Sterkere lys i front.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
quatro
Car: T4 1997

Sterkere lys i front.

Post by quatro »

Hei !
Har Caravelle GL, 97mod 2,5 tdi.
Begynner å se dårlig i mørket, så jeg ønsker å få bedre/ sterkere lys i front.
Lurer på deres erfaring:
Med nye lykteinnsatser i hovedlysene ?
Er exenonpærer et valg ? Angeleyes ?
Hva med ekstra lyskastere ? Hvilken type ?
Plassering av ekstra lyskastere ?
Tar i mot kvalifiserte forslag med stor takk, gjerne med foto eller referanser til nettsider.

Mvh quatro
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Sterkere lys i front.

Post by Torbo »

Lysforsterker - ferdigsats fra Biltema er tingrn. Spenningsrgulator som gir høyere spenning f.eks. 14,5 volt gjør også sitt... Andre lyskastere kan også gi bedre lys, men det er neppe verdt prisen?
Såklate pluss-pærer har også effekt.. f.eks. fra Würt eller Philips.
Ekstralys er bortkastet, da de som regel ikke lyser like langt.
Torbo
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Begynn med å bytte pærer til nye pluss-pærer. det kan være nok

Deretter denne satsen fra Biltema.

OSV. Hele tiden bare et lite steg av gangen. Koster minst.

Jeg har laget kursene selv til lyktene, og har 2 Rally 3000 i fronten i tillegg.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg gikk over til phillips plus 30% eller hva de heter og det ble mye lysere foran der:)

Støtter oppunder den saken fra biltema. Bare ikke kjøp pærene der. Bare dritt i hylla...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Og det er bedre lys i projektorlykter (linser) enn de originale reflektorlyktene. Har også Philips sine 30% pærer, biltema sin lysforsterker, og ikke minst nyvaska linser og reflektor. Det utgjorde aller mest!

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-

Post by Torbo »

"Renslighet er en dyd", sies det. har opplevd at lysene nesten har blitt borte på en bil uten lyktespyler over møkkete regnfulle sørpeveier på sørlandske hovedveier ...
Lyseffekt – her gjelder også matematikken. Styrken øker med kvadratet av spenningen.
Husker ikke regnestykket i farten, men noen tiendedels volt gir vesentlig høyere lysstyrke.
Mener å ha lest at 0,5 volt spenningsøkning gir omtrent 15 % bedre lys.

Matte reflektorer demper også betydelig på lyslengden....
Riktig justering er heller ikke "av veien" ...
En omdreining på høydejusteringsskruen kan gi ca. 20 m lengre sikt, om de er juster for lavt, men det er avhengig av utgangspunktet. ER de riktig justert er det ikke mer å hente og dessuten skal man ikke blende andre ...
Torbo
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Koble hovedlysa over et relè. Nær og fjern på hvert sitt med kun styrestrøm fra eksisterende ledning til hovedlysa.
I tillegg kan du kjøpe 100w/80w pære hos Biltema. levetiden på pærene er variabel.. men dette gir et mye bedre lys i originallyktene

OBS-OBS: Reflektorer kan ta skade av at disse pærene står i vår-sommer halvåret hvis du ikke har alternativer for kjørelys (kurve/tåkelys)

Har på Transporteren kun kurve/tåkelysa som kjørelys.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
quatro
Car: T4 1997

Post by quatro »

Takker for gode råd og forslag !
Den lysforsterker ferdigsatsen er det:
Biltema Kabelsettt for lyskaster, no. 42-680 ?
Skal få sjekket justeringen, da jeg tror at frontlyktene lyser litt lavt.
Når man slifter til 100/80 w pære, har ikke disse pærene en tendens til å skape strølys som blender andre ?

Mvh. quatro
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Større pærer vil også gi like stor økning i strølys som økningen er generelt. Dessuten som nevnt kan det raskt matte reflektorene, og du ramler tilbake til start igjen.

Frode Neergård

stste
-
-

Post by stste »

Og dessuten er det ulovlig å ha så sterke pærer.
Og de blender de som kommer imot. Vi som har gøye biler merker ikke så mye til det, men de som har vanlige biler gjør det...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Og det er akkurat det som menes med strølys, alt lyset som kommer utover ønsket område, deriblant opp. Og som nevnt, vi i høye biler er veldig forskånet for slike uheldige omstendigheter på møtende biler.

Frode Neergård

therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

quatro wrote:Takker for gode råd og forslag !
Den lysforsterker ferdigsatsen er det:
Biltema Kabelsettt for lyskaster, no. 42-680 ?
Skal få sjekket justeringen, da jeg tror at frontlyktene lyser litt lavt.
Når man slifter til 100/80 w pære, har ikke disse pærene en tendens til å skape strølys som blender andre ?

Mvh. quatro
ja det er de settet som har nr 42-680
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Cloud666
Car: T4 1995 syncro
Phone: 92224098

Post by Cloud666 »

Kjøpte billig xenon kit fra kina på min forrige caravelle og stilte de litt ekstra ned og litt mot høyre slik at de ikke blendet motgående trafikk.
Fungerte meget bra.
Neergård
-
-

Re: Re: Sterkere lys i front.

Post by Neergård »

Cloud666 wrote:Kjøpte billig xenon kit fra kina på min forrige caravelle og stilte de litt ekstra ned og litt mot høyre slik at de ikke blendet motgående trafikk.
Fungerte meget bra.
Det er så enormt med strølys på disse (og de fleste andre reflektorlykter) at sjøl med den justeringa blender du motgående trafikk veldig.
Dette er noe av det verste som egentlig kan gjøres. En mørk kveld med regnvåt veibane så er det et flomlys som kommer i mot. Har holdt på å kjøre av veien pga en slik situasjon tidligere.

Frode Neergård

stste
-
-

Re: Re: Sterkere lys i front.

Post by stste »

Neergård wrote:Det er så enormt med strølys på disse (og de fleste andre reflektorlykter) at sjøl med den justeringa blender du motgående trafikk veldig.
Dette er noe av det verste som egentlig kan gjøres. En mørk kveld med regnvåt veibane så er det et flomlys som kommer i mot. Har holdt på å kjøre av veien pga en slik situasjon tidligere.

Enig! Dette er farlig og gjør at de som kommer imot ikke kan se fotgjengere selv om de har refleks. Det blir en utrolig høy blendefaktor med disse xenon kitsa(eller hvordan det skrives).

Dessuten er det også ulovlig. Og det er et forbud jeg støtter.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det blir faktisk meget bra lys med relé, god spenning og rene lykter.
Lysbildet fra tidligere T4 som jeg kjenner har meget bra lysfordeling, de lyser langt fram og har god spredning. ikke så mye rett foran bilen, men det er bra, sa man slipper egenblending. Om noen mener annet kan viker sterkere er ofte at man blir lurt av sterkt lys de første meterne foran bilen. Men det er utrolig nok svært ugunstig.
Når man kjører f.eks. i 50 eller fortere, hjelper det ikke hva du ser rett foran bilen! Man vil ikke få stoppet uansett! Det du ser lengre fra, er viktigere og da får man som regel stoppet om et hinder kommer i veien.
Torbo
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

Torbo wrote:Ekstralys er bortkastet, da de som regel ikke lyser like langt.
Bortkastet? På Dmax'en har jeg to Hella Rally 3003, de lyser like langt som orginallysene på bilen. Men den største forskjellen er at det området som lyses opp, lyses opp mye mer enn med kun orginallysa... Med andre ord ser jeg mye bedre....
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Andreas89 wrote:
Torbo wrote:Ekstralys er bortkastet, da de som regel ikke lyser like langt.
Bortkastet? På Dmax'en har jeg to Hella Rally 3003, de lyser like langt som orginallysene på bilen. Men den største forskjellen er at det området som lyses opp, lyses opp mye mer enn med kun orginallysa... Med andre ord ser jeg mye bedre....
Støtter dette. Har Rallye 3000 selv, og overgangen fra originallys til å ha disse i tillegg føles omtrent som å gå fra en halvdårlig lommelykt i front til fullt dagslys. Lyser mer, og bredere. Og lenger.
Mæ vel være en grunn til at utrykningskjøretøy, taxier, trailere osv alltid har bra med ekstralys montert?
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Har kjøpt linselykter til min t4 med 55w xenon i nær og fjærn 8) å det lyser ca som 3 big knick bosch med 55w halogen pærer, på t5 til kjerringa.
Morten B
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Skal man holde seg til reglene om maksimal blending på 1 lux, har ikke tåkelys noe for seg for å bedre nærlyset. De skal ikke blende mer nn 0,7 lux, og det ikke er kommet nye regler.
Omdet er fultlys noen snakker om, er det noen annet.
Det er lett å "la seg blende" av trone på at strekere lys som lyser supert 30-40 m framover er en revolusjon. Jeg kjenner ikke til lovlige riktig justert lykter som uten blending som lar "nærlyset" lyse like langt som de ordinære som kan bli oppjustert med siktig spenning osv.

Det er svært mange som kjører med tåkelys i tilelgg til nærlys og trod de ser bedre!
Saken er at man ser dårligere der framme 50-60 fram, ig tillegg til å blende andre.
Det er vel ikke uten grunn at dette er forbudt!
Jeg snakker ikke om de to dagene i året man trenger dem... det er noe annet...

Er klar over at dette kan provsere noen.. Men det var ikke meningen...
Torbo
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Torbo wrote:Er klar over at dette kan provsere noen.. Men det var ikke meningen...
Om folk lar seg provosere av dette, så synes jeg du skal fortsette å provosere. Kanskje det vil få noen til å tenke seg om en gang til. For det du skriver er helt riktig.

Her tror jeg imidlertid dere diskuterer litt forbi hverandre i ekstralysdebatten. Ekstra tåkelys sammen med nærlys hjelper ingenting, snarere tvert imot. Selv om det oppleves som at det er mer lys. Som Torbo er inne på, vil øyet tilpasse seg det opplyste feltet nær fronten av bilen, og resultatet er at du ser dårligere lenger fram. Det er derfor det er forbudt. Men de som anbefaler Rally 3000/3003 og lignende, tenker nok på hjelpefjernlys. Ekstra fjernlys kan absolutt ha noe for seg, men hvis forskjellen fra fjernlyset til nærlyset blir for stor, kan du risikere å se altfor dårlig når du møter en bil og må dimme ned.

Det å skifte ut slitte lykter med matte glass og reflektorer, og sørge for skikkelig spenning opp til pærene, kan utgjøre en vanvittig forskjell. Strømmen til hovedlampene på T4 går gjennom mange kontaktpunkter. Den er innom sikringsboksen flere ganger, i tillegg til både tenningsbryteren, lysbryteren og nær/fjernlysbryteren. Det er ikke så mye overgangsmotstand i hvert punkt som skal til før det utgjør mye på pæra. Og det er ikke store spenningsfallet du skal ha på pæra før lyseffekten er halvert. På en gammel bil kan lysreleer være det som gjør den store forskjellen. Om du bruker Biltemas "lysforsterkersett" eller kobler opp på egen hånd som Digger foreslår, spiller ikke så stor rolle. Prinsippet er det samme: Å hente strømmen så direkte fra batteriet til lyspæra som mulig. Husk sikring nær batteriet, og kabel på minst 2,5 kvadrat anbefales på det sterkeste.

Det kan være lurt å vaske reflektorene, men ikke ta på dem. Fett fra et fingeravtrykk vil brenne seg fast i reflektoren når pæra lyser, og lage et merke som aldri går bort. Selv en myk klut vil ripe overflata på reflektoren og gjøre den mattere. Fyll heller lampa med Zalovann og rist den godt. Skyll godt med reint vann etterpå, og la den lufttørke.

Det er stor forskjell på kvaliteten på lyspærer. Billigpærer kan være produsert litt unøyaktig, slik at glødetråden ikke kommer midt i brennpunktet på reflektoren. Da vil lysbildet bli feil. Mer strølys, og dårligere lys der du trenger det. Det er vel ikke noe kjent problem på T4, men noen biler har lykteglass i plastikk som gulner på grunn av UV-stråler. Dette fenomenet kan for eksempel observeres på enkelte eldre Ford Mondeo. På biler med slike lykteglass er det viktig å bruke lyspærer med lav UV-stråling. 100W-pærer vil bli så varme at de skader og matter krombelegget på de aller fleste moderne reflektorer. Anbefales ikke. Mange produsenter leverer pærer som skal gi mer lyseffekt uten høyere wattstyrke. Det virker som at det er forskjell fra bil til bil hvor mye det hjelper. Mulig det kan ha sammenheng med både utformingen på lyskasteren og hvor høy spenning pæra får. Mange har gode erfaringer med slike pærer. Men man bør være obs på at disse pærene ofte har vesentlig kortere levetid enn standardpærer.

Hvis man absolutt skal montere slike ulovlige xenonkit, så vær oppmerksom på konstruksjonen på lyskasteren. Ikke monter jallaxenon på nærlyset i en reflektorlampe. Lysbildet blir nok noe bedre i ei linselampe, men xenonkit i originallampene på T4 blir en katastrofe av strølys.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Flott med utfyllende opplysninger her. Godt å få litt støtte fra faglig kyndige her!
Det kreves faktisk litt innsikt å forstå alle elementene ang. lys, lysstyrke og lysfordeling. Og for å gå litt fra bilen til øyets konstruksjon så er det som med et automatisk kamera. Pupillene, eller blenderen lukkes en god del automatisk, av sterkt lys rett foran bilen, og med liten åpninge på "blenderen", ser man utrolig lite langt fram...
Jeg kjenner til målinger NAF/Motor har gjort som viser dette både med tanke på målt lyseffekt og praktiske forsøk med å se personer plassert langt fram langs kanten av landeveier.
Det ble også gjort tester samtidig hvor folk gikk med og uten refleks.
Jeg trenger vel ikke fortelle om de resultatene her inne!
Dette er nok velkjent pg alvorlig!
Og for tiden er ikke det tema hos Trygg Trafikk, etter hva jeg har registrert. Flere andre er heller ikke flinke nok til å fortelle/påminne oss om hvordan man kan unngå personskader! Og det som verre er,,,
Det kan også være meg som ikke følger godt nok med...?
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Ser ingen grunn til å utfylle mer. Har vel ikke mer å komme med heller, annet enn en anbefaling til folk om å ta til seg advarsler og hint som har kommet i det siste i denne tråden. Veldig mye bra her nå!

Frode Neergård

Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

Post by Flyveren »

Jeg har installert Xenon i hovedlyktene, 4300 k.
Kjører bevisst lyktene lavere justert enn den vanlige 0-stillingen på høydejusteringen.
Har aldri blitt blunket på, og har selv sett bilen min i møte.
Lite strølys.
Men mange der ute som kjører med 5000 k Xenon i vanlige reflektorer og høye lyst.
DA er det utrolig irriternede.

Har også montert Bosch Rally 225 med Xenon innsatser.
Dette er stort sette den eneste ekstralykten som er dyp nok til å kunne sette Xenon pærer i.
Klart en kan kjøpe ferdige Xenon ekstralykter, men de er dyre!

Noe av problemet med billige Xenon kit er at tenneren avgir elektronisk støy som slår inn på radioen.

Vedr Xenon så er det nok best å satse på Angel Eyes før en setter inn Xenon.
Bedre egnet til dette.
Xenon kit er ikke så avhengig av ladespenning på bilen.
Gir helt fantastisk lys, både nær og fjærnlys.

Runar
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Men får du denslags godkjent, da ?
Post Reply