Men en opplevelse nå, gjør at jeg stiller visse spørsmål ved denne typegodkjenningen på min T4 multivan. I går tidlig merket jeg en merkelig rar risting på rattet da jeg skulle ut å kjøre langt i jobben. Som en forsiktig person jeg er, dro jeg innom en dekkforhandler og ba de sjekke balanseringen på dekkene foran før kjøring ut på langtur. Det viste seg imidlertid at problemet verken var defekt forstilling eller at noen balanselodd var mistet.
Derimot var sjokket stort: De venstre framdekket hadde sprukket i en ca. 40 cm lengde på siden (tok ikke noe bilde). En kunne bare brette gummien ut, dvs. nesten splitte gummien fra stålstria! Dekkforhandleren kalte dette "slipp", dvs. at dekke rett og slett hadde revnet uten at jeg hadde merket dette annet enn med litt risting på rattet. Dette kunne ha gått skikkelig galt under kjøring. Jeg kunne jo ha kjørt ihjel meg!
Det jeg snakket med dekkforhandeleren om og senere Møller Bil i Hamar om, var om dekket rett og slett ikke var sterkt nok for denne store, tunge bilen, særlig dekkene framme, der bilen er veldig tung. LI 99 gir selvsagt noe mykere kjørekomfort. Men likevel: Er dette farlig (det kunne endt livsfarlig for meg, dette, om jeg hadde kjørt med dette til dekket hadde eksplodert!)?
På varebil- og tunge personbilutgaver er bilen ustyrt med C-dekk (LI 102) så langt jeg forstår, dvs. krav om at dekket skal tåle 850 kg last. Tankekors for meg dette.
Jeg måtte ha nye dekk og kjøpte med LI 102. Sånn blir det heretter: Aldri mer "svake" dekk! Hjem fra jobben i går var det heller ikke merkbart at jeg brukte stivere og hardere dekk. LI 102 er veldig greit!
Det hører med til historien at dekkene som sprakk var kvalitetsdekk fra NOKIAN, nye i 2008 med 3 -tre- års garanti inntil 4 mm. Så jeg har garanti på dem fortsatt og har reklamert. Så jeg håper jeg får erstatning fra Nokian som gjerne ville ha dekket sendt inn. De vil sikkert hevde at dekkkollapsen er sjølforskyldt for å unngå å erstatte dette, påstå at jeg har kjøpt på en kant eller at jeg har kjørt med for lite/for mye trykk. I så fall er det bullshit; jeg kjører etter boka!
Så vet dere dette også.
erjo