Montere intercooler på 1,6 TD

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
VW-Schnellfahrer
-
-

Montere intercooler på 1,6 TD

Post by VW-Schnellfahrer »

Jeg har kjøpt meg en intercooler, men har liten erfaring med slike saker. Jeg skrur stort sett bare på luftkjølte VW motorer.

Følg linken for å se intercooleren: http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBo ... SID=652447

Hvordan og hvor kan jeg montere denne, og hva trenger jeg av andre deler. Tar imot alle tips med stor takk.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har du hørt med Jørn?

Du må nok legge den lavt evt med innsug for kjøleluft under bilen mellom gear og motor skulle jeg mene. Den ligger jo på venstre side bak støtfanger på Passat for kjøling. Sjekk en T4 TDi så får du kanskje en formening om hvordan det skal se ut. Slanger fra Passat er lange, så kanskje du kan bruke noe derifra og?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

VW-Schnellfahrer
-
-

Post by VW-Schnellfahrer »

Hva er prinsippet (jeg er grønn på dette området)?

Kald luft inn i intercooleren, og deretter til luftfilteret?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Førts er det luft filteret slange til turboen, deretter så må du lage ny slange fra turbo til intercooler som du må få plasert et sted, deretter så ny slange som du må lage som går fra intercooler til insuget
Intercooler kjøler den varme luften som turboien har kompremert,

martin
Terje
-
-

Post by Terje »

Prinsippet er at kald luft tar mindre plass enn varm luft, dermed får du inn mer oksygen til forbrenninga hvis du setter på en intercooler.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

har skaffet en brukt intercooler som jeg vurderer å montere på 1,6 td'n. Tanken er ikke å øke turbotrykk å div for å ta ut mer effekt, men kun for å få ned tempen på lufta, for å muligens bedre livskvaliteten til maskinisten. Noen som har prøvd dette, eller som har gode/dårlige tips i forbindelse med dette.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Om du kjøler luften så vil også trykket synke, derfor må du justere oppigjen trykket til standar trykk

martin
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

vwbus.no wrote:Om du kjøler luften så vil også trykket synke, derfor må du justere oppigjen trykket til standar trykk

martin
blir vel nødt til å justere litt trykk alikevell da... bør kanskje vente til jeg har montert oljekjøler først.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Da VW i Norge i sin tid begynte å selge IC til T3 1,6 TD reklamerte de visstnok med at dette skulle fjerne alle varmkjøringsproblem. Så til tross for høyere effekt vil motoren gå kaldere. Får altså i både pose og sekk.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Montere intercooler på 1,6 TD

Post by narle »

VW-Schnellfahrer wrote:Jeg har kjøpt meg en intercooler, men har liten erfaring med slike saker. Jeg skrur stort sett bare på luftkjølte VW motorer.

Følg linken for å se intercooleren: http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBo ... SID=652447

Hvordan og hvor kan jeg montere denne, og hva trenger jeg av andre deler. Tar imot alle tips med stor takk.
Jeg har montert vannavkjølt intercooler på min t3 med 1,9tdk.Har kun brukt bilen den siste uka med det montert.Har ikke justert opp trykket enda,så forskjellen før og etter er liten.Settet er fra Oettinger og består av radiator,sirkulasjonspumpe,ic. med vannkjøling,rele og ledninger,vannslanger som går til fronten på bilen.Altså et eget kjølesystem.Fordelen er at du ikke trenger et luftinntak bak i motorrommet.Intercooleren står i hjørnet ved den svarte boksen som inneholder glødesikringen,releet.Trangt og mye arbeid for å få det til.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

Ic'n som jeg har kjøpt er en luftkjølt en som jeg tenkte å plassere ved venstre drivaksel. Kommer fra mittibuschi 2,3 td.
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

Post by finn00 »

Har intercooler fra en saab 900 liggende. Fant ut at den antakelig er grei å montere siden den er liten av størelse. Tenker jeg slal prøve å sette den i "brønnen" under luftfiltret. Er litt skeptisk på grunn av dritt som blir sparka opp av bakdekka, men jeg håper skvettlapper løser det problemet. Skal komme med oppdatering når jeg kommer meg i gang med det prosjektet
Fransk liten tøs, leter etter buss...
roars
-
-

Post by roars »

Livar wrote:Da VW i Norge i sin tid begynte å selge IC til T3 1,6 TD reklamerte de visstnok med at dette skulle fjerne alle varmkjøringsproblem. Så til tross for høyere effekt vil motoren gå kaldere. Får altså i både pose og sekk.
Eeeeh, har de noengang annonsert med at de solgte IC på vag ?
Hvilken type da ???
Syncroen min har en elektrisk "ladeluftkjøler"...iflg. ETKA.
Roar Sørnmo
Livar
-
-

Post by Livar »

roars wrote:Eeeeh, har de noengang annonsert med at de solgte IC på vag ?
Hvilken type da ???
Syncroen min har en elektrisk "ladeluftkjøler"...iflg. ETKA.
Var vel Oettinger etter det jeg har hørt. Er ikke gammel nok til at jeg har opplevd dette selv...
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

roars wrote: Syncroen min har en elektrisk "ladeluftkjøler"...iflg. ETKA.
Er det ikke den elektriske kjølevifta som står bak/innenfor venstre baklys du tenker på? Noen biler er levert med en slik vifte som skal kjøle innsugslufta til turboen når motorn går på tomgang.
roars
-
-

Post by roars »

Bjørnar wrote:
roars wrote: Syncroen min har en elektrisk "ladeluftkjøler"...iflg. ETKA.
Er det ikke den elektriske kjølevifta som står bak/innenfor venstre baklys du tenker på? Noen biler er levert med en slik vifte som skal kjøle innsugslufta til turboen når motorn går på tomgang.
Stemmer...ETKA kaller dette ladeluftkjøler ;)
Men den går ikke kun på tomgang, den slår in på temp.

Er også en forvarmer på min bil...går sammen med glødinga.
Roar Sørnmo
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

jeg har en sånn vifte, men den luftslangen fra vifta er ikke koblet til. hvor skal den settes på?
roars
-
-

Post by roars »

oyvinla wrote:jeg har en sånn vifte, men den luftslangen fra vifta er ikke koblet til. hvor skal den settes på?
Fra "vifta" skal den inn på luftfilteret.
Fra luftfilteret er det 2 uttak...ett til turboen og ett som skal blåse kald luft på utsiden av turboen, DEN har jeg kutta ut....

RS
Roar Sørnmo
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Montere intercooler på 1,6 TD

Post by narle »

narle wrote:
VW-Schnellfahrer wrote:Jeg har kjøpt meg en intercooler, men har liten erfaring med slike saker. Jeg skrur stort sett bare på luftkjølte VW motorer.

Jeg har montert vannavkjølt intercooler på min t3 med 1,9tdk.Har kun brukt bilen den siste uka med det montert.Har ikke justert opp trykket enda,så forskjellen før og etter er liten.Settet er fra Oettinger og består av radiator,sirkulasjonspumpe,ic. med vannkjøling,rele og ledninger,vannslanger som går til fronten på bilen.Altså et eget kjølesystem.Fordelen er at du ikke trenger et luftinntak bak i motorrommet.Intercooleren står i hjørnet ved den svarte boksen som inneholder glødesikringen,releet.Trangt og mye arbeid for å få det til.
Delenummmeret på intercooler:Oettinger 108 121 00.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Livar
-
-

Post by Livar »

Etter nye samtaler har jeg funnet ut at VW ikke solgte IC i Norge, men hadde reklame for det, og henviste til Vest Tuning? i Oslo. Disse solgte og monterte dette.
Ble ikke anbefalt å montere på motor gått mer enn 100 000 km.
Post Reply