VonZu wrote:Tja... Det hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje jeg må ta en titt på delebilen igjen.
Men da skal hvertfall hengselet være på plass før et evt. felgkjøp.
Fant lite om det her inne. Er det en omfattende sak? Eller er det bare å sveise inn et stykke for å gjøre det lenger?
Se i prosjekt Diesel djevelen. Skaravelle har gjort de endringene du tenker på.
VonZu wrote:Takk, takk Vi tenker nok å bevare mye av originaliteten i denne. Den er ikke så fredet som retroen, men heller ikke så fritt-frem som syncroen. Tenker å gjøre veldig lite som er vanskelig reversibelt.
Tja, det trenger ikke være så vanskelig å få maskinert av litt. Ikke nødvendigvis dyrt heller.
Men hvis vi skulle hatt de felgene, tror jeg vi hadde gått for litt breiere dekk enn deg bak. Hvor mye tror du vi måtte maskinert da?
Det blir bare gjetting... men om det er mulig (og forsvarlig) å maskinere av 5mm, tror jeg det burde gå med 225/50 dekk, noe som ser mye mer rett ut på 8toms felger. Mulig skyvedøra fremdeles vil subbe litt i dekksida, men den stopper i allefall ikke i felgkanten sånn som den av og til gjør hos meg nå.
Som et ledd i kampen for økt lagringskapasitet i Kometens bodel, sitter jeg og funderer mye på å ha reservehjulet på bakluka. Med en egen svart pose rundt, som det står Komet på. Da kunne det vært en verktøykasse mellom framhjula, for å få ut en del verktøy av bodelen.
Kanskje det går an å lage reservehjulsoppheng av en gammel bremsetrommel? Skjære den om til en "flens", tre den gjennom bakluka fra innsiden, og feste den til stålplata. Muligens hadde det vært tilstrekkelig å lime trommelen fast i stålplata med PL-400, eller lignende. Da kunne kanskje limen stoppet vannintrengning mellom bolt og hull i plata. Men det hadde kanskje blitt vrient å få av, hvis behovet skulle melde seg. Muligens det hadde vært bedre med skruer og pakninger.
Og så sterkere dempere til bakluka. Har ikke sett mange 2WD med reservehjul på bakluka, men jeg tror jeg syns det hadde vært kult. Litt mer asfaltkriger.
VonZu wrote:Tja... Det hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje jeg må ta en titt på delebilen igjen.
Men da skal hvertfall hengselet være på plass før et evt. felgkjøp.
Fant lite om det her inne. Er det en omfattende sak? Eller er det bare å sveise inn et stykke for å gjøre det lenger?
Se i prosjekt Diesel djevelen. Skaravelle har gjort de endringene du tenker på.
pål
Er ikke veldig hokuspokus, kan kikke hvis du kommer til Tinn. Fikk løst det uten å sveise i bilen, så det er reversibelt. Hvis man har en ekstra bøyle ihvertfall
skaravelle wrote:
Er ikke veldig hokuspokus, kan kikke hvis du kommer til Tinn. Fikk løst det uten å sveise i bilen, så det er reversibelt. Hvis man har en ekstra bøyle ihvertfall
Når vi kommer til Tinn
Ekstra bøyler har jeg, så det skal bli interessant å se på din bil. Jeg har engentlig hatt veldig lyst å se den helt siden jeg så i prosjekttråden første gang, så dette ser jeg frem til.
Jeg oppdaget i går at delebilen har noe utluftingsgreier i bakkant av bakvinduene, og jeg tenkte at det kanskje kunne vært noe for Kometen. Ser for meg at det gir mer luftutskifting i bilen på langtur. Og ved camping, forsåvidt.
Nå er Kometen avlevert til sine nye eiere. Selv om vi har en annen Komet, var det egentlig ganske vemodig å kvitte seg med denne. Utrolig kjekk bil, som jeg lett hadde lagt ut på nye langturer med.
For de av dere som leser dette, og var på Tinn i år, så er Kometens nye eiere det paret vi hadde med oss i sivilforsvarbilen til Tinn. Om de kommer på forum med bilen vet jeg ikke. Går alt etter planen, legger vi på langtur til sommeren med begge Kometene
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
Som det påpekes her, så skal den ikke akkurat så langt vekk
Og Sunshinekometen er slett ikke noen dårlig erstatning. Vi valgte tross alt å beholde den og selge den andre