Huser`n sin Westfalia.

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Re: Huser`n sin Westfalia.

Post by Husern »

Tenkte og lakke fanger`n svart matt også.. Men den må sparkles litt først.. Så det for jeg ta en annen gang :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Kommer du til Tinn eller? Har lyst til og se nærmere på bilen din..
Ja, men vet ikke om det blir med T3 eller T4. Håper jeg kan komme med To T3!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Husern
-
-

Post by Husern »

jakob wrote:
Kommer du til Tinn eller? Har lyst til og se nærmere på bilen din..
Ja, men vet ikke om det blir med T3 eller T4. Håper jeg kan komme med To T3!
Ja, to T3èr syntes jeg du skal komme med :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Har du festa el speila med 2 eller 3 skruer?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Husern
-
-

Post by Husern »

jostein wrote:Har du festa el speila med 2 eller 3 skruer?

Hei du :D
Om de gamle (manuelle) speilene bare er festet i to skruer, så har jeg festet el speilene kun i to..
Jeg laget ikke noen nye hull i døra..

Speilene sitter fortsatt på :mrgreen:
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Gjort litt småtteri med bilen i dag også.. Vasket og ordnet litt.. Fått pakket inn fortelt og div, så nå er alt klart for tur til Tinn.. Og selvfølgelig Drammenstreff til Mandag.. :D

Jeg dreit meg ut litt når jeg lakkerte for et par uker siden.. Tanken var jo og slipe ned kanten som ble etter jeg hadde maskert.. Men jeg lakkerte jo selvfølgelig grunningen helt ut til der jeg hadde maskert.. Så når jeg nå skulle "slipe" ned kanten i dag, Så begynte jo grunningen og skinne igjennom..

Image

Så det er vel bare og krype til korset og gjøre det opp igjen.. :oops:
Men det får bli til vinter`n igjen..

Image

Men på litt avstand, ble det ikke så verst..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

På Tinn sto Martin og solgte mye flott til T3 :D
Jeg klarte ikke helt og la være, så det måtte bli et sett med sota baklykter..

Image

Nå mangler det bare og få orden på støtfangeren.. planen var vel egentlig og få tak i en "ny" fanger. Men bestemte meg for og prøve og reparere den gamle.. Var og handlet inn glassfiber i dag.. Har aldri brukt det før, så det skal bli spennende... :mrgreen:
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Det er ikke så vanskelig! Se prosjekttråden min for litt inspirasjon og gyv løs. Vanlig glassfibermatte er litt stiv når det er kronglete former, Glava eller lo fra tørketrommelen duger som tilsatsmateriale for dette. Sistenevnte gir dog ikke særlig til bruddstyrke, så er dermed mest å regne som fyllmasse.

Husk å handle de billigste penslene du får tak i til å dytte på plass matte, og rikelig med engangshansker. Du får de ikke rent igjen når det har fått polyester på seg...

Ellers er det bare å jobbe raskt, men samtidig tålmodig. Ikke bland for mye polyester av gangen, når den begynner å sette seg går det ganske fort. For mye herder er ikke en god ide, den herder mer enn fort nok for en nybegynner med 1% herder.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Husern
-
-

Post by Husern »

subwoofer wrote:Det er ikke så vanskelig! Se prosjekttråden min for litt inspirasjon og gyv løs. Vanlig glassfibermatte er litt stiv når det er kronglete former, Glava eller lo fra tørketrommelen duger som tilsatsmateriale for dette. Sistenevnte gir dog ikke særlig til bruddstyrke, så er dermed mest å regne som fyllmasse.

Husk å handle de billigste penslene du får tak i til å dytte på plass matte, og rikelig med engangshansker. Du får de ikke rent igjen når det har fått polyester på seg...

Ellers er det bare å jobbe raskt, men samtidig tålmodig. Ikke bland for mye polyester av gangen, når den begynner å sette seg går det ganske fort. For mye herder er ikke en god ide, den herder mer enn fort nok for en nybegynner med 1% herder.

Se det du.. Da skulle vel jeg også kanskje få det til... :D Var og handlet inn glassfibermatte og polyester på biltema i går.. Vet ikke hvordan den er, men den funker sikkert..
Så da er det vel bare å gå på med krum rygg.. :mrgreen: Bilder kommer etter hvert som det blir gjort noe..

Tusen tak for tipset :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Ingen grunn til å gå på med krum rygg, det får du etter hvert...

Skal du ta avstøpning av noe, så smør det inn med vaselin, da fester det seg ikke, det fester heller ikke til frysetape og har man et større hull som skal fylles så bruk innsiden av vindusspyler kanner som "forskaling". Polyester får du på fingra uansett.... men det blir mindre ved bruk av plashansker, smør fingra gjerne inn med spenol eller vaselin før du begynner, så fester det seg ikke så bra til fingra. Husk også å bland polyester ut i en hermetikkboks, plast går i oppløsning. Som det er skrevet, bruk de billigste penslene, de kan ikke brukes på nytt. Husk å klippe opp flere lag med duk og gjør det klart før du begynner, så du kan legge på etter hvert. Jeg antar det går med 30 lag for å få 1cm tjukkelse.
Glassfiber er egentlig et artig materiale å jobbe med, lettformet og føyelig, men siger når det henger loddrett. Det lukter litt og når du sliper melom støpingene så støver det noe vanvittig så ha maske så du ikke drar for mye inn i halsen. Jeg drev med glassfiberstøping i stua i januar, jeg kan love deg det ble et bra lag glassfiberstøv over absolutt alt. :D

Vi gleder oss til å se resultatet.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Huser`n sin Westfalia.

Post by subwoofer »

Jeg pleier å bruke de billigste papptallerkene fra Ikketema til å blande i, iallfall når det er små mengder.

Synes også det er et morsomt materiale å jobbe med, terskelen for å sette igang er ikke høy. Men det blir litt sliping de første gangene...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Husern
-
-

Post by Husern »

Da er det vel bare og få satt i gang snart da :D
Blir nok ikke noe før til neste helg igjen.. Har egentlig god tid fremover... Skal snart sette inn bilen for vinteren.. Fikk ryddet opp i "verkstedet" i dag. Så nå er det plass til og få inn bilen, samtidig som det går an og få gjort litt med den også..

Tenkte og få tettet hullene med glassfiber, og evnt bygge opp resten med sparkel..
Som sagt, har jeg ikke noe erfaring med dette, men nå har jeg fått en del gode råd.. Så dette må jo gå bra :D :D (og sandpapir har jeg mye av)..... :mrgreen:
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Her har det ikke skjedd så mye i det siste.. Hadde egentlig store planer med og få reparert støtfangeren bak. Men har hatt en god del annet og henge fingrene i..
Nå er bilen trygt plassert for vinter`n..

Image

Image

Lukket og låst :D

Planen i løpet av vinteren er og få lagt opp slanger til servoen, samt og montere inn servopumpe.
Tenkte og ta ut alle rutene bak i bilen, og ta bort det som måtte være av rust der.. Tenkte og sote rutene i samme slengen :D
Må vel klare og få reparert bakfangeren i løpet av vinteren også da :mrgreen:
Ellers blir det vel en del småtteri som jeg skal få gjort.. Se hva som er igjen av tid etter hvert..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Har fått puslet litt i dag.. Jeg har hatt en motor stående (2,1), en liten stund.. Kjøpte den egentlig med tanke på og ha den i reserve. Men har vel funnet ut at jeg heller kommer til og overhale min egen litt på sikt.. Så er noen interessert i en motor, så er det mer info om den under "til salgs tråden".

Så jeg har fått skrudd av servopumpe og reimhjulet i bakkant av motoren.. Tenkte jeg skulle få montert det over på min egen i morgen..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Fått gjort litt småtteri i dag også.. Fått skrudd av reimhjulet på motoren. Gjort rent og lakkert festet til servopumpa. Støtfangeren som jeg så fint hadde tenkt og reparere viste seg og være delt i to.. Så jeg får se hva det blir til med den.. blir kanskje litt verre og reparere den i og med den ikke henger sammen.

Har hatt en "ny" eksospotte liggende til bilen. noe jeg fikk med av forrige eier. Tenkte og montere den i dag, men det var noe uorginale greier som ikke passet helt.. Det satt et "varmedeksel" rundt hele potta. Noe som gjorde at potta ikke passet i de to festeklammerne .. Så jeg lurte på om dekselet like godt kan kappes bort..Er det noen som ha noe erfaring med det. Skulle vel ikke ha så mye og si hva varmen angår skulle en tro. Det har jo ikke sittet noe tilsvarende deksel på den gamle potta.

Forrige eier monterte tilhengerfeste på bilen.. Han sa han ikke hadde festet det med alle boltene. Tenkte det var like så greit og skru ut hele festet for og se hvordan det så ut med tanke på rust.. Rust var det lite av, men jeg tror jeg faktisk kunne skru ut alle boltene med fingrene!!! Jammen godt jeg ikke har dratt noe tilhenger enda.. Kunne blitt stygt.....
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Universalpotte :? skeptisk.... Husk at de fleste biler har minst to potter i anlegget , t3 har bare en og den er stor ( og grisetung). kan nok hende at du får mere lyd enn du setter pris på :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Husern
-
-

Post by Husern »

Tur-Bo wrote:Universalpotte :? skeptisk.... Husk at de fleste biler har minst to potter i anlegget , t3 har bare en og den er stor ( og grisetung). kan nok hende at du får mere lyd enn du setter pris på :)
Eksospotta er i fra walker. Det sto at den var til T3 på "merkelappen".. :D Jeg får bare prøve og se hvordan lyd det blir ut av et.. Får evnt kjøpe nytt om det ikke holder mål.
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Lite har skjedd her i det siste.. Har hatt litt andre ting og pusle med.. Jeg har fått gjort rent servopumpa som jeg skal montere.. Den var full i gammel møkk.. Men, stålbørste, white sprite og bremserens, så går det an og få det i brukbart igjen.. :D

Image

Image

Lakkerte opp igjen festene til pumpa, samt reimhjulene... Prøve og "pynte" opp litt i motorrommet..
Jeg får prøve og ta meg selv i nakken, og få gjort litt mere med bilen fremover..

Image

Bestilte meg noen sortimentskuffer på nettet her forleden.. Prøve og få litt system i rotet mitt... :mrgreen:
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Rakk en liten tur i verkstedet etter jobb i dag :D
Skrudde sammen servopumpa og monterte den på plass i bilen..

Image

Lurte på en ting ang servoen.. Er det noen som kan si meg hvor/hvordan beholderen til servo oljen skal sitte.. Kjøpte alt ferdig demontert fra bil.. jeg har beholder og alt av slanger, men har ikke noe innfestning til den.
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Husern wrote:Rakk en liten tur i verkstedet etter jobb i dag :D
Skrudde sammen servopumpa og monterte den på plass i bilen..

Image

Lurte på en ting ang servoen.. Er det noen som kan si meg hvor/hvordan beholderen til servo oljen skal sitte.. Kjøpte alt ferdig demontert fra bil.. jeg har beholder og alt av slanger, men har ikke noe innfestning til den.
På mine (diesel biler 8) ) så satt den her: (ringet rundt med rødt)

Image
Men hvor den er tenkt plassert på dissa bensin greiene :roll: veit jeg ikke :wink:
Kan nok plasseres der du finner en fornuftig plass :)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Husern
-
-

Post by Husern »

Hva var det for noe da Roar? :D Diesel... Er ikke det forbeholdt lastebiler og anleggsmaskiner da? :D :D :D Trodde vi hadde blitt enige om det nå.. :mrgreen: Nei da.. Bare kødder jeg.. Jeg kan vel få mange sinte på nakken her inne med slike uttalelser som det... :mrgreen:

Men tilbake til servo.. Mener og huske beholderen skal sitte i bakkant av motorrommet, men er litt usikker.. Jeg mangler nok en festebrakett også tror jeg..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
RuneA
-
-

Post by RuneA »

Den sitter i bakkant ja, omtrent rett over den på bildet. Men bilde har jeg dessverre ikke.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Husern
-
-

Post by Husern »

Ok.. Da skal jeg nok prøve og få festet den der.. Tusen takk skal du ha. :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Godt og slutte tidlig på Fredagene... :D Da går det an og få gjort litt i verkstedet også..
Fått montert på plass "ny" eksospotte, og montert tilhengerfestet skikkelig.. Så nå burde det være trygt og dra tilhenger.. (les, båthenger) :mrgreen: :mrgreen:

Tenkte og begynne med og få tatt ut siderutene bak i bilen i morgen.. Jeg vil være trygg på at jeg får "stoppet" evnt rustangrep i vinduskarmene..

Så var planen og legge sotningsfilm på rutene, før jeg setter dem inn igjen..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Husern
-
-

Post by Husern »

Hadde egentlig store planer om og få tatt ut vindusrutene bak i bilen i dag.. Men jeg ga opp.. Følte jeg manglet et par hender til tider.. :? Skal få hjelp til neste helg, så da skulle det vel gå bedre..

Fikk heller begynne med andre ting :D

Image

Svigerfar laget "spesialverktøy" til meg.. Hadde litt problemer med og komme til og dra til bolten som holder reimhjulet med vanlig latmannsarm.. I stedet for evnt og lage hull i varmedekselet, eller skru det vekk, for og komme til, fikk jeg han til og lage dette til meg.. Senter bolten skulle vist dras til med 315 nm.. Så da var det greit og ha en skikkelig "latmannsarm" :mrgreen:

Tidligere i år, fikk jeg kjøpt luftedekselet til varmer`n av tranphomer Fikk endelig rotet meg til og lakkere og monter det..

Image

Takk for handelen tranphomer :D :D

Måtte ha litt mer og finne på i dag, så jeg skrudde ut grillen og hovedlampene.. Har vært litt rustent bak grillen, noe jeg egentlig skulle ha gjort noe med i fjor.. men nå er jeg alle fall i gang..
Blitt anbefalt og bruke Brunox som middel mot rust, så nå tenkte jeg at det skulle prøves..

Image

Image

Legge på et strøk til neste helg, før det grunnes og lakkeres.
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Post Reply