Caminginnredning til T5?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
momentum

Caminginnredning til T5?

Post by momentum »

Hei.
Jeg er ny både på VW og på forumet her.
Lurer på å skaffe en "removable" campinginnredning til en T5, gjerne en brukt fra feks Tyskland.
Har noen tips om hvor jeg søke etter sånt?
Natural Grey 2012 Transporter 140 4M
sjupet
Car: California Comfortline 2,5 TDI 130 hk 2006
Phone: 93015435

Re: Caminginnredning til T5?

Post by sjupet »

jeg starta på et svar istad men så måtte jeg ut å sjekke litt først. Westfalia innredet campingbiler for VW til 2003 men så blei de kjøpt opp av Daimler-Benz og da startet VW med T5 å innrede sin egen kopi. Jeg tror ikke Westfalia lager innredninger for selvbyggere av T5 California. Men Reimo som i Norge representeres av Trufa, leverer selvbyggerinnredniner fortsatt. Problemet er bare at Toll-og avgiftsdirektoratet kom med nye bestemmelser for hva som ble krevet for at et kjøretøy kan godkjennes som campingbil: det må være en fri høyde (mellom gulv og tak) på min. 170 cm i en lengde av minst 1 m. Da blir det problem å få omregistrert en varebil til campingbil uten å måtte betale en høy omregistreringsavgift. En campingbil blir registrert for det antall personer det er liggeplass til og i tillegg er det nå krav om at alle sitteplasser skal ha godtkjent belte og vende forover i fartsretningen. Så det er ikke lenger så enkelt å bygge om en godt brukt varebil til campingbil og kanskje få sitteplass til 4 - 5 personer uten å betale masse avgifter. Hvis du fortsatt syns det er OK å kjøre på grønne skilter, kan du selvfølgelig innrede varerommet akkurat som du vil men du får ikke bort "Veggen" og får ikke fler enn 2-3 sitteplasser.
momentum

Post by momentum »

Takk for utfyllende svar, Sjupet.
Jeg tenker meg å montere innredningen som "tilfeldig last" for kortere weekender, ellers skal den brukes til pendling og på jobben.
BTW, jeg har ikke kjøpt bilen ennå. Har ikke bestemt om jeg skal ha en Transporter eller Multivan, auto eller man, 140 eller 180 hk, 4x4 eller ikke. For mange muligheter på disse bilene :-)
Natural Grey 2012 Transporter 140 4M
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Det du vel er ute etter er mer modulbasert campinginnredning?

Minnes jeg så en artikkel i et gammelt motor om en fyr som solgte slike - det var bla. en kjøkkenbenk-liknende sak med gassbluss, skapplass m.m. som man kunne trille inn i en varebil og så stroppe fast. Minnes de viste det i en Voyager og at det gikk i full bredde av bilen.

Skal prøve å søke litt etter hva slags firma / merke det var for noe.

Ang. valg av bil: Det er vel finansene som avgjør hvilke muligheter man har?

Om det var meg som skulle valgt ville jeg gått for en Multivan. Du sier ikke om det er person eller varebil, men jeg antar varebil pga. innredning. Fordelen med Multivan er komforten - ikke minst baki dersom du skal bo litt der (varme og klima) og høyere 2.håndsverdi.
kg72
-
-
Car: 2x T3, 1x T5
Phone: 90786775

Post by kg72 »

nn
Last edited by kg72 on 22 Sep 2011, 07:22, edited 2 times in total.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sjekk Reimo.de

De har hatt endel slike bissniss utgaver på T3 og T4. Helt enkle skapløsninger til å hive inn og ut etter behov. Tipper de har fortsatt i samma leia med T5. Trufa i Oslo fører dette i Norge.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Dent
Car: T4 2001 Atlantic

Post by Dent »

Postet denne for litt siden, synes denne virket ganske genial :D

http://www.youtube.com/watch?v=TSCB1ymarw0
"I know I'm drinking myself to a slow death, but then I'm in no hurry."