Bygge om T4 TDI til syncro.
-
Odne Laukeland
- -

- Car: T5 4 Motion
- Phone: 90867026
Bygge om T4 TDI til syncro.
Hei.
Har ein ok T4 Caravelle, men ettersom vegen heime no er høgst primitiv og midlertidig skulle eg eigentleg bytta den i ein med 4wd. Dette tillet dessverre ikkje lommeboka akkurat no, pluss at eg syns det er drygt med langt over 100000 for gamle rustholkar, som dei rimelegaste alternativa stort sett er.
Spørsmålet er: Er det mogeleg å bygge om den eg har til syncro? Dersom ein får tak i ein delebil skulle det vel la seg gjere?
Må ein i så tilfelle hente gaerkasse og bakstilling frå ein 2,5 TDI, eller kan dette brukast frå 2,4 diesel evt 2,5 bensin? Då blir jo utvalet av delebilar plutseleg eit heilt anna.
Skjønar sjølvsagt at dette er ein stor jobb, men lurer på om det er nokon som har gjort dette. evt. framgangsmåte, kva må bytast og kor omfattande er dette eigentleg? Eg har tilgang til løftebukk og det meste av verktøy.
Har ein ok T4 Caravelle, men ettersom vegen heime no er høgst primitiv og midlertidig skulle eg eigentleg bytta den i ein med 4wd. Dette tillet dessverre ikkje lommeboka akkurat no, pluss at eg syns det er drygt med langt over 100000 for gamle rustholkar, som dei rimelegaste alternativa stort sett er.
Spørsmålet er: Er det mogeleg å bygge om den eg har til syncro? Dersom ein får tak i ein delebil skulle det vel la seg gjere?
Må ein i så tilfelle hente gaerkasse og bakstilling frå ein 2,5 TDI, eller kan dette brukast frå 2,4 diesel evt 2,5 bensin? Då blir jo utvalet av delebilar plutseleg eit heilt anna.
Skjønar sjølvsagt at dette er ein stor jobb, men lurer på om det er nokon som har gjort dette. evt. framgangsmåte, kva må bytast og kor omfattande er dette eigentleg? Eg har tilgang til løftebukk og det meste av verktøy.
Odne Laukeland
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Bygge om T4 TDI til syncro.
det er ganske så enkelt. Bakre potte må byttes grunnet mellomaksel, ellers er det bare å flytte over vinkeldrev, mellomaksel og bakaksel. Syncro har nok anna utveksling på kassa, men det kan hende du er heldig å finner en med samme utveksling som den kassa du alt har? Isåfall trenger du ikke bytte kasse. De forskjellige utvekslinger finner du på brickyard.co.uk trur eg. Begynn der så gir vel resten seg sjøl.
Ta isåfall deler fra en bil med samme årgang eller nyere pga skivebremsene bak. Da er det større sjans for andre likheter og.
Ta isåfall deler fra en bil med samme årgang eller nyere pga skivebremsene bak. Da er det større sjans for andre likheter og.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
hei
Mener dette har vært oppe før, å at det da ble nevnt at det ble problemer med eukontroll etc pgav typegodkjenning? Eller roter jeg nå?
Mener dette har vært oppe før, å at det da ble nevnt at det ble problemer med eukontroll etc pgav typegodkjenning? Eller roter jeg nå?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Visst du får papirer fra møller norge på dette,er det bare å gi gass,og godkjenne det hos BT.Ring Møller og hør hva di sier.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
-
storbonden
- -

- Car: 2003 t4 multivan
- Phone: 47857447
Dette har jeg og tenkt litt på. Skulle egentlig bygge min automat 2,5 tdi over til 4 trekk og manuell. Men fikk nettopp ny automatkasse på garantien, så da får den være i. Men er det noe mulighet for og bygge om til 4 trekk likevel? Med og feks montere synkro kassa på automatkassa mi? Går det an eller?
-
Odne Laukeland
- -

Hmm... Dette høyrdes jo ikkje heilt avskrekkande ut. Vi får sjå om det dukkar opp nokre deler utover hausten.
Fann div. om utveksling her:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
Det ser ut som om eg har AFK, DRH, DXZ eller EFA kasse på min bil med ACV motorkode. Dette skal eg sjekke ut.
Men, er det slik at kassa mi må ha akkurat same utveksling som kassa syncrodelene kjem i frå, eller vil det berre bety at bilen sannsynlegvis vert noko høgare gira på dei første gira? Altså: Vil ulik utveksling kunne føre til at kasse og diff ikkje passar saman/får ulik hastigheit på fram- og bak-hjula?
Fann div. om utveksling her:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
Det ser ut som om eg har AFK, DRH, DXZ eller EFA kasse på min bil med ACV motorkode. Dette skal eg sjekke ut.
Men, er det slik at kassa mi må ha akkurat same utveksling som kassa syncrodelene kjem i frå, eller vil det berre bety at bilen sannsynlegvis vert noko høgare gira på dei første gira? Altså: Vil ulik utveksling kunne føre til at kasse og diff ikkje passar saman/får ulik hastigheit på fram- og bak-hjula?
Odne Laukeland
-
Der Postmeister
- -

det må passe med bakakselen ellers skjærer du den. Det er dette så mange, mange gjorde med T3 den gangen de var i drift: monterte feil fremdiff ifht kassa når viscosen var utslitt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Odne Laukeland
- -

Ok, rekna nesten med det. Men for å spørre litt meir. Må alle tala i denne tabellen eg linka til stemme, (altså forholdstal for kvart enkelt gir), eller held det at det første forholdstalet, "Achs-antrieb" stemmer? Ville kanskje tru det men eg har ikkje så mykje greie på dette.
Det står nokre Ambulansar på det lokale hoggeriet, så der er det gjerne eit håp om å finne litt deler.
Det står nokre Ambulansar på det lokale hoggeriet, så der er det gjerne eit håp om å finne litt deler.
Odne Laukeland
-
Der Postmeister
- -

ambulansene er vel stort sett automater er de ikke?
Alt må stemme ja. Beste er å ta alt fra samme bil hvis mulig. Legg og merke til at sperrer er et option T4 mer eller mindre 100% av alle solgte biler mangler. Selgerne sov skikkelig i timen den gangen de var nye. T3 ble iallefall levert med minst ei sperre bestandig.
Jeg ville kanskje vurder å ta alt ifra en 2.4D uten dobbelt svinghjul og brukt det svinghjulet og. Da er du kvitt det andre problemet TDi har hatt med "stadige" skrangel i svinghjul. Og kanskje du får en mer terrengvennlig utveksling? Veit ittj?
Alt må stemme ja. Beste er å ta alt fra samme bil hvis mulig. Legg og merke til at sperrer er et option T4 mer eller mindre 100% av alle solgte biler mangler. Selgerne sov skikkelig i timen den gangen de var nye. T3 ble iallefall levert med minst ei sperre bestandig.
Jeg ville kanskje vurder å ta alt ifra en 2.4D uten dobbelt svinghjul og brukt det svinghjulet og. Da er du kvitt det andre problemet TDi har hatt med "stadige" skrangel i svinghjul. Og kanskje du får en mer terrengvennlig utveksling? Veit ittj?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Dette med sperrer som Rune her nevner, kan jeg som surfer Finn relativt ofte kvittere for.
Jeg har vel sett to T4 med sperre foran og bak, men endel sperrer på bakakslinga.
Kan man bruken av sperrer så er det jo greit men for dumme, dumme Hvermansen så var det helt ok at ikke selgerne forklarte hva disse var til - så sparte man noen usle kroner på å kjøpe seg en ufullstendig bil
Jeg har vel sett to T4 med sperre foran og bak, men endel sperrer på bakakslinga.
Kan man bruken av sperrer så er det jo greit men for dumme, dumme Hvermansen så var det helt ok at ikke selgerne forklarte hva disse var til - så sparte man noen usle kroner på å kjøpe seg en ufullstendig bil
Aldri sett T4 med sperre forran.Er du helt sikker Yngve??
Utvekslinga er forskjellig på 2.4d og tdi'en.Det vil si at jeg med tdi ikke kan montere bakdiffen fra en 2.4d i min tdi.
Utvekslinga er forskjellig på 2.4d og tdi'en.Det vil si at jeg med tdi ikke kan montere bakdiffen fra en 2.4d i min tdi.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
-
Rudeboy
- -

Skal se om jeg finner et bilde, vent slutt.
Jobber med saken...
Jobber med saken...
Last edited by Rudeboy on 31 Aug 2011, 09:57, edited 1 time in total.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Men blir nå dette likt på T4, da? I girkassa på T3 var mellomakselen koblet direkte på utgående aksel på girkassa, som samtidig var pinjongen på bakdiffen. Da må selvfølgelig diffen framme og bak ha samme utveksling. Hvis ikke jeg har misforstått så drives vinkeldrevet på T4 direkte av differensialhuset på framdiffen, og roterer uansett med samme hastighet som dette. Utvekslingen mellom girkasse og framhjul sitter altså tidligere i drivverket. Dermed vil bakhjula rotere med samme hastighet som forhjula, forutsatt at utvekslingen i vinkeldrevet foran er lik som utvekslinga på vinkeldrevet i bakdiffen.Der Postmeister wrote:det må passe med bakakselen ellers skjærer du den. Det er dette så mange, mange gjorde med T3 den gangen de var i drift: monterte feil fremdiff ifht kassa når viscosen var utslitt.
Drivakselen fra framdiffen til høyre forhjul går inni inngående aksel på vinkeldrevet (som er hul) og roterer uavhengig av denne. Inngående aksel på vinkeldrevet går i inngrep med differensialhuset. Derfor tror jeg kanskje ikke det er mulig å montere et vinkeldrev fra syncro på girkassa fra en tohjulstrekker. Men jeg har ikke skrudd noe særlig på girkassene på T4 syncro, så det er jeg ikke helt sikker på.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Odne Laukeland
- -

Nokon som veit sikkert om ein faktisk må byte girkasse/ha nøyaktig same utveksling, eller om det er slik siste mann over her trur? Reknar med det blir litt for enkelt å gjere det slik som innlegget ovanfor foreslår.
Odne Laukeland
-
Der Postmeister
- -

Vet ikke, Henrik. Akkurat her har jeg bare tenkt i T3 baner og sålenge vi forsvidt snakker samme 4wd språk(syncro) tok jeg for gitt samme utvekslingsproblematikk. Jeg ville iallefall ikke gambla. Dette blir dyr ombygg uansett.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rudeboy
- -

Vet vi hvor dyrt det kan bli ?
For hevesett, skid plates under motor og fueltank samt grøvere dekk fra peter Seikel med TÜV-godkjenning havner man fort opp i 30 laken, som en sammenligning i prisleie.
For hevesett, skid plates under motor og fueltank samt grøvere dekk fra peter Seikel med TÜV-godkjenning havner man fort opp i 30 laken, som en sammenligning i prisleie.
-
Rikskringkastingen
- -

Link til splittegning av T4 syncrogirkasse. (Edit: Trodde jeg.. Det ser ut til at denne har 3 aksler i girkassa, så kanskje det er ei 6-trinns T5-kasse?)
http://regiowiki.hna.de/images/8/8c/MQ350.jpg
Legg merke til at selve differensialhuset (som solhjul og planethjul til framdiffen er montert inni) er forlenget ut til splines på høyre side. Inngående aksel på vinkeldrevet er koblet på denne. Denne splinesen finnes sannsynligvis ikke på framdiffen på 2wd. Venstre drivakselflens er lik som på 2wd. Høyre flensaksel går inni den hule akselen til vinkeldrevet, men roterer fritt i forhold til denne. Den er bare koblet til solhjulet inni framdiffen og til drivakselen. Når bilen kjører rett fram roterer høyre og venstre drivaksel med lik hastighet, da drives også vinkeldrevet med nøyaktig samme hastighet. Helt uavhengig av sluttutvekslingen på kronhjul og "pinjong" (utgående aksel på selve girkassa). Derfor mener jeg at det må være forskjellig utveksling på vinkeldrevet foran og bak for at for- og bakaksel skal kunne rotere med forskjellig hastighet på T4. Jeg tror det finnes noen små avvik i utvekslinger på vinkeldrev på forskjellige T4. Tror kanskje det var et skille på våren '94 for eksempel. Mulig at utvekslinga var så lik at det vil fungere om hverandre, men jeg er ikke sikker. Men hvis bakdiffen og vinkeldrevet framme kommer fra samme bil, så bør det kunne monteres på en hvilken som helst syncrokasse. Så lenge vinkeldrevet passer fysisk på. Girkassene på 2,4 D og 2,5 TDI 102hk er helt forskjellig oppbygd, så jeg vet ikke om vinkeldrevene passer om hverandre. På tidlige 2,4 D og 2,5 B brukes noen av syncrokassene på begge versjoner, så de bør passe om hverandre.
Edit2: http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... adID=40230 Her kan dere finne bilder av vinkeldrev på T4 Syncro demontert fra girkassa. Legg merke til høyre drivaksel i midten og den hule akselen med splines som driver vinkeldrevet. Samme prinsipp som splittegningen over, men litt annen utførelse.
http://regiowiki.hna.de/images/8/8c/MQ350.jpg
Legg merke til at selve differensialhuset (som solhjul og planethjul til framdiffen er montert inni) er forlenget ut til splines på høyre side. Inngående aksel på vinkeldrevet er koblet på denne. Denne splinesen finnes sannsynligvis ikke på framdiffen på 2wd. Venstre drivakselflens er lik som på 2wd. Høyre flensaksel går inni den hule akselen til vinkeldrevet, men roterer fritt i forhold til denne. Den er bare koblet til solhjulet inni framdiffen og til drivakselen. Når bilen kjører rett fram roterer høyre og venstre drivaksel med lik hastighet, da drives også vinkeldrevet med nøyaktig samme hastighet. Helt uavhengig av sluttutvekslingen på kronhjul og "pinjong" (utgående aksel på selve girkassa). Derfor mener jeg at det må være forskjellig utveksling på vinkeldrevet foran og bak for at for- og bakaksel skal kunne rotere med forskjellig hastighet på T4. Jeg tror det finnes noen små avvik i utvekslinger på vinkeldrev på forskjellige T4. Tror kanskje det var et skille på våren '94 for eksempel. Mulig at utvekslinga var så lik at det vil fungere om hverandre, men jeg er ikke sikker. Men hvis bakdiffen og vinkeldrevet framme kommer fra samme bil, så bør det kunne monteres på en hvilken som helst syncrokasse. Så lenge vinkeldrevet passer fysisk på. Girkassene på 2,4 D og 2,5 TDI 102hk er helt forskjellig oppbygd, så jeg vet ikke om vinkeldrevene passer om hverandre. På tidlige 2,4 D og 2,5 B brukes noen av syncrokassene på begge versjoner, så de bør passe om hverandre.
Edit2: http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... adID=40230 Her kan dere finne bilder av vinkeldrev på T4 Syncro demontert fra girkassa. Legg merke til høyre drivaksel i midten og den hule akselen med splines som driver vinkeldrevet. Samme prinsipp som splittegningen over, men litt annen utførelse.
Henrik Engen
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
kan en bruke gir kasse og drivverk fra en 2,5 bensin til en sån ombyging??
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
Fullfører du denne prosessen er det vel et krav fra Forummedlemmer at dette oppfølges og dokumenteres
Spennende...
Spennende...
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg tror kanskje ikke det blir noen suksess på 2,5 TDI. De girkassene er bygd opp ganske forskjellig. TDI har slavesylinderen bygd sammen med utløserlageret, mens bensinern har vel utvendig slavesylinder. Du må også bevege spaken forskjellig for å få revers på de to kassene, så overføringene passer sikkert ikke. Jeg tror heller ikke at bensinkassa har veldig godt av momentet i TDI'n.therkildsen wrote:kan en bruke gir kasse og drivverk fra en 2,5 bensin til en sån ombyging??
Henrik Engen
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
ja håpper at du leger ut mye bilder og forklaringer vist du bygger omDigger wrote:Fullfører du denne prosessen er det vel et krav fra Forummedlemmer at dette oppfølges og dokumenteres![]()
![]()
![]()
Spennende...
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
-
Odne Laukeland
- -

Vi får sjå om tida strekk til. Første betingelse er at det dukkar opp ein aktuell delebil i nærområdet. Pluss at løftebukken må monterast opp heime i garasja. Men så er det hjortejakta som kjem inn i bildet då;)
Men er det altså ingen problem å montere girkasse frå 2,4 over på 2,5 TDI i alle fall?
Er 2,4 kassa like solid som 2,5 kassa?
Men er det altså ingen problem å montere girkasse frå 2,4 over på 2,5 TDI i alle fall?
Odne Laukeland
-
Rikskringkastingen
- -

Jo, jeg tror det er et problem. 88hk TDI har kanskje ei girkasse som ligner på 2,4. Men 102 TDI har en annen girkassekonstruksjon. Jeg tror det er ganske mye som i tilfelle må bygges om, og jeg tror ikke 2,4-kassa tåler momentet fra TDI'n spesielt godt.Odne Laukeland wrote: Men er det altså ingen problem å montere girkasse frå 2,4 over på 2,5 TDI i alle fall?
Henrik Engen
-
Odne Laukeland
- -

Ok, men då trur eg eg skrinlegg heile prosjektet inn til vidare. Dersom det ikkje skulle dukke opp ein rusta og bulka TDI syncro med havarert motor til gibort pris sjølvsagt.
Odne Laukeland