Suse lyd (vakumlekasje) i bremsekraftforsterker.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Hidlen
Car: Caddy 105TDI 2011mod

Suse lyd (vakumlekasje) i bremsekraftforsterker.

Post by Hidlen »

Høres ut som om jeg har fått en vakumlekasje i bremsekraftforsterkeren eller der omkring. Når jeg trykker inn pedalen stopper susinga, men når jeg slipper pedalen ut igjen begyner det igjen. Høres ut som det er inne i bilen nede ved pedalen. Noen som har noen erfaringer med dette problemet?
Hidlen

Re: Suse lyd (vakumlekasje) i bremsekraftforsterker.

Post by Hidlen »

Ingen som har erfaringer med dette? Finner ikke ut av det selv, og sjekka med ett lokalt verksted her som mente att jeg måtte bytte hele bremsekraftforsterkeren. Dette var konklusjonen deres til tross for att de ikke hadde erfaringer med problemet, og de gadd ikke en gang å stikke hue under for å se. Er derfor litt skeptisk til å bytte sånn helt uten videre.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Sannsynligheten er nok stor for at verkstedet ditt har rett. Det sitter to ventiler innvendig i bremsekraftforsterkeren. Den en sitter mellom fremre og bakre kammer i bremsekraftforsterkeren, og den andre mellom bakre kammer og kupeen. Disse skal ikke være åpne samtidig. Når du ikke trår på pedalen skal ventilen midt i membranen være åpen. Da har du vakuum på begge sider av membranen. Når du trår på bremsen stenger først denne, så åpner den bakre ventilen. Da suger den inn litt luft fra kupeen, slik at det blir atmosfæretrykk bak membranen, og du har vakuum på framsida. Trykkforskjellen skyver membranen framover, og gir ekstra bremsekraft. Når det suser hele tida uten at du trår på pedalen, så må det være en lekkasje. Sannsynligvis i den bakre ventilen. Disse bremsekraftforsterkerne er ikke til å demontere, og det leveres ikke noen reservedeler til dem. Så det er nok ikke så mange andre muligheter enn å bytte den.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Kristiankiss
-
-
Car: T4, Caravelle 2.5TDI,1999,
Phone: 97170564

Post by Kristiankiss »

Kan suselyden minne om en hylelyd/piping? I så fall har eg vært borti det på min eks 97 T4 2,4D, i tillegg til lyden så var bremsekraften dårlig! Eg byttet bremsekraftforsterker og lyden ble borte og bremsene ble gode som aldri før:D
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Hva med å sette inn en enveisventil mot kupéen, den fins som reserved del til Volvo Amazon, 140 og 240. Kankje mest til 240. De har omtrent samme dim. som på VW... og den koster ikek mange kronene og man vil prøve?
Gjorde det på en Volvo en gang som var ustabil med originalventilen som satt i servoen. Men denne styres kanskje mekanisk fra servoen innvendig?
Hva sier Rikskringkastingen til det?
Torbo
Rikskringkastingen
-
-

Denne ventilen styres mekanisk av mekanismen inni bremsekraftforsterkeren ja. Jeg kan ikke se hvordan en enveisventil skal monteres for å løse dette. Enveisventiler er vanlig i vakuumslangen mellom motoren/vakuumpumpa og forsterkeren, men den ventilen det er snakk om her sitter ikke i en slange.

Illustrasjon av virkemåten til bremsekraftforsterkeren: http://www.kfz-tech.de/Engl/Bremskraftverst.htm
Henrik Engen

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Ok, da går vel ikke det.... Da er det avkreftet!
Men om lyden kom fra sugesiden som problem, kunne det kanskje gått?
På min gikk et bra med en ekstra utvendig ventil....
Tenkte at om den originale ventilen pustet begge veier og derved lagde lyd.
Men som du er inne på så sitter Volvo-ventilen på sugesiden mot manifolden. Og mot kupéen skal atsmosfæretrykket gå fritt begge veier?
Last edited by Torbo on 18 Sep 2011, 22:26, edited 2 times in total.
Torbo
Rikskringkastingen
-
-

Det kommer ikke noe luft tilbake til kupeen igjen. Den lille luftmengden som suges inn, pumpes gjennom vakuumpumpa og inn i toppen på motoren.

Den enveisventilen som sitter mellom innsugsmanifolden og vakuumforsterkeren på Volvoen (og mange andre biler), sikrer at det fortsatt er vakuum i bremsekraftforsterkeren hvis vakuumet fra motoren forsvinner. På en bensinmotor uten turbo er vakuumet vanligvis tatt fra innsugsmanifolden, og der blir vakuumet mindre når gasspjeldet åpnes. Og det forsvinner selvfølgelig selvfølgelig når motoren stopper. På T4 sitter det et par enveisventiler inni vakuumpumpa, så der er det muligens ikke behov for enveisventil i slangen.
Last edited by Rikskringkastingen on 18 Sep 2011, 22:30, edited 1 time in total.
Henrik Engen

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Ny, eller en lite brukt, servo er vel tingen her da....?
Men hva må lommeboka belastes med ca?
Torbo
Hidlen

Post by Hidlen »

Takker for debatt og svar. Bremsene fungerer fint, og jeg har ingen problemer utenom suselyden. Har funnet ut at når suselyden setter i gang er det bare å være så vidt borti bremsepedalen for så og slippe den forsiktig ut så slutter lyden til neste gang jeg rører bremsepedalen. Tror ikke jeg kommer til å skifte bremsekraftforsterkeren før problemet blir verre, eller at det går ut over bremsekraften.
Bjørn1

Post by Bjørn1 »

Jeg hadde akkurat samme greia som du skriver her, med at lyden forsvant ved å dulte borti pedalen. oppdaget det rett etter jeg hadde kjøpt bilen, og jeg fikk selger til å bytte bremsekraftforsterkeren. Problemet forsvant da...
Bjørn Lien
`02 2,5tdi 102hk lang transporter
Hidlen

Post by Hidlen »

Smørte i går litt vaselin på stag/sylinder som kommer ut til pedalen, og til min store glede ser det ut til å virke. Kan det være att tetningene inni der er litt tørre og bare trenger litt smørning? :?
aurmo

Post by aurmo »

Så suselyd og bremsekraft har ingen forbindelse?
Rikskringkastingen
-
-

aurmo wrote:Så suselyd og bremsekraft har ingen forbindelse?
Jo, selvfølgelig har det en forbindelse. Men hvor mye bremsekraft du mister er avhengig av hvor stor lekkasjen er. Hvis det er en liten lekkasje så kan du nok høre det suser uten at du kjenner merkbar endring i bremsekraften. Inntil videre. Lekkasjen blir nok større etterhvert..
Henrik Engen

Post Reply