Clutchwire/hjullager

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Nabbis

Clutchwire/hjullager

Post by Nabbis »

Sitter med en 95 mod 2.0 bensin som girkassa gikk føyken på. Har fått montert ny, men etter det tar clutchen først når pedalen er nesten helt ute og gir jeg på i 3 gir slurer den fælt. Byttet clutch for 6 mnd. siden så jeg tror ikke denne skal være utslitt. Det er wire og ikke hydraulisk på denne, så jeg lurer på om noen har erfraring med å justere dette slik at clutchen tar lengere inn. Har også fått veldig romling i begge hjul foran og har sterk misstanke om at det er hjullagrene som er slitte. Mekonomen skal ha 14.500 for å bytte begge sider noe jeg ikke har cash til akkurat nå. Lurer derfor på om noen kunne si noe om dette er en helt umulig oppgave å gjøre selv? Har skrudd en del før, men er usikker på om jeg er kvalifisert til og gå i gang med dette. Har brukt så mye penger på bilen på verksted at jeg får ikke noe får bilen om jeg forsøker å selge den som den er nå, så er takknemlig for gode råd....
arildk
-
-

Re: Clutchwire/hjullager

Post by arildk »

Byttet hjullager bak på min for litt siden.
Biltema har ett verktøy for dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... julslager/

Fungerte helt glimrende. Skrudde det ut og skrudde det inn igjen.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Nabbis wrote:Sitter med en 95 mod 2.0 bensin som girkassa gikk føyken på. Har fått montert ny, men etter det tar clutchen først når pedalen er nesten helt ute og gir jeg på i 3 gir slurer den fælt. Byttet clutch for 6 mnd. siden så jeg tror ikke denne skal være utslitt. Det er wire og ikke hydraulisk på denne, så jeg lurer på om noen har erfraring med å justere dette slik at clutchen tar lengere inn. ....

pleier å sitte ei skrujustering på girkassa på vw. følg den tykke strømpen som kommer fra området over pedalene Dersom wiren er for stram så kan clutch lagret ryke.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Nabbis

Post by Nabbis »

Takk for gode råd og tips til verktøy, da bør det vel bli en ordnings på det...
Nabbis

Post by Nabbis »

Da synes jeg at jeg må dele den gode nyheten at det nok hverken var clutch eller hjullager som var gåent på bilen. Siden denne har clutchwire sitter det en automatisk justeringsenhet på wiren. Det er et lite hus med kulelagere som sitter bak en stopper. Denne var knust og kulelageret var helt ødelagt slik at wiren ikke gikk tilbake og clutchen sto i spenn hele tiden. Så det som så ut til å koste 10 laken ble til 360 kroner. Phhuuu :)
Post Reply