den igjen dro den rundt litt og bråstoppet som om den feiltente eller noe lignende, neste forsøk der kunne den dratt rundt mange ganger før den bråstoppet, forsøket etter bråstoppet den med en gang etc.
I ettertid så fortsatte dette problemet, hver gang jeg kjørte bare korte avstander, langt nok til at bilen bare ble lunket, så måtte den stå lenge (10-15 minutter) før jeg fikk start på den. Spesielt på dager hvor det var litt fuktig i luften (Dog dette er jeg ikke sikker på)
Nå har dette problemet eskalert litt, og det høres ut som om bilen nå går bare på 5 sylindre
Her er en video jeg tok i dag http://www.youtube.com/watch?v=Wqc_HrSLhU8
Det er vanskelig å se på videoen, men motoren rister litt når den går på tomgang, og det dirrer i hele bilen når jeg drar på mens jeg kjører.
Hva kan dette være for noe, og ser jeg lappene fly ut vinduet?
Bilen er en 1996 modell, tidligere politibil som har gått 175000km.
Jeg har en 1996 modell VW Transporter 2.5 bensin som oppfører seg merkelig.
Det hele startet i vinter på en mindre kald dag, hvor bilen stanset når den var lunket (kjørt ca 4-5km), når den stanset hadde jeg kommet til et veikryss og stått på tomgang i noen sekunder, og i det jeg skulle kjøre videre hakket den litt og stoppet.
Når jeg prøvde å starte den igjen dro den rundt litt og bråstoppet som om den feiltente eller noe lignende, neste forsøk der kunne den dratt rundt mange ganger før den bråstoppet, forsøket etter bråstoppet den med en gang etc.
I ettertid så fortsatte dette problemet, hver gang jeg kjørte bare korte avstander, langt nok til at bilen bare ble lunket, så måtte den stå lenge (10-15 minutter) før jeg fikk start på den. Spesielt på dager hvor det var litt fuktig i luften (Dog dette er jeg ikke sikker på)
Nå har dette problemet eskalert litt, og det høres ut som om bilen nå går bare på 5 sylindre
Her er en video jeg tok i dag http://www.youtube.com/watch?v=Wqc_HrSLhU8
Det er vanskelig å se på videoen, men motoren rister litt når den går på tomgang, og det dirrer i hele bilen når jeg drar på mens jeg kjører.
Hva kan dette være for noe, og ser jeg lappene fly ut vinduet?
Bilen er en 1996 modell, tidligere politibil som har gått 175000km.
Last edited by gbremset on 18 Aug 2011, 13:56, edited 1 time in total.
Re: T4 går ujevnt - Vanskelig å starte når den er "lunket"
Tenningsproblemer? Gnistrer pluggen?
Luftmassemåler, lambdasonde?
Den skal vel få litt mer bensin når den er kald. Kan det være at den får mer lenger enn den skulle..
Går den fint når den blir varm?
Luftmassemåler, lambdasonde?
Den skal vel få litt mer bensin når den er kald. Kan det være at den får mer lenger enn den skulle..
Går den fint når den blir varm?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Hvor er pluggene på denne motoren da? (Se videoen)
Jeg har ikke hatt en Transporter før, så jeg er litt grønn på denne. Sist jeg hadde en bil med slike problemer så var det gåen toppakning som var problemet, men da røykla jeg i tillegg hele sentrum
Jeg har ikke hatt en Transporter før, så jeg er litt grønn på denne. Sist jeg hadde en bil med slike problemer så var det gåen toppakning som var problemet, men da røykla jeg i tillegg hele sentrum
Tipper at hvis du tipper frem fronten så er det mer å se:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Tipper frem fronten? Brått følte jeg meg enda grønnere 
Opp med panser, Løsne 2 bolter med 10mm fastnøkkel på hver side av radiatoren oppå vangen, Løft opp og tipp ut hele grillen og radiatoren
Pass på: Det er ikke sikkert at alle de 4 hengslene er hele, så du må støtte godt før du slipper for å kikke oppi.
Pass på: Det er ikke sikkert at alle de 4 hengslene er hele, så du må støtte godt før du slipper for å kikke oppi.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Vippe fram fronten: viewtopic.php?f=49&t=12459
Jeg har vært borti 2,5 bensin som har vært litt sære på tennpluggene. Hvis den går på fire så kan det være lurt å skifte pluggene. (Denne motoren går på fem sylindre når den er i orden..)
Siden problemet er temperaturavhengig kan det ha noe med temperatursensoren å gjøre. Den som sitter i kjølevannet og gir signal til motorstyreenheten. Det er ikke et helt ukjent problem.
Men jeg synes egentlig symptomene du beskriver ligner på de som Mads slet med. Det viste seg at problemet lå i strømforsyningsreleet til motorstyreenheten. På T4 med TDI er det vanlig at motoren bråstopper når det blir feil på dette releet. Etterpå starter den gjerne, og går helt fint fram til neste gang. Men akkurat på T4 med 2,5 bensin har jeg vært borti flere biler med kraftig motorfusk som skyldes dette releet.
viewtopic.php?f=5&t=22238
Jeg har vært borti 2,5 bensin som har vært litt sære på tennpluggene. Hvis den går på fire så kan det være lurt å skifte pluggene. (Denne motoren går på fem sylindre når den er i orden..)
Siden problemet er temperaturavhengig kan det ha noe med temperatursensoren å gjøre. Den som sitter i kjølevannet og gir signal til motorstyreenheten. Det er ikke et helt ukjent problem.
Men jeg synes egentlig symptomene du beskriver ligner på de som Mads slet med. Det viste seg at problemet lå i strømforsyningsreleet til motorstyreenheten. På T4 med TDI er det vanlig at motoren bråstopper når det blir feil på dette releet. Etterpå starter den gjerne, og går helt fint fram til neste gang. Men akkurat på T4 med 2,5 bensin har jeg vært borti flere biler med kraftig motorfusk som skyldes dette releet.
viewtopic.php?f=5&t=22238
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Da har jeg et prosjekt når jeg kommer hjem til Helga
Pluggene syns jeg nok høres mest logisk ut, da den nå har begynt å starte fint igjen, men bare går på 4 sylindre. (jeg har ikke prøvd så mye, for det er ikke så gøy å stå utenfor butikken å slite med å få start i 10-15 minutter
) Så feiltenning pga defekt plugg på 1 sylinder kan høres riktig ut.
Men jeg vil tilbake til fronten jeg
Bilen min er en 1996 modell, så den har hel front. Jeg fant den tråden mens jeg strevde i helga også, og prøvde å ta ut de 5 skruene som holder grillen, men stykket som går over fronten sitter dønn fast ved lyktene. Finnes det noen triks for å få den løs uten å bryte hele greia i stykker?
http://imageshack.us/photo/my-images/18 ... 36729.jpg/
Der er fronten min.
Pluggene syns jeg nok høres mest logisk ut, da den nå har begynt å starte fint igjen, men bare går på 4 sylindre. (jeg har ikke prøvd så mye, for det er ikke så gøy å stå utenfor butikken å slite med å få start i 10-15 minutter
Men jeg vil tilbake til fronten jeg
http://imageshack.us/photo/my-images/18 ... 36729.jpg/
Der er fronten min.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Ja. En stiv ståltråd med en krok i enden funker fint. Lirk den bakom kanten og napp dekselet framover. Det sitter to klips på hver side, så du må nappe dekselet ut både oppe ved lykta og nede ved fangeren.gbremset wrote:Finnes det noen triks for å få den løs uten å bryte hele greia i stykker?
Bilde fra T4-wiki.de:
Før du løsner grillen bør du trekke av lyktespylerdysene. Bare dra dem rett ut. Først spenner du opp fjæra i hevesylinderen, så trekker du dysa løs. Da fjærer hevesylinderen tilbake, og sender ut en stråle med spylervæske i strategisk høyde..
Henrik Engen
Tusen takk.
Ny feil følger til helga når jeg er hjemme og kan mekke litt 
Da var tennpluggene byttet, og jeg åpnet fordeleren og skrapte forsiktig av litt korrosjon på innsiden av den
Dog.. Den går fortsatt på 4 sylindre, og det er sylinderen lengst til høyre som ikke tenner. Når jeg forsøkte å ta av pluggledningen så kjente jeg at den gnistrer
:P
Vil det være verdt forsøket å bytte fordeleren, eller kanskje bruke litt elektronikkrens på innsiden?
Kan en feil som denne være forårsaket av registerreima eller noe feil i bensintilførselen på den ene sylinderen?
Dog.. Den går fortsatt på 4 sylindre, og det er sylinderen lengst til høyre som ikke tenner. Når jeg forsøkte å ta av pluggledningen så kjente jeg at den gnistrer
Vil det være verdt forsøket å bytte fordeleren, eller kanskje bruke litt elektronikkrens på innsiden?
Kan en feil som denne være forårsaket av registerreima eller noe feil i bensintilførselen på den ene sylinderen?
Om den går på 4 og du er helt sikker på at du har gnist på den, er det vel stor sannsynlighet for innsprøytningssystemet. Har hatt defekt dyse på den ene T3en min, dette kan vel skje på T4 også.
Og defekt dyse da snakker vi KrKrKr og verksted tenker jeg?
OG.. Stemmer dette overens med symptomene i originalposten min?
OG.. Stemmer dette overens med symptomene i originalposten min?
Kan vel prøve deg på en hugger? Jeg satte inn brukt.
Mulig det går å bytte om to dyser for å se om problemet flytter seg?
Mulig det går å bytte om to dyser for å se om problemet flytter seg?
Er det noe jeg lett kan gjøre selv altså?
Aldri skrudd på 2,5 bensin...
Får håpe noen andre har noen tips da 
Forslag:
Prøv med en ny pluggledning. Har sett ved flere anledninger at det er gnist når det testes, men ledning er defekt likevel. (tåler ikke motstand når den kobles til pluggen)
Prøv med en ny pluggledning. Har sett ved flere anledninger at det er gnist når det testes, men ledning er defekt likevel. (tåler ikke motstand når den kobles til pluggen)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Skal prøve å få tak i en ny pluggledning, men kan dette stemme som feilårsak basert på symptomene i OP?
Dette har tydeligvis vært noe som har blitt verre over tid, med feiltenning etc.
Byttet fordelerlokk og rotor i dag, uten mer hell, så da er det vel bare pluggledning og innsprøytningsdyser som gjenstår.
Bilen går forresten strøkent på 4 sylindre, den mangler bare litt "futt"
Dette har tydeligvis vært noe som har blitt verre over tid, med feiltenning etc.
Byttet fordelerlokk og rotor i dag, uten mer hell, så da er det vel bare pluggledning og innsprøytningsdyser som gjenstår.
Bilen går forresten strøkent på 4 sylindre, den mangler bare litt "futt"
Da er bilen i Orden igjen, og den går faktisk bedre enn før, har ikke prøvekjørt enda, men tomgangen er rolig og behagelig nå.
Her er saksgangen.
Byttet Tennplugger: Hjalp ikke
Byttet rotor og Fordeler: Hjalp ikke
Byttet pluggledningen på den sylinderen som ikke var med: Problem løst
Lettelsen er stor da jeg så for meg pengene fly ut vinduet der et øyeblikk, og min kjære eks-politibil hadde måttet bli parkert i vinter
Her er saksgangen.
Byttet Tennplugger: Hjalp ikke
Byttet rotor og Fordeler: Hjalp ikke
Byttet pluggledningen på den sylinderen som ikke var med: Problem løst
Lettelsen er stor da jeg så for meg pengene fly ut vinduet der et øyeblikk, og min kjære eks-politibil hadde måttet bli parkert i vinter