1.6 td vil plutselig ikke starte

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Anders_O
Car: T3 1.6 TD
Phone: 98614081

1.6 td vil plutselig ikke starte

Post by Anders_O »

Jeg skulle starte opp bilen i går kveld, og det var ikke antydning til liv. Kjørte den senest kvelden før. Den har alltid vært utrolig lettstartet, selv uten gløding. Startmotoren drar som en helt, men intet liv.

Etter å ha lest meg opp litt på nettet så forstår jeg at det finnes tre "klassikere" når det gjelder mitt problem. Gløding, fuel-cut-off solenoiden (stopp solenoide?), og lekasje på drivstoffslangen (pumpen klarer ikke å suge nok diesel). Jeg har gjort et par tester.

- Når det gjelder glødeplugger, så byttet jeg disse sammen med glødereleet og sikring for under to år siden. Det kommer 12v til glødepluggene, og releet slår seg ut etter normalt lang tid med gløding (ca 30 sek). Klarer ikke kjenne om de blir varm eller ikke. Jeg har et ampermeter - så kunne testet om de trekker strøm også. Er det ikke ca 10-15 amper per glødeplugg = 40 til 50 amper om alle virker? Uansett så virker det ikke så sannsynlig at det er glødepluggene siden jeg aldri har hatt startproblemer før - hverken i 20 minus eller 20 pluss.

- Denne stopp solenoiden er jeg mindre kjent med. Om jeg slår på tenningen og tar ledningen til solenoiden av og på, så hører jeg det tikker. Noe skjer, men vet ikke hva. Er det mulig å ta denne ut o se om den virker?

- Det siste er dieseltilførsel. For å eliminere dette hadde jeg diesel i en trakt som var koblet direkte til slangen inn på pumpen. Holdt trakten høyt slik at det ble bra med fall. Min kjære kone satt fremme å prøvde å starte. Diesel forsvant fra trakten - og gikk rett i returslangen! Jeg hadde løsnet dieselfilteret, så jeg kunne se diesel renne ut av returslangen omtrent i samme tempo som det forsvant fra trakten. Hva betyr det? Kan det ha noe med stop solenoiden å gjøre?

Neste trekk er vel kanskje å løsne et at rørene til dysene og se om det kommer diesel?
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Re: 1.6 td vil plutselig ikke starte

Post by martins.macs »

Det kan være kanskje lurt å sjekke registerreim og timingen.
Vi hadde nettop en T3 med startvansker og da viste det seg at det lille tannhjulet hadde løsnet seg litt og timingen var feil som gjøre at bilen ville ikke starte.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

det er ikke normalt med 30 sek gløding... bare for å ha nevnt det.
:roll:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Enklest å måle spenningen på den innerste glødepluggen. Spenninga skal ligge over pluggen i 10-15 sekund etter at du har slått på tenninga Kan måles med voltmeter eller prøvelampe. Det er best at dere er to, så få med deg kona.Vanskelig å måle strømmen med et vanlig voltmeter da de bare sjelden kan måle mer enn 10 amp.

viewtopic.php?f=4&t=28719
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Anders_O

Post by Anders_O »

Bilen har alltid brukt lang tid på å gløde. Jeg trodde det var reelet og glødepluggene, og byttet begge deler for noen år siden. Glødepluggene får 12V, men har ikke sjekket om de faktisk virker.

Kan ikke kjenne at pluggene blir varme, men skal sjekke med apermeter etterpå. Det går til 60 ampere.

Registerreimen ble byttet for 2 år siden. Den er fortsatt stram. Det er jo heller ikke lett å sjekke om den er hoppet over - eller?
Anders_O

Post by Anders_O »

Da har jeg vært en tur ut og sett på et par ting. Det ser ut til at samtlige glødeplugger har tatt kvelden.... Koblet på ampermeter, men null utslag. Det gikk inn 12 volt, men de trakk ikke strøm.

De var nye alle sammen for to år siden. Husker ikke merket, men det var IKKE Biltema. For noe dritt. regner med de har død en etter en, og den siste i går. Det kan jo forklare den lange glødetiden også. 30 sekunder er sikkert maxtiden på releet.

Får ikke tak i nye i kveld, men satser på å skaffe noen nye i morgen. Noen som har erfaring med glødeplugger av litt bedre kvalitet?

Tok ut på 1 og 4 sylinder, og koblet de mot batteriet. Ikke en liten lunk engang.

Image

Bytter i morgen, og kommer tilbake med resultatet.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Har du prøvd å kinne mye, evt. slepe den i gang? Den bør starte til slutt uten gløding også...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Glødeplugger fra Bosch eller Beru pleier å fungere bra.

Men jeg snakket med en gammel mekaniker en gang, som mente det var veldig viktig å skru til glødepluggene med riktig moment. Hvis de blir skrudd for hardt fast varer de ikke lenge. Jeg har ikke så veldig mye erfaring med dette selv, og vet ikke om det stemmer. Men det er jo ikke helt usannsynlig. Hvis innmaten i glødepluggen står i spenn, og forskjellige materialer utvides forskjellig når pluggene og toppen varmes opp og kjøles ned igjen, så kan det godt hende det blir brudd i dem etterhvert?

Glødetida er nok ikke avhengig av om pluggene fungerer eller ikke. Den bestemmes vel kun av temperatursensoren som sitter i kjølevannet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Anders_O

Post by Anders_O »

Jeg har kinnet MYE. På et eller annet tidspunkt mener jeg det var antydning til tenning, men ellers stein dødt.

Har skrudd ut alle glødepluggene, og ingen fungerer. Det må jo være en sammenheng - eller?

Jeg bor i toppen av en smal kronglete vei, men en enda mer kronglete innkjørsel. Kunne bakkestartet hele veien ned, men har ikke sjangs til å få bilen opp igjen i innkjørselen.....

Du har sikkert rett ang glødetid. Tenkte meg ikke helt om der. Skal sjekke om de har Beru på Autorek nedi bakken.

Å trekke til med noe moment er ikke så lett på de to som sitter under dieselpumpen, men nr 3 og 4 skulle gå.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Anders_O wrote: Å trekke til med noe moment er ikke så lett på de to som sitter under dieselpumpen, men nr 3 og 4 skulle gå.
Du får kalibrere momentinnstillinga i håndleddet på de to som er lettest å komme til, så er det bare å trekke til de to siste like mye. :)
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Anders_O

Post by Anders_O »

JADDA!

Byttet alle glødepluggene, og vips, startet umiddelbart.

For øvrig et sant helvete å bytte den midt under dieselpumpen.

Glødingen tar like lang tid som før - så klart. Ca 40 sek. Er det temperaturgiveren som gir feil, eller intet signal til releet? Hvor står i så fall denne giveren, og hva er normal glødetid ved kald motor og 15-20 grader?
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Anders_O wrote:JADDA!

Byttet alle glødepluggene, og vips, startet umiddelbart.

For øvrig et sant helvete å bytte den midt under dieselpumpen.

Glødingen tar like lang tid som før - så klart. Ca 40 sek. Er det temperaturgiveren som gir feil, eller intet signal til releet? Hvor står i så fall denne giveren, og hva er normal glødetid ved kald motor og 15-20 grader?
Lettest å ta av dieselrørene ved glødeplugg skifte, da får du litt mere plass.
Og alle mine diesel slugger (5 stk 1,6 td) har hatt "evighets glødning" dvs. 30 - 40 sekunder, så det stemmer nok det serru :wink:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Post Reply