Ventilløftere JX
Ventilløftere JX
Er det noen av disse TD (1,6 JX) som har hydrauliske ventilløftere ??
Anyone ?
Anyone ?
Roar Sørnmo
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Joda...har shims sett...men mener å huske at jeg titta nedi en T3 som det tydelig stod på dekslet achtung hydraulisk osv osv...rapidspeed wrote:nei de må skives om de tikker. får kjøpt sett på biltema
KAN jaggu hende jeg har bomma, at det var en R4 bensiner som satt baki der (husken...)
Roar Sørnmo
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Shims'n er selvfølgelig mellom hydr.løfter og kamm, ikke ventil.Bjørnar wrote:1,6 td har hydrauliske løftere med en slags "shims" mellom løfter og ventil
Hvis du skrur av kammen og løfter opp "hetta" som sitter rundt ventilfjæra så er dette en hydraulisk ventil-løfter. På toppen av denne sitter det en shims som du kan pelle av. Hvis du setter denne løfteren i skrustikka så kan du se at det pippler olje ut av den når du strammer til. Dette skal du ikke kunne klare med bare fingrene.
Har pr dags dato ikke sett 1,6 TD uten disse!
Hmmm, merkelig...ligner lite på hydrauler på min(e) motorer...Bjørnar wrote:Shims'n er selvfølgelig mellom hydr.løfter og kamm, ikke ventil.Bjørnar wrote:1,6 td har hydrauliske løftere med en slags "shims" mellom løfter og ventil
Hvis du skrur av kammen og løfter opp "hetta" som sitter rundt ventilfjæra så er dette en hydraulisk ventil-løfter. På toppen av denne sitter det en shims som du kan pelle av. Hvis du setter denne løfteren i skrustikka så kan du se at det pippler olje ut av den når du strammer til. Dette skal du ikke kunne klare med bare fingrene.
Har pr dags dato ikke sett 1,6 TD uten disse!
På bilde i ETKA er det helle ikke hydrauler, men deleliste på shims.
Snakket med delelageret på VAG lokalt i går..og han kunne ikke skjønne at det var hydrauler, det er shimset sa han.
Lite poeng med shims om det er hydraulisk.
Roar Sørnmo
Nå har jeg justert ventilene på min JX motor...dvs. shimset opp.
Den har overhodet ikke noe hydraulløftere.
Har to motorer her INGEN har hydrauler.
Bare en kopp som står rett på ventilen, med shimset mot kammen.
Om den hydraulisk er det etter all sannsynlighet IKKE en JX motor.
Tror muligens noen GOLF'er hadde hydraulisk, men da er det snakk om FX/GX motor.
Den har overhodet ikke noe hydraulløftere.
Har to motorer her INGEN har hydrauler.
Bare en kopp som står rett på ventilen, med shimset mot kammen.
Om den hydraulisk er det etter all sannsynlighet IKKE en JX motor.
Tror muligens noen GOLF'er hadde hydraulisk, men da er det snakk om FX/GX motor.
Roar Sørnmo
Nja..ikke sikkert det...spørs jo om det er en annen topp/motor du har i din bil...evt. annen topp med andre løftere.Bjørnar wrote:har jeg virkelig tatt så feil...å jeg som har lagt løfterne i olje v div rep.
Nesten så jeg må ta fram kappeskiva å dele en løfter...i to på langs.
Vel...har iallefall shimset opp min motor nå da...
0,25 på innsug, 0,45 på exos, varm motor.
MEN jeg har en helt ny ubrukt topp stående her...(GX kode) komplett med kam/løftere etc...der er ikke løftere lik på JX motoren.
Sannsynligvis hydraulisk.
Roar Sørnmo