Montering av cruise control 1995 2,4D.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Montering av cruise control 1995 2,4D.

Post by Rudeboy »

Bah, Tyskerbrakka sparka bedre ut fra kryss enn det Kakemonsteret gjør 8)
runek2

Post by runek2 »

Har vi det så travelt alltid da, skal være i Kroatia i en måned jeg, så tid har jeg nok av. :D

Har nå testet fartsholderen litt og er meget fornøyd, skal bli en sann glede når en skal kjøre i over et døgn i ett strekk.

Kanskje neste prosjekt tråd er å smelle inn ei blåsevifte...

Ha en god sommer folkens, så får vi se om karamellen holder tur retur.

Mvh
Rune
- 1999 Caravelle 2,5 tdi 9 seter.
runek2

Post by runek2 »

Hei igjen folkens!

Da er ferien over for i år, og jeg lovte å komme tilbake med info hvordan denna fartsholderen fungerte.

Var meget fornøyd med denne i hastigheter opp mot 120, og selvfølgelig som flere her påpeker over dette er det nok like greit med murstein...

Når det er sagt, så har jeg blitt veldig glad denne bilen, faktisk så glad så jeg har solgt den :)

Nå er det TDI, og aircondition som er på ønskelista, så er det noen som vet om en brukbar karamell med 8+ seter til maks 70000 så si ifra. Men jeg er gjerrig, så jeg gir ikke hva som helst.. :wink:
Ser på finn at noen tror de selger gull....

Men som sagt bilen var helt nydelig å kjøre, brukte ca 24 timer en vei, og det uten å bli sliten... makaløst.
5 personer, fullt ferielasta, mellom 3500 og 4000 omdreininger, 1 liter pr mil...

Pris t/r ca 8000 kroner med ferger og alt...

Gleder meg til neste sommer alt.

Mvh Rune Kristiansen
- 1999 Caravelle 2,5 tdi 9 seter.
nautic
Car: T4 1996

Re: Speedometer signal i forbindelse med montering av cruise

Post by nautic »

Rikskringkastingen wrote:Hvis bilen ikke er bestilt fra fabrikk med Cruisekontroll, radio med GALA (fabrikkmontert VW Gamma) eller motor/automatkasse som krever hastighetssignal, så ligger det nok ikke klart i bilen. Hvis du har 2,4D og manuell så har du sannsynligvis ikke giveren i instrumentet. Men det er enkelt å ettemontere. På baksida av speedometeret kan du knekke ut en liten bit av huset, like ved tilkoblinga for speedometerwiren. Plastbiten er merket "hall-abgriff" eller noe sånt. Der kan du montere den originale hallgiveren med to små skruer.
Jeg har kjøpt denne bilen. Måtte gjøre om på koblingene til radio. Da fant jeg en blå/hvit ledning som var fjernet fra ISO kontakten. Kan denne være koblet til en orginal hallgiver? Hvordan kan dette signalet måles? (for å se om det fungere)

Nautic
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Blå/hvit ledning er ganske sikkert til hastighetssignalet. Men det er jo alltid en mulighet for at ledningen ligger klar i bilen uten at selve sensoren er montert i speedometeret. Da er det i tilfelle en forholdsvis enkel sak å demontere instrumentet og ettermontere giveren, så kan du bruke signalet fra ledningen bak radioen. Jeg har ikke målt noe særlig på slike hastighetssignaler, og er ikke sikker på om signalet som kommer til radioen er en spenningspuls eller om den bare kobler til jord. Det er ihvertfall et signal som pulser med høyere frekvens jo fortere bilen går. Jeg ville prøvd å koble et multimeter mellom GALA-ledningen og gods. Still meteret på volt og kjør bilen sakte framover. Se på voltmeteret om du får en spenning som pulserer i takt med hastigheten på bilen. Hvis du er helt sikker på at det ikke kommer noen spenning på kabelen så kan du koble om til ohm og kjøre bilen på nytt. Se om ohmmeteret veksler mellom tilnærmet null og uendelig resistans.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
SvennoH
-
-
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935

Post by SvennoH »

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen:
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
SvennoH
-
-
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935

Post by SvennoH »

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen:
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Post Reply